X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה רבינו עשה את נחש הנחושת בציווי ה', והמלך חזקיהו כיתת אותו לשביעות רצונם של חכמים. אין בכך מחלוקת או סתירה, אלא הדגמה מעשית ליסוד עקרוני וחשוב ביהדות: כל דבר וכל מעשה הוא תלוי-הקשר
▪  ▪  ▪
נחש הנחושת בקפלה הסיסטינית. התייחסות כפולה
כלי בלבד
נחש הנחושת נועד לחולל שינוי פנימי בלב האדם ולבטא אותו בפועל, אולם לא לבוא במקומו. בשעה שמשעבד אדם את עצמו לריבונו של עולם, ונחש הנחושת משמש ככלי בלבד, אך לא כמהות הגאולה הרפואה והישועה - רק כך יש לו מקום של ממש

בפרשתנו משה רבינו בונה את נחש הנחושת ושם אותו על נס בהוראתו של הקב"ה, וכל המביט אל נחש הנחושת היה נרפא. שנים רבות לאחר מכן, בא חזקיהו המלך וכיתת את אותו נחש הנחושת, והדבר היה רצוי בעיני חכמים. אין לומר כי מדובר במחלוקת שבין משה רבינו ובין חזקיהו, כיוון שהעמדה זו של שתי הפעולות אינה נכונה. לא ניתן חס ושלום לומר, כי נחש הנחושת נבנה שלא לרצון שמיים, כי הדבר מנוגד לדברים מפורשים הכתובים בתורה; ולא ניתן לומר, כי חזקיהו המלך חלק בהסכמת חכמים על האמור בתורה. העובדה ששתי הפעולות ההפוכות האלה נעשו, ושתיהן נעשו ברצון שמיים וברצון חכמים, מלמדת על כך שמקומו של נחש הנחושת הוא מקום מותנה, לאמור: בהקשר מסוים ובתפיסה מסוימת נחש הנחושת הוא מצוה של ממש; בהקשר אחר ובתפיסה אחרת נחש הנחושת מועמד להריסה.
כבר חכמים הציבו את הנושא הזה בראש עיסוקם כששאלו: "וכי נחש ממית וכי נחש מחיה?". בכך הדגישו חכמים, כי אין לראות את נחש הנחושת ככלי מאגי, שעצם ההבטה אליו היא זו שמרפאה את האדם. נחש הנחושת נועד לחולל שינוי פנימי בלב האדם ולבטא אותו בפועל, אולם לא לבוא במקומו. בשעה שמשעבד אדם את עצמו לריבונו של עולם, ונחש הנחושת משמש ככלי בלבד, אך לא כמהות הגאולה הרפואה והישועה - רק כך יש לו מקום של ממש. לעומת זאת, כאשר בטעות מייחסים לנחש הנחושת עצמו את הרפואה ואת הגאולה, מעז חזקיהו המלך להרוס אותו לחלוטין, על-אף שהוא נוצר מכוח ציוויו של הקב"ה, בשל הטעות החמורה הגנוזה בו.
נחש הנחושת לא עצמו בא ללמד, אלא על הכלל כולו בא ללמד. אנו מוצאים את אותה התייחסות כפולה אפילו ביחס למקדש כולו. המקדש הוא ציוויו של ריבונו של עולם, ואנו מחויבים לבוא שמה ולהיראות בו שלוש פעמים בשנה; אף על-פי כן נשלח ירמיהו לבשר על חורבנו, בשל העובדה, כי עם ישראל מתנהג כאילו "מערת פריצים היה הבית הזה", ובשל כך אין למקדש עוד משמעות.
כמה אנו זקוקים למסר עמוק ומורכב זה גם היום בשני מימדים. המימד האחד הוא עצם העובדה שישנו מסר מורכב בעבודת האלוקים. לא ניתן לענות בשטחיות על היחס לנחש הנחושת במילים "חיובי" או "שלילי", ואפילו לא ביחס למקדש עצמו. אין תחום כלשהו בעולמה של תורה שאינו חלק מהקשר, ושאינו מותנה במצב זה או במצב אחר. חילול שבת הוא דבר נורא, אך בהקשר של פיקוח נפש הוא נדחה מפני דברים אחרים; עריות הן עבירה נוראה, אולם "עולם חסד ייבנה" וקין נשא את אחותו, כמו גם אסתר ויעל שעברו עבירה לשמה בעריות. חובה כמובן לקבוע מהו המצב היסודי בו המקדש הוא מצווה ושבת ועריות הן עבירה, אולם לעולם הדבר יהיה מותנה בהקשר של הנושא כולו.
המימד השני הוא היחס למקום הקדוש. התורה מלמדת כי יש הופעה של קדושה במציאות ממש, וכי ישנה התגלות המציאות. בד-בבד מלמדת התורה כי אין מדובר בדבר-מה גשמי, אלא בהתגלות רוחנית, שהיא גם מותנית בהתנהגות ראויה ובמחנה קדוש. הנטייה לראות בהליכה למקום הקדוש עצמו את המעמד הרוחני הגבוה ואת החוויה הדתית - מסוכנת מאוד, ואנו רואים כיצד אנשים סוברים כי עצם הנסיעה למקום קדוש, או הליכה לאדם קדוש, היא כבר המעשה הדתי והרוחני בעצמו. את אלה המזלזלים בקודש ובמקום הקדוש צריך לשלוח אל משה רבינו שבנה את נחש הנחושת; את המייחסים לו כוחות מיוחדים צריך לשלוח את חזקיהו המלך, שכיתת את נחש הנחושת בשעה שראה שהיחס אליו אינו יחס נכון. ואנו בדרך המלך נלך, בשעבוד הלב לאבינו שבשמיים.

המאמר מוגש באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר וראש ישיבת ההסדר בפ"ת.
תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יאיר ויסמן
מה נעשה בישראל כדי להפוך את הנגב לאריזונה של מדינת ישראל?    השר סילבן שלום פועל במרץ כדי להפוך את נבטים לנמל התעופה המשלים לנתב"ג, אבל מערכת הביטחון עוצרת אותו
דניאל גיגי
הברית בין בעלי ההון לבין המדינה עלתה מדרגה, כאשר ניתן לראות שיש ניסיון אלים להשתיק את המחאה החברתית ולהתעלם מהדרישות לצדק שעלו פה בקיץ האחרון
רלי פנחס
אם עד כה המחאה נראתה קצת מפוזרת ולא לגמרי סגורה על עצמה, באה משטרת ישראל במוצאי שבת האחרונה עם התגובה האלימה והלא-מידתית ונתנה את ההסבר האולטימטיבי לשאלה על מה בדיוק מוחים פה
רועי אורן
אין ספק שהתגובה האלימה של המשטרה ופקחי עיריית תל אביב הציתה את התבערה שגרמה למעשים המזוויעים שהתרחשו בסוף-השבוע האחרון. אם לא תהיה הידברות ישירה בין הצדדים, אנחנו צפויים לקיץ חם במיוחד
אפרים הלפרין
במדינות העולם השלישי משתלט הצבא על השלטון, ואצלנו, בעולם הרביעי, מי שמנסה להשתלט בכוח הזרוע זה צבא זר, הצבא האדום
רשימות נוספות
מבחן הבחירה החופשית  /  הרב אלישע אבינר
אתם זוכרים את הימים?  /  הרב רפי פוירשטיין
מקוששי המיילים  /  משה זלצברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il