X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרבה הצער, מקצוענות המחאה אינה שייכת רק לצד אחד של המפה הפוליטית בארץ, או למארגני המחאה החברתית. בשנים האחרונות דומה שכל אייטם חדשותי גורר אחריו כמעט באופן מיידי תנועת מחאה, הנזקקת וזוכה לרוח גבית מן התקשורת. וכך, את מאהל המחאה של משפחת שליט החליף עד מהרה מאהל המחאה של הציבור האתיופי, ואת המאבק להשבתו של גלעד החליפה מחאתן של משפחות חללי אסון הכרמל
▪  ▪  ▪
המחאה החברתית. מעלים את הרף כדי לשמור על עניין לציבור [צילום: פלאש 90]

לא, אין טעם לחכך ידיים בהנאה לנוכח חוסר יכולתם של המוחים בתל אביב להשתלט על עצמם, והחלטתם של כמה מהם להשחית מספר סניפי בנקים בלב תל אביב בזמן הפגנה. גם לא לנוכח ההסברים הדלוחים והמובנים מאליהם על האלימות המופרזת של השוטרים, ועל היותם של המשחיתים רק שוליים סהרוריים של המחאה הציבורית הרחבה. בה במידה, ולמרות שהדבר כה מתבקש, אין גם טעם להשוות בפעם המי יודע כמה בין התייחסותה הסלחנית של התקשורת, במקרה זה, והתגייסותה למחלקת ההסברה של המוחים, לבין התייחסותה העקבית - "חוק זה חוק!" - לניקוב שלושה או ארבעה צמיגים במחאה ימנית זו או אחרת. אין בכך טעם, לא מאחר שהשוואה מעין זו אינה נכונה, אלא בעיקר משום שאין בכך כל חדש; אלו המופתעים מאופן סיקור הדברים כנראה לא עסקו בקריאת עיתונים או צפיה בטלוויזיה בשנים האחרונות, לפחות לא בישראל.
אבל לא רק חיכוך ידיים: גם הפתעה של ממש על התנהגותם האלימה של חלק מן המוחים אין כאן. אלו המופתעים-לכאורה מאירועי סוף השבוע האחרון, שבמהלכם חשפו לפחות חלק מן המוחים את דמותם ואת מטרותיהם האמיתיות, ייתכן שלא הקשיבו בשימת לב מספקת לדברים שחזרו ואמרו "ראשי המחאה החברתית" בשנה האחרונה, בעיקר חודשים האחרונים, כשהם חשים שרסן תשומת הלב הציבורית הולכת ונשמטת מאחיזתם. התראות חוזרות ונשנות על עוצמת המחאה שתגמד את אירועי הקיץ האחרון; איומים משתמעים אך חוזרים ונשנים על חוסר יכולתם לשלוט "בחלקים מתוסכלים מן החברה הישראלית"; ובעיקר הצבת רף דרישות כלכלי וחברתי בלתי סביר, שלאיש במוסדות השלטון אין יכולת -שלא לדבר על רצון או מוטיבציה - לנסות ולעמוד בהם.
מעלים את רף המחאה
כל אלו, בתוספת המצוקה האישית של חלק מראשי המחאה על היעלמותם ההדרגתית ממסכי הטלוויזיה, הבטיחו בראש ובראשונה שהמחאה השנתית היה תהיה, גם במנותק וללא כל קשר למה שעשתה הממשלה במהלך השנה החולפת; מעבר לכך בישרו אותן הצהרות שיהיה אשר יהיה, על-מנת לשמר את העניין הציבורי יהיה על המוחים להעלות אף רף המחאה, אם לא מבחינה מספרית או מוסרית, אזי לפחות מבחינת הכוח שבו יחליטו להשתמש. ואכן כך היה: העימותים הפיזיים החוזרים עם פקחי העירייה - נציגי חוק לכל דבר! - עם השוטרים, או עם זגוגיותיהם המסכנות של סניפי הבנקים לא איחרו לבוא, ויש שיאמרו שאפילו הקדימו. שהרי אם כבר כעת נתרוקנה מחלק מכדוריה מחסנית האלימות המדודה שבה החליט מאן דהוא להשתמש.
מה יהא על המשך העצמתה של המחאה במהלך החודשיים הקרובים? ולמה עלינו לצפות בצעדת הארבע מאות אלף/מיליון/שני מיליון הבאה? למקצועני המחאה פתרונים: אלו החליטו כבר הרבה מראש מה ייאמר, על מה "לא יוכלו לעבור בשתיקה", את מי הם מייצגים, ובעיקר כי זהו עיסוקם העיקרי בשנים הקרובות, שאותו ניאלץ כולנו לשלם מכיסנו, ככל הנראה.
כל אייטם חדשותי גורר תנועת מחאה
אלא שלמרבה הצער, מקצוענות המחאה אינה שייכת רק לצד אחד של המפה הפוליטית בארץ, או למארגני המחאה החברתית, תהא מטרתם אשר תהא. בשנים האחרונות דומה שכל אייטם חדשותי גורר אחריו כמעט באופן מיידי תנועת מחאה, הנזקקת וזוכה לרוח גבית מן התקשורת הצמאה לדם, והיודעת היטב כי ללא תמיכתה הפעילה תיעלמנה כל אותן מחאות מסדר היום הציבורי: וכך, את מאהל המחאה של משפחת שליט בירושלים החליף עד מהרה מאהל המחאה של הציבור האתיופי, ואת המאבק להשבתו של גלעד עצמו החליפה בשנה האחרונה מחאתם המשתנה בעצמתה של משפחות חללי אסון הכרמל.
אל לנו לחשוב כי אין קשר בין סוגיה לסוגיה, וכי הדברים אינם משפיעים זה על זה: אותה תקשורת עצמה, שגיבתה את מיקומו הפיזי של מאהל המחאה של משפחת שליט בכל צורה אפשרית, היא זו שנאלצה לסקר את דרישתם של הצעירים האתיופים - בניגוד לנעשה ב"מדינות מתוקנות" -להמשיך להפגנת קבע מול מעון ראש הממשלה; ואותו אדם שעמד בראש המטה לשחרורו של גלעד שליט, הפך לאחרונה ליועץ אסטרטגי למחאת משפחות אסון הכרמל.
אלא שמצערת מכל, לדידי לפחות, היא העובדה שמקצוענות-מחאה זו מייצגת באורח נאמן גם את הנעשה במגזרים אחרים לחלוטין בחברה הישראלית: בכיכר השבת בירושלים, למשל, מחו השבוע אלפי אנשים, נשים וטף, בפעם המי יודע כמה, על גזרות ה"שמד" (כך במקור!) שעתידה המדינה להשית על עשרות אלפי חרדים, ועל העובדה שהגיוס לצבא טומן בחובו עבירה על שלוש העבירות שהן בבחינת "ייהרג ואל יעבור". לא, אין טעם לנסות ולהסביר למוחים כי הצגתם את הדברים אינה מדויקת: הקשר בין המציאות בשטח לבין המחאה החרדית כלל אינו רלוונטי. הגורם הרלוונטי היחיד הוא רצונן של קבוצות שונות להמשיך ולהגדיר עצמן באורח מתבדל, ביחס לקבוצות אוכלוסיה אחרות או למוסדות המדינה, תוך שהן משתמשות לעיתים בצעקה, לעיתים ביריקה, ומפעם לפעם בזגוגית מנופצת או באבן המעופפת לעבר מכונית נוסעת.
הציבורים ביש"ע שוכחים את מטרות המחאה
ומכיכר השבת - ליהודה ושומרון. אמנם, דומה שיהא זה נואל למדי לנסות ולהשוות בין מטרותיהם של המוחים בתל אביב או בכיכר השבת לבין אלו של המוחים ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון, והשוואה שכזו דומה שאכן אינה במקומה. דא עקא, שאם בין מטרות המחאה אין להשוות, הרי שבשיטות הפעולה ובלטנטיות והעקביות של המחאה כשלעצמה - דומה שדווקא ישנם לא מעט קווים מקבילים. לא מעט ציבורים ביש"ע, דומה ששוכחים מעת לעת את מטרות המחאה שבה הם תומכים, ומוצאים עצמם ממשיכים להיאבק - כנגד הצבא, כנגד הממשלה, ובסופו של דבר כנגד חלק ניכר ממנהיגיהם וחבריהם - גם כאשר מטרותיהם הראשוניות מושגות בדרכים אחרות, תוך הסכמות ארוכות טווח, שיעילותן מבחינת הציבור היהודי גדולה לאין ערוך מזו של עוד הפגנת צעירים מתלהמת, או עוד שניים שלושה רכבים מנוקבי צמיגים.
אלא שהיעילות והמטרה הסופית, כאמור, אינן באמת מוקד העניין. תחת זאת, היותך חלק מתנועה ספק אנרכיסטית ספק אידיאולוגית, משמעותית בהרבה, ככל הנראה. והעובדות ? וטובת המדינה ? אלו אינן ממין העניין. ממש כמו השאלה מי יתקן את חלונות הבנקים.

תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה פרלה
אירופה חיה בנאיביות מסוכנת בכל הקשור לנעשה במזרח התיכון. נאיביות זו עלולה להעצים את שקיעתה. ישות תרבותית-פוליטית חפצת חיים ראוי לה שתזהה נכוחה מאפייני יסוד תרבותיים-פוליטיים-חברתיים של האזורים שבשכנותה, כי רק כך תעמוד על טיבן של התפתחויות פוליטיות באזורים אלו
נסים גבאי
רוב מנהיגינו מופרעים נפשית. זה ודאי. זה מוחלט. הדברים מגיעים לכדי אבסורדים בכל תחום ושטח בו אנו מנסים לבנות ולקיים את חיינו
עודד ערן
אי-הבהירות הקיימת באשר למקור הסמכות ובמיוחד בנושאי הביטחון, עלולה להימשך זמן רב ותשאיר את ישראל בדו-שיח מול הצבא המצרי בלבד עם נגישות אפסית לרמה הבכירה האזרחית. ישראל תמצא את עצמה נאלצת לבחור בין דרכי פעולה שכל אחת מהן עלולה לגרום לנזקים מדיניים עם השלכות רוחב גם מעבר לזירה הבילטרלית הישראלית-מצרית. בשלב זה מומלץ לממשלת ישראל לא להיגרר לפרובוקציות, בעיקר מצד גורמים פלשתינים בעזה
ראובן לייב
את הפרדוקס הזה יוצרים במו-ידיהם אותם אבות ואימהות המסרבים למול את בנם בתירוץ שהמדובר באקט אכזרי. אלא שבסופו של דבר הם רק מענישים אותו כשגוזרים את דינו שלא להיות יהודי
ציפורה בראבי
פינוי שכונת האולפנה כנקודת מפנה    בחינה מחודשת של התנהלות הציבור הדתי לאומי ואיחודו המלא, יביאו להישגים גדולים בבחירות הבאות עלינו לטובה. האם יצליחו לעשות זאת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il