X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחאה היא תופעה מבורכת באשר נותנת אפשרות לקולות מחוץ לממסד להישמע. אבל בניגוד לנהוג לחשוב, היא איננה "קול העם", כי גם היא כמו הארגונים החברתיים האחרים מאורגנת על-ידי אליטות
▪  ▪  ▪
הפגנת המחאה האחרונה. גלשה לאלימות [צילום: פלאש 90]

מחאה הגולשת לאלימות ומשטרה אלימה, כפי שהתגלו לאחרונה, מכרסמות בלגיטימיות של עצמן ובאהדה הציבורית אליהן. אך גם מעבר לכך, המחאה שונה מאוד מכפי שהיא מצטיירת כלפי חוץ.
אכן המחאה היא תופעה מבורכת באשר נותנת אפשרות לקולות מחוץ לממסד להישמע, דבר שכמעט אינו מתאפשר בצינורות הרגילים: המערכת הפוליטית והתקשורת. אבל בניגוד לנהוג לחשוב, היא איננה "קול העם", כי גם היא כמו הארגונים החברתיים האחרים מאורגנת על-ידי אליטות: מנהיגים או מנהיגות בעלי עוצמה והשפעה, כדוגמת דפני ליף, סתיו שפיר ואיציק שמולי. אומנם אלה באים מחוץ לממסד, וקולם לא נשמע כמעט מקודם. אבל לגמרי לא ברור באיזו מידה הם מדברים בשם הציבור.
וחשוב עוד יותר: לרוב, תנועות המחאה עולות לבמה הציבורית בקול ענות גבורה אך יורדות ממנה בקול ענות חלושה, ובין לבין, הישגיהן דלים. על כך אנחנו למדים למשל מתנועות המחאה שקמו בארץ בשנות השבעים, וכן מן המחאה של השנה שעברה.
הטריקים והשטיקים
הסיבה להישגים המצומקים היא בכך שהאליטה הממסדית של השלטון ואלה הקשורים אליה, נוקטים במה שידוע בעברית עכשווית, כ"טריקים ושטיקים", חלקם במודע וחלקם לא, כדי למסמס את המחאה. אלה כוללים למשל:
  • הקמת ועדה, המאפשרת לבעלי השלטון להרוויח זמן ולהפחית את הלחץ המופעל עליו.
  • הבטחות, שגם הן מפחיתות את הלחץ, אבל חלקן מופרות בשל אילוצים שונים, וברבות הימים הן נשכחות.
  • קליטת מנהיגי המחאה לתוך מפלגות קיימות, מה שכרוך בפירוק התנועות ובמיתון דרישותיהן.
כך, כזכור, המחאה של השנה שעברה הצמיחה את ועדת טרכטנברג, שבעקבות מסקנותיה הבטיחה הממשלה בין השאר חינוך חובה מגיל שלוש, צעדים שיוזילו את הדיור והפחתת המיסים על בעלי ההכנסות הבינוניות.
גורל שונה למחאה?
ואחת התופעות הבולטות ביותר במחאה של תנועת "הפנתרים השחורים" של שנות השבעים הייתה קליטת מנהיגיה במפלגות ממסדיות שונות, ולא נודע כי באו אל קרבן. וכבר עתה מחזרות מפלגות שונות אחרי מנהיגי המחאה הנוכחית.
עדיין לא ברור מה יעלה בגורלה של ההבטחה הראשונה, אבל כבר ברור ששתי ההבטחות האחרונות הן בדרכן לתהום הנשייה: מחירי הדיור מוסיפם לעלות, ובתקציב הבא כבר מתוכננים מיסים חדשים על שכבות הביניים.
וכך קרה גם במשך השנים: תנועות מחאה בארץ דרשו דיור בר-השגה, אבל מחירי הדיור מעפילים בכל פעם לשיאים חדשים. תנועות המחאה דרשו חלוקה שוויונית יותר של המשאבים, אבל אי-השוויון בהכנסות הולך וגדל.
האם גורלה של המחאה בפעם הזאת יהיה שונה? אני מקווה שכן, אבל חוששת שלא.

הכותבת היא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת בר-אילן, וחוקרת אליטות בדימוס. לאחרונה יצא לאור הרומן התנ"כי שלה, "ולו שתי נשים".
תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחאה החברתית - לא מה שחשבת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר הזוי ללא קשר למציאות
רני  |  27/06/12 16:33
2
ניכר שלא ממש הבנת את המאמר
ג'וס  |  27/06/12 17:10
3
לא כל המחאות מגיעות מהאליטת.
אהוד פרלסמן  |  28/06/12 01:52
4
תגובה לאהוד
בן משה  |  28/06/12 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר דוסטרי
לאחר שנים של עשייה אקדמית ולאחר שנקבע על-ידי ועדת הבדיקה של המל"ג כי המרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון עמד בכל היעדים שהוצבו לו, ואף למעלה מזה, הגיעה העת לעשות צדק ולהפוך את המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה לכל דבר ועניין. את הפוליטיקה יש להשאיר בצד
אריה רייזל
אין מקום לכפות עליהם גיוס לצבא - לא בגלל אמות-מידה שלהם, אלא בגלל עקרונות שלנו, של ליברליות וסובלנות. אין זה ליברלי וסובלני לכפות על קבוצת אוכלוסיה למחוק את זהותה והזדהותה האישית
אפרים אסכולאי
אף על-פי שהעיצומים הנוכחיים פגעו באירן בצורה משמעותית, יש הסבורים כי אירן תוכל לעמוד בהם עד אין סוף, ולפיכך תמשיך בטקטיקה הנוכחית של מניעת משבר תוך כדי המשך העשרת אורניום. היה והעיצומים יוחרפו בצורה משמעותית, אירן עשויה להסכים לוותר על ההעשרה עד לדרגה של עשרים אחוזים. תרחיש שכזה יהיה בבחינת ניצחון פוליטי למערב, יותר מאשר ניצחון מעשי, שכן אירן תוכל בכל זאת לייצר נשק גרעיני
אברהם בן-עזרא
לעתים קרובות, כאשר צד לדיון החש עצמו נפגע מפסק הדין ומחליט על הגשת ערעור לערכאה גבוהה, ככל שפסק הדין יותר גרוע, לדעת הצד שחש נפגע - כן ייטב, כי מלאכתו בערעור תהיה יותר קלה, טיעוניו יותר משכנעים, וסיכוייו יותר גבוהים
דן אלון
מהפכה חברתית שתכיל את שלושת המרכיבים, תביס כל מכשפה וקוסם. דרוש לנו לב טוב שיחבר את כל הפלגים. על הלב להיות מחובר לשכל שיידע להבדיל בין טוב לרע ולתכנן את הדרך הביתה, ושניהם יהיו חייבים להתחבר עם אומץ לצאת לדרך נכונה, ולהוביל את כולנו יחד, וכל אחד לחוד, לעבר הארץ המובטחת. לב, שכל ואומץ. בנו, ורק בנו הדבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il