X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום להודות שייתכן שנפל קורבן לתרמית מצד בן-גור, מנסה השופט זכריה כספי לשכתב את האמת. כעת הוא טוען שהמחלות הנוספות שיחקו תפקיד שולי בלבד בגזר הדין המקורי - אך עיון באותו גזר דין מלמד שהיה להן תפקיד בהחלט משמעותי
▪  ▪  ▪
כספי. "לא ייחסתי משמעות מיוחדת" [צילום: פלאש 90]

אם היינו קוראים רק את גזר דינו המתוקן של קובי בן-גור בפרשת רשות המיסים, היינו מקבלים את הרושם החד-משמעי שעונשו הקל המקורי (שישה חודשי עבודות שירות) נבע כמעט אך ורק מהמחלה הקשה בה לקה בעבר ומן החשש שמא היא תשוב ותתפרץ. הליקויים הבריאותיים האחרים שהעלתה ההגנה שיחקו תפקיד שולי - כך נדמה.
בעצם, זה לא עניין של רושם. כך אומר השופט זכריה כספי: "אולם השיקול המרכזי שעמד לנגד עיניי כרוך במצבו הרפואי. המחלה הקשה שחווה הנאשם לפני שנים אחדות ובעת מתן גזר הדין המקורי התעורר חשש, על-פי חלק מן הסימנים, כי אפשר ששבה לפוקדו או לכל הפחות חלק מסמנים אלה מנבא רעות, היא שהביאה אותי, בראש ובראשונה, בתוספת הליקויים האחרים בבריאותו, שהוצגו בפני אז, ליטות לו חסד ורחמים ולא לשולחו אל מאחורי סורג ובריח, כפי שראוי היה לו, אלמלא אלה... כפי שהדבר משתקף במה שאמרתי בגזר הדין המקורי, לא ייחסתי לליקויים האחרים בבריאות הנאשם, מלבד מחלתו הקשה, משמעות מיוחדת, אלא תוספת משקל".
על נקודה זו מבסס כספי גם את החלטתו החדשה, להחמיר בעונשו של בן-גור: "חלפה שנה ויותר מאז מתן גזר הדין המקורי. אם היו אז סמנים מנבאי רעה, הרי שהיום לא הובאו בפני ממצאים כלשהם, המצביעים, אכן, על התממשותם של סמנים אלה או על שובה, חלילה, של המחלה הקשה. זה היה השיקול המרכזי אז שמכוחו לא מלאני ליבי לשלוח את הנאשם אל מאחורי סורג ובריח. השיקול הזה איננו עומד היום. מכיוון שכך, אינני רואה כיצד אוכל להימנע מגזירת העונש, שהייתי גוזר עליו, אלמלא עמדו אז לנגד עיניי השיקולים הכרוכים במחלתו הקשה. במצב כזה, לאחר שמצבו הרפואי של הנאשם נבחן על-ידי שוב, אין אלא לעונשו במאסר בפועל ממש".
60-40 או 90-10
האמנם כך היו פני הדברים? חזרנו לגזר הדין המקורי, מאפריל 2011, ושם מצאנו הדגשים שונים. לא מתן משקל בלעדי או מכריע למחלה הקשה בעבר, אלא משקל מרכזי לצד הליקויים הרפואיים העכשוויים. אם היינו רוצים לכמת זאת במספרים, ניתן לומר שכספי נתן אז משקל של 60-40 למחלה הקשה ולליקויים האחרים - ולא משהו כמו 90-10 כפי שהוא מציג זאת כעת. וכך כתב כספי אז:
"הסניגור סקר בהרחבה, תוך הפניה למסמכים רפואיים, את מצבו הרפואי של הנאשם, אשר חלה בשנת 2006 במחלה קשה. מצבו הרפואי של הנאשם דהיום, נמצא בבירור, שכן, בעוד בדיקה מסוימת הצביעה על הימצאות סמן להתפרצות מחודשת של המחלה, בדיקה אחרת נמצאה תקינה. לאור זאת, נשלח הנאשם לבדיקות נוספות שתתקיימנה בקרוב. עוד סובל הנאשם, בין היתר, מ-15% אחוזי נכות לצמיתות בעקבות תאונת דרכים, שעבר בשנת 1997, מכאבים וקשיים בתנועה, מבעיות נוירולוגיות, לרבות שכחה וחוסר ריכוז ועוד בעיות כלליות".
ומה אמר כספי עצמו בשנה שעברה? "אולם השיקול המרכזי, שעמד לנגד עיני, בנטיית החסד והרחמים לנאשם, כרוך במצבו הרפואי. הוא חווה מחלה קשה לפני שנים אחדות ועדיין אין זה ברור, היום, אם זו לא שבה לפוקדו. נכון הוא שאין בידי נתונים מלאים בעניין זה, אולם לפחות חלק מן הסמנים, אפשר והוא מנבא רעות. במצב כזה ומתוך התחשבות גם בכל יתר הנסיבות לקולא ששמעתי, לא מלאני ליבי לעונשו במאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. אינני חפץ בהולכתו כך גם על בסיס הליקויים האחרים בבריאותו, העלולים להחמיר ובכלל זה גם כל הכרוך במחלה הקשה".
שתי מילים משמעותיות
לכאורה, הניסוח דומה - אך יש הבדל מהותי מאוד. בגזר הדין הנוכחי מוסיף כספי שתי מילים שלא כתב בגזר הדין המקורי: "בראש ובראשונה". המחלה הקשה "היא שהביאה אותי, בראש ובראשונה, בתוספת הליקויים האחרים בבריאותו, שהוצגו בפני אז, ליטות לו חסד ורחמים". המילים הללו לא מופיעות בגזר הדין המקורי.
זו לא סתם שאלה של סמנטיקה או היטפלות להבדלי ניסוח. כספי נאלץ לדון שוב בעונשו של בן-גור לאחר שלבית המשפט העליון הוצגו ראיות חדשות. נכון שהן לא עמדו בפניו, אך נוצר הרושם (ואפילו כספי מודה בכך) שבן-גור הצליח לעבוד עליו. במקום להודות בגלוי שייתכן שהוא נפל קורבן לתרמית, מעדיף כספי לבצע שכתוב קטן אך משמעותי. המחלות הנוספות - אלו שעצם קיומן מוטל כעת בספק - שיחקו לדבריו תפקיד שולי בלבד בהחלטה המקורית, וכך כמובן הוא יוצא הרבה פחות רע. אך מה לעשות, שהאמת קצת שונה - וכספי יוצא רע עוד יותר מהניסיון שלו לשכתב אותה.

תאריך:  28/06/2012   |   עודכן:  28/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכריה חשב שלא נזכור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין חדש בבסטת המשפט...
גרבצלו  |  29/06/12 05:07
2
הוא זכר היטב
אין שם  |  27/07/12 11:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מאמינים, מתאבק, יעוטרו? מקפחים, לא תרם, כפול ושִכים
נורית גרינגר
אנחנו חייבים לסייע לתושבי מגרון לקבל משפט הוגן    חייבים לעזור להם להגן על זכויותיהם הדמוקרטיות על-ידי משפט הוגן
מאיר אינדור
עבודת הכבאים נוחה. רוב הזמן אין שריפות, יושבים ומשחקים שש-בש או צופים בווידאו. המשכורת טובה, למעלה מהממוצע, ויש גם השתלמויות בבתי מלון. יחלפו עוד שישים שנה ומה שהיה הוא שיהיה. אלא אם כן חס וחלילה יקרה שוב אסון גדול שיזעזע את המערכת. את האסון הפעם צריך לנצל על-מנת לפרק את המבנה של מערך הכיבוי בארץ, הבנוי עוד כמו בימי הבריטים
הרב ישראל רוזן
הרפורמים ממשיכים לגייר בחו"ל ונרשמים כיהודים במרשם האוכלוסין. בניצוחה של שס הקרבנו את יהדותנו המתועדת על מזבח טראומת הלגיטימציה לרפורמים. ויש לכך השלכות עקרוניות וסמליות חמורות, וגם ובעיקר פרקטיות. הוי, "תמות נפשי עם פלשתים"!
יוסי אחימאיר
הסופר אתגר קרת ועוד כמה סופרים, בראשם יורם קניוק, תומכים בהפגנות הסרק של צעירים מפונקים, עם מנהיגי-בוסר, המנסים כמעט בכל מחיר להשליט אנרכיה פנימית בישראל    בפריקת העול, אין המפגינים והסופרים שונים מן החרדים הקיצוניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il