X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סגירת מינהל הסטודנטים מאיימת על הסטודנטים שהגיעו לארץ כדי ללמוד בה המשמעות היא שהם לא יוכלו ללמוד עברית באולפן ויתמודדו לבד עם שכר הלימוד, המגורים והעבודה, ורבים מהם עושים זאת ללא עזרה מההורים. אסור לוותר על העולים. אסור לוותר על המינהל
▪  ▪  ▪
מותירים את הסטודנטים העולים ללא עזרה [צילום: פלאש 90]

אני לא עולה חדש. לא נעזרתי בשירותי המנהל, לא הייתי זקוק לכך, תודה לאל. הוריי עלו מארה"ב לפני שלושים שנה, ועד היום קשה להם עם השפה, המבטא, המנטליות. אני סטודנט בבר-אילן, שנה ראשונה. יש באוניברסיטה לא מעט עולים חדשים, בעיקר אמריקנים וצרפתים. הם מעניקים ארומה מיוחדת, באים עם מנטליות שונה. חלקם רוצים לכייף כמו שעושים בקולג'ים האמריקנים, חלקם רוצים ללמוד. כולם כאן מרצון.
יש סטיגמה שסוברת שלאמריקנים יש כסף. כמו כל הסטיגמות, גם בזו יש גרעין של אמת. כמו כל הסטיגמות, גם בזו נטועה הנחת יסוד קצת מופרכת. חלק ניכר מהסטודנטים האלו הגיעו לבד ארצה. הם עזבו את המשפחה בחו"ל והגיעו הנה. הסיבות מגוונות ומשתנות. קראו לזה אמונה, יהדות, ציונות, אהבת ישראל. קראו לזה איך שתרצו. הם כאן.
קחו מסע קצר בדמיון, שימו את עצמכם בנעליהם. הגיע גיל הפורקן, הזמן לעזוב את הבית. גיל 18 אולי, אולי 20. אתם לא מסתפקים בשכירת דירה קרובה לבית. אתם לא רוצים לטוס לחצי השני של העולם כדי לטייל או לעבוד. אתם עוזבים את הבית בו נולדתם, את החברים איתם גדלתם, את החיים שאתם מכירים ועוזבים למקום אחר, שכל הקשר שיש לכם עם האנשים שם הוא שאתם שייכים לאותה הדת.
ואלו רק האמריקנים, או הצרפתים. מה עם האתיופים, שזוכים לעזרה לה הם זקוקים על-מנת להשתלב בחברה הישראלית? ח"כ שלמה מולה, שבעצמו למד בערת התוכנית היטיב להגדיר: "התוכנית מחוללת שינוי אמיתי בקרב הסטודנטים עולים ותורמת להטמעתם בארץ". לכו תדעו כמה זמן היה לוקח למולה להגיע לכנסת בלי הליווי והתמיכה שהוא קיבל מהמינהל.
סכנת סגירה מרחפת מעל מינהל הסטודנטים
ביום רביעי התכנסה וועדת החינוך לדיון מיוחד בנוגע למינהל הסטודנטים, הדיון הוא על סוגיית סגירת המינהל. מינהל הסטודנטים פועל משנת 1968 במימון משותף של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית. המינהל מעניק לסטודנטים עולים שכר לימוד מלא של שלוש שנות לימודים אקדמיות. תקציב הפרויקט עומד על 70 מיליון שקלים בשנה.
בעקבות קיצוצים בסוכנות היהודית צומצמה תמיכתה בפרויקט וקיימת סכנה להמשך קיום המינהל. מהדיון עלה כי שכר הלימוד לשנה"ל תשע"ג לא הועבר ולכן קיים סיכוי גבוה שהאולפנים לעברית ולאנגלית באוניברסיטאות לא יפתחו במועדם בחודש הבא, ובעקבותיהם גם שנת הלימודים האקדמית של הסטודנטים העולים.
מה המשמעות של זה?
ההשלכות המיידיות הן כאמור, סגירת המינהל. מה זה אומר? זה אומר שעולה חדש לא יוכל ללמוד עברית באולפן. זה אומר שמישהו שעולה ארצה צריך להתמודד עם שכר לימוד, עם עבודה, עם מגורים - ובהרבה מקרים ללא תמיכה מההורים. הרי יש סיבה בגללה הם עלו לבד - ההורים לא רצו. לפעמים זה כולל חוסר תמיכה. מן הסתם שאדם שעזב את הוריו שהחליטו לא לתמוך בו כלכלית צריך לדבר על זה עם מישהו. גם את זה לוקחים ממנו. אז במקום לנצל את המנטליות הפרו אקדמית של העולים אנו גוררים אותם לעולם ללא השכלה.
ובלא אפשרות להשיג השכלה אקדמית ראויה אין למה להגיע לארץ. עברנו את תקופת בניין הארץ. לא תראו פה תרומה חקלאית ענפה, אלא קידמה, יצרנות. הסטודנטים שהגיעו הנה, עלולים ליפול, הם עלולים לרדת. ואיזה יהודי ירצה להגיע למקום בו הוא יתנוון בידיעה? הרי עם כל הכבוד לציונות ולאהבת ישראל, אידיאלים לא מחזיקים מעמד כשאין כסף.
הערך של מינהל הסטודנטים הוא הרבה יותר גדול מסך התקציב השנתי המושקע בו. זו השקעה לטווח הקצר והמיידי, אך יותר מכך לטווח הארוך. גלי העלייה נמשכים, אך הם קטנים - רק 17000 בכל שנה. אסור לקטוע את התהליך הזה באיבו, בטח במדינה קטנה כמו שלנו. אסור לנו לוותר עליהם, אסור לעצור את המינהל.

הכותב הוא סטודנט שנה ראשונה במחלקה למדעי המדינה וסגן יו"ר תא לביא גלעד באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  28/06/2012   |   עודכן:  01/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעצר מינהלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מינהל הסטודנטים
ינקה  |  29/06/12 12:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כדי לשכנע את הציבור שקואליציית נתניהו מסוכנת לדמוקרטיה, אתם אומרים לנו ש"אצל בגין, חוקים כאלה לא היו עוברים", וש"בגין מתהפך בקברו". סליחה, אתם מתכוונים לרוצח הפשיסט? הלכתי לארכיון...
משה חסדאי
כל עוד צבא ההגנה לישראל הוא כלי למימוש מדיניות חילונית ליברלית קיצונית, ומכריז קבל עם ועדה כי הוא נותן תוקף בלעדי ועליון לפקודות, גם אם הן סותרות את תורת ישראל, ומעמיד את סמכות המפקד הצבאי מעל הסמכות של הקדוש ברוך הוא - הרי שההתנגדות החרדית לגיוס לצה"ל מובנת
ציפורה בראבי
פרה מסתורית שבכוחה לטהר אבל גם... לטמא    למה ואיך? מצווה שטעמיה לא ברורים והיא מעמידה אותנו מול מצב האמונה שלנו
יוסף קנדלקר
המוסך של היום הוא יותר כמו מעבדת מחשבים מאשר מוסך. הכל מתחבר למחשב והוא כבר עושה הכל. אם צריך, אז גם קפה. המוסכים של פעם נשארו רק לרכבים של פעם, שבמקרה הזה, זה רק אני ועוד ילד שהוציא רישיון לפני שבוע, ואבא שלו חשב שעדיף לקנות לו רכב ישן שהשריטות בו מובנות בפח הרכב
אלכס לוין
בשנים האחרונות הולכת ומשתרשת לה התופעה של התקליט    אתה מתקשר למשרד ממשלתי או לחברה גדולה ומייד עונה לך תקליט, מברך אותך, ולאחר מכן מתחיל לשגע אותך...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il