X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירה החופשית היא שלנו. ובדרך שאדם רוצה לילך בה - מוליכין אותו. והאהבה וגם השנאה מקלקלות את השורה. ועצת השם היא תקום
▪  ▪  ▪
מהי הדרך הטובה?

בלק מלך מואב, מפחד מהתקרבותו של עם ישראל, העם היוצא ממצרים "ויכס את עין הארץ", לגבולו, ומבקש מבלעם בן בעור, נביא אומות העולם, שיקלל את עם ישראל. כי "ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאור יואר" [במדבר כ"ב, ו']. בלעם נודע בכוח מילותיו. בהשפעת הברכות או הקללות שלו. בלק רוצה לשכור את שירותיו שיקלל את בני ישראל, שהם רבים מדי וכבר נודעו נצחונותיהם על עמים אחרים.
בלק מפחד מבני ישראל והוא יודע שלא יוכל לנצח אותם. מה שנשאר לו – זה העל טבעי – כוח הכישוף, המאגיה. אבל בלעם מבקש ארכה כדי לשמוע מה יאמר לו השם. ואכן – הוא זוכה והשם מופיע אצלו ואומר לו "לא תלך עמהם לא תאור (תקלל) את העם, כי ברוך הוא" [במדבר כ"ב, י"ב]. לא מאשר לך לקלל את העם הזה. זה עם מבורך. אני אוסר עליך ללכת.
בלעם לא מרוצה. הוא מעוניין ללכת עימהם. הוא מעוניין למלא את בקשת בלק. אבל הוא חייב את אישורו של הקב"ה. לכן הוא מבקש ארכה ללילה נוסף כדי לראות מה יאמר לו השם. והנה, בלילה השני מקבל בלעם את "הסכמת" השם: "אם לקרא לך באו האנשים, קום לך אתם" [במדבר כ"ב, כ']. ואיך זה? מדוע השינוי בהוראת השם?
שאלה של בחירה
עצם שאלתו הנוספת של בלעם מעידה עליו שלא קיבל את ההוראה והוא מעוניין מאוד ללכת. הוא רק רוצה לקבל אישור לפני שיילך. על זה אמרו חז"ל [שבת קד]: "הבא ליטמא – פותחין לו". כך אנחנו בעצם מתנהלים בחיינו. מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו. ואם זה לא מתאים – שואלים שוב כדי שתתקבל ה"עצה" שבה אנו מעוניינים. ועל זה נאמר: "בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו".
אנו יכולים לראות זאת בחיי היום-יום שלנו. אנו בוחרים בדרך מסוימת, מתעקשים עליה, ורואים שזה הולך בידינו. כך בדברים טובים. אבל כך גם בדברים רעים. פתאום זה הולך "חלק" ואנו מופתעים ומאמינים שזוהי הוכחה לבחירתנו הנכונה. אבל רק הבחירה מסייעת במעשה. והבחירה היא המעידה על רצונותינו ועל הדרך בה אנו רוצים ללכת.
וכך לימד הרמב"ם בהלכות תשובה ה', א'-ב': "רשות לכל אדם נתונה – אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו... ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמשכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו נוטה לאי זו דרך שירצה".
עם כל זה, אין האדם לבד. לפני הבחירה הוא מקבל רמזים, הדרכות ועצות במה לבחור. ובידו להחליט, לשמוע או לסרב. וכך אצל בלעם. והוא אפילו קיבל תשובה ברורה: "לא תלך עמהם, לא תאור את העם, כי ברוך הוא". אבל בלעם לא רצה בעצה הזאת. בלעם ביקש הדרכה אחרת. הוא לא שמע להוראה הברורה מאוד הזאת. הוא חיפש את התשובה השנייה – ולכן, קיבל אותה.
עצת השם תקום
התשובה הכילה גם תוספת: "ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה". אבל אותה בלעם לא הוסיף בפני שרי מואב שבאו לקרוא לו. זה לא התאים לו. הוא הלך עימם כאילו כך אישרו לו משמיים. אבל בסופו של דבר: "עצת ה' היא תקום". הקללה הפכה לברכה.
ועל זה שאל דון יצחק אברבאנל: "למה מנע ה' את בלעם מהיותו מקלל את ישראל, ומה אכפת לו מקללתו, אם ה' יברך את עמו בשלום?" אלא שהייתה זו תקופה משופעת אמונות וכשפים ולו שמעו בני ישראל את הקללות, היה נכנס פחד בליבם, שכן שמעו של בלעם הגיע גם אליהם.
ועוד דבר חשוב מאוד - לו היה בלעם מקללם, והיה קורה דבר מה רע לישראל, היו אומרים בגויים שזה קרה להם בגלל אותה קללה של בלעם. לא יבינו שזה בגלל חטאיהם. ונמצא שם שמיים מתחלל.
וכך הסביר זאת הקדוש אנשלמה אשתרוק, בעל ספר "מדרשי התורה": ומה שאמר [כ"ב, י"ב] "לא תאור את העם" לא הייתה הכוונה שאם יקללם ישיגם נזק, כי לא ינום ולא ישן שומר ישראל. אבל עשה זה ה' יתברך פן יאמרו יושבי הארץ, אם מכאן ולהבא ישיגם איזה עונש מצד חטאם לעתיד, שזה גרמה קללת בלעם... לכן ציווהו: "לא תאור את העם". לכן, נעשה הנס הגדול – הקללה הפכה לברכה.
אהבה ושנאה מקלקלות את השורה
גם בהוצאת הבחירה אל הפועל, רואים את נטיית ליבו של האדם. כמה חשוב לו המעשה שבחר בו. מדרש רבא מלמד אותנו שאהבה ושנאה מקלקלות את השורה (שורת הדין). אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר [בראשית מ"ו]: ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה. שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב [שמות י"ד]: ויאסור את רכבו, ולא היה לו (לפרעה) כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה [בראשית רבה, פרשה נ"ה, ח'].
אהבה מקלקלת את השורה זה אברהם, שנאמר: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ" [בראשית כ"ב, ג']. אמר ר' שמעון בן יוחאי: אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה. אהבה מקלקלת את השורה, דכתיב: וישכם אברהם בבוקר וגו', ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה (כלומר, אברהם לא היה צריך לחבוש את חמורו בעצמו, אבל אהבתו גרמה לו לעשות זאת במקום לתת את המלאכה לאחד מעבדיו) [על-פי בראשית רבא].
ושנאה מקלקלת את השורה, זה בלעם. שנאמר: "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" [במדבר כ"ב, כ"א]. וכי לא היה מי שיעשה זאת עבורו? עבור בלעם, הקוסם המפורסם? אלא שהשנאה העירה אותו מוקדם למהר להכין את האתון. ובלעם עשה את שלו – והקדוש ברוך עשה את שלו...
וכך, בעמוד בלעם מול עם ישראל זכה, שלא ברצונו, וראה במחזה אלוקים את מעלתם של ישראל מה שלא ראו אפילו נביאי ישראל: מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל: כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע ה' כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם: יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ: אֵ-ל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ: כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר.
וברכה זאת הוכנסה בסידורים מסוימים והיא נאמרת בכניסה לבית הכנסת. להזכירנו ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" ו"עצת ה' היא תקום" [משלי י"ט, כ"א].

תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  05/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך שאדם רוצה לילך בה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה רבה רבה
suhדוד  |  6/07/12 18:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
הטלנובלה ממשלת ישראל זוכה להצלחה בכל תחנות הטלוויזיה בעולם ונלמדת גם בבתי ספר לדרמה, קומדיה ובורלסקה. היא נמכרה לאחרונה ל-150 תחנות ברחבי העולם, תקבל דיבוב בשפות רבות ותכניס כסף רב למפיקיה
ראובן לייב
אין שום סיכוי להביא לגיוסם של החרדים לצה"ל וממילא יש להטיל ספק בסיכוי שירותו של המיעוט הערבי. תחת כפיית הגיוס שלהם רצוי לחייב את הלא-משרתים בשירות-אזרחי ולחלופין גם לשקול את רעיון הקמתו של צבא מקצועי-איכותי
מאיה רימר
בשבת הקרובה יקראו לכם לצאת בהמוניכם להילחם בחרדים. ואתם תצאו. אתם תצאו כי רע לכם, כי נמאס לכם לא לקבל את מה שמגיע לכם, כי המילואים חונקים ומתסכלים. גם אני עושה מילואים. גם לי נמאס. אבל יותר מכל נמאס לי משיח השנאה שהממשלה מנסה לעורר בנו אחד נגד השני. מישהו מרוויח מההפרד ומשול הזה, והוא לא אנחנו
הרב ישראל רוזן
דיון בהטיה הבלתי האפשרית העומדת מאחורי פסקו של הרב אברהם שרמן המפקיע את הבית הגדול והקדוש ששם הראי"ה נקרא עליו מבעלות עמותת 'בית הרב'
אלכס לוין
קוראים יקרים, אם אתם רוצים לראות מחסן שהוא בעצם חדר שירותים לנכים, ושירותים שהם בעצם מחסן, שירותים מטונפים ואסלה מלאה בשרידי צואה יבשה, גשו לסופר-פארם ברחוב רמז בנתניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il