X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממשלה החליטה לגשר על הפער בתקציבה בעיקר על-ידי הגדלת הגרעון. ההחלטה נעוצה בשנה מסוימת זו. שנת 2013 - היא שנת בחירות. רה"מ אינו רוצה לקחת אף סיכון. הציבור ימשיך בשנת הבחירות ליהנות מרמת חיים גבוהה, יחסית, והתשלום על כך יידחה לשנים שלאחר הבחירות
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, סטנלי פישר. הפוליטיקה מכריעה את השיקולים הכלכליים [צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ]

הממשלה החליטה שבתקציב השנה הבאה, 2013, הגרעון יגדל מ-1.5% ל-3%. חשוב לציין כי ברוב שנות המדינה הגרעון בתקציב בסוף השנה גדול יותר מהגרעון שתוכנן בעת עריכת התקציב. לכן נגיד בנק ישראל, צפה בנאומו האחרון כי בפועל הגרעון עשוי להגיע ל-5% ויותר.
אמנם אנחנו במחצית שנת 2012 בלבד אך כבר ניתן להסיק מספר מסקנות כלכליות לגבי שנה זו. שיעור הצמיחה במגמת ירידה, היצוא בירידה, האבטלה בעליה, אין אינפלציה והריבית יורדת. בעלי העסקים והיצרנים מתלוננים על ירידה בהיקף המכירות והייצור, חלק מהם מפסיד כסף, כולם מנסים להתייעל וחלקם מפטר עובדים.
גם בשוק ההון המצב אינו מזהיר, בלשון המעטה. כמעט ולא ניתן לגייס הון חדש ולכן חברות ההשקעה והאחזקה מוכרות רכוש בכדי לשלם חובות לבנקים ולציבור, מי שאינו מצליח עושה "תספורת" למלוויו.
לעומת זאת לאזרח הפרטי השנה די נחמדה. אין אינפלציה, כתוצאה ממחאת השנה שעברה יש ירידה מסוימת במחירי המזון, ירידה בהוצאות המשפחה לחינוך ילדים, מחיר הדירות ירד קמעא, הריבית ירדה, אומנם דמי השכירות עלו, אך זה מתקזז עם ההוזלות האחרות. הציבור ממשיך לנסוע לחו"ל בהמוניו, להזמין מכוניות חדשות, לבלות וכמו כל ישראלי מצוי: לקטר.
הירידה בשיעור הצמיחה והמצב בשוק ההון גרמו ויגרמו לירידה גדולה, יחסית בגביית המיסים, מנגד מסקנות "ועדת טרכטנברג" גרמו לעלייה בהוצאות הממשלה.
הגדלת הגרעון - מצב של משיכת יתר
האפשרויות העומדות בפני הממשלה במצב כזה, לשם איזון תקציבה הם שלושה: העלאת והטלת מיסים חדשים, קיצוץ בתקציב המדינה או העלאת הגרעון.
כמובן שניתן לשלב בין אפשרויות אלו.
הממשלה החליטה לגשר על הפער בתקציבה בעיקר על-ידי הגדלת הגרעון. יתכן שיהיה גם קיצוץ קטן ויתכן שיוטלו קצת מיסים. אך את עיקר הפער היא מקווה ל"סתום" על-ידי הגדלת הגרעון.
למה הדבר דומה? לאזרח שפונה לבנק ומבקש הגדלת משיכת היתר.
שואל אותו הפקיד למה? כי יש לי הוצאות.
ואיך תקטין אותו חזרה? אהדק את החגורה.
אם נתרגם זאת למציאות חיינו הרי בשנים 2014 ו-2015 נשלם חזרה את "הגרעון" שהגדלנו השנה. כפי שכל מי שעשה פעולה כזו בבנק יודע. ההחזר הוא הרבה יותר גדול מההגדלה שאושרה.
אז מדוע הממשלה נוקטת בצעד כזה? האומנם הם אינם מבינים מה שכל פקיד ממוצע בבנק יודע?
2013 - שנת בחירות
התשובה נעוצה בשנה מסוימת זו. שנת 2013 - היא שנת בחירות. ראש הממשלה אינו רוצה לקחת אף סיכון. הציבור ימשיך, בשנת הבחירות, ליהנות מרמת חיים גבוהה, יחסית, והתשלום על כך ידחה לשנים שלאחר הבחירות.
המציאות היא שכול התכנון הכלכלי הוא תיאורטי בלבד.
בשנת 2013 יעמדו שלושה נושאים בעלי חשיבות עליונה להכרעה:
  • המשבר האירופאי. החמרתו תפגע קשות בכלכלת ישראל וגרעון של 3% יראה כהישג אדיר למנהיגי הכלכלה הישראלית.
  • העניין האירני. צפוי כי שנה זו תהיה שנת הכרעה בנושא. מההיבט הכלכלי, בלי כל התייחסות לתוצאה הצבאית זו יכולה להיות קטסטרופה כלכלית. זה גם יכול להיגמר ללא השפעה על הכלכלה, אך כדאי תמיד ללכת לקיצון ולהיות מוכנים.
  • אובמה. היבחרו או אי היבחרו של ברק אובמה לכהונה נוספת בנשיאות ארה"ב עשויה להיות בעל השלכות רחבות מאוד על מדינת ישראל ראשית על בטחונה ושנית על כלכלתה.
לכן, על-רקע הנושאים הללו נראה כי הגדלת הגרעון ל-3% היא יותר לצורך הפרוטוקול ולא משהו שנתמודד עמו במציאות.
הפרופסור סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל ודמות כלכלית ברמה הגבוהה ביותר, מתנגד לצעד זה. ואין ספק שהצדק עימו, אך למי שחפץ חיים בפוליטיקה יש שיקולים אחרים.

תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עסקת הטיעון עם אורי בלאו מיותרת, העונש מגוחך והמסר הוא שעיתונאים יכולים לצפצף על החוק    כעת גם תצטרך המדינה להסביר את הפער העצום בין עונשו של בלאו לבין זה של ענת קם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שמיר, מיותרת, איבדו רסן, בית, השתלטות עוינת ומשפחה שכזאת
ציפורה בראבי
הבחירה החופשית היא שלנו. ובדרך שאדם רוצה לילך בה - מוליכין אותו. והאהבה וגם השנאה מקלקלות את השורה. ועצת השם היא תקום
שולמית קיסרי
הטלנובלה ממשלת ישראל זוכה להצלחה בכל תחנות הטלוויזיה בעולם ונלמדת גם בבתי ספר לדרמה, קומדיה ובורלסקה. היא נמכרה לאחרונה ל-150 תחנות ברחבי העולם, תקבל דיבוב בשפות רבות ותכניס כסף רב למפיקיה
ראובן לייב
אין שום סיכוי להביא לגיוסם של החרדים לצה"ל וממילא יש להטיל ספק בסיכוי שירותו של המיעוט הערבי. תחת כפיית הגיוס שלהם רצוי לחייב את הלא-משרתים בשירות-אזרחי ולחלופין גם לשקול את רעיון הקמתו של צבא מקצועי-איכותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il