X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין שום סיכוי להגיע לפתרון אמיתי בסוגיית גיוס החרדים, כאשר שני הצדדים מנהלים את המאבק בקולי קולות ומתבצרים בצמרות העצים. הדרך האפשרית היחידה היא ניהול מו"מ חשאי בידי שלושה-ארבעה אנשים מוסמכים ובעלי מעמד, שיבואו במטרה כנה להגיע להסכם
▪  ▪  ▪
קיסינג'ר. כמו במו"מ על ויטנאם [צילום: AP]
אמנות המו"מ של קיסינג'ר
אם כבר הזכרנו את הנרי קיסינג'ר, הנה אסטרטגיית המו"מ שלו בלשונו-הוא: "הרגע האופטימלי לשיחות בא בשעה שנראה כאילו הדברים מתנהלים כשורה. הנכנע ללחצים כמוהו כמי שמביאם על ראשו; מי שקונה לו מוניטין של קוצר נשימה, הריהו נותן לצד השני הֵמרץ למו"מ מתמשך. כשעושים ויתור מרצון טוב, הרי זה ההמרץ הגדול ביותר להדדיו. יש בכך גם משום ערובה טובה ביותר לכוח עמידה. במו"מ שניהלתי ניסיתי תמיד לקבוע את התוצאה המתקבלת ביותר על הדעת ואחר כך למהר להגיע אליה במהלך אחד או שניים".

אם יש משהו משותף להתנהלות של בנימין נתניהו, שאול מופז ואביגדור ליברמן בנוגע לגיוס החרדים, היא הטעות ששלושתם מתעקשים לחזור עליה. שלושתם רוצים מהלך פומבי, פוליטי, כוחני. אבל הדרך היחידה בה יהיה ניתן להשיג משהו היא במהלך חשאי, ענייני, הידברותי.
ההתנגדות של ראשי הציבור החרדי לגיוס - ואחת היא אם מדובר בשירות צבאי או בשירות אזרחי - היא שילוב של אידיאולוגיה ותועלתנות. בצד האידיאולוגי, יש שם אמונה עמוקה בחשיבותו של לימוד התורה, חשש אמיתי מפני השפעות שליליות של העולם החילוני וגם התנגדות למדינה ולציונות. בצד התועלתני, חוששים הרבנים והעסקנים מפני אובדן השליטה על רבבות הצעירים אם הללו יעבדו לפרנסתם ולא יהיו תלויים במילגות של הכוללים והישיבות.
התוצאה של ההתנגדות הזו היא שהחרדים טיפסו על עץ גבוה, אולי הגבוה ביותר שקיים. כאשר מגדירים את השירות כ"ייהרג ובל יעבור", הופכים את המאבק בו למלחמה חסרת פשרות. אם זו הסיסמה, אזי כשם שלא תביאו חרדי לעבוד אלילים - לא תביאו אותו להתגייס. אם זו הסיסמה, אין שום מקום להבנה ואין שום אפשרות להגיע לעסקה.
כל מי שניהל אי פעם מו"מ יודע, שהדרך הגרועה ביותר להוריד את הצד השני מן העץ, היא להתבצר על העץ שמולו. הדרך הגרועה ביותר אחריה, היא לנהל מאבק פומבי נגדו. במצב כזה, הצד השני יצטרך לא רק להתפשר אלא גם להשפיל את עצמו - וזה באמת יותר מדי עבור רוב בני האדם, ובלתי אפשרי עבור כל הפוליטיקאים. לכן, כאשר נתניהו-מופז-ליברמן מכריזים הכרזות וממנים ועדות ומפיצים מסקנות ומעלים דרישות - הם רק גורמים לצד החרדי להתבצר עוד יותר בעמדתו.
אם נהיה מעשיים, ברור שאי-אפשר יהיה לעשות דבר בכפייה. קודם כל, בואו נוריד מעל השולחן את הסנקציה הפלילית. הרי ברור שלא יישלחו שוטרים לעצור רבבות חרדים שלא יתגייסו, ואם ייעצרו רק חלק מהם - יוכלו הללו לטעון לאכיפה בררנית. לכן נשארנו עם אותן סנקציות עליהן מתנהל כעת הוויכוח בין נתניהו למופז. נניח שיהיו סנקציות כאלו; אל תזלזלו בכוחם של החרדים לגייס כמה וכמה מיליונרים כבדים שיעניקו את הכסף במקום המדינה, ואל תחשבו לרגע שניתן יהיה לגבות קנסות מעשרות אלפי חרדים שיסרבו לשלם אותם.
והעיקר: נתניהו ומופז מנהלים את המו"מ עם עצמם - ומתעלמים לחלוטין ממי שניצב מולם. והם עושים את זה בצורה הכי פומבית שניתן, ובכך רק מבצרים את החרדים עוד יותר גבוה על העץ. במקום לתת להם סולם, חושבים נתניהו ומופז שיוכלו להוריד אותם על-ידי כריתת העץ. כדאי להם לזכור, שכאשר עץ נופל - הוא פוגע גם במי שניצב תחתיו.
למשל: וינרוט והרב פרבשטיין
הדרך היחידה בה ניתן יהיה להגיע לפתרון מעשי, כזה שמצד אחד יביא לשוויון כלשהו בנטל ומצד שני לא יקרע את העם לגזרים, הוא במו"מ חשאי. הדרך הנכונה היא למנות שלושה-ארבעה אנשים, אשר ייפגשו הרחק מעין המצלמות וינהלו מו"מ אמיתי וענייני. האנשים הללו צריכים להיות בעלי סמכות, אך במידת האפשר - לא פוליטיקאים. אפשר למשל לחשוב על עו"ד יעקב וינרוט (שהיה חבר בוועדת פלסנר אך התפטר), שהוא גם רב, גם חובש כיפה שחורה, גם חי בעולם המעשה וגם היה פרקליטו של נתניהו. אפשר לחשוב על ראשי ישיבות דוגמת הרב משה מרדכי פרבשטיין, ראש ישיבת חברון החרדית, שהוא גם בעל קשרים טובים בציבור הדתי-לאומי. ואלו רק שתי דוגמאות; ודאי שיש עוד כמה וכמה מועמדים טובים.
ערוץ אחורי שכזה הוא בעל סיכויי הצלחה גדולים בהרבה מאשר התופים והחצוצרות של הפוליטיקאים. דוגמה אחת בלבד מההיסטוריה: את ההסכם שהביא לנסיגת ארה"ב מוויטנאם (והעניק לו עצמו את פרס נובל לשלום) השיג הנרי קיסינג'ר במסלול חשאי, במקביל לשיחות פומביות שלא הובילו לשום מקום. ואם אפשר היה לסיים כך את מלחמת ויטנאם - זוהי שיטה לגמרי לא רעה.
עדיין לא מאוחר לתקן את הטעות ולהתחיל במו"מ אינטנסיבי, אמיתי, בלי רצון הדדי לכופף ידיים, ותוך נכונות הדדית להגיש סולמות במקום לכרות את העצים. אם נתניהו, מופז וליברמן צריכים את הרעש ליחסי ציבור - שיתנו לצוותים ולוועדות שלהם לעבוד בקולי קולות, אבל שיעשו את המהלכים האמיתיים במסלול השקט. כי המסלול הנוכחי שלהם מוביל לשום מקום.

תאריך:  06/07/2012   |   עודכן:  08/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש ערוץ אחורי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אי אפשר לעצור אותם,אבל אפשר
להקריסם כלכלית  |  8/07/12 00:37
2
קיסנג'ר היהודון שכפה על ממשלת
קורןנאוה טבריה  |  8/07/12 04:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
על בית הכנסת החביב שלי ושטריימלים בבצלאל. על פתרון לשירות הלאומי, על משפט עם עד מוסתר, והסבר פשוט לנוסחת השיוויון
עקיבה לם
ההפגנה במוצאי שבת לקידום השוויון בנטל מוצדקת לחלוטין, אבל הטרמינולוגיה שמלווה אותה נגועה בגוונים אינטרסנטיים
יהודה דרורי
הסופר הבינוני ואיש התקשורת בעל האג'נדה השמאלנית, מנסה לקבוע, שמכיוון שפולוניום זוהה כביכול ע"י "מומחי אל-ג'זירה" כרעל שהרג את ערפאת, הרי שרק מדינה מתוחכמת כמו ישראל יכולה להשתמש בו
אורנה מרקוס בן-צבי
גורל הדור הצעיר חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי, כדי שהדור הצעיר ימשיך לחיות בארץ, יזדהה איתה, וישמר אותה כמדינה בעלת חוסן דמוקרטי
דודו קוכמן
מבקר המדינה היוצא מיכה לינדנשטראוס לא רק עסק בביקורת אלא פעל רבות בתחום יחסי הציבור והפרסום של עיסוקי משרדו. השאלה היא - האם זה נכון וראוי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il