X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קטונתי מלמתוח ביקורת על השופטים היושבים בירושלים, אך פסק דין שנסוב ברובו סביב העדר ידיעה והעדר כוונה ואינו מזכיר ומנתח לעומק את סעיף 20 לחוק העונשין, ואת ישימות סעיפי המשנה שלו למקרה הספציפי הוא לדעתי פסק דין לקוי, ולטעמי אף לקוי מיסודו
▪  ▪  ▪
אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי. פסק דין לקוי [צילום: AP]

סעיף 20 לחוק העונשין הוא מסעיפי היסוד של החוק, הסעיף מגדיר את המחשבה פלילית, או היסוד נפשי המחויבים על-מנת להרשיע בפלילים.
הסעיף מגדיר את המחשבה הפלילית כ"כוונה היא המודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות ולאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה..... "רואים אדם שחשד בדבר טיב ההתנהגות או בדבר אפשרות קיום הנסיבות כמי שהיה מודע להם, אם נמנע מלבררם".
ההבנה המילולית של המשפט היא קשה ומורכבת, כי הרי לא כתוב "מודעות למעשה" אלא "מודעות לטיב המעשה" ולא כתוב מודעות לקיום המעשה אלא מודעות לקיום הנסיבות, וגם לא כתוב "מודעות לגרימת התוצאות למעשה" אלא כתוב מודעות לאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה".
אין ספק שהמחוקק לא ציפה שבית המשפט יבדוק באמצעות קרני רנטגן או לייזר את אגף ח-3 במוח של הנאשם, אגף המחשבה הפלילית, הסמוך לאגף 7 של כלא השרון, ומשם יחליט אם הייתה כוונה או לא, ובעדר כלים של מדע מדויק להבנת הכוונה, מרכך המחוקק את מילותיו, ומנחה את בית המשפט להחליט אם הייתה כוונה אם לאו, גם על-פי סייגים שאמור היה נאשם לשים לעצמו בכל שלב של חייו, אף אם הוא לא יודע באופן ישיר שהוא מבצע מעשה הנוגד את חוק העונשין, והסייג העיקרי הוא, האם הפעולה מהווה בפועל פעולה תחת עיניים עצומות, על-מנת שלא לראות את האמת, ואולי אחר כך לטעון להעדר כוונה פלילית.
עצימת עיניים - מוטיב מוביל בפרשנות
עצימת עיניים היא מוטיב מוביל בפרשנות של בית המשפט העליון את סעיף 20 לחוק העונשין, גם כאן יש המקלים עם הנאשמים ויש המחמירים עמם, ופרשנות המקלה עם הנאשמים היא של כבוד נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת ביניש, המצוטטת בפסק בע"ע יחיעם אוחנה נ' מדינת ישראל (ציטוט ממשפט אזולאי):
"תתכנה עבירות של מחשבה פלילית אשר נוכח מהותן ומאפייניהן, אין זה ראוי להסתפק במסגרתן בחשד ממשי כתחליף למודעות בפועל.
לשון החוק היא ברורה, אך אין להתעלם מכך שהסוגיה סבוכה, ועלולה לעיתים לעורר קושי. מצד אחד עומדת לשונו המפורשת של החוק, ומן הצד האחר יתכן כי מצבים שונים עשויים להצדיק דרישת מודעות ברמה שונה כלפי הנסיבות, הכל על-פי ההגדרה של כל עבירה ועבירה ועל-פי תכליתו של האיסור הפלילי"
ואם מבחין בית המשפט העליון בין סוגי העבירות השונים ואם המחמירה שבין פרשניות "עצימת העיניים" קובעת כי יש להתייחס באופן שונה לסוגי עבירות שונים, והנושא לא עולה כל וכלל על שולחנה של ערכאה ירושלמית מחוזית, במשפט המתוקשר של השנה אז לא נותר לי אלא לשים סימני שאלה סביב ההליך והתנהלותו.
קטונתי מלמתוח ביקורת על השופטים היושבים בירושלים, אך פסק דין שנסוב ברובו סביב העדר ידיעה והעדר כוונה ואינו מזכיר ומנתח לעומק את סעיף 20 לחוק העונשין, ואת ישימות סעיפי המשנה שלו למקרה הספציפי, הוא לדעתי פסק דין לקוי, ולטעמי אף לקוי מיסודו.

תאריך:  13/07/2012   |   עודכן:  15/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיכוי אולמרט וסעיף 20 לחוק העונשין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות
ה.א.  |  15/07/12 13:46
2
אם פסק הדין לקוי מיסודו...
א.ל. רמת-גן  |  15/07/12 18:33
3
השורה התחתונה: פסק הדין הוא
המפוקח  |  15/07/12 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
פסק הזמן הארוך מהחגים הוא זמן לעריכת חשבון נפש    חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד    עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם    כיפורים כפורים    על החירות והמדיטציה היהודית    השילוש הקדוש בחג הביכורים    על משמעות החגים    פרשת פינחס
יאיר דקל
פתחתי חשבון חדש בבנק גדול    קיבלה את פני פקידה חייכנית וחביבה, מילאתי טפסים, וטפסים, וטפסים - הריטואל הרגיל ואמרתי לה: "תני לי את הדוא"ל שלך כדי שאוכל להתקשר"    פתאום, החיוך התחלף במבוכה    "התקשורת במייל לא כל כך טובה, לא בטוח"... הייתה התשובה המהוססת, אבל בכל זאת קיבלתי את הכתובת
שוש מיימון
איך זוכה אהוד אולמרט מהאישומים נגדו בפרשות ראשונטורס ומעטפות הכסף שקיבל מידידו המיליונר הניו-יורקי, עוד יהיה נושא לוויכוחים משפטיים ואתיים תקופה ארוכה    הייתכן שבמדינת ישראל 2012 עדיין מתקיים 'שלטון אשכנזים' המנציח איפה ואיפה בין אשכנזים לספרדים?
נסים גבאי
למה לעזאזל יוצאים החברים מהשכונות עם "צעדת המיליון" לאורך טיילת חוף הים בתל אביב, ואילו כנופיית הכלומניקים בראשות דפני ליף המלוקקת תקשורתית – מנקודה אחרת בתל אביב?! לא נמאס ליהודים המוחים מלהתפלג?
יורם אטינגר
ביקורו בישראל של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, ידגיש את שדרוג חיוניותה האסטרטגית של ישראל על-רקע "הרחוב הערבי" הגועש    לאור החרפת איומי האיסלאם הרדיקלי ואירן גרעינית, על אינטרסים חיוניים אמריקנים    לאור צמצום נוכחות ארה"ב בעירק ובאפגניסטן, בעוד רוסיה וסין מעמיקות את מעורבותן באזור ועל-רקע הקיצוצים בתקציב הביטחון האמריקני
רשימות נוספות
מצא: פס"ד אולמרט לא משורין מפני ערעור  /  איתמר לוין
בתו של אולמרט ובנו של השופט מלמדים יחדיו  /  איתמר לוין
"מתקפה אישית משולחת רסן"  /  איתמר לוין
דון אולמרט והשפחה זקן  /  גורי גרוסמן
אין שופטים בירושלים  /  אריה אבנרי
בלי ששמנו לב  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il