X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות כיום ב"בית ברל" רחוקה מ"בית ברל" שאני הכרתי. היחס לעובדים הוא בבחינת סטירת לחי למשנתו ההגותית-חברתית של ברל כצנלסון
▪  ▪  ▪
כצנלסון. לא יאמין למראה עיניו [צילום: זולטן קלוגר, לע"מ]

לפני למעלה מחמישים שנה הייתה לי זכות גדולה ליהנות מעשר שנות עבודה חינוכית חווייתית - במשרה חלקית - בין כתלי "בית ברל" . הייתה לי הזכות להכין לבחינות בגרות תלמידים, שמסיבות שונות לא סיימו את לימודיהם התיכוניים . הם הגיעו ל"בית ברל" משכונות, מישובי עולים ומעירות פיתוח.
היה זה הניסיון הראשון במדינת ישראל הצעירה לאסוף בכל מחזור תלמידים, שמסיבות כאובות חלקם גם לא פקד את מערכת הלימודים התיכונית באופן מסודר. התלמידים למדו בתנאי פנימייה מלאה וליווי של צוות מורים מסור. אני משוכנע, שזו הייתה מעמסה תקציבית גדולה על "בית ברל", שנרתם למעשה חינוכי יפה.
חלק הארי מהבוגרים המשיך את לימודיו במכון למדריכי נוער שפעל במקום , מתוך ראייה שבעתיד יפעלו בישובי עולים ובעיירת הפיתוח כמדריכי נוער, וזאת טרם עידן מתנ"סים ומכינות קדם אקדמיות.
חלק המשיך את לימודיו בסמינר למורים ובלימודים אקדמאיים. על המפעל ניצח במסירות רבה ובכישרון רב עובד בכיר ב"בית ברל", יוסף טופיאנסקי, לימים מראשי משלחת הסוכנות היהודית במוסקבה ובאוקראינה.
בית ברל אירח את ילדי המורים, שנרתמו בהתנדבות לבוא גם בימי שבת לסייע לתלמידים בשיעורי הבית, במיוחד ערב קיומן של בחינות הבגרות, ואם זה היה בימי הקיץ, הילדים בילו בבריכה בבית ברל.
בחלוף השנים, הילדה הקטנה, בתי - שבילתה בשבת, כאשר אבא סייע לתלמידים בבחינות בגרות - הייתה לעובדת במוסד הנושא את השם המחייב "בית ברל".
אך המציאות כיום ב"בית ברל" רחוקה מ"בית ברל", שאני הכרתי. היחס לעובדים הוא בבחינת סטירת לחי למשנתו ההגותית-חברתית של ברל כצלנסון.
ברל כצלנסון לא ימצא היום את מה שצוטט בשמו על-ידי בבה אידלסון בגיליון הראשון של "דבר הפועלת" - "יש לנו מחויבות גדולה , שבמפעלי התנועה שלנו יושתתו מערכות העסקה המהוות דוגמת מופת לחברה , הרואה בשוויוניות ערך המנווט את חיינו..."
ובהמשך - "נקפיד קלה כחמורה במפעלי התנועה המעסיקים עובדים שכירים לקיים מערכות שכר, המבוססות רק על הסכמים קיבוציים עם הסתדרות העובדים... חובה עלינו לתת דוגמה של צניעות רבה במיוחד מצד הדרג הניהולי... לא יהיו אצלנו פערי שכר צורמים בין שכר מנהלים ובין שכרו של מי שמעניק לסביבה שירותי ניקיון... חשוב שמחננו יהיה נקי מפערי שכר בין עובד ובין עובדת".
ברל כצלנסון, אם יבוא היום לבית ברל, הוא ימצא עובדי קבלן רבים. ברל כצלנסון ימצא עשרות רבות של מרצים העובדים בסביבת עבודה, שאין בה ביטחון תעסוקתי, עם שכר שעתי מגוחך של שלושים שקל לשעה למי שבאמתחתו גם תואר שני באוניברסיטה. הוא ימצא כיום חוזי עבודה , שימרטו את עצבי כתביו - כתבי ברל כצלנסון.
ברל כצלנסון אם יגיח היום לביקור פתע, הוא לא יאמין למראה עיניו, הוא לא ימצא את כלל העובדים מקבלים שכרם מכוח הסכם עבודה קיבוצי, עליו חתומה הסתדרות העובדים הכללית.
רוחו של ברל כצלנסון נשבה בבית ברל עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת, אבל כיום תחומי ההפרטה הם חלק מרקמת החיים של המוסד. ההתרסה נגד ההפרטה היא אך ורק בבחינת מלל עקר בגווילי ספרים וכתבי עט מאובקים חסרי חיות וממשות.
רוחו של ברל כצלנסון נשמה רק מערכות של עבודה מאורגנת, כאשר כלל העובדים מועסקים בהסכם עבודה ייצוגי. רוחו של ברל כצלנסון היא כיום בבחינת גוויה מתה במוסד הנושא את השם "בית ברל".

תאריך:  13/07/2012   |   עודכן:  15/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברל כצלנסון דומע ב"בית ברל"
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אז אולי תתרום למוסד הזה
פנחס  |  13/07/12 20:19
 
- לפנחס
ואולי בלי קבלנים  |  14/07/12 08:03
2
מה עשו לי בבית ברל ??
ברל כצלנסון ז"ל  |  14/07/12 10:02
3
זה פרצוף אמיתי של מפלגת העבודה ל"ת
אמת עצובה  |  14/07/12 10:14
4
זה לא "בית ברל" -זה "בית...."
ידידיה  |  14/07/12 10:46
5
אני ברל השלמתי שאני לא רלוונטי
ברלה  |  14/07/12 13:56
6
ברל בתגובה:"היד המשלחת בנו את
קורןנאוה טבריה  |  15/07/12 07:17
7
ברל הדומע בתגובה:"היש עם בעמים
קורןנאוה טבריה  |  15/07/12 07:26
8
זה לא רק בית ברל
qwertyui  |  15/07/12 09:00
 
- ל-qwertyui
לא דייקת  |  15/07/12 10:32
9
קן צרעות המתנכר לערכי העבודה . ל"ת
בית ברל   |  15/07/12 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
איכות ומנהיגות: על ענבי הבאושים של כרם הפרקליטות. וסיפור קטן על עיתון אדיר
אפרים הלפרין
קטונתי מלמתוח ביקורת על השופטים היושבים בירושלים, אך פסק דין שנסוב ברובו סביב העדר ידיעה והעדר כוונה ואינו מזכיר ומנתח לעומק את סעיף 20 לחוק העונשין, ואת ישימות סעיפי המשנה שלו למקרה הספציפי הוא לדעתי פסק דין לקוי, ולטעמי אף לקוי מיסודו
ציפי לידר
פסק הזמן הארוך מהחגים הוא זמן לעריכת חשבון נפש    חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד    עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם    כיפורים כפורים    על החירות והמדיטציה היהודית    השילוש הקדוש בחג הביכורים    על משמעות החגים    פרשת פינחס
יאיר דקל
פתחתי חשבון חדש בבנק גדול    קיבלה את פני פקידה חייכנית וחביבה, מילאתי טפסים, וטפסים, וטפסים - הריטואל הרגיל ואמרתי לה: "תני לי את הדוא"ל שלך כדי שאוכל להתקשר"    פתאום, החיוך התחלף במבוכה    "התקשורת במייל לא כל כך טובה, לא בטוח"... הייתה התשובה המהוססת, אבל בכל זאת קיבלתי את הכתובת
שוש מיימון
איך זוכה אהוד אולמרט מהאישומים נגדו בפרשות ראשונטורס ומעטפות הכסף שקיבל מידידו המיליונר הניו-יורקי, עוד יהיה נושא לוויכוחים משפטיים ואתיים תקופה ארוכה    הייתכן שבמדינת ישראל 2012 עדיין מתקיים 'שלטון אשכנזים' המנציח איפה ואיפה בין אשכנזים לספרדים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il