X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איזה סוג של בכייה אנו אמורים לבכות בימים אלו? האבלות שאנו צריכים לה בתשעה באב, היא כזו המכשרת אותנו לראות בשמחת ירושלים, היא אבלות מלאת תקווה וביטחון בנבואות הנחמה
▪  ▪  ▪
ימי הבכי יהפכו לימי ששון [צילום: פלאש 90]

איזה סוג בכייה אנו אמורים לבכות בימים אלו? ידועה האימרה שאין בוכים על חלב שנשפך. מה שהיה היה, העיקר לחשוב קדימה, זה גם מה ששאל אפלטון את ירמיהו הנביא. אמר לו אין ראוי לחכם כמוך לבכות על העבר. לכאורה גם רבי עקיבא שותף לגישה זו. מסופר בגמרא על ר״ג, ר׳ אלעזר, רבי יהושע ורבי עקיבא שהיו מהלכים בדרך, כיוון שהגיעו להר הבית, ראו שועל יוצא מבית קודש הקודשים. התחילו החכמים בוכים, אבל רבי עקיבא דוקא היה מצחק. לכאורה רבי עקיבא עוד יותר קיצוני מאפלטון הוא אף מצחק. מדוע צחק רבי עקיבא? נראה שהוא הביט הרחק קדימה. הוא כבר חי את נבואות הנחמה. הוא הצטרף ל-ותשחק ליום אחרון.
אבל ברור שגם רבי עקיבא התאבל על החורבן, ודוקא בשל זה שהחכמים שאיתו בכו הוא הרשה לעצמו לצחק, בתור איזון לבכיים. מצאנו במסכת תענית את רבי עקיבא עצמו אומר״ כל העושה מלאכה בתשעה באב אינו רואה ברכה לעולם״. צריך להבין את השילוב הזה של בכי וצחוק.
קודם ברצוני לעיין בדברי הגמרא (שם כט) אמר להם הקב״ה: אתם בכיתם בכיה של חינם, ואני קובע לכם בכיה לדורות, חרב הבית...וכן בשניה... בודאי שאין הקב״ה מעניש אותנו על-מנת להתעלל בנו, אלה כל עונשיו של ה׳ הינם על דרך התיקון. אנו חייבים להבין כיצד הבכייה לדורות מתקנת את בכיית החינם. זהו שאמרו בגמרא, כל שאינו מתאבל על ירושלים אינו רואה בשמחתה.
למדנו מכאן שהאבלות שאנו צריכים לה בתשעה באב, היא כזו המכשרת אותנו לראות בשמחת ירושלים. היא אבלות מלאת תקוה וביטחון בנבואות הנחמה שיתגשמו. אפלטון היה צודק, אם היה מדובר באבידה שלא תשוב, בחלב שנשפך וכדומה, או בבכייה של חינם. אבל אנו מתאבלים ומצטערים על אבידה שבודאי תשוב, על התרחקותנו מהעתיד המיוחל שבטוח ויגיע, אין זו בכיית חינם.
אין אנו מיואשים
ואולי זאת רצה רבי עקיבא לומר לחבריו, אל תבכו בכי שבור של יאוש, אלה תצרפו אליו את הצחוק העתידי. כי אין אנו מיואשים חלילה. חז״ל אומרים שחזקה שהמת משתכח מן הלב..אבל החי לא משתכח. לכן יעקב אבינו סירב לקבל תנחומים על יוסף, כשסיפרו לו שחיה רעה אכלתהו, כי באמת יוסף היה בחיים. וכך עם ישראל לא מקבל תנחומים על ירושלים, כי החלק החיצוני נחרב והפנימי עומד קיים, וזהו עניין - הייתה כאלמנה קיריה נאמנה, רק כאלמנה.
מסופר בתורה שכאשר ראתה בת פרעה את משה בתיבה בוכה, ותאמר מילדי בעיברים זה. כיצד ידעה זאת? אלה היא הבחינה שביכיו מלא תקוה וללא יאוש, אמרה זהו בכי עברי.
הנביא אומר שימי בכי אלה יהפכו לימי ששון ושמחה. שבירת הלוחות בי״ז בתמוז, מלמדת שיום זה דוקא מסוגל לקבלת התורה. וכן בכיים של ישראל בתשעה באב בעקבות סיפור המרגלים, מלמדת שזהו יום המסוגל לירושת הארץ. שהרי אם לא היו חוטאים, היו נכנסים בו ככל הנראה לארץ.
ברור לנו שהקב״ ה החריב את ביתנו, מגודל אהבתו אלינו, מה שנקרא סותר על-מנת לבנות. או ירידה צורך עליה. אם עם ישראל היה נשאר בארץ בקלקולו ולא גולה, חלילה לא הייתה לו תקנה. זהו שאמרו חכמינו - שכאשר נכנסו הבבלים להיכל, הכרובים היו מעורים זה בזה, דבר המורה על אהבה בין ה׳ ובין ישראל.
אם כן, תפקיד הבכי בימים אלו, להכיר שרק אנו גרמנו את גלותנו, לכן לעורר עצמנו לפשפש במעשינו ולהתחזק בציפיית הגאולה, לבטוח בה׳ שהיא בודאי תגיע. להבין שכל העיכובים הינם מאהבת ה׳ אלינו ומרצונו לתת לנו הזדמנות להתכונן לגאולה. להכיר שאם עוד לא נבנה בית המקדש בימינו, סימן שעוד לא השלמנו לתקן את גורמי החורבן. להאמין שכל מה שעושה ה׳ עושה לטובה!

תאריך:  23/07/2012   |   עודכן:  23/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל בוכניק
חברת הקונגרס מישל בכמן מעלה חשד כי תנועת "האחים המוסלמים" הצליחה לחדור לדרגים משפיעים בממשל האמריקני באמצעות הגברת הומה עבדין, מוסלמית, המכהנת כיועצת בכירה של מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון, עד כדי הקרנה על קבלת החלטות מוטות בהקשר המזרח-תיכוני
שולמית קיסרי
האזרחים ששרפו את עצמם למוות בימים האחרונים - שגם על אישיותם וגם על הדרך בה בחרו לסיים את חייהם יש ישראלים ש"מותחים ביקורת" - מראים לנו כי מתרחשים בישראל דברים שלא שיערנו שיכולים לקרות כאן. מגיפת התאבדויות מכל הסוגים - עוד לא הכרנו כאן. מי שגם על תופעה זו יש לו "ביקורת", שימשיך לחיות בגן העדן המזויף שלנו ולהאמין שהוא חי במקום עם הממשלה הכי טובה
דניאל גיגי
ה"סירחון" שעולה מהפוליטיקה של נתניהו הוא בלתי נסבל, והגיע הזמן שבמקום להמשיך ו"לאסוף זבל" ראש הממשלה יתחיל לעשות משהו משמעותי עבור המדינה    נתניהו כשל בכל התחומים, אבל בכל פעם שהסקרים הראו שהוא נכשל, הוא הצליח לקנות עוד כמה חברי כנסת על חשבון כספי האזרח
ציפי לידר
בשולי הכותרות: די לעישון בתחנות אוטובוסים    קפצו טרמפ על סילמן? - די להתאבדות    די לאפליית המוגבלים    די לפסטיבל אולמרט    די לבוּרוּת של שדרנים    די לעבודה על חשבון הבית - וסלוטר כמודל    וגם חשמל זורם בכפות ידֵךְ    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
יצחק מאיר
מגיע לה לישראל, היודעת לחתום את שמה מתחת לאמנות לא כתובות של אחווה וערבות הדדית, כי יפסיקו להחתים אותה על שטרי חוב לקבוצות לחץ, שאינן חייבות דבר לכלל    מגיע לה לישראל, היודעת לשנס מותניה ולצאת אפילו חתן מחופתו למלחמת מצווה, כי ממשלותיה תדרושנה קיום המצווה מכל אדם ואדם בישראל    מגיע לה לישראל, המגייסת טובי בניה להדוף מלחמה, כי ממשלתה תתגייס בכל כוחה ומאודה להביא שלום על ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il