X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות מצבו האנוש של משה סילמן, שהצית את עצמו במוצאי שבת, צריך לומר שמעשהו ראוי לכל גנאי, וכמוהו ראוי לגינוי מי שהופך אותו לסמל ודגל, ובכך דוחף אנשים נוספים ללכת בעקבותיו של סילמן אל התהום
▪  ▪  ▪
קברו של משה סילמן [צילום: פלאש 90]

סילמן עשה מעשה שלא ייעשה ולא ייסלח.
לטעמי כל התאבדות היא מעשה אלימות קיצוני ראוי לגנאי, וגם אם היא מעשה ייאוש בלבד, גם אם היא אלימות שאדם מפעיל רק נגד עצמו ובכלל לא נגד אחרים, גם אז היא ראויה לגנאי ואין עליה מחילה. על העמדה הזו שלי מותר להתווכח איתי, אבל סילמן הרי לא בלע חפיסה של כדורי שינה בבדידות ביתו ולא ירה בעצמו בחדר סגור. הוא לא עשה מעשה ייאוש שבין אדם לעצמו, אלא פעולת ענישה אלימה ופומבית מול מצלמות הטלוויזיה ולעיני המוני בני אדם, פעולה שנועדה לפגוע אנושות גם בו וגם באחרים, ובעיקר באחרים. במכתבו הוא מונה במפורש את האנשים שבהם הוא מבקש לפגוע: שופט מסוים, פקיד מסוים בביטוח הלאומי, ראש הממשלה, שר האוצר ועוד כמה אנשים. יחד איתו הוא מבקש במפורש לשרוף גם את הממשלה הנבחרת של ישראל מכיוון שהיא לא הממשלה שהוא בחר, וגם את התרבות הכלכלית של ישראל, שלדעתו צריכה להיות מוחלפת באחרת.
סילמן הוא לא אחמד בועזיזי ולא יאן פאלאך, מהסיבה הפשוטה שבניגוד מוחלט לשלטון הדיקטטורי בתוניס ולשלטון הסובייטי בפראג, ישראל היא מדינה דמוקרטית וחופשית, והשלטון בה עומד למבחן הציבור בכל ארבע שנים.
יתר על כן, במדינה דמוקרטית הקלפי איננה הדרך היחידה הפתוחה לפני האזרחים כדי להביע את דעתם על השלטון. בין בחירות לבחירות מותר בהחלט לאזרחים להתאסף להפגנות ומחאות נגד השלטון, מותר לעיתונאים לכתוב מאמרי ביקורת ארסיים, ומותר גם לאזרח מן השורה לעשות הפגנת יחיד או לפרסם דברי ביקורת חריפים ברחבי הרשת החברתית או על שלטים שהוא מניף. במדינה דמוקרטית קיימים גם גופי ביקורת ממוסדים, כמו מבקר המדינה, בתי המשפט וועדות חקירה.
כל אלה אינם קיימים במדינות הנתונות תחת שלטון דיקטטורי כוחני, שבהן השלטון מושל באזרחים ובחייהם בכוח הזרוע, ולאזרחים לא נותרה דרך להתנגד לאלימות המשטר מלבד אלימות משלהם.
דחיפה אל התהום
בשל ההבדל הזה, במדינה דמוקרטית אין שום מקום ושום הצדקה למעשי אלימות קשים בחסות מחאה נגד מדיניות הממשלה, והתאבדות - נשוב ונאמר - היא מעשה אלימות קיצוני מאוד. המסורת היהודית מתייחסת למתאבדים בפנים זעופות וללא חמלה. וזאת לא משום שהיהדות חסרה חמלה, אלא משום שמתוך הבנה עמוקה בנפש האדם, יודעת המסורת היהודית שהתאבדויות באות בשרשרת ומשפיעות זו על זו.
יחס חומל על האיש שכבר התאבד, ובמיוחד הטלת אשמה על האנשים שהמתאבד מבקש לנקום בהם, מעודדים ומקרבים את התאבדותו של הממורמר קשה היום הבא אחריו. הידיעה, או המחשבה, שבאמצעות מותך אתה יכול לנקום נקמה קשה ביריביך או בשנואי נפשך, היא אחד הגורמים הדוחפים אנשים במצוקה לעשות מעשה ולהתאבד. היהדות קבעה יחס של חוסר חמלה כלפי המתאבד המת, מתוך חמלה עמוקה על המועמד להתאבד החי עדיין, מתוך אחריות עמוקה לשמירה על נפשם של אלה שעומדים על סף התהום, חושבים עליה לא פעם כאפשרות, ובכל זאת דבקים בחיים.
סילמן נתן להם במוצאי שבת דחיפה חזקה לכיוון התהום המפחידה-מתוקה. אבל את הדחיפה החזקה ביותר אל התהום נותן להם היחס הציבורי והתקשורתי שהופך את סילמן לגיבור ולסמל. זה לא מפתיע שבמשך השבוע כבר היו חמישה מקרים של אנשים קשי יום שאיימו לחקות אותו ולהצית את עצמם.
חברה שמקדשת את ערך החיים חייבת ללמד את בניה להושיט עזרה לאדם במצוקה, ולדרוש זאת דווקא מן המעגלים הקטנים: מחברים, מבני משפחה, משכנים, מהקהילה. לא רק מהמדינה. דרישה מהמדינה היא במידה רבה התחמקות מאחריות. חברה מקדשת חיים צריכה גם ללמד את בניה לדעת לבקש עזרה. לבקש עזרה מבני משפחה, מחברים, מהקהילה. לא רק מהמדינה. כי המדינה היא פיל בחנות חרסינה, ואסור להשאיר חבר או אח במצב שבו הוא תלוי רק בה.
לקח הפוך
יש הרבה אמת בביקורת הקשה עד מוות שביטא סילמן נגד המנגנונים האטומים של הביטוח הלאומי וההוצאה לפועל. אפשר לפעמים לצאת מן הדעת מול הפער שבין היעילות והאצבע הקלה על ההדק של מנגנוני השלטון כשהם באים לגבות ממך את חובותיך, ובין הסרבול והאטיות שלהם כשאתה בא לתבוע מהם את זכויותיך. אבל אין ילדותית ושקרית מן המחשבה שהבעיה הזו תיפתר במשהו אם רק נחליף את נתניהו ביאיר לפיד או את שטייניץ בעמיר פרץ. הביטוח הלאומי הרי קיים כדי להושיט עזרה לאנשים שנפלו אל תחתית החברה. מדוע אם כן נהג פקיד הביטוח הלאומי בסילמן בגסות ובאטימות? הרי הפקידים האלה הם לא טייקונים שרוצים להתעשר על חשבוננו, הם עצמם אנשים לא אמידים שמשתכרים מעט ובקושי גומרים את החודש. למה הם עיקלו לו את המשאית ההיא ולא חמלו עליו? למה הם לא הסכימו להגמיש קצת את הקריטריונים ולהושיט עזרה לאיש שכבר התמוטט כלכלית ונפשית?
כי המדינה היא פיל בחנות חרסינה, והיא לא יכולה להיות אחרת. אם תיתן לכל אחד מאלפי הפקידים אפשרות להגמיש קריטריונים על-פי שיקול דעתו, לתת סיוע למי שנראה בעיניו ולהימנע מלתת למי שלא נראה בעיניו, לגבות מס ממי שנראה מסוגל לשלם ולוותר על תשלום למי שנראה מסכן, התוצאה תהיה שחיתות, פרוטקציוניזם ובזבוז עצום של כספי ציבור. להגמיש קריטריונים וללכת לפנים משורת הדין יכולים בני משפחה וחברים, מוסדות קהילתיים, עמותות מתנדבים. לא המדינה. היא חייבת להקשיח את הקריטריונים ולהשגיח בשבע עיניים על כל שקל שפקיד מוציא, היא נאלצת לשמור על הסדר ועל ניקיון הכפיים של המערכת, ובכך להפוך את עצמה לאטומה, קשוחה וחסרת לב. זה לא קשור למדיניות כלכלית ובעניין זה אין הבדל בין מדינת רווחה ובין מדינה קפיטליסטית.
בכל מדינה ובכל שיטה כלכלית חברתית יהיו אנשים כמו משה סילמן שהתמוטטו וירדו מנכסיהם ושחובותיהם עולים עשרת מונים על הכנסותיהם. אם תחליף את הקפיטליזם בסוציאליזם או להפך, אנשי השוליים האומללים לא ייעלמו. לכל היותר הם יתחלפו. אם יש איזשהו לקח מהטרגדיה של סילמן, הרי הוא הפוך מזה שרוצים אנשי המחאה לבנות על הגב השרוף שלו: המדינה לא מסוגלת, ולעולם לא תהיה מסוגלת, לטפל בכל החריגים ולפתור את כל המצוקות. בין הפרט ובין המדינה חייבים להיות כמה וכמה מעגלי תמיכה והשתייכות קטנים וגמישים, כאלה שרואים לנגד עיניהם אדם ולא קריטריון. למשה סילמן לא היו מעגלי השתייכות כאלה כי תרבות מעמד הביניים הישראלי חיסלה אותם והרגילה את עצמה לצפות מהמדינה שתהיה אחראית לכול ומסוגלת לכול. שתגבה מאיתנו את המסים ובזה תשחרר אותנו מכל חובה אנושית כלפי אנשים במצוקה.
משה סילמן איננו גיבור ואיננו יכול להיות מופת לאיש. הוא עשה מעשה רע ובלתי הוגן לא רק לעצמו אלא גם לאחרים. מקרהו הטרגי הוא מבחן לאנשי המחאה החברתית שבקרבם עשה את מעשהו. אם הם לא יתאפקו וימשיכו להפוך אותו לדגל וסמל, הם יעודדו בכך את המתאבדים הבאים לקפוץ אחריו אל המוות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/07/2012   |   עודכן:  23/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא גיבור ולא סמל
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
צודק לחלוטין=אבל מה עושים עם ה
קורןנאוה טבריה  |  24/07/12 07:17
2
דברים נבונים מאד
אנה מירושלים  |  24/07/12 08:42
3
מי הם מעגלי ההגנה על המוכים
נא הבהר  |  24/07/12 11:29
4
תשאל את עצמך זאת:
סמולני1  |  24/07/12 19:54
5
סילמן לא היה ממתוקצבי העל
אוחיון  |  25/07/12 14:53
6
"המדינה לא מסוגלת, ולעולם לא
טולדנו  |  25/07/12 15:14
7
המסקנה, שלבודד אין מוצא אחר!
פועה  |  29/07/12 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבישי ברוורמן
אדוני שר האוצר, מדיניות גירעון לא הייתה מתוכננת. אי-אפשר להגיד שזה קרה באירופה ואי-אפשר להגיד שזה תקציב הביטחון, כי אמרנו לך את זה לפני שנתיים
ברכה רוזנפלד
השירה מנסחת מחדש את המחשבה והרגש ברוח התקופה, במציאות המתהווה לבקרים    היא תנאי לקיומה של תרבות בריאה    אי לכך היא אף פעם לא החזיקה את עצמה מבחינה כלכלית ותמיד נזקקה לפטרונים    בשולי מחאת המשוררים והצעת חוק השירה העברית
שי אלבוגן
אפשר לשאול אותך מאיזה שבט את/ה? התשובה היא: לא    שנות הגלות הארוכה השכיחו את העניין    ההשכחה תורמת לקראת חיבור חלקי העם הזה, לקראת אחדות האומה    הרס בית המקדש היה גם הרס האומה    תשעת הימים הראשונים של חודש אב נועדו כדי שאנחנו נתקן את מה שקלקלנו אז בימים הנוראים של החורבן
בן פינס
חושבים לארגן ערב גיבוש מחלקתי? בעזרת כמה טכניקות אפשר לבנות ערב גיבוש שישאיר טעם של עוד.
איתמר לוין
אם לא מאוחר מדי, כדאי לצרף את יהודה וינשטיין ואייל ינון למשלחת ישראל לתחרויות ההתעמלות בלונדון    השניים הפכו ב-180 מעלות את עמדתם בנושא הארכה למבקר המדינה וכעת לא נוכל להאמין לאף מילה שתצא בעתיד מפיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il