X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעמד סיום השס נועד לחלוק כבוד לא לתורה אלא לרבנים מיגזריים
▪  ▪  ▪
העיקר שלא ימוש ספר התורה הזה מפינו [צילום: AP]

לימוד
השבוע יסתיים המחזור הי"ב של 'הדף היומי', שנוסד לפני 89 שנה בפולין ע"י הרב מאיר שפירא מלובלין. 'לימוד' 2711 הדפים (לפי מהדורת 'וילנא', שהפכה ל'מקודשת' וללא יכולת שינוי לנצח. בכל הספרות התורנית מפנים לדפי הגמרא לפי מהדורה זו, של "האלמנה והאחים ראם") משתרע על פני כשבע וחצי שנים, ו'מאחד' את כל עוסקי התורה סביב הגלובוס, כחזון המייסד הרב מאיר שפירא:
"נוסע לו יהודי שבועיים מישראל ותחת בית שחיו מסכת ברכות. כשהוא עומד על אדמת ארצות הברית נכנס הוא לבית המדרש ומוצא יהודים עוסקים באותו דף שבו עמד היום, ומצטרף ללומדים בחדווה. ומתפלפל עם הלומדים והם משיבים לו, ונמצא שמו הגדול מתאדר, מתגדל ומתקדש. היש לך ביטוי מוחשי יותר לאיחוד העליון בין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל"
במשפט הקודם מיסגרתי שתי מילים במרכאות; האחת - "לימוד". מתוך ניסיון וידע אישי - בחלקים נרחבים של השס מדובר בקריאה שטחית ובהעברה בעלמא, ולעתים רבות בדילוגים בשל נסיבות אישיות ולוח השנה. ואף-על-פי-כן אין למעט בגודל המפעל שמתן שכר בצידו על 'עיסוק בדברי תורה' (ו'עיסוק' איננו דוקא לימוד), 'קביעת עתים לתורה', מחובָּרוּת למוקד תורה-שבעל-פה שהוא התלמוד הבבלי, וכן! בהחלט! משהו גם נכנס ונקלט, והרבה יותר ממשהו!
מאחד?
והמילה השניה היא "מאחד", ובלשון חזון המייסד: "איחוד עליון בין קוב"ה, אורייתא וישראל". האמנם מאחד גם בתוך עדת בני ישראל? אני מסב את הזרקור ל(כנראה) ארבעה אירועי-ענק של סיומי השס בישראל (פלוס אחד באנגלית, פלוס רבים בחו"ל) לפי חלוקה שבטית-מיגזרית: חסידים, 'ליטאים', ציודים (=ציונים דתיים) ומזרחיים. מן הסתם ייאמרו בהם דברים דומים להפליא וזהים לחלוטין, וכנראה גם חזות פאנל הנשיאות יהיה די דומה. אני מנחש כי כולם לא ישכחו להעלות על נס את שבחי האחדות וההתלכדות סביב התורה, וכולם יהיו די נימוסיים שלא לאזכר, ולו ברמז, את ה'אחרים' המתכנסים לעצמם בפוזה זהה.
למען האמת, זה לא יכול להיות אחרת. כריאליסט אין לי שום ציפיות, ואפילו לא חלומות, שנזכה לשולחן נשיאות-של-תורה מכל מרכיבי החברה הדתית המפולגת, השקפתית ופוליטית. שאלת 'מי בראש', וסדר הישיבה והדוברים היא בלתי פתירה בעליל. מעודי תמהתי איך יתכן לחלום על חידוש הסנהדרין בה מושיבים את חבריה "לפי מעלתן בחכמה" (רמב"ם, סנהדרין א.ז). דרישה זו כשלעצמה מכשילה כל סיכוי לפני ביאת המשיח 'המצרף ומטהר' מחלוקות בישראל.
כבוד וניכוס
בעצם, אין לכם 'מעמד פרווה' מבחינה השקפתית יותר מסיום השס. אילו היה הדבר תלוי בקהל הלומדים עצמם הם היו יכולים בקלות להסב לשולחן אחד ולמצוא שיח ושיג רב סביב מבצע ה'סיום'. אבל הרי עיקרו של המעמד איננו מתן כבוד לתורה וללומדיה, אלא מתן כבוד לשרי התורה יושבי כותל ה'מזרח'. כאן, בזירת הכבוד, אין פשרות. מה גם שכבוד פומבי הדדי ל'גדול' ממיגזר אחר עלול להתפרש חלילה כמתן לגיטימציה להשקפת עולם (קצת) שונה. את זה 'עולם התורה' לא יכול לסבול.
בראש המדור ציטטנו מדברי חז"ל מימרא הראויה להישנן בתשעה באב: "על מה אבדה הארץ - שלא ברכו בתורה תחילה". יש מקום להסב את המשמעות לענייננו, לניכוס התורה למיגזר 'שלי'; 'לברך' פירושו להיות טוב-עין. 'לברך בתורה' מתפרש גם כהכרה בכך שיש גם ל'אחרים' חלק בה. אך, כידוע, הבית נחרב בשל שנאת חינם...
ס"ת שבטי
לגופה של פלגנות ופצלנות בתורה, כנראה כך נגזר מימות משה, וביתר דיוק - ממות משה. בראש המדור ציטטנו את פתיחת הרמב"ם לספרו הגדול שמשה רבנו כתב ביום פטירתו י"ג ספרי תורה "ונתן ספר לכל שבט ושבט" (המקור הוא במדרש דברים רבה ט,ט). אני שומע במלים אלו לא רק משמעות של ריבוי תורה לאחר פטירתו של משה, אלא גם... פיצול התורה לגזרים, למיגזרים, לשבטים-שבטים. "תורה אחת יהיה לאזרח ולגר" (שמות יב,מט) - היינו לעמך, אבל לא ל...גדולי ישראל. נשיאי השבטים קבלו ממשה ספרי תורה זהים אך נפרדים. רק עם ביאת גואל נזכה לגלות שוב את הספר הי"ג ש"נתנו בארון לעד", ובינתיים נגנז.
מילא, שיהיה כך! העיקר שלא ימוש ספר התורה הזה מפינו ולא תישכח מפי זרענו וצאצאינו עד עולם.

תאריך:  26/07/2012   |   עודכן:  26/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עולם התורה / Olam HaTorah
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעמד פיצול השס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בר קמצא
בר קמצא  |  26/07/12 10:40
2
'רוידף', שלום!
חוסך שבטו  |  1/08/12 01:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
כל המהלך בין גינות חברינו, עד היום, יבחין בנקל בעתיקות האבן והעץ המקשטות את סביבתן. אבני ריחיים מעוגלות וכבדות, של בזלת ושל אבן גיר לבנה. בכל אלה נזכרתי השבוע, כשראיתי לפתע, בין תעלות וחפירות של בית משתפץ, כותרת קורינתית אמיתית, מאלה שהיו מונחות אצל מגדל המים. לפתע שבו אלי מראות ילדותי. הקולות הצבעים הריחות, צינת השייש בקיץ ורטיבותו החודרת בחורף
ראובן לייב
נתניה, הרצליה, רעננה, כנרת, חניתה, חפציבה, אילת, צופית ותקומה הם לא רק שמות של ישובים, אלא גם שמותיהן הפרטיים של נשות חברה ישראליות מפורסמות, שהוענקו להן על-ידי הוריהן, שנודעו באהבת הארץ שלהם
איתן קלינסקי
בעוד שבקדימה נעשים כל המאמצים לערוך מכירה כללית מבזה של כל אידיאולוגיה, תמורת טובות הנאה של תת סגני שרים ללא כלום, בבזאר הממוקם בכנסת ישראל בירושלים, החליטו במר"צ להתחרות בקדימה ולהגיע לרמות יותר נמוכות, במכירת ערכים ואידיאולוגיה תמורת טובות הנאה ביריד אחר, במקום אחר
הרצל ובלפור חקק
מי שלא לומד מן ההיסטוריה, נידון לחזור עליה שנית    זו התחושה הקשה המלווה אותנו, כשמגיעים הימים הללו המובילים אותנו אל היום הקשה בשנה: יום תשעה באב    חכמינו לימדונו, שהחורבן בא לנו בגלל שנאת חינם בין המחנות השונים בעם
עמוס דאי
מכירה פומבית למרבה במחיר    ניתן היה לשלוח את החכי"ם הללו לאולימפיאדת לונדון בראש המשלחת הישראלית לתחרות בלט. אני בטוח שהיו גורפים מדליית זהב אולימפית לתפארת השחיתות ולגאוות הסירחון הפוליטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il