X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במאמר תורני זה אציע לאלה שלקחו על עצמם את עניין התוכחה כדרך של תיקון מידות ומעשים. יש לעשות זאת באופן מסביר פנים, במאור פנים, באהבת הזולת וכו' ובעיקר, ברמז ולא חלילה, בדרך מבזה ומשפילה וזאת כדי שתיה תוכחת אפקטיבית
▪  ▪  ▪

על חשיבותה של התוכחה חלק מן ההוויה היהודית "ונחיצותה המרובה בחייו של כל יהודי בכל זמן ובכל אתר" (מדרש גם) כבר נכתבו עשרות ומאות פסוקים, מאמרים, פרשנויות, משלים וסיפורים, הן במקרא והן בדברי קודשם של חכמינו ע"ה. די לנו באם נזכירה לקוראים הן את העובדה שהתוכחה היא בין מאפיינה של קדם-תקופת "ביאת המשיח" כמאמרם (סוטה מ"ט:): "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא...מלכות תיהפך למינות (=כפירה בהקב"ה ובתורתו) ואין תוכחת" והן מפאת היותה מצוות עשה מדאורייתא (מצווה רל"ט, ספר החינוך) שנאמר: "הוכח תוכיח את עמיתך...". וכבר החכם מכל אדם, הלוא הוא שלמה המלך ע"ה קבע בספרו המונומנטאלי "משלי" את הדרך והאופן כיצד ואיך יש לבצע זאת "הלכה למעשה", כמו למשל: "הוכח לחכם ויאהבך" (משלי ט', ח') כשמנגד, "באותה נשימה" ממש, כלומר: באותו הפסוק המדובר, שלמה המלך מציע: "אל תוכח לץ פן ישנאך". ואכמ"ל.
מכל מקום, חובה (נעימה) היא להזכיר, ודווקא בימים טרופים וקשים אלה, בימי "ימי בין המצרים" (=כינוי לשלושת השבועות אשר בין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב) ובמיוחד בתשעת הימים הראשונים לחודש אב, המסמלים יותר מכל את תקופת הצרות הפורענות ש"נחתו" על עמנו במהלך ימי ההיסטוריה היהודית את דבריהם של שני אמוראים, מגדולי אמוראי בבל ואשר דבריהם ביטאו מציאות עגומה ששררה בעבר, ולהוותנו הרבה, עדיין שוררת היא ורווחת במחוזותינו ו"בבית ספרנו", כדלקמן: "אמר ר' טרפון, תמהני (=תמה אני) אם יש בדור הזה (אדם) שמקבל תוכחה" ומוסיף עליו ר' אלעזר בן עזריה: "תמהני (=תמה אני) אם יש בדור הזה (אדם) שיודע להוכיח".
מימרה תלמודית עגומה זו מלמדת אותנו אל נכוחה על חסרונה המעשי והפרקטי של מהות התוכחה וערכה המונומנטלי כחלק אינטגראלי ובלתי נפרד מן ההוויה היהודית והחיים היהודים. הגם, שלמען האמת ולמעשה, התוכחה, מצד עצמה, לא הייתה מעולם נושא לאהדת ההמונים. שהרי, מאז ומקדם עם ישראל, "מגדולם ועד קטנם" לא אהבו לקבל תוכחות ואף נביאי ישאל במספר דוכתי התריעו על תופעה עצובה שכזו ואחד מהם אף הביע זאת בעליל, באומרו (עמוס ה', י'): "שנאו בשער מוכיח". יש לציין, שהמוכיחים שהיו בעיקר, נביאי ישראל, הכוהנים מורי ההוראה ועוד נהגו לעמוד בקרבת שער העיר ששימש בד"כ מקום ריכוז האוכלוסיה המקומית. ובימינו, אין צורך להכביר במילים ולקבוע שלא היה דור בעבר כדורנו ואשר בו כל עניין התוכחה, כה רחוק מתודעת הבריות, על כל מגזריהם ומגדריהם. ודו"ק.
פרשת השבוע, פרשת "דברים" שפותחת את החומש החמישי של "חמשת חומשי התורה" והמכילה 105 פסוקים ושתי מצוות לא תעשה הקשורות ל"עולם הדיינות", מציעה דרך לתיקון מציאות עגומה ולא נאותה שציינו לעיל, וזאת על-ידי משה רבנו ע"ה, האיש הגדול מכולם. דווקא הוא שהיה ביכולתו ובכוחו לעשות עם בית ישראל ככל העולה על רוחו בבחינת "כחומר בידי היוצר" מלמדנו בפשטות את הדרך לביצוע מעשי של מצוות התוכחה בצורה הנכוחה, הנכונה והרצויה ביותר. בדרך שמובילה את "המוכיחים" כמו גם את "המוכחים" לרצות, לקבל ו"לאמץ לחיקם" את עצם התוכחה, כתוכחה. משה עושה זאת "בדרך של רמז" ולא באופן ישיר, מזלזל ופוגעני. והגם שהוא מוכיח את העם על חטאיהם ומעשיהם הנלוזים ובאירועים לא מחמיאים במיוחד, הוא אינו "תוקף חזיתית" את עם ישראל. אלא, מזכיר להם "ברמיזה ובגמיזה" (לא קטלנית) את "שמות המקומות" אשר בהם " הם התנהגו לא באופן נאות" (מדרש גם).
שבת שלום! צום קל ומועיל!

המאמר מוקדש לעילוי נשמתה הטהורה והזכה של תלמידתי גלי-ה זצ"ל בת מיכל ונפתלי לבית צוריאל יצ"ו אשר "מסע" חייה הקצרים נקטע במוצ"ש שבת קודש פרשת "מטות מסעי", חודש אב התשע"ב (יולי 2012 למניינם). ת. נ. צ. ב. ה.
הכותב הוא מרצה ללימודי יהדות ואקטואליה
תאריך:  27/07/2012   |   עודכן:  27/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיבותה של התוכחה והדרך הנכוחה לעשות זאת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
מאחורי החזות הסחבקית המדומה שלו מסתתר אדם חסר מעצורים גם לא לעת סכנה שהינו נוטר ונוקם מהסוג הלא מצוי. יש לו רספקט רק לאלה שאינם פוחדים ממנו. בראיון ל"גלובס" אותת אולמרט על כוונותיו, כאשר אמר בשעתו, "אסגור חשבון עם כל אלה שנהגו בי בנבזות ובזדון. אני לא ממהר, יש לי נשימה ארוכה". דבריו של אולמרט היו מכוונים בעיקר לשני עיתונאים - יואב יצחק ועבדכם הלא נאמן
יצחק מאיר
העם לא היה זקוק למסעות החיים לאתרי החורבן. מסעות החיים שלו היו בטקסט. הטקסט לא זכר את המתים. הטקסט זכר את החורבן. הטקסט לא הקים אנדרטאות. הוא היה אנדרטת האנדרטאות. מסע החיים היה בין ספסלי בתי הכנסיות והמדרשות בכל תפוצות ישראל.לחורבן של השואה אין טקסט. אין קדיש. אין דבר המחבר את עם ישראל בארץ ובגלויות לזיכרון הספר, לזיכרון הטקסט, שאין ביהדות זיכרון אמין ממנו
יורם אטינגר
תוצאות הבחירות לקונגרס בנובמבר 2012 ישפיעו על הביטחון הלאומי והדיפלומטיה של ארה"ב בכלל ועל יחסי ישראל-ארה"ב בפרט
איתן קלינסקי
בתשעה באב השנה אינני מסתיר את פחדי מקנאים חסרי מעצורים, שנותנים היום את הטון בסדר היום הציבורי שלנו. מול העוצמה הקנאית הקונה לעצמה מהלכים בחברה הישראלית חייב השמאל לאמר בקול רם וצלול - אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום
משה חסדאי
ג'יימס הולמס הרוצח מקולורדו היה אדם בודד. הוא התקשה למצוא את מקומו בחברה. הוא היה מאופק ואף פעם לא הראה רגשות. הוא לא מצא עבודה. לבסוף, נאלץ לעבוד בסניף מקדונלד'ס המקומי. לא טוב היות האדם לבדו. הבדידות והניכור הפכו אותו לרוצח בדם קר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il