X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להעניק להלומי הקרב יחס חם ואוהב, ותחושה כנה כי המערכת שלשמה יצאו לקרב דואגת לצרכיהם, מטפלת בהם ומקדמת את שיקומם. כמו-כן, אגף השיקום צריך להשקיע זמן רב יותר בהקשבה להלומי הקרב למען בניית מערכת שיקום פרסונאלית אשר תעניק טיפול הולם, מקיף וממצה
▪  ▪  ▪
הגיע הזמן שהלומי הקרב יזכו למענה הולם
אטימות וחוסר הבנה
בכל הקשור לשיקומם, פעמים רבות ישנה אטימות וחוסר הבנה למצבם של הלומי הקרב. נדמה שמשרד הביטחון, בכל הנוגע בטיפול בנכי צה"ל אלה, בשונה מאלה שפציעתם היא פיזית ונראית לעין ובשונה מאלו הסובלים ממחלות נפש "מסורתיות", מתקשה לספק את הטיפול המתאים והטוב ביותר לו ראויים נכים אלו

   מוטי פלד
זעקת נכי צה"ל: גויסנו, נפצענו, הופקרנו!

בימים אלה של חידוש מאבק על צדק חברתי, מאבק של הרוב הדומם, של המעמד הבינוני במדינה, שנושא על כתפיו את תחלואי החברה הישראלית ומשלם מחיר אישי וכלכלי כבד ביותר, הכריז השבוע משרד הביטחון על הקמת יחידה חדשה שתטפל ישירות במאות נכים שהוגדרו להם 100 אחוזי נכות. אכן מדובר בצעד מבורך, אך יש לזכור שהמדינה עדיין לא נתנה פתרון הולם להכרה בזכויות ותשלום רטרואקטיבי להלומי קרב - נכים רבים שנפגעו בנפשם בעת שירותם הצבאי.
כאשר מדינת ישראל שולחת את בניה ובנותיה למלחמה, היא מבכה את הנופלים ומברכת על אלה שחזרו לגבולותיה. מאלו שזכו לחזור בשלום, יש כאלה שלא שפר עליהם מזלם. אלה ממשיכים לחיות את שחוו, בנפשם.
"דחיפה" לשיקום מהיר
חוק הנכים ופסיקת בית המשפט מכירים בהלם קרב כנכות נפשית בת-הכרה. ההכרה בחיילי צה"ל הסובלים מלקות בנפשם כתוצאה מפעילותם במסגרת הצבא, היא מחויבות מוסרית חברתית, אשר החברה חבה לבניה ולבנותיה אשר בשמה ולמענה פעלו.
למרות המחויבות, נדמה שמשרד הביטחון מעמיד קשיים להלומי הקרב, ובעיקר לצעירים שביניהם. ככל שגילו של הלום הקרב צעיר יותר, כך באגף השיקום ישנו רצון "לדחוף" את הנכה לשיקום מהיר, ולחזרה מהירה למסלול החיים הרגיל. נכים הלומי קרב דורשים בימים אלה ממשרד הביטחון שינוי גישה והשוואת זכויות.
גישה זו מבוססת על חשיבה נכונה, לפיה יש לעשות את כל שאפשר על-מנת לאפשר להלום הקרב לחיות חיים מלאים, עצמאיים ומאושרים. עם זאת, גישה זו לא תמיד מתאימה לכל אחד. מה שמתאים וטוב להלום קרב אחד ולכישוריו, לא בהכרח מתאים לאחר. נדמה, כי המערכת אינה מתאימה לטיפול פרטני אשר מתחשב בחולשותיו, במעלותיו, באישיותו ובמקרהו האישי של הלום הקרב. לעיתים, הרצון לדחוק בנכה לחזור למסלול החיים הרגיל, לא מיטיב עם הנכה ואף עשוי לטעת בו רגשות קשים וחוסר אמון במערכת, אשר זו אמונה על הטיפול בו והדאגה לו.
שינוי חשיבה כולל
יש מקום לשינוי חשיבה כולל במערך השיקום של הלומי הקרב, ובפרט ביחס להלומי קרב צעירים שכיום אינם זוכים למענה הולם בשיקומם מבחינה נפשית, חברתית וכלכלית. סביר היה להניח שבמרוץ השנים תהיה התקדמות של ממש בטיפול ובקידום זכויות הלומי הקרב במדינה, אך לא פעם משרד הביטחון פוגע בהם. בכל הקשור לשיקומם, פעמים רבות ישנה אטימות וחוסר הבנה למצבם של הלומי הקרב. נדמה שמשרד הביטחון, בכל הנוגע בטיפול בנכי צה"ל אלה, בשונה מאלה שפציעתם היא פיזית ונראית לעין ובשונה מאלו הסובלים ממחלות נפש "מסורתיות", מתקשה לספק את הטיפול המתאים והטוב ביותר לו ראויים נכים אלו.
השיקום של הלומי הקרב הוא אפשרי. מדובר באוכלוסיה איכותית אשר שירתה את המדינה ונתנה לה את כל שהיה לה. יש להקצות תקציבים שיאפשרו תהליך אבחון, שיקום וטיפול פרטני בכל הלום קרב. יש להעניק להלום הקרב יחס חם ואוהב, ותחושה כנה כי המערכת שלשמה יצא לקרב, דואגת לצרכיו, מטפלת בו ומקדמת את שיקומו. הלום הקרב זקוק לאוזן קשבת. אגף השיקום צריך להשקיע יותר זמן בהקשבה להלומי הקרב למען בניית מערכת שיקום פרסונאלית אשר תעניק טיפול הולם, מקיף, ממצה, ועם זאת פרטני ואישי להלום הקרב הספציפי על-פי כישוריו, מבנה אישיותו וחומרת פציעתו. טיפול ממין זה יחזיר יותר הלומי קרב למעגל העבודה ולמסלול החיים הרגיל, ויהפוך אותנו לחברה מוסרית יותר אשר דואגת לפרטיה.

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בייצוג נכי צה"ל, ממשרד עורכי דין שרון, וייס קרטיה. יו"ר ועדת נכי צה"ל תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין מחוז חיפה.
תאריך:  30/07/2012   |   עודכן:  30/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדק חברתי כלכלי - גם להלומי קרב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לך שצעקת את צעקתנו!
הלומת קרב  |  1/08/12 03:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
ספרו של חברי, פרופ' סם רקובר, "מדוע לא רצחת את המלך?", הוא פירוש מיוחד לתנ"ך ולסיפורי דוד המלך; ברומן מתנהל דו-שיח בין חייל בן-זמננו שנפגע במלחמת לבנון השנייה לשר הצבא של עם ישראל בעת התגבשותו, יואב בן צרויה
ירון זכאי
ביום צום תשעה באב שמעתי בחדשות הבוקר ש"המשטרה תתיר עליית עשרות אלפי יהודים להר הבית". לרגע היה נדמה לי שהגיע המשיח. מאוחר יותר, כצפוי, דווח כי המשטרה מנעה עליית יהודים להר הבית בשל מידע מודיעיני, לפיו הם היו עשויים לעורר מהומות    אגדה ממוחזרת
אברהם שרון
על צג המחשב שלו מהומת אלוהים. כאוס. אללה הוא אכבר. רעש (אוזניות לאוזניו), פיצוצים. פטריות עשן. בניינים קורסים    חופש גדול מדי לילדים
שולמית קיסרי
שר האוצר יובל שטייניץ, זה המצוי תחת מרותו של שר-העל ראש הממשלה בנימין נתניהו, למד היטב כמה דקלומים מוכנים ושינן אותם באוזני הצופים במהדורת חדשות שישי בערוץ 2    כל אחד יודע שיש דרכים חוקיות נוספות למלא את קופת המדינה הריקה ושיש עוד מקורות כספיים מלבד כיסו המחורר של האזרח ה"קטן"
יעקב פרנק
הסיפור השגוי של נחום ברנע בידיעות אחרונות, על הרב פרנק, הוא למעשה הפוך - וכמובן גם המסקנה
רשימות נוספות
"אנשי המחאה מבקשים רישיון לאנרכיה"  /  איתמר לוין
עצרות זיכרון התקיימו לזכרו של סילמן  /  עידן יוסף
צמצומים במאהל רוטשילד  /  יצחק אלהרר
מחאה חלמאית  /  אפרים הלפרין
פראיירים   /  ניצן הורוביץ
הממשלה חוגגת על אזרחים לוזרים  /  נסים גבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il