X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנות החמישים של מדינת ישראל בתי הספר היסודיים הממלכתיים קלטו את כלל ילדי ישראל ללימודים אולם, היו תלמידים שהתקשו להמשיך את לימודיהם העל יסודיים וכפתרון הולם, נשלחו ללימודים ולהכשרה מקצועית, זאת בהתאם לצורך השעה איזה עתיד צפוי לתלמידים אלה היום?
▪  ▪  ▪
מערכת החינוך לוקחת חלק בשימור פערים [צילום: יח"צ]

כתוצאה מהמדיניות שהונהגה בשנים עברו, החינוך העיוני התיכוני הרשה לעצמו ליצור מערכת סינון משלו ולבנות את הרכב תלמידיו לפי ראות עיניו. החינוך העיוני השתמר כמוסד אליטיסטי והחינוך המקצועי/ היצרני הוצע בעיקר לילדי עולים ולחסרי האמצעים.
היום בתי הספר המקצועיים נקראים בתי ספר אלטרנטיביים שנותנים פתרון לבני נוער שלא הצליחו "להסתגל" למערכת החינוך הרגילה. מחקרים מראים שהחינוך המקצועי מלווה לרוב בהסללה בגיל מוקדם יחסית, עוד לפני שכישורי התלמיד התגלו במלואם וגובשו העדפותיו ורצונותיו. הסללה בגיל צעיר מפחיתה את סיכוייהם של תלמידים מרקע משפחתי מוחלש להמשיך ללימודים גבוהים ולהשתכר בכבוד. בגרמניה מצאו כי הסללה מוקדמת הגדילה את אי השוויון בשכר. חוקרים ברומניה ובפינלנד מצאו שהעלאת גיל ההסללה החלישה את השפעת גורמי הרקע המשפחתיים על רכישת השכלה, ולכן הביאה לצמצום הקשר הבין-דורי בהכנסות, אך לא העלתה את הסיכויים של תלמידים מרקע חלש לקבל תואר אקדמי.
קחו למשל את א', נערה אינטליגנטית ביותר, יצירתית ואינטלקטואלית. א' בת 14 ועולה לכיתה ט', בשנתיים האחרונות היא התמודדה עם אובדן אבא, מעבר לעיר אחרת, קשיים כלכליים ומשבר של המשפחה סביב אובדן האב. היא עברה לחטיבת ביניים בכיתה ז' ובמחצית השנייה של השנה היא הראתה קשיים רבים סביב בית הספר. בית הספר הקצה עבורה משאבים רבים, אך לא נראו תוצאות בשטח. על כן כבר באמצע כיתה ח', בית הספר האמין כי היא איננה יכולה להישאר בבית ספרם והמליצו לה לעבור לבית ספר מקצועי, בעיקר מהסיבה שהיא לא יכולה להתאים לאופי בית הספר.
המטרה היום שעומדת מאחרי בתי הספר המקצועיים היא, להקנות לאותם בני נוער שלא הצליחו "להסתגל" למערכת החינוך הרגילה, הכשרה מקצועית או ניסיון בעבודה, בשילוב לימודים עיוניים בסיסיים. מחקר שנעשה על-ידי בנק ישראל הראה שהישגי התלמידים בוגרי החינוך המקצועי היו נמוכים בהרבה מאלו של בוגרי חינוך עיוני דומים להם: הם רכשו פחות השכלה על-תיכונית, היוקרה של עבודתם הייתה פחותה, ושכרם היה נמוך יותר. אולם, חלק מהממצאים מלמדים שהוא סייע בצמצום הנשירה מהתיכון, אחד היעדים המרכזיים שלו.
ויתרו מהר מדי ומוקדם מדי
נשאלת השאלה מה בדבר א', ששאיפתה הראשונה הייתה ללמוד לתואר מנהל עסקים, אבל כבר מגיל 14 היא מסתובבת בעולם עם תחושה של חוסר מסוגלות, שוויתרו עליה מהר מדי, שהכי נכון עבורה ללמוד טיפוח החן, אופנה וקוסמטיקה. נכון שנושאים אלו מעניינים אותה מאוד בתקופת גיל ההתבגרות, אבל מה עם שאיפתה הראשונה? את השאיפה הראשונה היא למדה להשקיט ולשים בפינה, הדבר היחיד שהיא הסתגלה אליו הוא אופן בחירת השאיפות שלה. מחקרים רבים מלמדים כי לימודים בחינוך התיכוני המקצועי ביחס לעיוני, מקטינים את הסיכוי לזכות בתעודת בגרות ולעמוד בדרישות הסף של האוניברסיטאות.
איפה זה משאיר את א' שהחל מגיל 14 נסללה לה הדרך ללימודים בבית ספר מקצועי? אל לנו להתעלם מהעובדה כי הלימודים במסגרות חינוך אלו מהווים חסם בפני התקדמות ללימודים אקדמאיים, במיוחד לאלו שבאים ממשפחות דלות אמצעים. יש שיקראו לתופעה זו הסללה ויש שיקראו לזה תיעול, קשה לי לסמא את עיני כאשר גם מערכת החינוך לוקחת חלק סביל בשימור הפערים המעמדיים.
א', עם האמצעים והתמיכה שקיימים ברשותה היום, לא תוכל להגיע ללימודי תעודת בגרות מלאה וללימודי תואר ראשון, אם היא תיפלט מלימודים בבית ספר עיוני. איזה עתיד מצפה לא' ולבני נוער אחרים שמסתובבים עם תחושה שוויתרו עליהם מהר מדי, מוקדם מדי?

תאריך:  08/08/2012   |   עודכן:  08/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך מקצועי- מסלול האין ברירה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר= תפיסה ישנה ושגוייה
צבי גלברד  |  8/08/12 20:52
2
סיפור אישי
יואל קורנבלום  |  11/08/12 18:17
3
אפשר גם אחרת
הורה מוטרד  |  29/08/12 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל רוזן
הבחירות עדיין באופק, אך הֵדם כבר עולה באזנינו    תומכי ה'איחוד הלאומי' מוזמנים להיכנס ל'בית היהודי' בכניסה הראשית    "וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל" (ח,יח)
ציפורה בראבי
ושוב הצתה עצמית בראש העין    בהציתו את עצמו הדליק משה סילמן את גפרור העליבות וחוסר האונים    צריך לכבות את השריפה הזאת
איתן קלינסקי
כל אזרח בר דעת היה מקבל בהבנה, גם אם בכאב, ששר בישראל אינו מקבל את הביקורת, שהוטחה לעברו על-ידי מבקר המדינה, שזה תפקידו - לבקר    זה בהחלט לגיטימי, שמבוקר יחלוק על קביעותיו של מבקר    חשוב שזה ייעשה בצורה המכבדת את כותב הביקורת, שהוא מוסד ממלכתי המעוגן במערכת המשפטית של מדינת ישראל
שלמה קפלן
שמא ראוי להיזכר שמדינות המקור מהן באים הפליטים ומהגרי העבודה מצויות רובן ככולן באפריקה, ושהמכנה המשותף ביניהן שהן הלומות ייסורים ומוכות רעב
נרי אבנרי
אחמדינג'אד רואה בתקשורת הישראלית את מה שראה בה אולמרט בימים שהיה בימין: שמאלנית, רופסת, עלובה, מעוררת גיחוך, צבועה, מופקרת ושונאת את נתניהו. הנאצי האירני רואה בכל זה מקור עידוד וסוג של קרן אור. הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il