X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע מעמידה אותנו על עיקרון היסוד החשוב ביותר ביהדות: הבחירה החופשית. מי שמקבל החלטות על סמך הטיעון ש"כך עושים כולם" או תוך הישענות על הבלים כמו תאריכי לידה וגימטריות של שמות, מגלגל מעל עצמו את האחריות למעשיו ולתוצאותיהם
▪  ▪  ▪
הבחירה החופשית היא בכל יום, לא רק בקלפי [צילום: AP]
ה"אופנה" האחרונה
ה"אופנה" שהתפשטה בשנים האחרונות, במסגרתה יש הקובעים ומחליטים (בנושאים אישיים ולעיתים גם עסקיים) על בסיס מיסטי של תאריכי הלידה, גימטריות של שמות ו"חוכמת הפרצוף". מעבר לכך שמדובר בהבלים מוחלטים, יש כאן נטילה של הבחירה החופשית הטובה תוך הישענות על סגולות

הרמב"ם קובע, כי יש עיקר אמונה אחד שהוא היסודי מכולם, ולמרבה הפלא הוא בכלל לא עוסק בבורא אלא דווקא באדם עצמו. בעיצומן של הלכות תשובה כותב הרמב"ם: "רשות לכל אדם נתונה: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק - הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע -הרשות בידו. הוא שכתוב בתורה: 'הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע'. כלומר: הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה העניין, שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ, ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע.
"...ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה, שנאמר: 'ראה נתתי לפניך היום את החיים', וכתיב: 'ראה אנכי נותן לפניכם היום', כלומר שהרשות בידכם, וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם - עושה, בין טובים בין רעים. ומפני זה העניין נאמר 'מי יתן והיה לבבם זה להם', כלומר: שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה, אלא הכל מסור להם".
עמוד התורה והמצווה לפי הרמב"ם היא ההכרה העמוקה שלאדם יש בחירה חופשית מלאה בין הטוב והרע, וכי הקב"ה איננו כופה אותו לעשות דבר מן הדברים. לא זו בלבד, אלא שכל עיקרון השכר והעונש מבוסס על כך שישנה בחירה חופשית. חז"ל לימדו אותנו כי "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", לאמור: אומנם אין האדם יכול לבחור באיזו סביבה להיוולד ומה יהיו תכונותיו וקורותיו. ברם, יש בידו לבחור בחירה חופשית טובה כיצד להגיב למציאות הנתונה, ומה יהיה הסיפור שאותו יספר לעצמו אל מול העולם שבו הקב"ה הציב אותו.
בשורה זו מבוססת גם על פרשת השבוע שלנו, פרשת ראה, ששמה נגזר מן הרעיון הראשון הנמצא בה: האדם נמצא מול ברכה ומול קללה, והוא מצווה לבחור בטוב. זהו עיקר האמונה של האדם, וזו למעשה כל התורה כולה.
כפירה מוחלטת
גישה זו מנוגדת לתפישה הנוטה להתייחס למציאות המוכתבת ככזאת המכריחה את האדם לפעול בצורה מסוימת. המחשבה כאילו הנסיבות, הנטיות או החולשות יש בהן כדי ליטול מהאדם את הבחירה, היא כפירה מוחלטת. לרוב מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתרץ את החולשות שלנו עצמנו, ולתת לעצמנו סיבה מדוע אנו צריכים לבחור באפשרות הנוחה ולא בזו הנכונה.
בעולם העסקים הדבר בולט במיוחד כאשר הפיתוי, התחרות, הרצון להגדיל רווחים ומעגלי לקוחות, גורמים לעיתים לאדם לנהוג בצורה לא הגונה תוך שהוא מתרץ ש"אלו כללי המשחק" וכך "כולם עושים". לפיכך, אל לו לאדם לתלות את גורלו בשום דבר חיצוני לבחירתו.
האחריות מוטלת עלינו
תופעה נוספת הקשורה לסוגייה זו היא ה"אופנה" שהתפשטה בשנים האחרונות, במסגרתה יש הקובעים ומחליטים (בנושאים אישיים ולעיתים גם עסקיים) על בסיס מיסטי של תאריכי הלידה, גימטריות של שמות ו"חוכמת הפרצוף". מעבר לכך שמדובר בהבלים מוחלטים, יש כאן נטילה של הבחירה החופשית הטובה תוך הישענות על סגולות. צורה זו של הכרעה איננה תובעת מהאדם לעבור שינוי אמיתי מתוך בחירה בטוב, אלא מניחה לו להישען על מעשים מאגיים המתעטרים בטעות בתואר "קבלה מעשית".
יש התולים את גורלם בגלגולים קודמים או עתידיים, או בנסיונות לעמוד על כורח הנובע ממקורות שונים מאשר מהבחירה החופשית; יש המתרגלים להאשים את העולם כולו במה שמתחולל בחייהם, ואינם מבינים כי האחריות לדמות ולצלם אלוקים שבהם מוטלת עליהם, ועוד ועוד. הצד השווה שבכולם הוא, שאין הם מאזינים ליסוד הגדול של הבחירה החופשית הטובה ואין הם מתנהגים לאורו.
פרשת השבוע שלנו היא הזדמנות מצוינת להשיב עטרה ליושנה, ולהעמיד את עיקר האמונה העצום שכל התורה כולה תלויה בו. אין האדם אדון למאורעות הבאים עליו, אולם הוא אדון לנשמתו, לרוחו ולנפשו וליושר. הוא בעל יכולת לדעת טוב ורע, לבחור בהר הברכה ולברוח מהר הקללה. בשעה שאנו מאמצים תפישת עולם אמונית זו, ולא הבלים מהבלים שונים, אנו צועדים בדרכו של ריבונו של עולם, ובעיקר באמונה הגדולה שכל התורה כולה מבוססת עליה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר פ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  14/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תבחר בעצמך!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דבריך לא מסתדרים עם מעשיך..
ד"ל לשעבר  |  16/08/12 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
הילדים של היום לא מסגולים להעסיק את עצמם? מדוע הם מחפשים כל הזמן את האורות המנצנצים?
שמעון ריקלין
לפלשתינים אין אינטרס להתקדם בתהליך מדיני, משום שהם מחכים לפתרון שמחכה בתום הניסיונות – פתרון שתי המדינות. אם לא יראו תוכנית אמיתית קורמת עור וגידים, שעליה מסכים רוב העם, מצבנו מוכרע מראש
אורי אליצור
הדילמה הישראלית הגורלית בקשר לאירן בהחלט ראויה לדיון ציבורי, אבל כעת היא כבר גלשה לפטפטת בלתי אחראית. למה דווקא עכשיו? מי מעלה כל פעם מחדש את הגלים של ביקורת והפחדה נגד פעולה ישראלית? למה כל ההדלפות מפי כל הלשעברים הולכות תמיד בכיוון אחד?
נבון קצב
התנהלותה של התקשורת בנושא הגרעין האירני והפעלת הלחץ התקשורתי על ראש הממשלה ועל שר הביטחון באמצעים שונים, הם ניסיון להשפיע על מקבלי ההחלטות    זוהי התנהלות מופקרת וחמורה שאין שני לה, אשר מסכנת כל אחד מאיתנו
רן שורר
דניאלה בוודאי אינה מכירה ב"כאוס" כאח שלה, אבל אנחנו נשקף לה איך היא מתקבלת בקרב מיליוני ישראלים בתוך הקו הירוק    מי שלא ראה את ההצגה של דניאלה וייס בתוכניתו של אמנון לוי בערוץ 10, לא ראה הצגה מימיו
רשימות נוספות
הסכם ממון  /  הרב שי פירון
משנאה לאהבה  /  הרב רפי פוירשטיין
מה זה לחכות למשיח?  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il