X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לתקוף או לא לתקוף - זאת השאלה. התקשורת עוסקת בכך, בצורה אינטנסיבית, תוך מתן אפשרות לאנשי ציבור בעבר ובהווה ואנשי ביטחון (בדימוס) להביע דעתם בפומבי. יש הטוענים כי השיח הביטחוני הוא הכרחי וחשוב במדינה דמוקרטית ולעומתם טוענים, שמרוב שיח, פטפטת וברברת - יש סכנה ביטחונית למדינה. יש טעם בשתי הדעות - אך אסור לעבור את הגבול הלגיטימי בין שיח ציבורי ענייני לבין שיח ביטחוני שמסכן בצורה ממשית את ביטחון ישראל
▪  ▪  ▪
גם לתקשורת יש אחריות לאומית [צילום: פלאש 90]

"יש גבול ליישום של שיטות הדמוקרטיה. אתה יכול לשאול את הנוסעים, באיזה מכונית הם אוהבים לנסוע, אבל אי-אפשר לשאול אותם אם ללחוץ על דוושת העצירה - כאשר סכנה של תאונה מאיימת". (ליאון טרוצקי)
"כל זמן שיש מעצמות ריבוניות וברשותן כוח גדול, המלחמה היא הכרחית". (אלברט אינשטיין)
שיח ציבורי - כן, שיח פרוע, לא אחראי, ללא הגבלה עצמית או תקשורתית, מסוכן לדמוקרטיה, לא פחות ממלחמה. נחישות הציבור, עמדתו, ביטחונו בהנהגה, שבאו לידי ביטוי דמוקרטי בהצבעה בקלפי, הם סימני הדרך של הדמוקרטיה המודרנית.
אפשר לומר מה שאתה חושב אבל רצוי שתעשה את מה שהממשלה הנבחרת החוקית מצווה עליך. נכון שנושא הביטחון - הוא בנפשנו וכל החלטה יש לה השלכות על חיי האזרחים, לרוב לא חיוביות במיוחד - אבל לפעמים נחוצות. כשאדם חש בסכנה מתקרבת לא תמיד עצימת עיניים או התכחשות למצב, הוא הפתרון האידיאלי. יותר חכם, לסלק סכנה ממשית כשהיא עדיין על "אש קטנה", מאשר לחכות להתפרצות מאסיבית של להבות.
האם יש מחלוקת ביטחונית?
כן, זה טוב לוויכוח ולהבנת הסכנה. זה חיובי - שהציבור מעורב בנושא, כך שכל החלטה שתתקבל לא תפתיע אותו במיוחד. אבל - אם דעת ההנהגה, לא תהיה תואמת, לחלק גדול מהציבור, זה עדיין לא פגיעה בדמוקרטיה ולא פגיעה בחופש הביטוי, ולא חבלה במשטר ובמיוחד לא ממאפיינים של דיקטטורה
משיחיות או חזון מעשי
נתניהו מואשם במשיחיות ע"י התקשורת המתנגדת לו. כבר אמרתי זאת בעבר שמנהיגים עם "ניצוץ משיחי" - הקימו את המדינה, חיזקו אותה והביאוה עד הלום. פרשנים ועיתונאים אוהבים להקצין מצבים וכל מי שלא הולך בתלם המחשבה שלהם, נוטה לפשיזם, לדיקטטורה וסכנה לציבור. הגיע הזמן, להתנער מגישה חד ממדית זו, גם דעות אחרות, קיצוניות ככל שיהיו, הן עדיין בגבולות הדמוקרטיה.
כאשר יאיר לפיד שרץ לכנסת עם אג'נדה פוליטית, מציג תקנון של מפלגתו, שהוא ללא כל ספק, תקנון סטליניסטי, המפאר את המנהיג היחיד, שלא ניתן להחליפו או לפטרו ל-10-15 שנים הקרובות, לא שמעתי ולא ראיתי את כל העיתונאים והמומחים, רצים לתקשורת לנגח אותו ולכנותו אנטי דמוקרטי, ודורשים שיח ציבורי פוליטי.
האם יש סכנה למלחמה איזורית?
לדעתי, בפירוש לא, מהסיבות הבאות:
  • רוב מדינות ערב באיזור, מפחדות מאירן גרעינית לא פחות מישראל, למרות שלא יצהירו על כך בפומבי.
  • אירן גרעינית תהפוך למנהיגת העולם המוסלמי הקיצוני, וארצות ערב חוששות מכך מאד.
  • השפעת ארה"ב במזרח התיכון, למרות השינויים המתחוללים באיזור, עדיין חזקה ומשמעותית.
  • סוריה - לא במצב של מלחמה.
  • מצרים - עדיין בשיקום.
  • סעודיה - מודאגת מגרעין אירני לא פחות מישראל.
  • גם טורקיה אין לה עניין להצטרף.
חיזבאללה בלבנון, החמאס בעזה - בהחלט פוטנציאל לתגובה אירנית. אבל, גם הן מבינות היטב, שהפעם מה שהיה במלחמת לבנון השניה, היה הקדימון, למה שיקרה אם יצטרפו לתגובה.
נסראללה - עוד יתגעגע לדן חלוץ והנייה, יתגעגע לרמטכ"ל אשכנזי. וגם אם הם בכל זאת, יצטרפו לחגיגה האירנית, לנזק שצופה להם, יהיו השלכות כלכליות ופוליטיות קשות לשנים הבאות.
המסקנה: אין מלחמות יפות, אין החלטות קלות והתקשורת חייבת להיות אחראית כי יש לה חלק בייצוב דעת הקהל ויש לה גם אחריות לאומית. לדעת התקשורת, נתניהו "מחרחר מלחמה" - היתכן שהמתנגדים "מחרחרים לאסון" לאומי מדיני.
הערות והרהורים בענייני דיומא:
  • "פשקוויל" הסופרים והאמנים שהועבר לנתניהו נגד התקיפה באירן, בתוספת "אולטימטום" לקבל תשובה עד יום ה', הופך את הפנייה למצחיקה על גבול הגיחוך.
  • בהחלט ראוי שאמנים וסופרים ישתתפו בשיח ציבורי ביטחוני, אבל לתת "אולטימטום" לממשלה בנוסח הדרישה האולטימטיבית של המחאה החברתית, זה מוזיל את הפניה והופך הדרישה לבדיחה ספרותית.
  • המכתב שכתבו האמנים והסופרים לטייסי צה"ל - לא לתקוף באירן, הוא בבחינת הסתה - לסירוב פקודה או הסתה למרד. יש הבדל מהותי בין פרסום מכתב כללי לפניה ישירה, כפי שמוסבר לעיל. אין לכך אח ורע בשום מדינה בעולם.

תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  16/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אבו (אבשלום) וילן היה חבר בכנסות ה 15, 16 ו 17, מטעם סיעת מרץ – יחד. אבו וילן הוא איש של יושר וצדק החרד מאד לכל ביטוי של המרדה. בואו נראה מה יאמר על המכתב ששלחו בכירי אקדמיה לטייסיי חיל האוויר עם בקשה לסירוב פקודה
עמוס דאי
פעמים רבות מדי נשמע כי תחנת גלי צה"ל מציגה את האויב הערבי כשה תמים המבקש לחיות עימנו בשלום וישראל היא בעצם מדינה כובשת    חובה לסגור ומהר את תחנת הרדיו הזאת הממומנת מכספנו
איתמר לוין
השופט זכריה ימיני מתעלם מהזיהוי המוחלט בין הרב אמנון יצחק לבין ארגון שופר, ומעדיף את המצב המשפטי על פני המציאות האובייקטיבית    בהמשך פסק דינו, הוא מתיימר לקבוע איזה עיתונאי ראוי לסקר איזה אירוע - תוך פגיעה בחופש העיסוק ובחופש הביטוי
אהוד פרלסמן
החלטותיהם של צחי הנגבי לחזור לליכוד, ושל אבי דיכטר להצטרף לממשלה, משקפות את ההערכות שקדימה קרובה לסופה, וששלטון הימין יתמשך עד מעבר לאופק
עו"ד יוסף פנדריך
לפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ניתנה הגנה חוקתית לקניין הפרטי. כספו של אדם הוא קניינו האישי. תשלום מסים פוגע בקניין הפרטי, וספק אם הסמכות שנקבעה בחוק, עולה בקנה אחד עם חוק היסוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il