X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלת ישראל והעומד בראשה חייבים להעמיד את התקציבים הנחוצים לשעת חירום. בנוסף, ראשי רשויות מקומיות חייבים להיערך במקומותיהם. אל יאמרו אחר-כך "לא ידענו, הופתענו". במקרה הפצצה או פצצה באירן - אין הפתעה
▪  ▪  ▪
נתניהו וברק. ההחלטות בידיהם [צילום: פלאש 90]

הפטפטת הבלתי נלאית בנוגע להפצצה או פצצה באירן מפי הבכירים ביותר בהנהגה הישראלית, מעידה על אובדן דרך של מנהיגי המדינה. הם מצטיירים בפני הציבור הישראלי ובפני אויבי ישראל, כמי שאינם יודעים מה עליהם לעשות, וקיים חשש כי ההתלבטות וחוסר יכולת ההכרעה יובילו אותם בסופו של דבר להחלטה שגויה הנובעת מלחץ ציבורי או פוליטי ולא משיקולים ענייניים ובדוקים.
אינני מקלה ראש בכובד ההחלטה ובדילמות שהיא מעלה. זהו אחד המצבים בו אינני מקנאה בראש הממשלה ובשר הביטחון שעליהם מוטלת האחריות לקבל את ההחלטה הנכונה. יחד עם זאת, אין לי ספק כי אופן התנהלותם בנושא, ובמיוחד הדיבורים הציבוריים שהם עצמם מעוררים לגבי אפשרויות ההתקפה הישראלית, בכל זירה תקשורתית אפשרית בארץ ובעולם, גורמים לנזק אדיר ביכולת ההרתעה הישראלית וליחסי ישראל וארה"ב.
מה שלא תהיה ההחלטה של נתניהו וברק וממשלת ישראל, דבר אחד ודאי: ישראל חייבת להיערך למתקפת טילים שתיפול עליה במוקדם או במאוחר. ההיערכות הקיימת רחוקה שנות אור ממה שצריכה הייתה המדינה לעשות כאשר אלו הסכנות המאיימות עליה.
אומנם נמצא מי שיחליף את השר להגנת העורף ואף הוקמה "רח"ל" (רשות חירום לאומית); יש אומנם תרחישים, ופה ושם מתבצעים תרגילים שמארגן פיקוד העורף - אך כל אלו אינם מספיקים.

הכנת תושבים לשעת חירום

רעננה כמשל
ברחבי רעננה אין די מקלטים/ממ"דים או מרחבים מוגנים לכל האוכלוסיה. שטח משמעותי מהמרחב המוגן שאותר, נמצא באזור התעשיה וזה לא יועיל לתושבי העיר בשכונות המגורים. מרבית כוחות העזרה - בחורים צעירים יוצאי צבא - שבשוטף מסייעים לתושבי העיר, יהיו מגויסים בעת מלחמה. בערים אחרות המצב אפילו גרוע יותר

בעת התקפת טילים האחריות והטיפול יהיו בידי הרשות המקומית. בוודאי ובוודאי אם וכאשר תהיה התקפה מאסיבית על ישראל במספר רב של מקומות. כשבית יתמוטט על יושביו, אי-אפשר יהיה לחכות לכוחות ההצלה מירושלים. את העזרה המיידית תספק הרשות המקומית. במרבית הרשויות המקומיות זה לא יקרה. מרבית הרשויות המקומיות אינן ערוכות לכך.
בתפקידי כיו"ר ועדת הביטחון של עיריית רעננה נחשפתי לנתונים. ברחבי רעננה אין די מקלטים/ממ"דים או מרחבים מוגנים לכל האוכלוסיה. שטח משמעותי מהמרחב המוגן שאותר, נמצא באזור התעשיה וזה לא יועיל לתושבי העיר בשכונות המגורים. מרבית כוחות העזרה - בחורים צעירים יוצאי צבא - שבשוטף מסייעים לתושבי העיר, יהיו מגויסים בעת מלחמה. בערים אחרות המצב אפילו גרוע יותר.
המשתמע הוא שיש להדריך ולהכשיר את התושבים עצמם לדאוג לעצמם ולשכניהם בעת חירום ובעת התקפת טילים. יש להכשיר תלמידי תיכון לתת עזרה ראשונה וכל עזרה נדרשת בעת חירום. יש לארגן את התושבים עצמם כך שכל תושב ידע את תפקידו בעת חירום. תושבי יפן מתורגלים לרעידות אדמה, הם יודעים מה עליהם לעשות בעת האסון, לאן להתפנות, היכן ימצאו את יקיריהם אם חלילה הבית ייהרס. כך צריך לפעול גם כאן וביתר שאת. יש לערוך סימולציות ותרגולי אמת שיתנו לתושבים תחושה מה יעברו בעת אסון כדי שהתרגול לא יהיה תיאורטי בלבד.
אין מדובר בפאניקה ובהיסטריה, אלא בהתארגנות והכנה מושכלות ונבונות. אם אין אני לי מי לי אמרו חכמים, והדבר נכון שבעתיים בעת חירום ומתקפת טילים. מי שמכין עצמו במועד וברוגע ישרוד בעת צרה.

שלא יגידו "לא ידענו, הופתענו"

בנוסף להיערכויות אלו הניתנות לביצוע מיידי, יש להיערך גם בטווח הבינוני והארוך. יש לבנות יותר מתחמים תת-קרקעיים כגון חניות, אולמות, מחסנים, דרכים, קניונים - כל אלו יכולים להיבנות בתת הקרקע ויאפשרו בעת חירום המשך חיים תקינים.
במאבקי לסלול את כביש 531 לאורך רעננה והרצליה במנהרה תת-קרקעית ציינתי במפורש, כי בנוסף לכל היתרונות יש לכך חשיבות עליונה ביצירת מרחב מוגן ואפשרות תנועה בעת חירום. זה מה שהציל את הבריטים במלחמת העולם השנייה. זה מה שיכול היה להציל אנשים ופעילות בישראל בעת מתקפה.
ההחלטה כולה בידי מנהיגי ישראל לעשות את הנדרש ובמועד. ממשלת ישראל והעומד בראשה חייבים להעמיד את התקציבים הנחוצים. ראשי רשויות מקומיות חייבים להיערך במקומותיהם. אל יאמרו אחר-כך "לא ידענו, הופתענו". במקרה זה אין הפתעה. השריפה בכרמל ואובדן 44 בני אדם הוכיחו לכולנו כמה אנחנו לא מוכנים לעת חירום. ראינו כמה אנחנו פגיעים, וזו הייתה רק שריפה אחת. מלחמת לבנון השנייה ששיתקה חצי מהמדינה והכניסה לפאניקה את החצי השני, הוכיחה לכולנו כמה אנחנו לא מוכנים פיסית ומנטאלית.
במקרה של מלחמת טילים שתבוא, והיא תבוא, התפילות לא תעזורנה, והגיע הזמן שנבין כי אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו כי נסים יש רק באגדות.

הכותבת היא חברת כנסת, יו"ר ועדת ביקורת המדינה (לשעבר), חברת מועצה בעיריית רעננה.
תאריך:  19/08/2012   |   עודכן:  19/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פצצה-הפצצה: האם אנחנו מוכנים?
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מוכנים היכון רוץ
שמאי גולן  |  19/08/12 12:37
 
- מוכנות העורף
משה ש.  |  20/08/12 11:39
2
זו אשלייה שיוצרת התקשורת משמאל
ציונית  |  19/08/12 13:55
3
מה זה משנה אם העורף מוכן או לא
עידןסובול  |  19/08/12 14:36
 
- התבלבלת
ציונית  |  19/08/12 15:46
 
- דברים כדורבנות
משה ש.  |  20/08/12 11:49
4
תגובה תגובתית
עמוס שנער  |  19/08/12 15:36
5
לטפל ראשית בתושבים הדפוקים
קוסם  |  19/08/12 16:15
 
- היערכות העורף
משה ש.  |  20/08/12 11:56
6
הנה דוגמאות רעות מבאר שבע
רמץ  |  19/08/12 16:23
7
הסיוע ממרום
zip  |  19/08/12 16:58
8
"הפטפטת" של ראשי המדינה
משה ש.  |  20/08/12 12:15
9
האמנם צריך להשקיע בהגנת העורף
אריה גל  |  22/08/12 18:46
10
בורות בנושא הגנת העורף
לימבו  |  28/08/12 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי פולק, ישראל מידד
חירויות דתיות של יהודים ונוצרים אינן מעניינות את אבירי הזכויות שלנו
מרדכי קידר
הוא מוצג כמנהיג האידיאלי, למרות המאבקים המתנהלים נגדו מאחורי הקלעים
ד"ר חיים בר
אז מה היה לנו: התערבות גסה בעיתונות וברשות הראשונה במינויים פוליטיים וכולל בעלי עניין ימניים שמחזיקים בערוץ 10 ובעיתונות המחולקת חינם - כדי להשפיע על ההמונים. איסור על הזרמת כספים מחול למפלגות שמאל, חוק לשון הרע המעלה פיצויים שלמעשה סותם פיות לאזרחים וגם לעיתונאים ועוד כמה חוקים שעוד לא אושרו אבל בדרך..'ובא לחלם גואל'
רון בריימן
נתניהו משול היום לצפרדע המנסה לצלוח נהר גועש כאשר עקרב מסוכן על גבה. לא יהיה מיותר להזכיר לנתניהו שעקרב הוא עקרב הוא עקרב וטבעו להכיש: אין הוא מסוגל לשנות את טבעו, גם אם יבטיח שכך יעשה. וגם אם התקשורת מאדירה את דמותו ועורכת לו ימי הולדת מנופחים, אך חסרי הצדקה תקשורתית אמתית, והכל כדי לנגח ראש ממשלה שנבחר בבחירות דמוקרטיות
איתמר לוין
בנימין נתניהו אינו יכול לקדם את דוח לוי בנושא יו"ש משום שגורלו האישי מצוי בידיו של יהודה וינשטיין. הבעיה הבסיסית היא בכפל התפקידים הפסול של היועץ המשפטי לממשלה, אותו יש לגדוע גם אם פירוש הדבר הוא מאבק נגד המשפטנים שהשתלטו על המדינה
רשימות נוספות
מה אומרת שפת הגוף של נתניהו על אירן  /  מחלקה ראשונה
עירק מסייעת לאירן לעקוף את העיצומים  /  איציק וולף
נבון: חובה על פרס לומר דברו  /  עידן יוסף
לבטל את מוסד הנשיאות  /  גורי גרוסמן
העולם ואירן: מי נגד מי  /  יאיר שלג
עצומת ההמרדה   /  עו"ד משה גולדבלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il