X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז מלחמת העצמאות עבור לקדש, לששת הימים, ליוה"כ, משל"ג, ומלחמת לבנון השנייה - שגו קברניטי המדינה בדרג המדיני והצבאי בהערכת מיומנותו של צה"ל. בדיוק כפי ששגו בשקילת מוכנותם של גורמי הפעולה האזרחיים בעורף, כפי שהשתקף במלחמת המפרץ, וביתר חומרה במלחמת לבנון השנייה. משתמע מזה כי בכל שקשור למוכנותו של צה"ל ולמערכות הגנת העורף, מובטח כי גם הפעם תעמודנה יכולות ווירטואליות בבסיס החלטות הממשלה
▪  ▪  ▪
תרגיל פיקוד העורף בנצרת עילית. אשליה הלאומית קצרת טווח [צילום: דו"צ]

אם לא די בקיץ הלוהט, מעמיס הציבור על עצמו את נטל הקשקשת הלאומית בסוגיית הגרעין האירני- הכופה עליו להשתתף בלוטו הלאומי, האם לתקוף אם לאו. אומנם אין חולק על חשיבותה ומשקלה של שאלה דומיננטית כסוגיית התקיפה, ואו ההימנעות ממנה. אלא מאי, דווקא ההנמקות "הבעד והנגד" שבמרכזם חשיפת העורף, מונעות מהציבור מלנתח את כלל הגורמים הרלוונטיים - ובראשם, את מידת מוכנותו של העורף למלחמה.
מענה שלילי לשאלה קיומית שכזו, יכולה לתת בדייקנות כל "אם עבריה" - ובלבד ותתמקד בלקחי העבר. שם תעמוד לנגד עיניה העובדה: כי מאז מלחמת העצמאות עבור לקדש, לששת הימים, ליוה"כ, משל"ג, ומלחמת לבנון השנייה - שגו קברניטי המדינה בדרג המדיני והצבאי בהערכת מיומנותו ויכולתו המבצעית של צה"ל. בדיוק כפי ששגו בשקילת מוכנותם של גורמי הפעולה האזרחיים בעורף, כפי שהשתקף במלחמת המפרץ, וביתר חומרה במלחמת לבנון השנייה.
משתמע מזה כי בכל שקשור למוכנותו של צה"ל ולמערכות הגנת העורף, מובטח כי גם הפעם תעמודנה יכולות ווירטואליות בבסיס החלטות הממשלה - וכבעבר יעמדו אלה שרירות ומרשימות, עד ל"טיל הראשון".
לפי כך ברי כי לממשלות ישראל לדורותיהם לא היה רצון / ואו מוכנות / ואו ידע בסיסי - לבחון את פשרו של הפער בין הערכת היכולת המבצעית, לתכנונים ולמימושם בפועל. אך אם אבירי הציונות היו מסמנים את הכשל המתמשך כלקח, ומפיקים אותו כהלכה: היה מובטח כי במעט מאמץ קברניטינו היו מאתרים שלוש "רעות חולות", המכרסמות בהתמדה בכושר העמידה:
הראשונה: הייתה מסמנת את הידוע לכל, בדבר איכותם הגבהה של דרגי הביצוע בפני עצמם כנחזה: בחיל אוויר מעולה, חייל ים איכותי, שריון מצטיין,הנדסה, תותחנים, חייל רגלים, תחזוקה ואחרים. וכמוהם במישור האזרחי: שרותי מד"א, כבאות, ויחידות המשטרה - כולם עתירי ידע ומקצוענות כיחידות בפני עצמם.
אלא מאי: למרות היות הנתונים בחזקת "מחממי לב", עלינו להפנים כי הללו היו והנם בחזקת "מעוותי מוח".
משום ניכוס היכולת הטכנית הכול כך מרשימה, כאסמכתא לכשרותה של מערכת ההתגוננות בשלמותה.
הרעה השנייה: הנגזרת מקודמתה: הייתה מצביעה על שליטתה של החובבנות, המשתקפת בכל המלחמות ולאחרונה באסון הכרמל - בתפקודם של מערכות הפיקוד והשליטה, ובדרג מקבלי ההחלטות. המצביעה על חסרונה של "שפה מבצעית" מוכרת ואחודה, בין גורמי הפעולה השונים.
והשלישית: על-פי הכלל הקובע "כי תפקוד המערכות במלחמה, משקף את טיב/ואו כשל הכנתם באימונים, כפל מקדם הקטן מאחד" - היו מערכות ההכשרה (מתכונת האימונים) מסתמנות כמקור לפגע רע מזיק ומסוכן, הגורעות במיומנות המפקדות, וגם מונעות מיומנות בתפקוד משולב, של מערכות המשנה במסגרת משימה משותפת לכולם.
יהיה בסדר
העובדה כי שלושת הרעות הללו, מעמיקות שורש - מלמדת יותר מכל על הבורות השלטת בממסד, נלווה להשפעתה על חברי וועדות החקירה לדורותיהם. כאשר לאחר אסון וכמסקנות לסיכולו בעתיד, בחרו במענה אדמיניסטרטיבי כמזור. שהשתקף בהדחת קברניטים, וקימום גופי ניהול, נוסח: הקמת זרוע היבשה (כמענה שגוי לכשל השילוב הבין זרועי, הבין חיילי, ולמערכות הלוגיסטיקה), את פיקוד העורף (שכשל במלחמת לבנון השנייה, ובאסון הכרמל), ולאחרונה בהקמתו של המשרד להגנת העורף. כולם כאשליה לאומית קצרת טווח "כי מעתה ואילך הכול יהיה בסדר".
מאחר שסוגיית האימונים לא הייתה ואיננה מוכרת כפגע רע, ולאור כישלון מערכות הפיקוד והשליטה. ובהתחשב בעובדה כי כל רמטכ"לי צה"ל ושרי הביטחון שנפל בגורלם לנהל מלחמה, גורשו מתפקידם אחריה - מובטח כי אם תפרוץ מלחמה יודח השר להגנת העורף, בידי וועדת החקירה שתוקם (איך לא) אחריה. זולת אם יכיר במעשה השילוב בין המערכות כנקודות תורפה, ובהעמדת סיכולן כראש וכעיקר.
בהתחשב בזמן הקצר ומוגבלות באמצעים, עומדת זמינה שיטת אימון חדשנית - שפורסמה כספר בידי מחלקת ההדרכה בצה"ל ובשמה "מטה דוד". ככזו המתייחדת בהקניית "בקיאות על" באתגרי המלחמה - וחשוב אף יותר, ביצירת שפה מבצעית אחודה לגופי הפעולה. מה שיקנה מיומנות מבצעית נאותה למערכות הגנת העורף, כחליף לתפקודם הבלתי נסבל עד היום.

תאריך:  19/08/2012   |   עודכן:  19/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורף מופקר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
העורף קורבן גם של הדקטטורה
ישע  |  21/08/12 10:28
2
מיקומו של העורף
gershone  |  21/08/12 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
הסברה אינה הזירה הנכונה    המדע יקבע את העובדות, אומות העולם יאמצו את קביעתו! דעות זה בהחלט מרשים, אך בעידן המודרני האנושות נדרשת להתנהל על-פי עובדות
עמוס שנער
מעבר לכך שהחרדים עובדים, מבט על התרומה למשק על-פי נתונים של אחוזי עובדים ומובטלים בלבד אינו רציני ואינו מקצועי, כיוון שקיימים עובדים רבים שטוב היה אילו לא עבדו
יאיר דקל
אני קורא למשרד האוצר לחזור אל השיטה השטותית ולהציע פרסים    חשבונית הפרס עשויה להקטין את הפיתוי לשלם במזומן, לשלם בלי קבלה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    שוקק, נגד הנורמה הישראלית, לא-מסוגלים, הנאה, לא התרגלו, חתרן מלהג והחומר הנכון
יהודה דרורי
אני קורא בזאת לראש הממשלה, לשר החינוך ולשר האוצר להפסיק לסבסד משכורות של אנשי אקדמיה ישראלים, אשר מסתובבים בעולם ומנסים לגרום נזק למדינה על-ידי הכפשתה בטיעונים שיקריים כגון אפרטהייד, ובניסיונות שכנוע של גורמים כלכליים בחו"ל, להחרים את תוצרת מדינת ישראל ותושביה, ובכך לפגוע בכלכלת המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il