X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי המשפט בישראל אינם פועלים מכוחה של תורה ולא לאור ערכיה של התורה. לעומתם, בתי הדין לממונות מאפשרים לציבור לזכות בהשראת שכינה מיוחדת מכוח המשפט התורני המיישב את המחלוקות ביניהם
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הסיפור הראשון המופיע בתורה לאחר הגירוש מגן עדן הוא סיפור קין והבל. התורה אינה מבארת מה הסיבות למאבק ביניהם. היא כותבת רק: "ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו", ואינה חושפת מה הם אמרו זה לזה.
האגדה מרחיבה בנושא זה, והיא בוארה יפה על-ידי נחמה ליבוביץ ז"ל, שהסבירה, כי למעשה האגדה פורשת את כל הסיבות המחוללות מאבקים בעולם. מה שאנו למדים מסיפור זה הוא שמאבקים וסכסוכים בין בני אדם הם חלק בלתי נפרד מקיומנו בעולם: מדובר בעולם בו יש ניגוד אינטרסים, נקודות מבט שונות, משאבים מוגבלים ומידות מקולקלות, וכל אלה מביאים את העולם למערכת מאבקים ומלחמות.
התורה אינה נאיבית, ואין היא מדברת רק על חזון של "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה". התורה מעצבת גם את הדרך הריאלית להתמודדות עם מציאות זו. היא מצווה עלינו בפרשת השבוע למנות שופטים ושוטרים בשל שערינו. מוסדות השיפוט המוצבים בשער מבשרים לכל בא לעיר יהודית: אין מדובר בשטח הפקר, כי אם בחברה המבוססת על ענייני צדקה ומשפט.
בערים יהודיות יש בית דין, וזו הדרך לישוב סכסוכים בין בני אדם. לא הכוח, לא האלימות, כי אם הליכה לשופט הפועל מכוחה של תורה ומשכין את הצדק, המשפט והשלום בין היריבים השונים. העני יודע, כי העשיר לא יוכל לפעול נגדו, שכן בית הדין יגן עליו; האורח יודע, כי לא יונו אותו, שהרי יוכל לתבוע את אונאתו בבית דין; הלווה יעתור לבית הדין לממש את דיני ריבית, כדי למנוע את עושקו. זו משמעותה הראשונית של עיר יהודית.
לא זו בלבד, אלא שבפרשיות רבות בתורה, ובעיקר בפרשת משפטים, התורה גם מלמדת מה טיבו של צדק זה. היא מורה כיצד ליישב את המחלוקת שבין מפקיד ונפקד, מהם התשלומים הראויים בשעה שאדם גונב או גוזל, ומהם דיני הנזיקין לאור הצדק האלוקי. בכל אלה מלמדת התורה, כי הקשר שבין אדם לריבונו של עולם אינו אנכי בלבד, כי אם גם אופקי: הליכה בדרכי התורה משמעה גם תיקון פני העולם שבין אדם לרעהו בדרכה של תורת אמת.
חזון זה נתקל כיום בעובדה המצערת, בה בתי המשפט במדינת ישראל אינם פועלים לא מכוחה של תורה ולא לאור ערכיה של התורה. התמודדות עם מציאות עגומה זו צריכה להיעשות בשני מישורים. מישור אחד, בו לא אעסוק הפעם, הוא המישור הציבורי - החקיקה והאכיפה. מישור זה נוגע בעיקר לחברי הכנסת, שלוחי הציבור ועובדי המדינה.
ברם, ישנו מישור שני הנוגע לכל אחד מאיתנו, והוא שאלת המנגנון אליו אנו פונים בשעה שיש לנו סכסוך עם אדם אחר. בשנים האחרונות הוקמו כמה מערכות בתי דין הפועלים מכוחה של תורה ולאור יסודותיה של התורה, והם מציעים בפני הבריות לבוא בפניהם ולקיים למעשה את אחת החובות הדתיות העיקריות, והיא עיצוב פני העולם בדרכה של התורה.
בתי דין וולונטריים אלה הם תוצאה מבורכת של בוגרי מסלולי דיינות רבים הנמצאים בציבור שלנו, המאפשרים לציבור לזכות בהשראת שכינה מיוחדת מכוח המשפט התורני המיישב את המחלוקות ביניהם. מעבר לחשיבות המופלאה של השכנת צדק משפט ושלום בדרכה של תורה, אלו גם מערכות יעילות מאוד, מהירות באופן יחסי, ומציעות גם דרך יישומית פשוטה.
פרשת השבוע שלנו היא איפוא הזדמנות לחדש את הקריאה בפני כל אדם הזקוק למוסד מיישב מחלוקת, לפנות אל בתי הדין לממונות - הן כדי ליישב את המחלוקת שיש לו עם אדם אחר, והן כדי להיות שותפים בהשראת השכינה המיוחדת למשפט בישראל.

הרב יובל שרלו הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  21/08/2012   |   עודכן:  22/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזון המשפט העברי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה אתה מתכוון
ע.ג.  |  22/08/12 20:26
 
- בדיוק הפוך.
ירון זכאי 1  |  26/08/12 00:13
2
לטהר את מע'המשפט=דינא דמלכותא!
ע_הראל  |  22/08/12 21:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
היועץ המשפטי לממשלה סגר את התיק של אהוד אולמרט בעניין המינויים הפוליטיים, העילה לסגירת התיק: ריבוי התיקים הפליליים של אולמרט. כך כתוב, נשבע לכם כך כתוב
אפרים הלפרין
מכל המפעלים המשוועים לעזרה, בחרה ההסתדרות להציל את מפעל החיים של יוסי מימן - ערוץ 10. אכן סוציאליזם למופת; לוקחים את דמי החופשה בשדרות, בנתיבות ובנהריה על-מנת לקדם את רמת אביב ג' - שוויון לכל; לוקחים מהעניים ומעבירים לעשירים
איתמר לוין
ההחלטה לסגור את התיק נגד אולמרט ויחזקאל בפרשת המינויים הפוליטיים נשנעת על נימוקים מופרכים במקרה הטוב, חסרי היגיון במקרה הפחות-טוב וכאלו שהם עלבון לאינטליגנציה במקרה הגרוע
עליס בליטנטל
המועצה להשכלה גבוהה (יהודה ושומרון) אישרה בחודש יולי 2012 את ההכרה במרכז האוניברסיטאי באריאל כאוניברסיטה על כל המשתמע מכך    הדבר עורר את זעמם של כל ראשי האוניברסיטאות בישראל, שלא יכלו לשאת את ההחלטה הדמוקרטית ולקבלה, ופנו בעתירה לבג"צ שיבטלה    האם יש מקום להחלטה זו או אחרת?
נבון קצב
הבחירה בעורך הדין אשר ייצג נאמנה את עניינך, ואשר יילחם עבור שמירת זכויותייך, אינה משימה קלה כלל ועיקר, הגם שיש הסבורים כך בטעות לאור הצפת מקצוע עריכת הדין בשנים האחרונות, כאשר לא סוד הוא, שכתוצאה מהצפת המקצוע באלפי עורכי דין חדשים, סובל מקצוע עריכת הדין בישראל גם מירידה חדה בכבודו ובקרנו
רשימות נוספות
תבחר בעצמך!  /  הרב יובל שרלו
הסכם ממון  /  הרב שי פירון
משנאה לאהבה  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il