X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שמאה ועשרים זה מספר די מעניין. המחקר מגלה שמאה ועשרים זה לא רק הזמן שאדם ממוצע זוכה לראות בחתונת הנין שלו, או בפרסומו של מכרז חדש להקמת פרויקט "שערי העיר" או הרכבת הקלה, תלוי איפה אתה גר מאה ועשרים זה גם מספר המשכורות החודשיות שאדם ממוצע משקיע מחייו כדי לזכות בדירה משלו
▪  ▪  ▪
רק בחלום [צילום: פלאש 90]

פעם היינו מאחלים לחברים ביום ההולדת "עד מאה ועשרים". ואז הפסקנו, כי גילינו שמאה ועשרים זה לא מספר כזה רחוק. אנשים חיים יותר, ובמקומות עבודה לא מעטים, ניתן למצוא מתנדבים בני שמונים ויותר שעושים עבודתם נאמנה עוד יותר מאלו שהם בני שלושים. ולך תאחל לאחד כזה "עד מאה ועשרים" ותגלה שיש לך קצת חברים פחות אחד. אז התחלנו לאחל "עד מאה כעשרים" ואנחנו אומרים זאת בחצי חיוך, ומחכים שמישהו רק ישאל אותנו "למה?" ומיד נבריק כמו שלא הברקנו זה זמן רב. אבל זה לא קורה, כי כולם כבר יודעים. מה שמפליא אותי זה, שיש עדיין מקום אחד שהברכה הזו לא עודכנה. בקרב ילדים.
ביום ההולדת, ממש לפני חיתוך העוגה כולנו פוצחים בשיר "שנזכה לשנה הבאה עד מאה ועשרים שנה". שם לא שמעתי מישהו מחדש. אולי זה כך, כי זה לא ממש משנה לילד בן שלוש, אם זה "עד מאה כעשרים", או "מאה ועשרים" בכל מקרה זה רחוק ממנו לפחות במאה שנה.
אבל מסתבר, שמאה ועשרים זה מספר די מעניין. המחקר מגלה שמאה ועשרים זה לא רק הזמן שאדם ממוצע זוכה לראות בחתונת הנין שלו, או בפרסומו של מכרז חדש להקמת פרויקט "שערי העיר" או הרכבת הקלה, תלוי איפה אתה גר. מאה ועשרים זה גם מספר המשכורות החודשיות שאדם ממוצע משקיע מחייו כדי לזכות בדירה משלו. אני לא מדבר על דירה במגדלי אקירוב או עזריאלי (מעניין למה אין מגדלי ביטון או בוזגלו) אלא על בית של מיליון שקל, כשזוג צעיר צריך להביא לפחות ארבע מאות אלף במזומן והשאר במשכנתא, בהנחה שיאשרו לו לקחת משכנתה כזו.
אני גם נוקט במספר הזה מתוך הנחה, שאין לאדם כזה שום הוצאות אחרות במשך עשור, ואת כל משכורתו הוא חוסך אך ורק לדירה.
על-פי האתוס הישראלי שעליו רובנו גדלנו, אחרי החתונה קונה הזוג הטרי את דירתו הראשונה, שבה תוקם משפחתו החדשה. אפילו גדול חכמינו הרמב"ם בספרו הלכות דעות קבע: "כי דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו, ואחר כך יקנה בית ואז ישא אישה לפי מאמר התורה" מי האיש אשר נטע כרם (עבודה), בנה בית חדש ולבסוף אירש אישה". הרמב"ם ממשיך וכותב "אבל הטיפשין מתחילין מהסוף.." ובכן, אני לא ממשיך כי זה כבר מתחיל להיות אישי.
אבל הימים האלו שבהם רכישת דירה הלכה יד ביד עם חתונה פסו מן העולם, או לפחות מישראל - המדינה השלישית היקרה בעולם בנדל"ן למגורים, על-פי מחקר של Knight Frank שהתפרסם בחודש שעבר. מחקר חדש מלמד כי עם כל המודעות ליוקר הדיור בישראל, מעט עגום לגלות שרק 16.5% מהנשואים הטריים רוכשים דירה לכבוד חתונתם - רק שישית מהישראלים יכולים להרשות לעצמם להתחיל את חייהם בבית משל עצמם, כך מנתוני משרד השיכון.
כלומר מתוך 12,936 זוגות נשואים טריים בישראל - כאלה שטרם מלאה שנה לנישואיהם - רק ל-2,133 יש דירה משל עצמם. הדרך ארוכה היא וקשה כך שעד לשנת הנישואין החמישית, מגיעים כ-43% מהזוגות הנשואים לדירה משל עצמם - עדיין, פחות ממחצית ממשקי הבית. וכאן כבר משתמשים בהגדרה "משק בית" במקום "זוג", כי לרבים מהם כבר נולדו ילד או יותר. כהערה צדדית - בחמש שנים מאבד כל משק בית כזה כ-192 אלף שקל שהוציא על שכר דירה, סכום שהיה עשוי להוות כמעט מחצית מההון העצמי הנדרש לרכישת דירה ממוצעת - מה שמרחיק אותו עוד יותר מחלום הדירה בבעלות.
ל-57% מהזוגות שחגגו עשור לנישואיהם יש דירה משל עצמם, ואחרי 20 שנה של חיים משותפים, השיעור מגיע ל-68%.
העובדה כי הילדים כבר מזמן גדלו, ונדנדה כבר לא תועיל, זה כבר פחות משנה. כי איך שהדברים נראים, בית גדול זה תמיד טוב לאכלס את הילדים הנשואים שהבינו, שאולי כדאי להם לחזור ולגור עם ההורים, אם הם רוצים לחסוך קצת.
סוף טוב הכל טוב
ומה לגבי מי שנשוי 30 שנה ומעלה? בפלח זה, שיעור הבעלות על דירה בקרב הנשואים עומד על 78%, כך ש-22% מהישראלים - למעלה מחמישית - מתים חסרי-נכסים. אבל אולי גם חסרי דאגות ובכך מקיימים בעל כורחם את מאמר חכמינו "מרבה נכסים מרבה דאגה".
עד מאה כעשרים.

תאריך:  23/08/2012   |   עודכן:  23/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים בר
אמת המידה לבחינת פעולותיו של הרופא תהיה זו של הרופא הסביר בנסיבות המקרה "ולא כל טעות מהווה רשלנות..." ובמקרה של קושיה על הרופא חלה חובת היוועצות ברופא הבכיר. הנחיות כאלו שבדין בנוסף לאמור בחוק זכויות החולה הינן מחובותיו וסמכויותיו של הרופא בחדר מיון, אך אל לנו להגזים בדרישות מהרופא שכן "עשויים אנו להביא את הרופאים לדאוג יותר מאשר לחולה להכנת הגנה פרוספקטיבית מפני תביעה משפטית
שולמית קיסרי
מה עושים עכשיו במדינת ישראל, באחת מתקופות השפל שידענו במדינה: מכינים קמפיין טלוויזיוני, הנראה כמו עולם אידילי, בפרבר אמריקני בסרט הוליבודי ישן, שמחירו 10 מיליון דולר שמגמתו לשכנע אותנו כמה טוב לנו לחיות בישראל עכשיו. אם צריכים לספר לנו בפרסומת ממשלתית כמה טוב לנו, כנראה שצריך לבדוק שוב, איפה כל כך טוב
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מורשת אתיופיה - לא לגזענות    איפה הקמפיינים לעידוד התחבורה הציבורית?    ברבי לא לבד    די לפטפטת האירנית    דניאל מעוז מציג: דרמה בהמשכים    מה דעתכם על כיתת גן?    ולקינוח זה רב?
אורי שרגיל
חברי הכנסת יעמדו לביקורת ציבורית עצומה. אתם משחררים פושעים בחצי מחיר, נזעק בהפגנות מחאה. אחד פלוס שנים חינם, זה בסדר. כל המחירים במשק עולים בעקומה צווחנית לשמים ורק המחירים שפושעים משלמים יורדים. זו כנסת או שזה רדיו?
איתן קלינסקי
כשאני כותב שורות אלו אני רואה לנגד עיני את ד"ר אחמד חיג'אזי עומד במרכז הרוחני הפלורליסטי שיש בו יסודות יהודים, נוצרים, מוסלמים ובודיסטים ומדבר בלהט על חזון של שלום בין שני העמים החולקים פה כברת ארץ אחת. מי ייתן ועל כל פינה בחיינו יקרינו רוחו של ד"ר אחמד חיג'אזי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il