X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל פרט עמל כדי להגדיל את רווחיה של החברה ככל יכולתו. הוא אינו מתכוון לקדם את עניין הציבור, ואף אינו יודע באיזו מידה הוא מקדם אותו..ואין זה תמיד מזיק לחברה שאין כוונתו לכך. באמצעות רדיפת עניינו הוא, הוא לעתים קרובות מקדם את עניינה של החברה ביותר יעילות מאשר אילו התכוון באמת לקדמה
▪  ▪  ▪
אנשים משתמשים בסמלים כדי לקדם את מעמדם בחברה [צילום: פלאש 90]

אָדָם יְסודו מֵעָפָר, וְסופו לֶעָפָר
בְּנַפְשׁו יָבִיא לַחְמו
מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נובֵל
כְּצֵל עובֵר וּכְעָנָן כָּלָה
וּכְרוּחַ נושָׁבֶת וּכְאָבָק פּורֵחַ
וְכַחֲלום יָעוּף.
מצאתי לנכון לפתוח בקטע עוצמתי זה, כיוון שמצויים אנו בעיצומו של חודש אלול, "חודש הרחמים והסליחות", שמקדים את ראש השנה ויום כיפור, אותם ימים נוראים בהם נאמר הפיוט המפורסם "ונתנה תוקף", המיוחס לר' אמנון ממגנצא, הפיוט מתאר את החרדה הגדולה מאימת דינו של אלוהי ישראל, ואת אפסות האדם מולו.
"אַל תִּיגַע לְהַעֲשִׁיר, מִבִּינָתְךָ חֲדָל, הֲתָעִיף עֵינֶיךָ בּוֹ וְאֵינֶנּוּ, כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה לּוֹ כְנָפַיִם; כְּנֶשֶׁר, יָעוּף הַשָּׁמָיִם"
עתה, יקל להבין את משמעות המילים מתוך אותו פיוט, כמו גם את המלצת שלמה המלך מספר משלי, המוכיחה את עצמה מעת לעת וממשבר למשבר, לנוכח המחזות האימתניים שאנו חוזים בכל קצווי תבל, בעטיים של שיטפונות, הוריקנים, רעידות אדמה ומשברי גלים (צונאמי) שהופכים באחת את סדרי בראשית.
אנליסטים, סוחרים בבורסה, כאלה המאמצים את מוחם בניסיון "להבין את השוק", להם מומלץ שלא להשקיע יתר על המידה בצבירת הון, אין טעם להתייגע, חדל לאמץ את בינתכם, שהרי העושר אינו בידכם, הוא ממילא עלול להתעופף ממקום למקום כמו נשר, אין כל אפשרות לחזות לאן יגיע.
"שְׁלֹשָׁה הֵמָּה נִפְלְאוּ מִמֶּנִּי, וְאַרְבָּעָה לֹא יְדַעְתִּים: דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם..."
בעולם החי קיים עיקרון טבע, שהזואולוג אמוץ זהבי מכנה "עיקרון ההכבדה", המסביר את אופני התקשורת של החיות בטבע. על-פי העיקרון כדי שמסר יהיה אמין, חייבת להתקיים התאמה בינו לבין הסימן המעביר אותו, כך שהונאה תהיה בלתי משתלמת לחיה שמעבירה את המסר. במקרים רבים, מטרת המסר היא להפגין את בריאותו או כושרו של פרט מסוים, כדי להזהיר את האויב שלא להתקרב, סימן זה מתבטא בצורות שונות של הכבדה, עד כדי סיכון לכאורה, לכן היא בלתי כדאית ל"רמאי".
האם בני האדם השכילו ללמוד מטבען של החיות?
כדי לציין את עליונותו של האדם על הבהמה, רגילים אנו לצטט ולהוציא מהקשרו קטע מספר קהלת, הקובע כביכול כי מותר לאדם מהבהמה, האמנם?!
"כִּי מִקְרֶה בְנֵי-הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה, וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם--כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה, וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל; וּמוֹתַר הָאָדָם מִן-הַבְּהֵמָה אָיִן, כִּי הַכֹּל הָבֶל"
קהלת קובע בפרוש היפוכו של דבר, שעה שהוא מזהיר אותנו מלשגות בהבלים, מכזבים, מדברים בטלים; מהגזמות , ובעיקר מגאווה ויהירות . כל אלו כאד הקיטור, כהבל הפה מתנדפים, שהרי התוצאה היא אפסות. המסקנה המתבקשת, שאין יכולת להתנגד לחוקי הטבע. אם כן, אצל החיות אמרנו, שהסימנים הם בלתי כדאיים, לנוכל, לגונב דעת ולמוליך השולל.
ומה אצל בני האנוש?
סמלי המעמד ובכלל זה המותגים למיניהם, בני האדם יצרו אותם ע"מ לרמז על מעמדם.
ככל שמדובר בסמל יקר או נדיר יותר, כך ירמז הדבר על מעמד חברתי נעלה יותר. סמלים אלו מאפיינים בעיקר (אך לא רק) את החברה המערבית החומרנית והם אמצעי המסייע לסווג את המעמדות ואת הפרטים בחברה. כך קורה שאנשים בעולם משתמשים בסמלים בדרך של "הונאה" שאינה מייצגת אותם נכוחה וביושר, והכול במטרה לקדם ולו רק באופן זמני, את עצמם ואת מעמדם בחברה היה זה אייזק ניוטון שטבע את האמרה "אני יכול לחשב את תנועת הכוכבים, אבל לא את טירופם של בני האדם".
"הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט, וְקֹבֵץ עַל יָד יַרְבֶּה "
הון שמגיע מהבל הפה, כזה שנוצר "יש מאין", סופו שיתמעט. שמא יש כאן רמז לתקשורת המסחרית, לעולם המבוסס רק על מדרוג (רייטינג) ועל פרסומות, בעוד ש"קובץ על יד" מי שאוסף וצובר את הונו במו ידיו, בעשייה, במלאכה, בתעשיה ובבניין, סופו שהונו ירבה.
"יְגִיעַ כַּפֶּיךָ, כִּי תֹאכֵל; אַשְׁרֶיךָ, וְטוֹב לָךְ"
זו אמירה ערכית בכל קנה מידה שיש בה הכול, לבד מהאמירה המפורשת שצריך אדם להתפרנס ממלאכה שיש בה יגיעה ולא לחפש לעצמו פרנסה קלה. הוא אמור גם להתפרנס מהעבודה שהוא עצמו עושה ולא לחיות על-חשבון אחרים, כמובן שאין כאן רק הנחיה, אלא גם שכר בצידה, שיזכה לאכול מיגיע כפיו, ולא יאבד את יגיעו לאחרים, והרמב"ם מוסיף ומעלה בקודש בקובעו, בסתירה ובניגוד לעדת "תורתם אומנותם" "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חלל את שם ה'"
לא ייפלא אפוא, שגם המשנה במסכת אבות מצדדת, מעודדת, תומכת ועומדת לימינו של בעל המלאכה
"וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון"
"אהב את המלאכה ושנא את הרבנות"
"הברכה והקללה" ו-"היד הנעלמה"
"ראה אנכי נתן לפניכם היום, ברכה וקללה"
לדעת החיד"א (מקובל, מגדולי הפוסקים וכן מראשוני ההיסטוריונים של הכתיבה היהודית) נוקט הכתוב בלשון יחיד "ראה" ומיד עובר לרבים, "לפניכם" במטרת להדגיש את תפקידו והשפעתו של היחיד על הציבור: "דכל יחיד יכול לתקן ויהיה הוא צינור להשפיע לרבים". כלומר, כל יחיד צריך לראות את עצמו כחלק ממכלול וכמשפיע על הכלל. זה למעשה הרעיון המובא בתלמוד במסכת קידושין "לעולם יראה אדם עצמו וכל העולם כולו כאילו חציו זכאי וחציו חייב. עשה מצווה אחת הכריע עצמו והעולם כולו לכף זכות, עשה עבירה אחת הכריע עצמו והעולם כולו לכף חובה". זה משמעו של הרעיון "כל ישראל ערבין זה לזה", ניתן לומר גם "זה בזה".
ומהי "היד הנעלמה"?
דימוי בהשאלה לסוג של תפקוד חברתי, בה השתמש הפילוסוף והכלכלן הסקוטי אדם סמית כדי להבהיר ולהאיר עיקרון עליו כתב בספרו "עושר האומות".
סמית (בן תקופתו וגילו של החיד"א) טען:
"כל פרט עמל כדי להגדיל את רווחיה של החברה ככל יכולתו. הוא אינו מתכוון לקדם את עניין הציבור, ואף אינו יודע באיזו מידה הוא מקדם אותו. בהעדפתו לתמוך בתוצרת מקומית על פני תוצרת זרה, הוא מכוון רק לקידום ביטחונו; ובאמצעות הכוונת תעשיה זו באופן שתוצריה יהיו בעלי הערך הרב ביותר, הוא מכוון רק כדי להשיג רווח עבור עצמו, ובכך, כמו במקרים רבים אחרים, הוא מובל על-ידי יד נעלמה לקידום מטרה שאינה חלק מכוונתו. ואין זה תמיד מזיק לחברה שאין כוונתו לכך. באמצעות רדיפת עניינו הוא, הוא לעתים קרובות מקדם את עניינה של החברה ביותר יעילות מאשר אילו התכוון באמת לקדמה. יותר מכך אומר סמית בספרו:
"מעולם לא חזיתי בטובה גדולה שיצאה מאלו שניסו להשפיע על הסחר לטובת הציבור."
עיקרו של דבר, הכול מכוון אותנו ומורה לנו את הדרך אל "הערבות ההדדית".

תאריך:  30/08/2012   |   עודכן:  30/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
עיון קפדני "בהוראות השימוש", אכן מגלה לנו שהיצרנים משתמשים במונח כביסה לא לפקק אחד, אלא רק לחצי פקק, כאשר בפועל הטבע האנושי מביא אותנו לשימוש בכל כביסה בפקק אחד וישנם גם כאילו אשר לא נעזרים בפקק אלא "הולכים לפי העין" ופשוט ממלאים את התא המתאים במכונת הכביסה
אביעד הכהן
זהו יום עצוב וכואב לתושבי מגרון, שייאלצו לפנות את בתיהם, ולראות את מעשה ידיהם טובעים בסערת הדחפורים, אך יום חשוב לשלטון החוק בישראל
יצחק מאיר
אנחנו רק הורים. רק הורים משמע, יש לנו ילדים. ילדים בשר מבשרנו שגדלים בתוך בתינו. שהם שומעים את שיחנו. שהם מתיישרים על-פי סרגלינו ומתעקמים על-פי גמישותנו הרשלנית. שהם על-פי רוב ומכל מקום על-פי רובו של הרוב משקפים את מה שהננו אנחנו. הם לא רק ילדים. הם גם ההורים שלהם. הם גם אנחנו. אם לטוב, אשרינו, זכינו וחלקנו גדול בטובתם, אם לרע חלילה, אללי לנו, חלקנו נורא בגודלו ברעתם
ניר שילה
לכו ספרו לסבתא שלי שפעם היה כאן יותר קל. לכו תספרו לה שהביורוקרטיה היום זה משהו שלא-מהעולם-הזה. ספרו לה שהביטוח הלאומי עושק אתכם. שהמיסים גבוהים מידי. שאין לכם כסף לגני ילדים ולבתי ספר בתוך השכונה. שלא נותנים לכם משכנתה לבית של מיליון-שבע-מאות. שהוופלים בסניף הסופר מתחת לבית שלכם יקרים מאותם בפלות בארה"ב ושאת הנתון הזה גילתם בטיול המשפחה לחו"ל
איתן קלינסקי
פניתי בשם ידידי למשרדי הביטוח הלאומי. לשמחתי, פגשתי מערכת יעילה, מאירת עיניים, רגישה לכבודו של האדם הזקוק לעזרה. הטיפול בניירת היה מהיר, הנציגים מביטוח לאומי, שפקדו את בית הידיד, גילו רגישות רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il