X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
היום שום דבר הוא כבר לא סתם מה שהוא, ובקרוב ודאי נקרא מודעות על פומפה לכיור שהיא לא סתם פומפה, אלא "מפנק צנרת" ועל נייר טואלט שהוא לא סתם כזה, אלא "חוויית חמלה ורכות לתחתית הגוף
▪  ▪  ▪
אפילו מיזמי בנייה מתפרסמים באותיות לועזיות [צילום: פלאש 90]

שנים רבות התלוננו אוהבי העברית על שבעלי בתי קפה, מסעדות ובתי עסק קוראים לעסקיהם בשמות לועזיים ולא עבריים. אביר העברית יצחק נבון, הנשיא החמישי שלנו, זעק פעם: "למה לקרוא לחנות 'אדם אנד איוו' כאשר המקור נמצא בשפתנו שלנו, אדם וחווה?".
מערכה זאת נגמרה בהפסד, ומספר בתי העסק הבוחרים לעצמם שמות עבריים הולך וקטן כל העת. הימים של בית הקפה "שלג הלבנון" בתל אביב או "עטרה" בירושלים פשוט חלפו. אבל עכשיו יש צרה חדשה, גדולה הרבה יותר. לא זו בלבד שהשמות עצמם הם לועזיים, אלא הם גם נכתבים באותיות לועזיות. כך למשל WAFFLE BAR בירושלים מגדיר את עצמו במילים A different coffee house וגם מתהדר בחותמת KOSHER.
אם יש לך בית עסק ואתה מפרסם אותו בעמודי העיתונות העברית ללא אותיות לועזיות, אתה נחשב בעיני מפרסמים אחרים ובעיני משרדי פרסום, ולכן גם בעיני הקוראים, כשייך לליגה נמוכה. פשוט לא די יוקרתי. וכך אנו קוראים על חפצי נוי מכסף מתוצרת HAZORFIM הטורחים גם להצמיד לשמם את הכיתוב היוקרתי since 1952. גם אצל MILLER אפשר להשיג fine jewelry &watches, וגם ל-PADANI לא חסרים תכשיטים. בגדים נאים אפשר לקנות אצל חברת BAGIR אשר כותרת המשנה שאימצה לה באחרונה היא suits everywhere (אך ברכת שנה טובה, ייאמר לזכותה, היא עדיין מאחלת לנו בעברית). ועוד מן הפרובינציאליות הישראלית: המעוניין בסוכך יכול להשיגו אצל ADERET (כותרת משנה אופיינית: "הרבה יותר מסוככים". היום שום דבר הוא כבר לא סתם מה שהוא, ובקרוב ודאי נקרא מודעות על פומפה לכיור שהיא לא סתם פומפה, אלא "מפנק צנרת" ועל נייר טואלט שהוא לא סתם נייר טואלט, אלא הרבה יותר מזה: "חוויית חמלה ורכות לתחתית הגוף"). המבקש להסתפר יכול ללכת ל KOBI AFUTA ולקבל HAIR FASHION ולא סתם תספורת.
מגוחכת במיוחד היא התופעה של הצמדת סיסמאות מצלצלות בלועזית לשמם של בתי עסק. משכיר הרכב שלמהSIXT, למשל, הצמיד לעצמו את הסיסמה YOU'LL NEVER DRIVE ALONE כהד לסיסמה המצלצלת של BUICK LACROSSE: MADE TO INSPIRE. מכונית IBIZA FR נמכרת לישראלים בסיסמה המתוחכמת מדיENJOYNEERING . טוב שהרכב הישראלי סופה שומר עדיין על אותיות עבריות בשמו.
גם הגדולים חוטאים
מיזמי בנייה מתפרסמים על-פי רוב אצלנו באותיות לועזיות, גם על גבי שלטי רחוב וגם במודעות בעיתונות העברית. השמות העבריים של הקבלנים בתעתיק האנגלי-אמריקני המרושל משווים לכל הענף הזה בישראל אופי של קבלנים ושיפוצניקים ישראלים הפועלים כבר שנים בניו-ג'רזי או בפלורידה. כך אנו קוראים בעיתון שלנו על דמרי HILLS, מקבלים LAST CALL מפרויקט גני ציון, "חוויית מגורים ירושלמית בקטמון", מוזמנים לקנות את הפנטהאוז THE SUPREME ב"משכנות האומה" (שייח' באדר בפי הירושלמים האסליים) או להתמקם לנו ב-KING DAVID RESIDENCE ברחוב המלך דוד או בפרויקט היוקרתי 7 KOOK ST.. אגב, גם דוד המלך וגם הרב קוק ידעו לכתוב עברית טובה ובאותיות עבריות.
ערבוביה מרשימה במיוחד מאפיינת מודעה על עמוד שלם בעיתון מקומי ירושלמי. חברת בנייה הבונה מגדל מגורים בשכונת גילה בירושלים מציגה את עצמה כך: C JERUSALEM" עולה ל-C חדש". ההתחכמות הפרסומית בנויה על ערבוב של שלושה רכיבים: המילה האנגלית see , האות האנגלית c והמילה העברית שיא. חברת SEE JERUSALEM משתדלת למכור לנו דירה במה שהיא מכנה מגדל בוטיק, בניסיון להציג את הפרויקט בגילה כיוקרתי, ועל-מנת לחפות על חוסר היוקרה של השכונה, היא גודשת למודעה שלה ערבוביית רכיבים שאמורים לבטא את העולם הגדול.
ואולם מה לנו כי נלין על הפרובינציאלים הקטנים, כאשר המתוחכמים הגדולים חוטאים באותו חטא? קחו, למשל, את ועידת העסקים הגדולה 12JOURNEY בתל אביב שלקראתה פורסמו שמות הנואמים באותיות לועזיות בלבד, או את ועידת הסייבר השנתית של INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי. הוסיפו לכך אותן אוניברסיטאות בישראל שהתחילו להנהיג בקורסים מסויימים לימודים ולחייב הגשת עבודות באנגלית בלבד, ותבינו בעצמכם מהו העתיד הצפוי ל-Hebrew - the Language of Holmim Velohamim.

מגזין "מראה"
פורסם במקרו במגזין "מראה"
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  01/09/2012   |   עודכן:  01/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
C השיאים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יגאל גורן. מהי גלותיות?
יהוידע  |  3/09/12 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
מה אגיד לכם? עסק עסק, 90 שקלים בחודש, ואתה מסודר: בריאות, זיווג, והכל באשראי    זו הקידמה    ופרנסה? בטוח יש פה - לפחות לעסקני קבר רחל    ובחריש כבר לא צריך את אברכי קבר רחל ולא צריך להתפלל    ש"ס נותנת דירה בפחות מחצי מיליון ש"ח    זה מה שתעלה דירה חדשה בחריש על-פי הסיכומים של ועד הרבנים
איתן קלינסקי
מצער אותי, שפרשת "כי תצא" אינה שורה עלינו כיום, כאשר אנחנו מתמודדים עם קהילה של פליטי רעב, שגנבו את הגבול לארץ כנען כדי לשבור שבר - כדי לאכול לחם
יאיר בן-חור
אנרגיה שלילית מונעת מאתנו להתקדם, מדכאת את היצירתיות ומורידה מוטיבציה וחשק    התרחקו מאנשים שליליים
נמרוד לירם
אתה עלול להפסיד את הבחירות הבאות
אלי פולק, ישראל מידד
הדאגה המזוייפת לדמוקרטיה ולחופש הביטוי - העיקר שהציבור ממשיך לשלם
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
השד והבקבוק  /  מרדכי קידר
עם כיפות ועם כאפיות   /  מרדכי קידר, איסטנבול
דיפלומטיה של רבנים  /  
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il