X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יקרות שבא לבכות [צילום: פלאש 90]
אנחנו ורשתות המזון
היחסים בין רשתות המזון והישראלים הם תמונת-מראה של יחס הישראלי לעצמו. כפי שהישראלי רואה את עצמו מול השלטון, כל שלטון, כך הוא מתייחס לרשתות המזון שהן עבורו רשות עליונה שאין עליה ערעור, "ספר המצוות" ליהודי המאמין
סל הקניות הישראלי - יקר!!!
אם יוצא לנו להגיע לחו"ל, לכל מדינה כמעט בעולם - אנחנו מתוודעים למחירי המזון הזולים בהרבה מהמחירים אצלנו. אנחנו מגלים כי המזון אצלנו שקול לזהב, אין כאן מוצרים "זולים". הירקות, הפירות, הלחמים, הפסטות, הבשר, העופות, הדגים, מוצרי החלב ועוד, הנמכרים ברשתות אלה, יקרים בהרבה מכל "סל" באירופה, בארה"ב, בקנדה ועוד

בסיפור גבינת הקוטג', בקיץ 2011 - הנראה כבר כמו אגדה מלפני שנים - חשו הישראלים ש"ניצחו את השיטה". קופסה קטנה של גבינה לבנה, מאכל לאומי פחות או יותר במקרר הישראלי, הפך לסמל אחרי שהצליחו להוריד את מחירה בשקל או בשקל וחצי.
שתי תופעות נולדו אז בימי הקוטג' העליזים: 1) רשתות המזון והיצרנים הגדולים בתחום התחילו לפחד מהצרכנים. 2) הצרכנים, שזה כולנו, הרגישו שיש להם השפעה על מחירי המזון ועל אדוני-העל המייבאים, מייצרים ומוכרים לנו את המזון ברשתות. נראה היה אז, שבסופו של דבר ירדו רוב המחירים עד כי מחיר "הסל" יהיה דומה במשהו למחירי מזון בארצות העולם המערבי.
אם יוצא לנו להגיע לחו"ל, לכל מדינה כמעט בעולם - אנחנו מתוודעים למחירי המזון הזולים בהרבה מהמחירים אצלנו. אנחנו מגלים כי המזון אצלנו שקול לזהב, אין כאן מוצרים "זולים". הירקות, הפירות, הלחמים ודברי המאפה, הפסטות והרטבים, השמנים, הריבות והדבש, הבשר, העופות, הנקניקים, הדגים, התבלינים ועשבי התיבול, הגבינות, החלב ומוצרי החלב מכל סוג ומין, וכל מוצרי הניקוי הנמכרים ברשתות אלה, יקרים בהרבה מכל "סל" באירופה, בארה"ב, בקנדה וכדומה.
אחרי ששמענו בשנים האחרונות את דברי הרהב של ראש הממשלה ושר האוצר על מצבה הכלכלי המצוין של ישראל; סוג של נס כלכלי מול כל העולם הסובל מאבטלה, מחובות ומשפל - אנחנו יודעים עכשיו כי האכילו אותנו בבלופים. ישראל מידרדרת מהר לאבטלה גדולה ולעליית מחירים של כל המוצרים: דלק, חשמל, מים, מיסים, אוכל ומה לא. הנס הכלכלי הוא לא כאן. להפך!
במקביל, כל אותה תחושת כוח של הציבור שנבעה מ"תקופת המחאה" - קיץ 2011 - התפוגגה, והאזרח הישראלי מתנהג בדיוק כפי שהתנהג 64 שנים כאזרח מדינתו: צייתן, לא מוחה, לא מפגין (ההפגנות שמתקיימות חסרות השפעה), רק מקטר ומשלם. מאין יש ל"כולם" כסף לשלם את כל העליות במחיר בסופרמרקטים ובתחנות הדלק ובכל השאר? תעלומה.

לאיזו קטגוריה נשייך את עצמנו?

ללמוד מהאמריקנים
האמריקנים, אזרחים חרוצים, צרכנים סדרתיים, מחשבים היטב כל הוצאה מתקציב המשפחה. מחפשים הנחות, דורשים מחירים הוגנים, עושים מרד צרכנים כשצריך והיצרנים שלהם ובעלי הרשתות הגדולות לא יעזו להתחכם ולהעלות מחירים, בלי הכרה, כמו שקורה אצלנו

לעמים השונים יש אופי והתנהגות המיוחדים להם. אנחנו, בשחצנות, נוטים לבקר את יוון השקועה בחובות על האופי ה"עצל" של תושביה וכך גם את ספרד. בגרמניה של שנות ה-90, לאחר איחוד הגרמניות, הייתה גרמניה המערבית צריכה לארגן מחדש את שוק העבודה, התשתיות והבנקאות עם תוספת של מיליוני אזרחים חסרי בסיס כלכלי ומקצוע. משימה שלא כל מדינה יכולה לעמוד בה. באותה תקופה, הגרמנים המערביים, המבוססים, בעלי חינוך לחסכנות, חוסר בזבזנות, זהירות וחריצות, לא החליפו מכוניות לחדשות, לא יצאו לחופשות, לא ביזבזו על בגדים וכדומה, וחיו בצמצום, עד שהמצב השתפר בשנות האלפיים.
האמריקנים, אזרחים חרוצים, צרכנים סדרתיים, מחשבים היטב כל הוצאה מתקציב המשפחה. מחפשים הנחות, דורשים מחירים הוגנים, עושים מרד צרכנים כשצריך והיצרנים שלהם ובעלי הרשתות הגדולות לא יעזו להתחכם ולהעלות מחירים, בלי הכרה, כמו שקורה אצלנו. הצרכן האמריקני פשוט לא יקנה את המוצר שמחירו יהיה בלתי סביר. הצרכן האמריקני מודע לזכויותיו כאזרח וכצרכן. אמריקה זה פה? ממש לא!
בשבוע הראשון של ספטמבר 2012, לפני ימים אחדים, יצאו הירדנים אזרחי הממלכה השכנה שלנו, נתיני המלך עבדאללה, למפגני מחאה ענקיים ברחובות הבירה עמן, בגלל העלאת מחירי הדלק. המלך נרתע והמחיר נשאר בירדן, בינתיים, 4 שקלים לליטר דלק, פחות מחצי המחיר של הדלק אצלנו. הירדנים מודעים לחששות של המלך מכאוס בירדן ואכן המלך נסוג מהעלאת הדלק והרוחות שקטו. ואצלנו?

הצרכן הישראלי הכנוע

לפי התנהגות הצרכן הישראלי, הוא צרכן כנוע שלא מודע לזכויותיו, שמקבל כל העלאת מחיר בהכנעה, שמרגיש כמו יהודי גלותי שמציית לגוי השולט, שמפחד להפגין, יודע רק לקטר ושכח מהר מדי את מה שהרגיש בימי הקוטג' העליזים, ימים קצרים שבינתיים חלפו להם.
השלטון בישראל לא חושש מהאזרח, מורח אותו בסיפורים ובאגדות, מציג רשימת הישגים עלובה במיוחד לשנה שהסתיימה זה עתה ועדיין מרגיש טוב ומקבל גיבוי ולא מחאה מהאזרחים הצייתנים, אזרחים שמאוימים על-ידי השלטון במלחמה מתקרבת. איזה ישראלי לא יקריב את ארנקו ואת כספו למען המדינה שעומדת בפני מלחמה?
במקביל האזרח הישראלי גם לא חוסך ולא שם כסף בצד לימי קשים. הוא יוצא לקניות ברשתות המזון (וגם לקניות אחרות) ושולף את כרטיס האשראי שלו בגאון. חלקו סומך על הקב"ה שיארגן לו פרנסה טובה בהמשך, וחלקו סומך על ביבי שיסדר לו את הכלכלה בעתיד. לאף אחד אין זמן לצאת להפגנות על מחירים. כולם מתכננים את "החגים".
ו"אחרי החגים" ניפגש...

תאריך:  11/09/2012   |   עודכן:  11/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנחנו ורשתות המזון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צאו להפגין, עם מטומטם...
עגבניה  |  11/09/12 17:15
2
בלה בלה בלה ל"ת
נב  |  11/09/12 18:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
כדי שמפגשי שלום יצליחו באירופה - נגד אנטישמיות ואסלאמפוביה ולקירוב הצדדים, לא מספיק שרק אירן ואפגניסטן ינוטרלו והאימאמים שלהן לא יובילו את ה"הידברות", אלא צריך גם לנטרל את השפעתה הפוליטית של ישראל ושל רבניה הציונים מטעם או בלי טעם
אברהם בן-עזרא
מהנדס קונסטרוקציות מתכנן בניין, מקבל את שכרו שבדרך כלל לא מרקיע שחקים, ושוכח מהנושא. האם הוא צפוי לקבל תביעה כעבור 10 או 15 שנה, ואף יותר, בנושא יציבותו של הבניין שתכנן?
יוסי אחימאיר
לפני חודש בדיוק הלך לעולמו איציק ינאי, מי שהיה מופקד בימים עברו על עריכת העמוד הראשון בעיתון מעריב; הלך בשקט, בלי שאיש ידע; בלי שבמותו "עשה כותרת"    מי מבין עורכי וכתבי העיתון דהיום מכיר את השם איציק ינאי? דומני שאפילו השם קרליבך בשבילם הוא רק שם הרחוב בו שוכן בית מעריב
יורם הר-לב
לפעמים אני מרגיש צורך נפשי להדחק ולשבת על הכסא בין הפרשן למומחה ולגלות להם שלהצעות המלומדות שלהם יש השלכות על תחומים אחרים    אותן השלכות גרועות שהם גינו בדיון הקודם    אתם קוראים לעצמכם עיתונאים?
ליאור רזניק
ביום ראשון השבוע הושבתו הלימודים בעיר באר שבע בשל ירי רקטות על ערי הדרום    האם מהלך של השבתת לימודים בצל ירי רקטות נכון או לא, ולמה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il