X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גורמים רבים אשמים במצב המביש ומעורר החלחלה של האסירים בהפרדה, אך אחריות מיוחדת יש להטיל על השופטים שהפכו לחותמת גומי של המדינה המחוקק והשב"ס חייבים לבצע שינויים יסודיים, ובינתיים על בתי המשפט להבטיח את זכויות האדם המינימליות של האסירים
▪  ▪  ▪
בושה בעצם היותנו ישראלים [צילום: AP]

למקרא הדוח של הסניגוריה הציבורית על התנאים בהם מוחזקים אסירים בהפרדה, עולה קודם כל תחושה של בושה עמוקה. בושה בעצם היותנו ישראלים. בושה על כך שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון מסוגלת להתייחס לבני אדם כאל חיות, ואולי גרוע מכך. בושה על כך שמעצמה טכנולוגית כולאת אסירים כאילו אנו חיים בתקופת האבן.
אסירים בהפרדה אינם למד-ווניקים, זה ברור. מדובר באנשים שהורשעו, בדרך כלל בעבירות חמורות, ואשר מסיבות של ביטחון או בטיחות מוחזקים בנפרד מיתר חבריהם (לעיתים לבדם ולעיתים בזוגות). אבל הם עדיין בני אדם, והעובדה שחטאו ונענשו - אינה מתירה לאיש, ודאי לא למדינה, לנהוג בהם בצורה אכזרית. יש מספיק עונשים גם בין כותלי הכלא, ולא צריך להוסיף עליהם תאים מטונפים ומוכי מקקים, העדר פרטיות בעת עשיית הצרכים, בתי שימוש שאינם אלא חור ברצפה, אור הדולק 24 שעות ביממה מחד והעדר אור שמש מאידך, ועוד כהנה וכהנה כפי שמלמד הדוח.
חשוב לזכור, שאת הדוח כתבה הסניגוריה הציבורית: גוף ממלכתי הפועל במסגרת משרד המשפטים. אין מדובר בעורכי דין תאבי פרסום או בגוף המחפש להכפיש את ישראל, אלא במי שהתגייסו מתוך תחושת שליחות אמיתית לסייע לנמצאים בשפל המדרגה של החברה הישראלית. הדוח נכתב על סמך עדויות ראייה מתמשכות ולא על בסיס טענות נקודתיות, ומחבריו אף מתארים יותר מפעם אחת כיצד הליקויים חוזרים על עצמם.
אשמים רבים
הרבה אשמים יש במצב הנורא המתואר בדוח, ולכן יש גם הרבה כתובות למי שחייבים לנקוט פעולה: שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים, המחוקק וגם אנחנו כחברה. אך נראה שאחריות מיוחדת יש להטיל על בתי המשפט. 97% מהבקשות להארכת ההחזקה בהפרדה מתקבלות, ו-94% מההארכות הן לתקופה המירבית הקבועה בחוק. צרפו לכך את העובדה שבמחצית מן המקרים האסירים אינם מיוצגים בעוד את המדינה מייצג לפחות עורך דין אחד, ותגיעו למסקנה שבתי המשפט הם חותמת גומי לבקשותיה של המדינה.
דומה שהאסירים לא ממש מעניינים את השופטים, שכן אחרת לא ניתן להסביר את הנתון המדהים הזה. אם בהרשעות מדובר לשיטת הנהלת בתי המשפט על 70%, הרי שכאן מדובר על כמעט 100%. האם המדינה תמיד צודקת? האם ההפרדה באמת ננקטת כאמצעי האחרון שאין בלתו? האם בכל המקרים היא חייבת להימשך כמה שיותר? ההיגיון מחייב שהתשובות לשאלות הללו חייבות להיות שליליות; זה פשוט לא סביר אחרת. אבל בתי המשפט נותנים למדינה את כל מבוקשה.
השופטים חייבים ליטול על עצמם במידה מסוימת את תפקידם של הסניגורים, ודאי כאשר האסירים אינם מיוצגים. הם חייבים לדרוש מן המדינה הסברים פרטניים, הם חייבים לבדוק כל מקרה לגופו, הם חייבים לברר מדוע מתבקשת דווקא התקופה הספציפית, הם חייבים להוציא את תיקו של האסיר ולבחון את כל הנתונים הנוגעים אליו ובמיוחד את משך הזמן בו הוא נמצא בהפרדה, הם חייבים לקבל מידע על התנאים בהם מוחזק האסיר. אחרי כל אלו, הם חייבים לאזן בין צורכי הביטחון והבטיחות של המדינה והאסירים לבין זכויות האדם של האסירים.
בתי המשפט הפנימו היטב בשנים האחרונות את מצות המחוקק לבחון האם ניתן להשיג בחלופת מעצר את מה שהיה נהוג להשיג במעצר עד תום ההליכים. כעת עליהם להמשיך באותו קו ולבחון בכל מקרה האם יש צורך בהפרדה בכלל, האם ניתן להשיג את אותה תוצאה בחלופה אחרת והאם התקופה המתבקשת היא הכרחית.
שינויים יסודיים בנושא ההפרדה יצריכו זמן ומשאבים: חקיקה, בניית מתקנים, שיפוץ תאים, התקנת ציוד. השינויים הללו חיוניים ויש לקוות שהסניגוריה הציבורית לא תרפה עד שייעשו. ועד אז, השופטים הם אלו שצריכים למנוע מצב בו נתבייש בעצם היותנו ישראלים.

תאריך:  11/09/2012   |   עודכן:  12/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחריותם של השופטים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כנופיית החוק, ואידך זיל גמור ל"ת
נחום שחף  |  12/09/12 01:15
 
- אחריותם של השופטים???
עידןסובול  |  12/09/12 03:42
2
מינוי של תובעים לתפקידי שיפוט
המלך עירום  |  12/09/12 08:32
 
- גם העליונים הם תובעים לשעבר
ירון זכאי 1  |  12/09/12 10:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
איש אינו מותר בזלזול בעושרה של ההיסטוריה ובזילותה, ורעה מגונה היא שכל מתפלמס לטובת ענייניו בא ונוטל מה שהוא רוצה ופוסל מה שאינו נוח לו והופך אוצר שכולו תרבות מין האדם כולו, למחסן כלים קטן למאבקיו, אפילו אם הם מאבקים "לשמה"
אורי שרגיל
המוסר הוא החוק הבינלאומי? אם אנחנו נוהגים לפי החוק הבינלאומי - אז בסדר, יופי לנו? שימוש בחוק הבינלאומי הופך אותנו למוסריים? ולמה תמיד ותדיר מייצגים את החוק הבינלאומי מדינות כמו לוב, תוניסיה, תימן, סודן, ליבריה, סעודיה, פקיסטן, סוריה וכדומה? למה תמיד חומייני מדבר בשם המוסר הזה כשהוא מאיים שוב על בימת האו"ם בניו-יורק להשמיד את מדינת ישראל?
אסף רגב
בימים הנוכחים אנו עדים לעליית מדרגה בכל הקשור להפגנות בערי הגדה, המפנות חיצי ביקורת כלפי ראשי הרשות הפלשתינית, בראש ובראשונה אל ראש הממשלה המכהן-מתפטר-חוזר בו חליפות, הדר' סלאם פיאד, ה"דוד מאמריקה"    בישראל קיים חשש לא מנותק מן המציאות כי מהומות בסדר גודל שכזה עלולות לפנות גם אליה, זאת עקב התפר הדק שבין הגדה לישראל והתהום המדינית הפעורה בין שני הצדדים, בצדק או שלא
נורית גרינגר
בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, מדבר לעתים קרובות על שלושת הסטנדרטים לאורכם העולם פועל: סטנדרט אחד מיושם לכל הדמוקרטיות בעולם, סטנדרט אחד מיושם לכל הדיקטטוריות, וסטנדרט אחד מיושם למדינת ישראל, וזה חייב להסתיים
ראובן לייב
ספק גדול אם מו"ל "מקור ראשון", שלמה בן צבי, יצליח להחיות את המת-החי, השוכב כבר זמן רב על ערש-דווי    ככל הנראה אין ליומון הגוסס שום סיכוי לשרוד או להתחרות בשני הענקים הקיימים - "ישראל היום" וידיעות אחרונות, הנוגסים ממנו כל חלקה טובה והמאיימים על עצם קיומו    דינו נחרץ ועל כן שלום לעפרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il