X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת ניצבים מלמדת אותנו שהברית עם אלוהים אינה רק פרטית כי אם ציבורית. אין אנו יכולים לעמוד בראש השנה ולסבור כי את נפשנו הצלנו; אם הציבור עוד רחוק מרשות רבים ציבורית יהודית מוסרית - גם עולמנו שלנו נפגע
▪  ▪  ▪
נידונים מול ריבונו של עולם כציבור [צילום: פלאש 90]

ברית פרשת ניצבים מדגישה את היסוד העיקרי של התורה: התורה ניתנה לכלל האומה. תורת ישראל לא נועדה ביסודה להיות רק מבוא להתקשרות האדם הפרטי בריבונו של עולם. בוודאי שיש גם ברית כזו, והיא מבוטאת בברית המילה, הנכרתת באופן אישי ופרטי בגברים שבכל משפחה. אולם ברית מצרים, ובעקבותיה ברית ערבות מואב, מלמדת על ההיבט היותר רחב של הקשר עם ריבונו של עולם: זהו הקשר של עם ישראל כולו - "כל איש ישראל". לא זו בלבד, אלא שהתורה מדגישה את העובדה כי הברית הזו נכרתת לא רק עם הדור שעמד בערבות מואב, כי אם עם כל הדורות כולם, ולאורך כל העתיד הצפוי לעם ישראל.
הצמידות של קריאת ברית ניצבים עם ראש השנה מהווה גם הדרכה לתיקון הגדול שראש השנה מציב כשערים שצריכים להיפתח. אנו צריכים לשאול את עצמנו גם על דמותנו האישית והפרטית מול ריבונו של עולם, אך גם את השאלה הציבורית הכללית, העוסקת בהתקשרות של כלל האומה בריבונו של עולם. התקשרות זו נעשית במעגלים שונים: מעגל אלה שעומדים בברית לאורך הדורות; מעגל בעלי התשובה; מעגל הנאמנים מאוד לאומה הישראלית ולארצה, והם אנשי מוסר וערכיות; מעגל היהודים הנמצאים בגולה, שחלקם קשור בחוט רופף מאוד לעם ישראל, וקיימת סכנה גדולה לניתוקו; מעגל הגרים בתוכנו שהיגרו מארצות שונות, וכדי להיות חלק מהאומה הישראלית הם זקוקים לגיור, ועוד ועוד. המעגלים האלה מהווים את האתגר הגדול שעומד בפנינו - לקרב את כל המעגלים יותר ויותר לליבה הפנימית של הקיום היהודי.
וכיצד נעמוד בו?
התנאי הראשוני הוא כמובן ההכרעה הפנימית שהנושא הזה הוא בנפשנו. בלי שמצב היהודים בחוץ לארץ או שסכנת נישואי התערובת בשל ההימנעות מגיור תטריד אותנו - לא נחפש את הדרכים כדי להתמודד עם המציאות המורכבת והמסובכת הזו. הצעד השני הנדרש הוא לקדש שם שמיים ולאהב שם שמיים על הבריות, עד שיאמרו "אשרי זה שלמד תורה". אין כל סיכוי לצפות להתקרבות אם לא נראה במציאות את ההשפעה המוסרית העמוקה של התורה. כל עוד לא יהיה זיהוי בין מוסריות על כל רבדיה ובין עולמה של תורה - לא תיווצר גם מוטיבציה להתקרב;
במקביל, אנו למדים בשנים האחרונות כי יש גם צורך בכוונונה של האמונה לחיים הנפשיים והרוחניים העמוקים, לזיכוכה של ההלכה כדי שתבטא באמת את יסודותיה העקרוניים, לחסידות פנימית ועבודה רוחנית שהופכות להיות חלק בלתי נפרד מהתרבות. כל העמקה בתחומים האלה מהווה בסיס רחב יותר להצמחת כריתת ברית מחודשת.
אולם, כאמור, על-אף העובדה שיש נתיבים רבים ללכת בהם - הצורך החיוני הוא בהכרעה שאנו נידונים מול ריבונו של עולם כציבור. משעה שאנו עומדים כציבור - אנו חייבים לראות את מעמדו של הציבור כחלק בלתי נפרד מהנושאים שמטרידים אותנו. אם הוא מתנהל בדרך שאינה הוגנת כלפי ההולכים בצידי הדרך - הגר, היתום, האלמנה, המוכה, העני - אין אנו יכולים לעמוד בראש השנה ולסבור כי את נפשנו הצלנו; אם הוא רחוק מרשות רבים ציבורית יהודית - גם עולמנו שלנו נפגע. משעה שנטמיע בנו את ההכרה כי דמות הציבור קשורה בברית האישית שלנו בריבונו של עולם - נצא מ-ד' אמותינו להתהלך בארצות החיים - מקום שווקים ורחובות.
שנה ציבורית טובה.

פורסם במקור: 'אורות שאול'
תאריך:  13/09/2012   |   עודכן:  13/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם בראש השנה אנו לא נוטשים את הספינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ממש כמו שאתה אהב את עצמך..
ואהבת לרעך כמוך  |  14/09/12 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
החלום האידילי של שתי מדינות לשני עמים משני עברי הירדן הוא יותר ריאלי מחלום הבלהות של שתי מדינות בתוך התחום הננסי של א"י המערבית, פלוס מדינה-פלשתינית נוספת במזרח
פסח רויטמן
אני צופה שהשנתיים הקרובות, עד אמצע 2014, בערך, יהיו, יחסית, שנים קשות לציבור הישראלי שיאלץ להדק פעם נוספת אחת לפחות את חגורתו ולקצץ בהוצאותיו. כל זאת מבלי להתייחס להשפעות משבר הגרעין עם אירן מההיבט הכלכלי. אני מניח כי עם התבהרות המצב המדיני יתבהר לנו גם המצב הכלכלי ובינתיים - אנו ממתינים
אהרון שחר
כדי לעורר את המחאה ולהפוך אותה לאפקטיבית כך שתצליח להמריא ולהבריא, עליה להיות בעלת נופך ועומק הרבה מעבר לתלונות וטענות. עליה לזעזע את אמות הסיפים, לפקוח עיניים ולהציב על שולחן הניתוחים הציבורי נושא חדש שנמצא לחלוטין מחוץ לתודעה. שמו בישראל: "תרבות השלטון". מחאה אמיתית צריכה לתקוף את התרבות והשיטה. לא שיטת הבחירה, אלא השיטה הרקובה והמסואבת על פיה מתנהל המשק והמערכת כולה
יוסף קנדלקר
בואו נבין את המשמעות של להיות אדם מאמין, אדם שומר מצוות. אדם שהסביבה מסתכלת עליו ורוצה להאמין, שהוא דמות שאפשר לתת בה אמון, לשאול ולקבל תשובה. יותר מידי אנשים הרסו את זה. עבריינים עם כיפה שחורה ונעליים לבנות, רמאים שמתחפשים לרבנים, רשעים שמדברים על נפש ורוח. את זה צריך לתקן. וזה התפקיד שלנו. במחילה
יובל לובנשטיין
אין ספק שימים לא פשוטים עוברים על רשתות השיווק, מאחר שכולן מילאו את "אסמיהן מכול טוב" ולא מרגישות עדיין במלוא עוזו את החג הקרוב, דבר אשר גורם לחלק מהרשתות לנקוט פעולות חריגות
רשימות נוספות
שטיחים קונים בסוכות!  /  שלמור תקשורת
חגי תשרי: הרגע שאליו מכוונות רשתות השיווק  /  עופר וולפסון
כ-1.2 מיליון נוסעים יעברו בחגים בנתב"ג  /  מירב ארד
החלטות בריאות לשנה החדשה  /  שרון בן-פורת
מה צפוי לנו בתשע"ג?  /  צילה שיר-אל
חודש הסליחות והפיוטים  /  ציפורה בראבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il