X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה מחשבות לקראת ראש השנה הבא עלינו לטובה, על אישים ומגזרים בחברה הישראלית הזקוקים לחשבון נפש על מעשיהם בעבר ובהווה, תוך הסקת מסקנות לגבי העתיד כתיבה וחתימה טובה לכולנו
▪  ▪  ▪

פוליטיקאים

הפוליטיקאים שלנו צריכים לעשות חשבון נפש על הרבה דברים, אבל אני מבקש להתעכב על אחד בלבד: ההקצנה הרטורית המכוונת. לדעת פוליטיקאים מן הימין, רק הם שייכים למחנה הלאומי, ולפיכך יריביהם אינם פטריוטים; עמיתיהם מהשמאל משוכנעים שרק הם שייכים למחנה השלום, ואילו בצד השני של המפה רוצים מלחמה. הפוליטיקאים החרדים בטוחים שהחילוניים רודפים אותם, בעוד הפוליטיקאים החילוניים משוכנעים שהחרדים רוצים להשתלט על המדינה.
האמת כמובן הרבה יותר מורכבת. כאיש ימין אני משוכנע שגם אנשי השמאל רוצים את טובת המדינה, ואני מקווה שהם מצידם בטוחים שאני לא צמא מלחמה. כאדם דתי אני מכבד את אורח החיים החילוני, ויודע מנסיוני היום-יומי שיש בצד החילוני הרבה כבוד לדת ולמסורת. תחושתי היא שגם הפוליטיקאים יודעים זאת היטב, אבל הם גם יודעים שמתינות והיגיון לא עוברים מסך ולא יוצרים כותרות – ומשום כך הם מתבטאים בקיצוניות ובהכללות. אז תירגעו קצת, ותחשבו על השסע שאתה יוצרים ומעמיקים לצרכיכם האנוכיים.

חרדים

בהמשך לנקודה הקודמת: בעולם החרדי ניכרת מגמה של הקצנה, ההולכת ומתפשטת גם לציבור הדתי-לאומי (מה שמכונה חרד"לי – חרדי-לאומי). הדוגמאות רבות וידועות כך שאין צורך לחזור עליהן כאן. מעבר לכך שבמקרים רבים אין שום יסוד הלכתי להחמרות הללו, מן הראוי שמנהיגי הציבור החרדי יסתכלו על היבט חילול השם הכרוך לעיתים במעשיהם או בשתיקתם.
אם חרדי זורק אבנים, אם חרדי מגדף אישה, אם חרדי עונד טלאי צהוב – זהו חילול השם, ולפי הרמב"ם זהו החטא החמור ביותר שניתן לעשות. מי שמעודד מעשים אלו, ואפילו מי ששותק לעומתם, שותף לאותו חטא קשה. כאשר תגידו בווידוי "על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם", מן הראוי שתחשבו היטב על מעשיכם בעבר ותקבלו על עצמכם את התיקון הנכון לעתיד.

תקשורת

אנחנו בתקשורת יודעים להטיף מוסר לכל העולם ואשתו, לדרוש הפקת לקחים ועריפת ראשים, לתת עצות ולהטיח ביקורות. ומה איתנו? האם אנחנו תמיד שומרים על כללי החוק, האתיקה והמוסר? האם אנחנו מפרסמים מה שיש בו אמת ועניין לציבור, או שמא אנו משתעבדים לרייטינג? האם אנחנו חושבים על ילדינו הקוראים/הגולשים/הצופים כאשר אנחנו מפרסמים ידיעות, כתבות ותמונות בנושאים אינטימיים? האם אנחנו מדייקים כמיטב יכולתנו, או שאולי אנחנו מעגלים פינות ברשלנות ולעיתים אפילו בכוונה? האם אנחנו יודעים להתנצל ולקבל אחריות על טעויות? את התשובות שלי אתן ביני לבין עצמי וביני לבין אלוקי; אני מציע שגם עמיתי יעשו זאת.

צה"ל

צה"ל והעומדים בראשו מציירים דרך קבע תרחישי אימה של מה שיקרה אם חלילה יקוצץ תקציב הביטחון. הבעיה היא, שכמעט כולנו מכירים את הצבא טוב מכדי לקנות את הטיעון שהוא לא יכול לחסוך 5% מבלי שהביטחון ייפגע כהוא זה. הרי כולנו יודעים שיש בצה"ל הרבה חיילים וקצינים מיותרים, שצורכים מזון מיותר ולובשים מדים מיותרים, שנוסעים בכלי רכב מיותרים, ושמשתמשים במשרדים מיותרים. הרי כולנו יודעים שיש בצה"ל בזבוז משווע של כספים בתחום המינהלי, ושמתוך הגדרה הוא גוף בלתי יעיל. ולכן כולנו יודעים שצה"ל יכול, צריך וחייב לתרום את חלקו למימון צרכים דוחקים בבריאות, בחינוך וברווחה. אם בני גנץ והכפופים לו יעשו חשבון נפש וחשבון כיס, בכנות וביושר, גם הם יגיעו למסקנה הזו.

בתי המשפט

כבר אמרתי בעבר, שהבעיה מספר אחת של מערכת המשפט היא ריבוי עורכי הדין. יש אלפי, ואולי רבבות, עורכי דין שאינם ראויים לתוארם ושאין להם פרנסה, והשילוב של שתי סיבות אלו גורם להם להציף את מערכת המשפט בהליכי סרק.
מובן שאין זה פוטר את השופטים ואת הנהלת בתי המשפט מלבדוק את עצמם. הרבה התייעלות כבר נעשתה, הרבה נעשה גם עתה – ותמיד יש עוד מה לעשות. הנה הצעה שלא אתעייף מלחזור עליה: חייבו בהוצאות ריאליות בכל מקרה של הליך סרק, אם לטובת הצד שכנגד ואם לטובת המדינה, ואל תהססו להטיל הוצאות אישיות על עורכי דין במקרים המתאימים. כאשר עורכי הדין יידעו שעודף בורותם ו/או חסרון כיסם יעלו להם ביוקר, הם יפסיקו לפגוע בכולנו. הצעד הזה מצוי כולו בידי השופטים, אין צורך בחקיקה ואין צורך בתקינה.

מערכת החינוך

הביטוי שבכותרת כבר שחוק מרוב שימוש, אבל אם היה צריך לבחון את נכונותו בשטח – הוא היה מבריק ומצוחצח, כי יש לנו מערכת לימודים ולא מערכת חינוך. שלא תבינו אותי לא נכון: השכלה היא דבר חשוב ביותר והיא המפתח לשינוי חברתי עמוק וארוך טווח. אלא שהיא אינה חזות הכל. המיצ"ב איננו המודד היחיד, הציונים במתמטיקה אינם מספרים את כל הסיפור, שיעור האקדמאים אינו קנה המידה שאין בלתו.
הלימודים נותנים ידע; החינוך נותן ערכים. בזכות הלימודים אפשר לצאת לעולם ולהצליח; בזכות החינוך נדע מדוע מכל העולם אנחנו דווקא כאן. הלימודים מאפשרים לעשות כסף; החינוך מלמד מה לעשות איתו. הלימודים נותנים את הגוף; החינוך נותן את הנשמה. הבעיה היא, שהדגש הכמעט-בלבדי של המערכת הוא על הלימודים ולא על החינוך, וכך המקצועות הערכיים – תנ"ך, היסטוריה, ספרות ודומיהם – הולכים ונעלמים. כאן יש צורך בחשבון נפש מעמיק, שיתן מענה לעיקרי חיינו שאינם נמדדים בציונים ובשקלים, אך אשר בלעדיהם – אין קיום לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

תאריך:  13/09/2012   |   עודכן:  14/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בני גנץ / Benny  Gantz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשבון נפש
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
:)
רוי  |  14/09/12 12:31
2
חשבון הנפש של הפרקליטות
א.א.  |  14/09/12 14:21
3
עם שאיפה שכזו...
תשעג"  |  14/09/12 15:39
4
רק הכותב אינו צריך לעשות חשבון
משה בן לולו  |  16/09/12 07:24
 
- נכון, כי כתבותיו איכותיות
ואינפורמטיביות  |  16/09/12 15:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יובל שרלו
פרשת ניצבים מלמדת אותנו שהברית עם אלוהים אינה רק פרטית כי אם ציבורית. אין אנו יכולים לעמוד בראש השנה ולסבור כי את נפשנו הצלנו; אם הציבור עוד רחוק מרשות רבים ציבורית יהודית מוסרית - גם עולמנו שלנו נפגע
אליקים העצני
החלום האידילי של שתי מדינות לשני עמים משני עברי הירדן הוא יותר ריאלי מחלום הבלהות של שתי מדינות בתוך התחום הננסי של א"י המערבית, פלוס מדינה-פלשתינית נוספת במזרח
פסח רויטמן
אני צופה שהשנתיים הקרובות, עד אמצע 2014, בערך, יהיו, יחסית, שנים קשות לציבור הישראלי שיאלץ להדק פעם נוספת אחת לפחות את חגורתו ולקצץ בהוצאותיו. כל זאת מבלי להתייחס להשפעות משבר הגרעין עם אירן מההיבט הכלכלי. אני מניח כי עם התבהרות המצב המדיני יתבהר לנו גם המצב הכלכלי ובינתיים - אנו ממתינים
אהרון שחר
כדי לעורר את המחאה ולהפוך אותה לאפקטיבית כך שתצליח להמריא ולהבריא, עליה להיות בעלת נופך ועומק הרבה מעבר לתלונות וטענות. עליה לזעזע את אמות הסיפים, לפקוח עיניים ולהציב על שולחן הניתוחים הציבורי נושא חדש שנמצא לחלוטין מחוץ לתודעה. שמו בישראל: "תרבות השלטון". מחאה אמיתית צריכה לתקוף את התרבות והשיטה. לא שיטת הבחירה, אלא השיטה הרקובה והמסואבת על פיה מתנהל המשק והמערכת כולה
יוסף קנדלקר
בואו נבין את המשמעות של להיות אדם מאמין, אדם שומר מצוות. אדם שהסביבה מסתכלת עליו ורוצה להאמין, שהוא דמות שאפשר לתת בה אמון, לשאול ולקבל תשובה. יותר מידי אנשים הרסו את זה. עבריינים עם כיפה שחורה ונעליים לבנות, רמאים שמתחפשים לרבנים, רשעים שמדברים על נפש ורוח. את זה צריך לתקן. וזה התפקיד שלנו. במחילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il