X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערב ראש השנה תשע"ג, אנו שוטחים את בקשתנו לפני הקב"ה שינהג עמנו במידת הרחמים ולא במידת הדין, ייקח את המפתחות שנתן לאדם לנהל באמצעותם את העולם, וינהל אותו בעצמו. השנה, כשהפושעים מגיחים ממאורותיהם ומרימים את ראשם, הדבר חייב לבוא לידי ביטוי בתפילתנו ובתרועתנו
▪  ▪  ▪
נראה שתמו ימי החסד שבהם נמסרה הנהלת העולם לידיהם של שוחרי החרות והצדק [צילום: פלאש 90]
ריח גרעין באוויר
אפשר שעדיין איננו מריחים את ריח הגרעין באוויר, אף שאנו מבינים ממה שקורה סביבנו שביום שנריח אותו, איש לא יחרף את נפשו ואת נפש עמו כדי לסייע בעדנו. אך דומה שכבר אפשר להריח באוויר את ריח השעבוד שאנו עלולים להיות צפויים לו ברגע שהאקדח המעשן נטול הנצרה יכוון אלינוריח

ונתנה תוקף קדושת היום: אלף שנים אנו אומרים את התפילה, שהיא פרייה של האגדה המופלאה על אמנון, האיש המופלא, שעמד במבחן של עינויי תופת שלא לסטות מאמונת אבותיו. בשעתו האחרונה, בראש השנה, מצא בקרבו את הכוח ואת האהבה להמליך את הקב"ה על כיסאו המכונן בחסד, ולהצדיק את משפטו. אלף שנים אנו חווים יחד עם אמנון ממגנצא את העוצמה הגלומה בביטחון הממלא אותנו בראש השנה, שיש מנהיג ומנהל לעולם. אנו חווים עמו שהמנהיג הוא מנהיג אמת, ומשפטו אמת, והוא לא ייתן ליד המקרה או לגחמתו של פלוני או אלמוני להרוס את תוכניתו שלמענה יצר את עולמו, שהרי דברו אמת וקיים לעד.
קריאה ראשונית של תיאור מעשה הבריאה ביום הרת עולם דווקא עלולה להעלות ספקות על מנהיגותו-מלכותו של בורא עולם בעולמו. הרושם המתעורר הוא שהקב"ה ברא בעיקר את הכללים שעל פיהם העולם צריך לפעול: "למינהו", "לאותות ולמועדים", "למשול ביום ובלילה", "והעוף ירב בארץ" ועוד. כללי הטבע שברא הקב"ה הם השולטים בעולם. הקב"ה גם ברא את האדם בצלמו, והשליט אותו בעולמו ("ורדו בדגת הים ובעוף השמים" וכו'), ומעתה יתנהל העולם על-פי חוקי טבעו ועל-פי גחמותיו של האדם השולט בו בתוקף צלם א-לוהים שבו.
אך דגם זה, המתואר בפרק א' בספר בראשית, מוגדר בפי חז"ל במילים: "ביקש הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, וראה שאין העולם יכול לעמוד בו".
מעשה הבריאה של יום הרת עולם כולל גם את פרק ב', פרק נטיעת הגן. שם נמלך הקב"ה ושיתף את מידת הרחמים בבריאה. בפרק זה אין כללי טבע, ובכל פעם שבה העולם חסר משהו, כמו 'פועל' שיעבוד את אדמת הגן, או מאוחר יותר 'עזר כנגדו', הקב"ה מבחין בכך, יוצר אותו ומתקן בכך את יצירתו המקורית. האדם אינו רודה בבריאה, אלא עובד בה ושומר עליה. בעל הבית המצווה והמשגיח עליו הוא הקב"ה עצמו, המתהלך בגן לרוח היום. יום מלכות ה', שבו אנו מבקשים ממנו למלוך בעולמו ולא להפקירו לחסדי שלטון כללי הבריאה והטבע ולרדיית האדם, הנברא בצלם א-לוהים, הוא יומו של פרק ב', המספר על יצירת הגן בעדן מקדם.

שינוי בהנהגת העולם?

כמחצית היובל עברה מיום קריסתה של ברית המועצות הסובייטית, ומיום שנתמנה לעולם שוטר מוכר ללא עוררין, ה'שריף' - ארצות הברית ונשיאה. על פניו נראה שלפחות זמנית, נשיא ארצות הברית הוא האדם שברא הקב"ה 'בצלמו', ומסר לידו את המפתחות ואת מצוות 'ורדו בדגת הים ובעוף השמים'. חסד גדול ללא תקדים במשך ימי דור עשה עמנו הקב"ה בכך ששוטרי העולם, ארצות הברית ונשיאה, הם אנשים בעלי תודעה דתית עמוקה המכירים במציאותו של הא-ל ובמחויבות אליו, ובעלי תודעה עמוקה ביחס לחשיבותם של היושר, החירות, הצדק וזכויות האדם באשר הוא אדם. במחצית היובל הנזכרת שילמנו מחירים לא קלים על שלטונה של ארצות הברית בעולם, אך בהתחשב בכל אלטרנטיבה ריאלית היו אלו שנות חסד שהעניק לנו הקב"ה, ואולי לא ידענו להעריך זאת מספיק.
ערב ראש השנה תשע"ג מתגנב ללב חשש שהנהגה זו של הקב"ה עמנו אולי עומדת לפני סיום. כוחה הכלכלי של ארה"ב בירידה, המוטיבציה שלה ושל נשיאה לנהל את העולם ולהשקיע בכך מאמץ קטנה. מעצמות נוספות צומחות ועולות. חלקן אינן מכירות בנוכחותו של הא-ל, ורובן אינן מייחסות חשיבות גדולה ליושר, לחירות, לצדק ולזכויות האדם. קשה היום לראות להיכן כל זה מוביל, קשה שבעתיים לראות זאת במזרח התיכון על התמורות הגדולות שהוא עובר.
אפשר שעדיין איננו מריחים את ריח הגרעין באוויר, אף שאנו מבינים ממה שקורה סביבנו שביום שנריח אותו, איש לא יחרף את נפשו ואת נפש עמו כדי לסייע בעדנו. אך דומה שכבר אפשר להריח באוויר את ריח השעבוד שאנו עלולים להיות צפויים לו (בהנחה שדבר לא ייעשה) ברגע שהאקדח המעשן נטול הנצרה יכוון אלינו, ויגביל אותנו ואת תגובותינו האפשריות מול התגרויות של אויב זה או אחר.

הרבה דרכים למקום

ערב ראש השנה תשע"ג אנו עומדים שוב בצומת הדרכים בין שני סיפורי הבריאה הנזכרים, ושוטחים את בקשתנו לפני הקב"ה שינהג עמנו במידת הרחמים ולא במידת הדין, ייקח את המפתחות שנתן לאדם לנהל באמצעותם את העולם, וינהל אותו בעצמו. שימלוך על העולם כולו - בכבודו.
כמו במעבר לפרשת גן העדן, אנו מניחים שהעולם ייראה כך טוב יותר. אלא שהשנה, באין שוטר לעולם, וכשהפושעים מגיחים ממאורותיהם ומרימים את ראשם, זה קריטי! והדבר חייב לבוא לידי ביטוי בתפילתנו ובתרועתנו.
איננו יודעים איך הקב"ה יפעל, אך דברו אמת וקיים לעד, והדבר אמור לתת לנו כוח וביטחון בעת שנחתום את ברכת מלכויות. האם הבחירות הקרובות בְּארץ פסל החירות ישנו דבר מה, או שמא תזוח דעתו של המינאי בן בנו של המן הרשע, והוא ידרוש מאחשוורוש בן דורנו את הכתר, הלבוש והסוס ויעלה בכך את חמתו עד לנקודת אל-חזור. שמא יפעלו איתני הטבע, החברה והכלכלה נגד הצורר מאירן וחבריו, או שמא תניב הברית המוזרה בין שני היריבים הפוליטיים שבצמרת מדינת ישראל, היריבים הקשורים זה לזה באחוות לוחמים מימים עברו, פרי שלא כדאי לעסוק בו בגלוי. הרבה דרכים יש למלכו של עולם לפעול.
ההווה והעתיד המעורפלים מניחים שבליל ראש השנה הקרב תנדוד שנתו של המלך. קול תרועתם של ישראל לא יאפשר שום תנומה, כביכול, בהיכלו. הוא יצווה להביא לפניו את ספר הזיכרונות, וישאל מה לעשות בעם אשר המלך חפץ ביקרו. אני מציע מכאן לכל חכמי פרס ומדי שלא להתבלבל שוב בתשובת השאלה ביקרו של מי חפץ המלך. המלך ייטול את המושכות לידו, ימלוך על הארץ בכבודו, ויופע בהדר גאון עוזו על כל יושבי תבל ארצו. לא נותרה לי אלא תפילה אחת קטנה, שנהיה ראויים לכך.
כתיבה וחתימה טובה!

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/09/2012   |   עודכן:  16/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עזר כנגדו / Beflereli
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באין שוטר לעולם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חתימה טובה
מזכיר_המדינה  |  16/09/12 16:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישי פרידמן
מילואימניקים פרסמו מכתב הקורא להעמיד לדין את חותמי עצומת הסרבנות. רפרוף מהיר על שמות החותמים מגלה שרוב רובם של החותמים נמנים על בית המדרש של השמאל הרדיקלי. מדובר בחותמים סדרתיים שמרבים לחתום על עצומות נגד "הכיבוש", ההתנחלויות וכל דבר בעל ריח לאומי עודף
אלישיב רייכנר
מכיוון שאתה מרכיב לבדך את רשימת המפלגה שלך לכנסת, השאלה היא מה מידת האחריות שלך לסדרת הפדיחות הזאת. האם לא הגיע הזמן שתשתף עוד אנשים בהרכבת הרשימה לכנסת?
איתן קלינסקי
הימים הנוראים נעים במהלך שבין כסה לעשור, בין ראש השנה ליום הכיפורים, כשביניהם מחברים ימי התשובה ושבת שובה    יחדיו הם מציבים את האדם בעמדת פתיחה לקראת השנה החדשה
אברהם פכטר
התחקיר שפורסם על אופן התנהלותו וחייו של שר התיירות מיסז'ניקוב, מעורר מחדש את סוגיית החיים הפרטיים של נבחרי ציבור מחד גיסא וזכות הציבור לדעת, על הנבחר, מאידך גיסא. לכל אזרח הזכות לשמור על פרטיותו. אבל ככל שנבחר ציבור גבוה יותר בהיררכיה, חובותיו וסמכויותיו עולות, כך במקביל שקיפות התנהלותו ובעיקר תפקודו, בתחום שהוא ממונה עליו, הם עניין לידיעת הציבור
צ'לו רוזנברג
אין לדעת מה תהיה התייחסות בית המשפט לדברי עד המדינה. עם זאת, אסור לשכוח את המבחן של "אדם סביר". לא תהיה זו הגזמה רבתי אם נקבע שכל אדם סביר שהיה קורא את דברי עד המדינה היה מגיע למסקנה ברורה לגבי מידת מהימנותו. מפליא הוא מדוע אנשי הפרקליטות לא הגיעו למסקנות ברורות לפני שחתמו עם עד המדינה
רשימות נוספות
לוח השנה של נתניהו  /  מחלקה ראשונה
תזמורת "המנגנים" & שלמה כהן –"ומלאכים"  /  תומר כהן
שטיחים קונים בסוכות!  /  שלמור תקשורת
לא בשמיים היא  /  ציפי לידר
גל עיני ואביטה נפלאות  /  נסים ישעיהו
התשובה מביאה גאולה  /  ציפורה בראבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il