X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסודות מאחורי המדפים

הנחות (או אנחות) סוף היום?

רובנו כבר מכירים את התופעה, של עריכת הקניות בערב חג או בימי שישי שעה או שעתיים לפני הסגירה כמות הלקוחות הפוקדים את רשתות המזון בשעות אלו, נדמה שרק עולה ומתעצמת, ככל שהמצב הכלכלי מורע לרגע נדמה שכל השכונה מתקבצת ובאה על-מנת ליהנות ממחירי מוצרים שפויים ובלתי מופקעים
▪  ▪  ▪
מדוע הרשת מרוויחה הכי הרבה בשרשרת הייצור? [צילום: AP]

מוצרי מאפה "בחצי מחיר" (כן - מהמחיר המופקע) או ממחירי מוצרים טריים "בהנחה של 40%" (הנחה ממה?!) אשר ייסבו נזק אדיר לרשת אם לא יימכרו במהלך סוף השבוע או חג.
השנה (ראש השנה 2012) נוצר מצב קיצוני שערב החג הוא ביום ראשון, שגם ככה לא ניזון בגדול ממוצרים טריים ושהחג מסתיים ביום שלישי - במילים אחרות במידה והסחורה לא תימכר - סופה להיזרק לפח.
טוב עשו רשתות השיווק והשכילו להכריז על מחירים מופחתים על-מנת למכור את הסחורה בכול מחיר. לרגע גם אנו נחשפנו ואל דאגה, גם במחירים אלה הרשתות לא ספגו שקל על חשבונן.
לרגע יכולנו לקנות פלפלים בכל הצבעים במקום במחיר של 8.99 שקל לק"ג - רק ב-2.99 שקלים. עגבנייה, מלפפון, בצל ושאר ירקות במחיר של 1.5 שקל במקום ב 4.99 שקל ואת כל מגוון הפירות במחיר של 2.5 שקל במקום במחיר ממוצע של 6.5 שקל לק"ג (המחירים הם של מחסני כמעט חינם בבית שמש).
אומנם שיעור הפחת והאובדן במחלקות הטריות של התוצרת החקלאית גבוה מזה של השימורים ושאר התוצרת היבשה, אולם מדוע לנצל את העובדה שהישראלי אוהב ירקות ופירות?
לפעמים צריך לקחת יוזמה
עד שהתוצרת החקלאית מגיעה לשולחנו של הישראלי, אשר "לא פותח שולחן בלי העגבנייה, המלפפון, הבצל ולאחרונה גם החסה" עוברים שלבים רבים אשר רובם לא נטולי סיכון כלל וכלל. אולם למרבה הפלא עיקר הסיכון הוא של החקלאי ולא של רשת השיווק ועל כן לא ברורה הגישה, מדוע דווקא הרשת היא זו שלוקחת על עצמה את פרמיית הסיכון? ומדוע דווקא היא זו שמרוויחה הכי הרבה בשרשרת הייצור והערך?! מדוע רשתות השיווק מרשות לעצמן להכפיל, לשלש ולרבע את מחירי התוצרת הטרייה?!
טוב יעשו משרדי החקלאות, התעשיה והאוצר אם לשם שינוי - יעזבו את בעיות האגו של מנהליהם ויחליטו על מקדמי מקסימום - במילים אחרות: כמה מותר לרשת השיווק להעמיס מעבר למחיר הקנייה וכל זאת בהתחשב בעיקר בשיעור הפחת של כל מוצר ומוצר. מה עשו כל היועצים למיניהם של ועדות קדמי, טרכטנברג ואחרים, אם דבר כה פעוט לא השכילו להסדיר? מה יעזרו ערימות הדוחות אם בפועל המחירים מופקעים ואנשים רעבים?
הידעתם? שיעור הפחת הכספי הגבוה ביותר בירקות, הוא בפלפל. עד לפני מספר שנים שיעורו הגיע לפעמים גם ל - 25% מכלל התוצרת, בעיקר בשל חיי מדף קצרים יחסית ורגישות של הירק, אולם זנים חדשים שהוכנסו בתחילה לייצוא ובהמשך הגיעו גם לשוק המקומי, שיפרו לעין ערוך בעיה זו.
המצב הכלכלי המורכב והקשה, הפוקד את המשק שלנו מחייב את הממשלה ומשרדיה השונים לפעול ולקחת יוזמה ולא תמיד "לתת לכוחות השוק" לעשות את שלהם, שכן בדרך נופלים, תרתי משמע, לא מעט אנשים ומשפחות, אשר כול מבוקשן הוא - לאכול.

תאריך:  17/09/2012   |   עודכן:  17/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב עמית
הסיבה שהמאמר הזה לא יתפרסם לעולם במעריב, היא פשוטה    המאמר הזה בא לשנן לעיתונאים של מעריב את מה שהם מסרבים לשמוע כעת, ויסרבו גם לשמוע בעתיד
מאיר אינדור
ציר המשפטנים מול המתנחלים: הימין למד שלא משנה כמה ישקיע בניסיון לרצות את בג"ץ ואת הפרקליטות, בסוף הם יעדיפו את אנשי שלום עכשיו וממשלת הימין תציית בהכנעה    לממשלה זו יש הזדמנות להוכיח שיש גם אפשרות אחרת    למשל בפרשת בית השלום בחברון
אברהם בן-עזרא
פסיקה לאורך השנים של שופט פלוני, עשויה להשפיע ואף לשנות דברים, להתוות דרך ולעודד את דורשי טובת איכות הבנייה במדינת ישראל
אביתר בן-צדף
והפעם - חיסול רשימות לקראת ראש-השנה הבא עלינו לטובה    תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה
פסח רויטמן
אנו, היהודים, תמיד מחפשים סימנים לבאות באותיות, במילים, במספרים ובמשפטים    והנה אנו עומדים בפתחה של שנת תשע"ג    התהיה תשע"ג השנה בה נשאג כאריות? הלוואי!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il