X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
77 ותיקי מלחמת קוריאה ציינו 52 שנה לנחיתה באינשון, שהפכה את תמונת המערכה במלחמת קוריאה כמו לכל רעיון מבריק ויצירתי, היו לנחיתה באינשון מתנגדים רבים, שידעו להסביר היטב את כשלי התוכנית גנרל דאגלס מקארתור ניתח את הזירה, והתעקש להפתיע את הצפוניים באינשון, הבלתי-מוגנת כוחות קורפוס 10 האמריקני הפתיעו את הצבא מקוריאה הצפונית, וגנרל מקארתור הלם בו בתנועת מלקחיים, ששחררה את סיאול
▪  ▪  ▪
שיחזור הנחיתה. הטקס באינשון [צילום: AP]

בארבע בבוקר 25 ביוני 1950 חצו כוחות קוריאה הצפונית את קו הרוחב 38 ופלשו לדרומה. הם השתלטו על מרבית המדינה. סיאול, בירת הדרום, נכבשה, וארצות-הברית נאלצה לשנות את מדיניותה, ולשלוח את חייליה להגן על עצמאות קוריאה הדרומית, שכוחותיה יחד עם האמריקנים הצטופפו במתחם פוסאן בדרום-מזרח המדינה.
המערכה נראתה די אבודה, עד שגנרל (חמישה כוכבים) דאגלס מקארתור - המפקד האמריקני הבכיר בזירת האוקיינוס השקט, שהיה מושל יפן, ומונה לפקד על כוחות האו"ם בקוריאה - שינה את המערכה במהלך מבריק - נחיתה (החפה) באינשון.
כמו לכל רעיון מבריק ויצירתי, היו לנחיתה באינשון מתנגדים רבים, שידעו להסביר היטב את כשלי התוכנית. לכאורה, אינשון היה אתר גרוע להחפה, והיו רק שלושה תאריכים אפשריים למבצע, שבהם הגאות תהיה מספקת לכניסת כלי-שיט בבטחה לנמל אינשון.
גנרל מקארתור רצה לבצע את המתקפה בחמישה-עשר בספטמבר 1950. הגאות הראשונה באותו היום הייתה לפני זריחת החמה; והגאות השנייה באותו היום - לאחר השקיעה. כלומר, נחיתה בשני שלבים במרחק גדול זה מזה. בנוסף, אתר אינשון היה לא-נוח להחפה: צפוף, קטן וחסום. אנשי המודיעין ואנשי המבצעים פחדו, שקל למקש את הגישה אליו, ולסכל את הנחיתה.
להפתיע את הצפוניים באינשון
גנרל מקארתור היה בשנות השבעים לחייו, אחרי שהיה רמטכ"ל צבא ארצות-הברית בשנות השלושים של המאה הקודמת, והמפקד הבכיר של ארצות-הברית בזירת האוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה. הוא איש חי"ר מצבא ארצות-הברית - ולא נחת, או איש חיל הים - אך הוא יזם לא-מעט מבצעי החפה בקרבות הדילוגים שלו מאי לאי נגד היפנים במלחמת העולם השנייה. הגנרל ניתח את הזירה, והתעקש להפתיע את הצפוניים באינשון, הבלתי-מוגנת.
עם שחר בחמישה-עשר בספטמבר 1950, כמתוכנן, יצא לדרך מבצע קרוֹמייט: יותר מ-75,000 לוחמים מקורפוס 10 האמריקני (שכלל עוצבות נחתים), שהושטו ביותר מ-250 כלי-שיט לשלושה ראשי-חוף (ירוק, אדום וכחול) נחתו בשיא הגאות באינשון. הם הפתיעו, כמתוכנן, את הצבא מקוריאה הצפונית, שנותק בבת-אחת ממקורות אספקתו. גנרל מקארתור הלם בו בתנועת מלקחיים, ששחררה את נמל התעופה קימפו ואת סיאול, והדפה את הקומוניסטים אל מעבר לקו הרוחב 38.
האמריקנים החליטו לנצל את ההצלחה הכבירה, ופלשו לקוריאה הצפונית, עד שהגיעו לקרבת הנהר יאלוּ בקרבת גבול סין-קוריאה. האיום האמריקני הכניס את הסינים למעורבות פעילה - למרות שעוד קודם לכן עורבו כוחותיה בקרבות. המתקפה הסינית, שהחלה ב-26 בנובמבר, הייתה הפתעה מודיעינית, שהדפה את ארמיה 8 ואת קורפוס 10 האמריקניים חזרה אל מעבר לקו הרוחב 38, שבו - לאחר הדחת גנרל מקארתור ולאחר בחירת דוויט אייזנהאור לנשיא - הסתיימה המלחמה העקובה מדם, בקיץ 1953, לאחר שיחות מייגעות לשביתת-נשק, שהתנהלו בכפר פאן מון ג'ום, הנמצא על קו הרוחב 38.
הנחיתה באינשון היא מבצע אופייני לגנרל מקארתור, שחשב אחרת, והיה מנוסה ויצירתי, אך פירותיה בוזבזו כיוון שהאמריקנים לא הגבילו את עצמם, ואיימו על סין.
77 חיילים משוחררים אמריקניים השתתפו בשבוע שעבר בטקס באינשון, שבו שחזרו כוחות מקוריאה הדרומית את הנחיתה המבריקה. האמריקנים - רובם בסוף שנות השבעים ובשנות השמונים לחייהם - הושטו על סיפון ספינת המלחמה הקוריאנית סוֹקדוֹ, וצפו בטקסים המרהיבים, שסונג יאונג גיל, ראש עיריית אינשון, ניצח עליהם.

תאריך:  18/09/2012   |   עודכן:  19/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצחון בשיא הגאות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה ואיפה הוצבו כוחות נאט"ו במ
1//erez  |  18/09/12 21:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי דוידוביץ
אמונה עתיקה התפתחה ביהדות על כי בזכות שלושים ושישה צדיקים קיים העולם    עיון מעמיק באמונה זו מעלה כי המספר 36 הוא מספר סימבולי ולא חשבוני    העולם המתקיים בזכות אותם צדיקים הוא במובן המוסרי והערכי    בעצם קיומם, מבלי שיעשו אף לא פעולה אחת, הם גורמים לחברה להיות רחמנית וסובלנית, ובעלת חמלה    השבוע הייתי במסיבת בר-מצווה של צדיק נסתר
נועם לניר
כלי תקשורת מסוימים לא לוקחים את הסיבוב. לא מתאימים עצמם לעת החדשה. נסמכים על עובדים רבים להפצת תקשורת במודל עיסקי שעבר מן העולם    "כיום אני חשוף מעט לפרינט, המון לתקשורת בדרך המכשיר המופלא שבידי"
יובל לובנשטיין
הרבה משותף ניתן למצוא במגבון ובלימון וזה לא במקרה ששניהם... מוסיפים המון    לשניהם יכולת ניקוי מדהימה, חיטוי וגם ניחוח
יובל לובנשטיין
רובנו כבר מכירים את התופעה, של עריכת הקניות בערב חג או בימי שישי שעה או שעתיים לפני הסגירה    כמות הלקוחות הפוקדים את רשתות המזון בשעות אלו, נדמה שרק עולה ומתעצמת, ככל שהמצב הכלכלי מורע    לרגע נדמה שכל השכונה מתקבצת ובאה על-מנת ליהנות ממחירי מוצרים שפויים ובלתי מופקעים
ניב עמית
הסיבה שהמאמר הזה לא יתפרסם לעולם במעריב, היא פשוטה    המאמר הזה בא לשנן לעיתונאים של מעריב את מה שהם מסרבים לשמוע כעת, ויסרבו גם לשמוע בעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il