X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
סקר שפרסם ערוץ הכנסת מצביע על תמיכה עצומה של כ-76% מהציבור הישראלי ברומני
▪  ▪  ▪
רומני. אהוב בישראל [צילום: AP]

מערכת הבחירות בארה"ב בעיצומה. המועמדים מנחיתים מהלומות אלה על אלה. ההתלהטות בשיאה לקראת תאריך היעד. ארה"ב היא, כידוע, מדינת האפשרויות הבלתי נגמרות, ומכאן שאת תוצאות הבחירות הקרובות קשה לחזות. במקום אחד בטוח שהמועמד הרפובליקני, מיט רומני, כבר נצח: ישראל.
אמירותיו של רומני ביחס לסכסוך הישראלי - ערבי והסיכויים להגיע להסדר נפלו על אוזניים קשובות בישראל. סקר שפרסם ערוץ הכנסת מצביע על תמיכה עצומה של כ-76% מהציבור הישראלי ברומני. רק 20% תומכים, כצפוי, באובמה. מבחינה זו, אין ספק שלממשלת ישראל ולראש הממשלה נתניהו, עדנה. הציבור מבטא נאמנה את מה שראש הממשלה והממשלה הנוכחית חושבים על הסכסוך ופתרונו האפשרי. ניתן לומר שדברי רומני כאילו נשמעו מגרנו של מר נתניהו, לקול תרועתם של רוב מכריע של אזרחי ישראל.
רבים מבין הפעילים של המפלגה הדמוקרטית טוענים שמר נתניהו התגייס, במלוא העוצמה, לטובת רומני. תשדירי בחירות עתידיים אמורים לכלול סרטונים או אמירות של מר נתניהו לגבי אירן, כולל התגובה החריפה על דברי מזכירת המדינה, קלינטון, ביחס לקווים האדומים שארה"ב מסרבת לסרטט. זה טוב לרומני, זה טוב לנתניהו. על-אף העובדה שראשי המפלגה הדמוקרטית טוענים שמעשי מר נתניהו הם התערבות בוטה במערכת הבחירות הפנים אמריקנית, מובן מאליו שרומני איננו מתרגש כל-כך.
ישנם כאלה הטוענים שטוב שרומני "גייס" את מר נתניהו למערכה הפוליטית האמריקנית. אחרים טוענים שזה רע. לעת עתה, לא ניתן לקבוע בוודאות מי צודק. יום לאחר הבחירות ופרסום התוצאות הסופיות, ניתן יהיה לשער מי צודק ומי לא.
פרשנים ואמריקנולוגים מדופלמים יודעים לומר שעצם העלאת הנושא האירני על-ידי מר נתניהו גרם לשינוי כיוון בלבת מערכת הבחירות האמריקנית. הסטייה ממסלול ההתגוששות סביב הנושאים הכלכליים והתמקדות בנושאי חוץ, לדידי מבקרי רומני, מיוחסות למר נתניהו, חברו הטוב של רומני.
מי שחי בארץ איננו זקוק כל-כך לסקרים באשר לעמדות הציבור הישראלי ביחס לתהליך השלום, אבו מאזן, חמאס וכד'. נדמה שאין גורם בישראל שאיננו מבין שהציבור, ברובו הגורף, רואה בהסכם קבע עם הפלשתינים חלום רחוק מאוד, אפילו הזיה. ואין תמה בכך: הציבור הישראלי שתמך בהסכמים עם הפלשתינים, ביציאה מעזה וכד', מאוכזב, ברובו הגדול מאוד, מן התוצאות. הירי הבלתי פוסק מעזה על יישובי ישראל, העמדות המאוד קיצוניות שאבו מאזן וחבריו מציגים, האיומים על פניה לאו"ם כדי להכיר במדינה פלשתינית, כל אלה הם בעוכרי תומכי תהליך השלום. הציבור הישראלי שבע עד מאוד ממה שהפלשתינים עושים. זהו המצב בישראל ומי שמתכחש לעובדה זו כנראה איננו שם לב לאן האלקטורט הישראלי זז בצורה משמעותית ביותר. מה המשמעויות הנובעות מכך, זו אופרה אחרת. למען היושר האינטלקטואלי יאמר שהפלשתינים "הרוויחו" זאת בצדק. ההקצנה האיומה בקרב ההנהגה הפלשתינית המדומה משהו ובקרב הציבור הפלשתיני הביאו לתזוזה משמעותית מאוד ימינה של הציבור הישראלי.
אז ניתן לקבוע שאם בארה"ב הביקורת כלפי אמירותיו של רומני ביחס לפלשתינים גדולה, הרי שבישראל הוא בוודאי ניצח. הבעיה קטנה היא שרומני איננו מתמודד על ראשות ממשלת ישראל אלא על ראשות ארה"ב. לו רק בגלל עובדה זו יש לזכור כמה דברים בסיסיים.
ראשית, כפי שכבר אמרנו בתחילה, רומני עדיין לא ניצח וגם אובמה לא. אם אובמה ינצח, עלולות להתעורר בעיות קשות לממשלת ישראל. כך לפחות אליבא דה פרשנים יודעי דבר. סביר להניח שלא יהיה קל. עד כמה יהיה קשה, איננו יכולים לצפות.
אם רומני ינצח, סביר להניח שתהיינה לא מעט הפתעות. מה שאומרים במערכת בחירות ומה שעושים לאחר שנבחרים, אלה שתי אופרות שונות. מנהיג מעצמה כמו ארה"ב איננו יכול להישאר אדיש לאינטרסים האמריקנים בעולם כולו, כולל במדינות ערב. נזכיר רק שהנשיא בוש הבן היה ידידותי מאוד לישראל ובכל זאת לא עלה בידי מי מבין מנהיגי ישראל להזיזו מ"מפת הדרכים" ומקריאתו להסדר עם הפלשתינים. בלתי אפשרי יהיה שרומני, אם ייבחר, לא יידרש לסוגיית היחסים בין ישראל לפלשתינים ולמדינות ערב השכנות. השינויים כה רדיקאליים עד כדי שלא ניתן לצפות להתעלמות מוחלטת של רומני ממה שקורה בעולם המוסלמי-ערבי. גם אם לא ירצה בכך, הוא יישאב פנימה. האם גם אז עמדותיו כלפי ישראל תישארנה כמות שהן כיום? הספק גדול. האמריקנים רואים את האינטרסים שלהם, בראש ובראשונה, ולאחר מכם אלה של מדינות אחרות. כך נהגו כל הנישאים וכך ינהג רומני. נותר לנו להמתין בסבלנות לתוצאות הבחירות. ועוד דבר קטן המהווה סתירה לקו שמוביל רומני ביחס לפלשתינים: ראש הממשלה התחייב לתוכנית שתי המדינות באותו נאום מפורסם בבר-אילן. רומני, כאמור, מתנגד לכך. איך תיושב הסתירה אם רומני יבחר? ומה יקרה אם רומני פתאום ישנה את תפיסתו?
בכל מקרה קל לא יהיה בעתיד הלא רחוק.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה ביטחון לאומי
תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיט רומני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיט רומני כבר ניצח... בישראל
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
קיבל כמעט 100% מהקולות בישראל.
גם פוטין ניצח.  |  21/09/12 15:11
 
- אוהבים את מי שאוהב אותנו.
אבו עלי  |  21/09/12 19:03
 
- כן אנחנו אוהבים גברים, גברים
ימים יגידו  |  21/09/12 21:59
 
- עמוד שדרה חזק, אבל לא מוסרי.
מבין מצויין.  |  22/09/12 00:08
 
- מי שמדבר שמאל תומך אסלם
איריס כהן  |  23/09/12 10:28
 
- אני חרד ורועד מאימת היום הקדוש
איריס אהובה.  |  23/09/12 12:38
 
- סליחה מעמלק או מהאסלם ??
איריס כהן  |  23/09/12 20:50
 
- סליחה מצ'לו שהשפלת ופגעת בו.
איריס יקרה ואהובה  |  24/09/12 09:58
2
ישוב "סתירה" בענין שתי מדינות:
הניה  |  21/09/12 22:09
 
- תגובה
צ'לו   |  21/09/12 22:27
3
אולי הסקר המוזמן הזה מטעה?
בן דוגית  |  22/09/12 02:35
 
- תגובה
צ'לו   |  22/09/12 15:09
4
האמת שהבחירה קשה הפעם
יואבחלב  |  22/09/12 09:11
5
מאז ומתמיד ה0מול התייצב לימין
קורןנאוה טבריה  |  23/09/12 04:58
 
- תגובה
עדן עדין  |  23/09/12 11:02
 
- אני סקרנית לדעת מה אמרו עלי שד
קורןנאוה טבריה  |  24/09/12 03:47
 
- רענון זיכרון
tfc  |  24/09/12 10:58
6
יש כאן פרדוקס קטן
כתומית  |  24/09/12 09:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
הרהור על חרטה בלב עדיף מדבור רם    מוטב להרהר ולתקן בטרם הלב נדם    גמר חתימה טובה
אהרון שחר
יש מצב שהקרדיט שאנו מעניקים לכנופיית השלטון קצת גדול מדי. אם נמתין עד שהם ימצאו בעצמם את הפתרונות, אנו עלולים לגלות שהמשיח הגיע קודם. לכן נציע להם את עזרתנו
אברהם בן-עזרא
מומלץ לבדוק האם המומחה העומד להתמנות מטעם בית המשפט - הוא באמת מומחה בתחום המינוי    לעתים בית המשפט ממנה מומחה לנושאי יציבות - מהנדס, שכלל לא עוסק ולא כשיר לעסוק בכך (לא מתכנן מבנים כלל) אלא הוא רק רשום פורמלית במדור המתאים ברשם המהנדסים מבלי שעשה סטאג' בתחום אלא ... בתחום אחר
עו"ד אברהם פכטר
יש חברים רבים, מבין הוותיקים והצעירים, הקוראים לפירוק לשכת עורכי הדין, בשל מצבה הרעוע, הסכסוכים התמידיים בצמרת, המאבקים בין הוועד המרכזי למחוזות, וחוסר דאגה וייצוג הולם של רבבות עורכי הדין והגנה על המקצוע. האם יש הצדקה לכך? אני סבור שלא, אבל הסכנה קיימת. אם לא יחול שינוי דרסטי, אם לא יפעלו הנבחרים בהבנה, במטרה לקדם המקצוע ולהגן עליו - הלשכה תפורק
מתי דוד
המשבר לא רק בגלל האינטרנט    לא רק בגלל ירידה בהכנסות מפרסומות    לא רק בגלל שידורי הרדיו והטלוויזיה    לא רק בגלל החינמון "ישראל היום", ולא רק בגלל "אשמת" הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il