X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפשר היה להאמין שעוד סיכויינו לפנינו, ושאם נמשיך להתמיד - נגיע לפתרון כלשהו אלא שממשלה קצרת ראות, שיכורת מדיניות של כח, המאמינה באיוולתה שהזמן פועל לטובתנו - הקפיאה כל יוזמה וניסיון ללכת בדרך יחידה זו
▪  ▪  ▪
האינטרס של מדינת ישראל לפתור את הסכסוך [צילום: פלאש 90]

הפילוסוף הצרפתי ריימון ארון (RAYMOND ARON), נחשב לאחד האינטלקטואלים הבולטים של המאה ה-20 באירופה. סוציולוג, היסטוריון, פובליציסט פורה ורב השפעה, הוא פרסם ארבעים ספרים שחלקם, כמו "שלום ומלחמה בין האומות", הנם ספרי חובה לכל חוקר או עוסק ביחסים בינלאומיים. התיאוריות שהציג בספריו בנושאים סוציולוגיים ומדינים, התגלו כמרחיקות ראות גם במבחן של עשרות שנים.
ארון, בן למשפטן יהודי צרפתי, היה מנותק למעשה מיהדותו. לתפיסתו, בני אדם חיים ומגדירים עצמם במסגרות מדיניות-לאומיות בהן הם מקבלים את זכויותיהם האזרחיות ואת השתייכותם הלאומית. לעומת זאת, הדתות והתרבויות השונות הן מצב "רוחני אינטלקטואלי" בלבד היכול להתקיים במסגרת הפוליטית מדינית, אך מבלי לאפיין אותה (צרפתי קתולי, צרפתי יהודי וכו').
הוא טען כנגד יהודי אירופה, שאם הם מבקשים לתת ליהדותם משמעות אחרת מזו של "מצב רוחני אינטלקטואלי". עליהם לעלות לישראל הנותנת ליהדות אפשרות קיום בשני המצבים גם יחד. עם זאת, נמנע ארון בכל שנותיו מלבקר את מדיניותה ואת מעשיה של ישראל, ואף העז לצאת לעימות קשה עם הגנרל דה-גול והאשימו בעידוד האנטישמיות.
התמזל לי להיות תלמידו של ארון. הוא סיקרן ואיתגר אותי וחיפשתי דרך לשוחח עמו, אך הדבר התאפשר לי רק כאשר מילאתי תפקיד דיפלומטי בפריז ובקשתי, ממעמדי זה, לפוגשו. הוא קיבל אותי בביתו (מחוה נדירה אצל צרפתים), ובתום שעתיים של שיחה מרתקת ולעיתים מרגשת, יצאתי משם תוהה ומבולבל, אך מאמין בשכנועו העמוק של האיש.
ברירת המחדל שנותרה
"אין לכם שום סיכוי לשרוד שם, יושבים על לוע הר הגעש האיסלאמי" הודיע לי ארון. "הזהות הרוחנית תרבותית שלכם היא מעוט שבמעוט באזורכם והיא מוקפת זהויות עוינות. גם הזהות המדינית לאומית שיצרתם היא טיפה בים זהויות עוינות אחרות, שימשיכו לנסות להחריבכם עוד דורות! אינכם יכולים לשרוד שם אלא בשני תנאים:
האחד- שהישות המדינית לאומית שהקמתם תיפתח לקהילות מדיניות דומות מהסביבה, במסגרת שתבטיח את זכויות אזרחיה ואת זכויותיהם הרוחניות תרבותיות. השני - אם יווצרו תהליכים של התקרבות והבנה בין הזהויות הרוחניות תרבותיות של האזור, אפשר לקוות שהעוינות הקיימת תתמתן. לאפשרות זו יש היום סיכוי כשיהודים רבים יוצאים מארצות ערב, מגיעים אליכם ועשויים לשמש גשר טוב להבנה וקבלה הדדית" (ארון התכוון בדבריו לעשרות אלפי יהודי צפון אפריקה אשר נטשו באותן שנים את ארצות האיסלאם).
חלפו מאז אותה שיחה 44 שנים, ודבריו של האינטלקטואל נעשים ברורים יותר ויותר. שני התנאים שהציב, אינם מתממשים כבר עשרות שנים: פתרון של קיום קהילות שונות באותה מסגרת, נדון תחת גרסאות שונות ונכשל. "מדינה דו לאומית", "שתי מדינות לשני עמים", "הסכמי אוסלו "ועוד, הצהיבו מרוב שימוש בלתי מושכל - ונכנסו להקפאה עמוקה. ההתקרבות בין הזהויות הרוחניות תרבותיות שבקה אחרי הניסיונות של השנים הראשונות ומי שאמורים היו, לדעתו של ארון, לשמש מגשרים - יוצאי ארצות ערב - נמצאים ברובם בצד הימני של המפה אף שלא ויתרו על זיקתם לתרבות המזרח.
ארבעים וארבע שנים אינן הרבה במונחים היסטוריו-פילוסופיים, ואפשר היה להאמין שעוד סיכויינו לפנינו, ושאם נמשיך להתמיד - נגיע לפתרון כלשהו. אלא שממשלה קצרת ראות, שיכורת מדיניות של כח, המאמינה באיוולתה שהזמן פועל לטובתנו -הקפיאה כל יוזמה וניסיון ללכת בדרך יחידה זו.
כך הופכת אמרתו הנוראה של הפילוסוף על חוסר סיכויינו לשרוד על הר הגעש המוסלמי, לברירת המחדל שנותרה. קולות רעים ומאיימים עולים מתוך הלוע ומדאיגים עמים היושבים אפילו אלפי קילומטרים מכאן.
לא צריך להיות היסטוריון דגול כדי להבין שהאינטרס של מדינת ישראל, יותר מכל מדינה אחרת בעולם, הוא לפתור את הסכסוך שבינה לבין האיסלאם העולמי, גם במחיר ויתורים סבירים, בטרם התפרצות הר הגעש.

תאריך:  22/09/2012   |   עודכן:  22/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הר הגעש האיסלאמי של הפילוסוף ריימון ארון
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מסקנות עקומות של מר קדרון
et  |  22/09/12 13:38
2
הזיות מסוכנות
יואל קורנבלום  |  22/09/12 13:42
 
- כתובת הדוא"ל שלך !
ש''י אביבי  |  2/10/12 14:55
3
"אדם צריך להיות אינטלקטואל
ג'ורג' אורוול  |  22/09/12 14:42
4
מאמר מאלף ל"ת
אחי בנימין  |  23/09/12 00:23
5
בכל מאודי הייתי רוצה להאמין...
אריה סופר  |  23/09/12 01:12
6
מנהיג מקובל על שני הצדדים.
Rachel.e  |  23/09/12 11:27
7
יש בעיה קטנה
מזכיר_המדינה  |  23/09/12 22:35
 
- לא ידוע ברפואה עלשנולדו גאונים
זה מרגיז-אך עובדה  |  24/09/12 00:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
נו, מה הביג דיל? שאלו אותי בראיון טלוויזיה, אחד מני רבים כל כך בימים האחרונים    למה לעשות כזו מהומה? בסך-הכל במה מדובר? בשעון קיץ, דבר פעוט, לא עניין של חיים ומוות או מיליארדי שקלים    והמצקצקים הקבועים הוסיפו את השקל הישן שלהם, בסגנון יכנאי ידוע: בזה אתה מתעסק? מכל הנושאים, דווקא את זה בחרת? אז יהיה חושך בחמש אחר-הצהריים, לא נורא    יש דברים גרועים יותר    פעם הרי בכלל לא היה חשמל...
איתן קלינסקי
ממרחק של 39 שנים אני חש, שביום הכיפורים תשע"ג אמצא את עצמי באותו יום כיפורים ארור    אחזור אל כתב האשמה, שמנסח פרופסור ישעיהו ליבוביץ בספרו לעברו של משה דיין על דברים, שאמר ביוהרה מספר רב של פעמים, וחזר עליהם עשרה ימים טרם פרוץ המלחמה
משה חסדאי
מוסלמים קנאים ושקרנים המסיתים לשנאה, משכתבים את ההיסטוריה הערבית של ירושלים    הם מסלפים את ההיסטוריה הערבית    בכך הם בוגדים ופוגעים חמורות באיסלאם המקורי ובאומה הערבית
יצחק מאיר
השפעתה של ארצות הברית על תבל ומלואה אינה נותנת רישיון לתבל ומלואה להשתתף בבחירות, לא בסתר ולא בנגלה, לא במשתמע ולא בנגרר
נורית גרינגר
האיסלאם הכריז מלחמה על שאר העולם    אנחנו, הלא מוסלמים, כמה שנודה בזה מהר יותר, נוכל במהרה להיעשות רציניים בלהגן על עצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il