X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה מחשבות והערות בסופו של השבוע בו הסתיים משפטו של ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים: על מה ראוי למדינה לערער, מה עשוי להמריץ אותה להגיש את הערעור, האם העליון באמת הגביל את זכות הערעור, הכוונה האמיתית של הקמפיין לטיהורו של אולמרט ומי עשוי להיות עד המפתח בעניינו במשפט הולילנד
▪  ▪  ▪
סוף הדיון במחוזי, לא סוף הפרשה [צילום: פלאש 90]

פרשת טלנסקי

אהוד אולמרט זוכה בפרשת משה טלנסקי משום שלדעת בית המשפט המחוזי, מעשיו – קבלת הכסף מחד-גיסא ומכתבי הסיוע לטלנסקי מאידך-גיסא – לא עברו את הקו שבין האתי-משמעתי לבין הפלילי. זו השורה התחתונה המכריעה, מעבר לבעייתיות שהתגלתה בחלק מן הפרטים שמסר טלנסקי. לכן, זוהי קביעה משפטית מובהקת ולא קביעה עובדתית, בה יכול בית המשפט העליון להתערב.
יתרה מזו: הכרעתם של מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל יוצרת מצב בעייתי מאוד. לדידם, פוליטיקאי יכול לקבל עשרות אלפי דולרים במזומן, לא לדווח עליהם, להחזיק אותם בכספת אצל עורך דינו, להוציא אותם בלא כל תיעוד ורישום, להתערב לטובתו של נותן הכספים – ועדיין לא יימצא אשם במירמה והפרת אמונים. ומדוע? משום שמדובר בכסף פוליטי ולא בכסף אישי.
האבחנה הזו אינה יכולה לעמוד. קודם כל, אי-אפשר לצבוע כסף: הרי מה שנכנס בצד הפוליטי של הארנק, חוסך הוצאה בצד האישי שלו. שנית, השאלה לאיזה צורך ניתן הכסף, אינה משנה דבר מבחינת הפרת האמונים. שלישית, במקרה של אולמרט – הכסף מטלנסקי פתר לו את בעיית הערבות האישית לחובות העמותה שמימנה את הקמפיין שלו, כך שזהו כסף אישי בהחלט. לאור הלכות בית המשפט העליון בפרשת שבס (מהי הפרת אמונים) ובפרשת הירשזון (כל קבלת כסף במזומן היא פסולה עד שיוכח ההפך) – בהחלט יש סיכוי שהעליון יתערב בזיכויו של אולמרט.

פרשת ראשונטורס

בפרשת ראשונטורס הדברים פחות חד-משמעיים. אולמרט זוכה שם מחמת הספק, לאחר שבית המשפט המחוזי קבע, כי ייתכן שאותם 100,000 דולר נוצרו לזכותו בשל בלגן ולא מתוך כוונה פלילית. האם זוהי קביעה עובדתית שערכאת ערעור לא תתערב בה? כן ולא. כן – משום שהמחוזי אומר שלא השתכנע מבחינה עובדתית שהייתה כוונה פלילית. לא – משום שלא הייתה מחלוקת של ממש על העובדות, אלא על המסקנות העולות מהן.
במצב הזה, הספק צריך לפעול לחובתו של אולמרט ולטובת האינטרס שלנו כאזרחים, במובן זה שראוי להעמיד את הנושא לבחינתו של בית המשפט העליון. לא מדובר במשהו איזוטרי כמו פרשת מבקר המדינה, בה לא היה מלכתחילה מקום להגיש כתב אישום נגד אולמרט, אלא בפרשה הראשונה בכתב האישום שתפסה מקום נכבד במשפט. אם הזיכוי היה מוחלט – אולי לא היה מקום לערער. אם הזיכוי היה רק בפרשת ראשונטורס – אולי לא היה מקום לערער. אך כאשר הזיכוי הוא מחמת הספק ויש לערער ממילא בפרשת טלנסקי – ראוי לערער גם על ראשונטורס.

יצא לו הפוך

בצורה אבסורדית משהו, דווקא שני הדברים בהם אולמרט ניצח – ובצדק – את הפרקליטות, עלולים לפעול לרעתו: תביעת הדיבה נגד משה לדור והעונש שנגזר עליו. לדור דיבר בצורה מטופשת ושגויה בראיון להארץ, לא היה מקום להעניק לו חסינות משום שהדברים לא נאמרו במסגרת תפקידו, וטוב שנאלץ להתנצל. עונשו של אולמרט – שנת מאסר על תנאי – היה נכון וראוי בהתחשב בפסק דינו של המחוזי.
ואולם, הפסדו של לדור בתביעת הדיבה עשוי להמריץ אותו (אולי אפילו בצורה בלתי מודעת) להמשיך את המאבק נגד אולמרט. ואם הפרקליטות הייתה מקבלת את מבוקשה מבחינת העונש – שישה חודשי עבודות שירות – היה לה קשה יותר להצדיק ערעור על הזיכויים; העונש חסר המשמעות המעשית, ובמיוחד הנימוקים שנתן בית המשפט, עשוי להוות גורם ממריץ נוסף להבאת הפרשה לפתחו של בית המשפט העליון.

הזכות לערער

בשבוע שעבר כתבו השופטים יורם דנציגר ונעם סולברג, כי לדעתם אין למהר ולערער לעליון על זיכוי פה אחד בבית המשפט המחוזי. אמירה זו, אותה חשפנו ב-News1, משמשת מאז את פרקליטיו וכתביו של אולמרט כדי לטעון נגד ערעור על זיכויו.
אלא שהמחוקק אמר את דברו בצורה הברורה ביותר: כל הליך משפטי באשר הוא, יכול להתברר בשתי ערכאות. זהו אחד מיסודותיה של שיטת המשפט הישראלית, וגם שופטים של בית המשפט העליון – ואנחנו באמת רוחשים להם כבוד רב – אינם יכולים להפוך את מצוותו. אם תתקבל גישתם של סולברג ודנציגר, לא רק שייעקר אחד המרכיבים המוסדיים והענייניים המרכזיים של מערכת המשפט, אלא שהדבר גם יביא ללחצים כבדים להימנעות מדעת מיעוט בערכאה הדיונית.
חוץ מזה, יש כאן כשל לוגי: האם האמון שלנו בשופטים נקבע לפי הכרעתם? במילים אחרות: האם נקבל ללא עוררין (תרתי משמע) זיכוי בידי שלושה שופטים, אבל נגיד שהרשעה בידי אותם שלושה שופטים מצדיקה דיון נוסף? ומעבר לכל: מדובר באמרת אגב של שניים מבין 15 שופטי בית המשפט העליון, שהיא גם תלוית נסיבות ואומרת במפורש שיש לשקול האם לערער – ותו לא.

קל וחומר מפנחסי

כמה אמצעי תקשורת כבר מריצים את אהוד אולמרט לראשות הממשלה, תוך התעלמות ברורה ומכוונת מהאמת הפשוטה: נכון להיום, אולמרט יכול להיות חבר כנסת – אבל אפילו לא סגן שר. בשנת 1993 קבע בית המשפט העליון, כי רפאל פנחסי – אז סגן שר הדתות – אינו יכול לשמש בתפקידו מרגע שהוגש נגדו כתב אישום. הנשיא אהרן ברק כתב:
"המשך כהונה של נושא משרה אשר מיוחסים לו מעשים חמורים של הצהרה כוזבת, של רישום כוזב ושל ניסיון לקבל דבר במירמה, יפגע ביחס הכבוד של האזרח לשלטון ובאמון של הציבור ברשויות השלטון. דמות השלטון בישראל, תום ליבו והגינותו יינזקו באופן מהותי. הדוגמה והמופת של המנהיגות יעומעמו. אמינותו של סגן השר תיפגע קשות. בנסיבות אלה, אין זה סביר אלא להפסיק את כהונתו של סגן השר פנחסי. שיקול הדעת הרחב הניתן לראש הממשלה ולשריה לפטר סגן שר הופך, בנסיבות המקרה שלפנינו, חובה".
הדברים הם בקל וחומר לכהונת שר, ובקל וחומר בן-בנו של קל וחומר לכהונת ראש הממשלה. הם בקל וחומר כאשר מדובר – כמו בפרשת הולילנד – בהאשמות בדבר קבלת שוחד של מאות אלפי שקלים. נניח בצד את השאלה האם חוק יסוד הממשלה מונע מאולמרט לכהן כשר (מדובר שם על מי שנדון למאסר, ואפשר לטעון שהכוונה גם למאסר על תנאי). נניח בצד את ההיגיינה הציבורית. נזכור רק זאת: כל עוד משפט הולילנד מתנהל – אולמרט אינו יכול לקבל את המשרה הממשלתית הזוטרה ביותר.
אני משער שחלק מהכותבים יודעים זאת, אבל הם כותבים בכל זאת כחלק מהקמפיין שמטרתו כפולה: להביא את המדינה להימנע מהגשת ערעור בפרשות טלנסקי וראשונטורס, ולהביא את המדינה להתקפל בפרשת הולילנד. דומה ששני הראשים של הקמפיין הזה נועדו לכישלון.

משפט הולילנד

עוד מילה על משפט הולילנד. אפשר להשמיץ את ש"ד מכאן ועד ירושלים, וחלק לא קטן מהדברים גם יהיו מוצדקים, אבל המדינה הבהירה חזור והבהר: כתב האישום כולל רק פרשות להן נמצאו תימוכין חיצוניים. במקרה של אהוד אולמרט, דומה כרגע שהבעיה הכבדה ביותר שלו היא אחיו. יוסי אולמרט אישר במשטרה שקיבל במפתיע מש"ד – איתו לא הייתה לו כל הכרות מוקדמת – 500,000 שקל. בהנחה שיוסי יעלה על דוכן העדים, או יעיד בשיחת וידאו אם לא יוכל לבוא ארצה מפחד נושיו, ובהנחה שיחזור על דבריו במשטרה – המדינה תתקרב מאוד להרשעתו של אהוד בקבלת שוחד.

תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אהרן ברק  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי מסר  אורי קורב  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי אברבנאל  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אשר גרוניס / Asher Grunis  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם דנציגר / Yoram Danziger  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יעקב צבן  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מוסיה ארד  מני מזוז / Meni Mazuz  משה טלנסקי  משה  ישראל  משה לדור  משה סובל / Moshe Sobel  משה שמיר  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  נוית נגב  ניל הנדל / Neal Hendel  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נעמי גרנות  סלים ג'ובראן / Salim Joubran  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  רפאל פנחסי  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהוד אולמרט
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הזכות לערער
א.ל. רמת-גן  |  28/09/12 12:30
 
- המקרים שונים.השופטים הציעו
בני בנקר  |  28/09/12 14:51
2
לא יאמן? עובדה!!אלף לילה ולילה ל"ת
הניה  |  28/09/12 12:50
3
הירהור על העירעור(?)
יוסי מ  |  28/09/12 12:53
 
- משפט המפתח במאמר הזה הוא:
יוסי צודק.  |  28/09/12 13:57
 
- עינים להם ולא יראו ?
אנטי וירוס  |  1/10/12 07:19
4
ערעור?רק בפקוח חצוני על פרקליט
ע_הראל  |  28/09/12 16:17
5
נאשם שזוכה לא יכול לערער על זי
עובדיה הוכמן  |  28/09/12 17:46
 
- הצביעות חוגגת
עידןסובול  |  30/09/12 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיר שפיגל
בשנים האחרונות עולה השימוש של משרדי עו"ד רבים ביועצי תקשורת    זאת כתוצאה מהתחרות הרבה בשוק וההכרה בכוחה של התקשורת לסייע לעורך הדין, לא רק בחשיפת השירותים אותם הוא מציע, אלא אף בגיבוש דעת קהל אוהדת כלפי לקוחו וכתוצאה מכך בניהול המשפט
מוטי גולן
על משה רבינו ודמותו הרבגונית והמיוחדת שאדם מן השורה יתקשה לשערה ולאומדה, כבר נכתבו הררי מידעים, פרשנויות ומאמרים    פעמים נדמה, שכאשר באים ורוצים להוסיף עוד אפילו "קורט לבונה" [מנחות א, ב'] לדמותו של משה נמצאים בחינת "כל המוסיף - גורע"
יובל לובנשטיין
מי מאיתנו לא נפל קורבן והכניס לעגלה ביצים יקרות? רוצים לדעת למה? להלן כמה סודות בתחום מעניין זה
תומר ישראלי
השמאל רוצה שלום. השמאל מוכן לוויתורים, ויתור על שטחים ועל ישובים. אך האם השמאל מוכן לשלם את מחיר ההגנה על השלום? האם השמאל יוכל לשכנע אזרחים מהמרכז להאמין בדרכו? האם השמאל מוכן להתמודד עם הכישלונות שכבר קרו? האם הטרנד החברתי/כלכלי יספיק כדי לחולל מהפך שלטוני? לדעתי לא וללא חידוש ורענון בעמדה המדינית של השמאל מובטחות לו עוד שנים ארוכות באופוזיציה
איתמר לוין
על פני 22 עמודים ו-8,690 מילים של החלטה בנוגע לדלק נדל"ן, ורדה אלשיך בעיקר מטיפה מוסר לכל העולם    כבודה שוכחת שזה איננו תפקידה, ובעיקר שוכחת שהיא כיום השופט האחרון בישראל היכול להטיף מוסר לאחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il