X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לנתניהו נטייה להתחמק מנקיטת עמדה בנושאים שהיו דורשים ממנו להתעמת עם חלקים שונים של הממסד נטייה זו הרגיזה רבים אבל בסוגיית אירן, נתניהו כבר אינו יכול להתמהמה, ולא משנה מה יגידו עליו בניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
נתניהו. נרתע שוב ושוב מנקיטת פעולות החלטיות [צילום: AP]

כעת, כאשר הנושא האירני מגיע לנקודת הכרעה, העובדה שנטל ההחלטה הגורלית מונח על כתפיו של בנימין נתניהו היא אירונית וקצת מדאיגה. שכן, חרף הפוטנציאל העצום שלו - אינטליגנציה, כריזמה, כשרון רטורי מעולה, ידע מעמיק בנושאי כלכלה, ולמרות העובדה שהוא קיבל שוב ושוב את ההזדמנות להיות מנהיג מהסוג שכל כך חסר בישראל, הרי הוא נמנע שוב ושוב מלפעול בדיוק באותן נקודות זמן שבהן מעשיו היו יכולים להניע את המדינה היהודית בכיוון שונה מאוד, בכיוון שסביר להניח שהיה ראוי יותר.
ראשית כול, כאשר נבחר לראשות הממשלה בשנת 1996, רבים בישראל ציפו שהוא יפסיק את תהליך אוסלו שממשלת העבודה יזמה כמה שנים קודם לכן. במקום לפעול בתקיפות כדי לעצור הימור פוליטי שהיה ברור שהוא חסר אחריות, כזה שכלל שיגעונות כמו חימוש ה"משטרה" של ערפאת בתמורה להבטחתו החגיגית שהנשק לא ישמש נגדנו - ראש הממשלה החדש לא רק נמנע מלעצור את רכבת אוסלו, אלא אף נתן לה דחיפה על-ידי העברת שליטה כמעט מלאה בחברון לפלשתינים. כך הוחמצה הזדמנות פז לעצור את תהליך אוסלו בשלב מוקדם, דבר שהיה מונע הרבה מהנזק וההרס שגרם למדינה היהודית בסופו של הדבר.
כעבור כמה שנים, כאשר כל המבטים בימין היו ממוקדים בנתניהו, במחשבה שהוא האיש היחיד שיהיה מסוגל לעצור את אריאל שרון ואת תוכנית ההינתקות שלו, כאשר המתינו שסוף סוף יקח אחריות ויוביל את המרד, שוב הוא נמנע מלמלא אחר הציפיות, והוא נסוג בהכנעה. כשלא נשאר אף אחד שיוכל לעצור את שרון, תוכניתו יושמה, וכעשרת אלפים יהודים גורשו מבתיהם ונחלו חיי אומללות, ואילו רצועת עזה הפכה לאחד מבסיסי הטילים הגדולים בעולם.
גם עכשיו, בכהונתו השנייה כראש ממשלה, בה זכה בקואליציה המתאימה מאוד להעדפותיו, ממשיך נתניהו להרתע מנקיטת פעולה החלטית בסוגיות מפתח מסוימות. הסוגיה הבולטת היא אי עמידתו מול פרקליטות המדינה בנושאים הקשורים להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון.
יש לנתניהו נטייה להתחמק מנקיטת עמדה בנושאים שהיו דורשים ממנו להתעמת עם חלקים שונים של הממסד. נטייה זו הרגיזה רבים. אבל בסוגיית אירן, נתניהו כבר אינו יכול להתמהמה, ולא משנה מה יגידו עליו בניו-יורק טיימס. אפילו האו"ם, שאינו בדיוק ידיד של ישראל, הצהיר לאחרונה כי בפברואר 2013 לאירן יהיה כל מה שנדרש כדי לבנות פצצה גרעינית.
הזמן אוזל
נכון, רבים יטענו שהשגת המרכיבים הדרושים לבניית פצצה והיכולת לעשות כן עדיין אינה פצצה, ולכן ישראל אינה צריכה לנקוט בפעולה חד-צדדית. אבל רבים מאלו שטוענים כך היו גם תומכים נלהבים של אוסלו ושל ההינתקות מרצועת עזה, יוזמות מדיניות שהובילו למותם של ישראלים רבים ואשר במבט לאחור התבססו על הנחות שהיו שגויות בעליל. בנוסף, חלק מהקריאות נגד פעולה חד-צדדית של ישראל מגיעות מאנשים שמתגוררים רחוק מאוד מישראל ומכל איום ישיר מאירן, גם אם רבים מהם בעלי כוונות טובות. בכל מקרה, אין להתחשב בדרך כלל בקולות אלה, ואני יכול רק לקוות שנתניהו לא יושפע מהם.
כמו-כן, כל התנגדות לפעולה ישראלית מצד הנשיא אובמה, האיש שמדיניותו הנאיבית חיזקה כוחות קיצוניים בעולם הערבי/המוסלמי, או מצד הילרי קלינטון, מזכירת המדינה שהציגה חוסר הבנה מוחלט של העולם הערבי/האיסלאמי, כשאמרה לאחרונה "איך זה היה יכול לקרות במדינה שעזרנו לשחרר?" - אינה צריכה למנוע מישראל לפעול על-פי האינטרסים שלה.
בסופו של יום, נתניהו יצטרך להחליט, ואין לו עוד זמן רב. יתר על כן, הוא יצטרך להחליט בלי להסתמך על ארצות הברית. בהיבט מסוים יש כאן צדק שמיימי, כיון שזה שנים אומרים מנהיגים ישראלים "לעולם לא עוד", כלומר, לעולם לא נשב בחיבוק ידיים ונישחט תוך המתנה שהעולם יעזור לנו, ואילו במציאות, במשך שנים, מנהיגים ישראלים חמקו מפעולה נועזת בהתמודדות עם איומים שונים, ובמקום זאת, פנו שוב ושוב לעזרה מארצות הברית ומשאר הקהילה הבינלאומית.
למרות שתיתכן שתפרוץ מלחמה כתוצאה מתקיפה ישראלית, בין אם תפעל לבדה ובין אם תפעל עם ארצות הברית, הרי מחיר חוסר פעולה ישראלית עלול להיות גבוה הרבה יותר. ראש הממשלה נתניהו בוודאי יודע זאת. השאלה היא האם סוף סוף יתעלה על עצמו ויתגבר על נטייתו שלא לפעול.

תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  30/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן להחליט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי החליט לא להתקיף את איראן ל"ת
איך לא הרגשת?   |  30/09/12 07:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
אם חלום הבלהות יתממש וראש הממשלה לשעבר, המגה מושחת, אהוד אולמרט, יחזור לחיים הפוליטיים וינסה להיבחר מחדש לראש הפירמידה השלטונית, יקיץ הקץ על התקווה שניתן לנקות את האורווה השלטונית המצחינה
רפי לאופרט
תשובה לשאלה כל כך יסודית אינה ניתנת להיאמר במשפט אחד, אף על-פי שאחד המגיבים לכתבה של יואב יצחק כמעט והצליח לעשות זאת כשכתב: "אם 'מעריב' ו'הארץ' הם אותו הדבר - אין צורך בשניהם"
ענבל בר-און
אם תיקלעו במקרה לאתר הבית של עיריית ראש העין תגלו עיר קסמים אוטופית    אבל לא תצליחו לשמוע את האוטופיה מרוב רעשי רקע מסביב    ראש העין - חלום או סיוט?    רעש הוא טרור, כתבה רביעית בסדרה
מתי דוד
על-פי פסק הדין, ועל-פי סוללת עורכי הדין של אולמרט, ניתן להגיע למסקנה שאולי בעצם כל מה שקרה, זו עלילה זדונית להדחת ראש ממשלה, צדיק וישר דרך, ללא רבב של אשמה פלילית
אברהם פכטר
הרמז העבה ששלחו שופטי העליון בפס"ד בו זוכה אדם מאישומי מין, כי במקרים בהם מזוכה אדם פה אחד אין מקום לערער לערכאה גבוהה יותר, הוא התערבות בוטה וגסה בשיקול הדעת של הפרקליטות המייצגת את אינטרס הציבור (האם יש רמז למשפט אולמרט?). אין לביהמ"ש העליון מנדט לקבוע על מה ומי יערער בזכות לערכאה גבוהה יותר. על לשכת עוה"ד, היועמ"ש ועמותות לתקינות שלטונית להתנגד נמרצות ומיד. מדובר בזכות קונסטיטוציונית שאסור לוותר עליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il