X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי שראינו שהתורה היא שירה, נלמד להקשיב לה מה הם יסודות ההקשבה? שיעור בקשב וריכוז (לא, לא מה שחשבתם) ולקינוח, הפק"ל האישי שלנו מיום הכיפורים
▪  ▪  ▪
השמיעה היא אלמנט מרכזי ביהדות [צילום: פלאש 90]

כפי שהצבענו בפרשת וילך, המפתח לקישור בין שתי הפרשות נעוץ במילה 'שירה'. הן במשמעות המוסיקלית והן במשמעות הלירית התורה קרויה שירה. הדגשנו את המימד החוויתי, כמו גם את אלמנט ההתחדשות, החיוניות וההתרעננות שמעניקות מצוות התורה. פרשת האזינו כוללת בתוכה תוכחות רבות. למרות זאת היא קרויה שירה. בתפיסה הכוללנית, שעליה מצביע רבי נחמן מברסלב - ואשר מונחת ביסוד תורתנו הקדושה - הנפילה היא תמיד מנוף לצמיחה ולהתחדשות.
בין קשב להאזנה
המפתח לפרשה, ולקיום התורה כולה, טמון בפסוק הראשון של הפרשה: "הַאזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה, וְתשמע הארץ אִמְרֵי פי".
כיצד נחשפים לניגון? ישנן שלוש דרגות בשמיעה. הראשונה היא השמיעה החושית, ברמה הסנסואלית, השמיעה הפאסיבית באוזן בלבד. השנייה היא השמיעה ברמה התפיסתית בתודעה (mind). זוהי דומני דרגת הקֶשב האקטיבי, כאשר הדברים הנשמעים נקלטים בתפיסתנו. הדרגה השלישית הדינמית הגבוהה ביותר היא ההאזנה, ההפנמה של הדברים, כשהתפיסה הופכת לתובנה שכלית, ומבחינה רגשית למנגינה, לזרימה פנימית.
מעֵבר לפירוש הקלאסי, שהשמיים והארץ הנצחיים הם עדות לקיום התורה הנצחית, הרי מבחינה סמלית כשמדובר בעניינים ארציים, נאמרת דרגת השמיעה השטחית ביותר - השמיעה הסנסואלית, החושית, החיצונית. לגבי נושאים גשמיים, לצורך התפקוד המעשי ברמה הפרקטית, יש צורך להפעיל את השמיעה החיצונית בלבד, ללא קשב והפנמה. משום כך גם האמירה היא חיצונית בפה בלבד. התרבות הנהנתנית, המזרחית והמערבית - וַיִּשְׁמַן ישורון וַיִּבְעַט - לא ממחוזותינו היא.
לעומת זאת, בנושאים רוחניים, שמיימיים, לא די בשמיעה בלבד. התהליך הוא דינמי. יש צורך בקליטת הדברים ובהפנמתם, בקשב, בריכוז ובהאזנה פנימה נקנים דברי תורה ותרגומם למצוות. משום כך נדרש כאן כוח הדיבור, המשקף את צלם אלוקים, והחיבור לקדושת הבורא. זהו הנשק הייחודי של העם היהודי - הקול קול יעקב, המתבטא בתפילה ובלימוד תורה, באמונה ובקיום מצוות. "האמנתי כי אדבר", אמר נעים זמירות ישראל. דרך הדיבור, בתהליך הקֶשב לדברי תורה, קליטתם והפנמתם, מגיעים לאמונה ולקיום מצוות. ניגון התורה הופך למנגינה הפנימית של חיינו.
ראוי לציין שהשמיעה, על שלביה השונים, היא אלמנט מרכזי ביהדות. הפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", שמכיר כל יהודי, ואשר מהווה את יסוד האמונה, התפילה והמצוות בכלל - פותח בקריאה דרמטית לכל יהודי לשמוע, ולהקשיב לקולו הפנימי. מאותה סיבה בראש השנה הברכה על התקיעות היא "לשמוע קול שופר", ולא "על תקיעת שופר". סוד משמעות התקיעות טמון בהאזנה להן ובהתחברות אליהן מתוך עומק נשמתנו והעצָמת אישיותנו.
קידוש החיים
עם זאת, כדאי לשים לב שהתורה כורכת את השמים, המסמלים את המצוות ואת הארץ, המסמלת את החיים הגשמיים, בפסוק אחד. מדוע? כדי להצביע על גישת היהדות, אשר בניגוד לדתות אחרות שוללת את הנזירוּת מן החיים, ודוגלת בשילוב הרוחניות בחיים החומריים ובקידושם על-ידי המצוות. על הנזיר להביא קורבן, כי בתפיסה היהודית הנזירות היא חטא. את האכילה מקדשים על-ידי ברכות (מעֵבר לאמירת תודה, לה' כמובן - לפחות כמו זו הנאמרת לאדם על כיבוד - הברכה עוצרת את התאווה הראשונית של יצר הזלילה ומרסנת אותה), את הזוגיות על-ידי קידושין וטהרת המשפחה, ואת חיי הבהמיות על-ידי הלכות כשרות.
כפי שכבר ראינו, מול מגוון האסטרטגיות והטקטיקות של היצר המפתה, המציג את עצמו כידיד של האדם, אשר גואל אותו מקורי השינה כדי שלא יקום לתפילה למשל - בניסיונותיו הבלתי נלאים ללכוד את ה'קורבן' ברשתו - אנו מנטרלים את היצר ומשתקים אותו ברגע הראשון שהוא המכריע. את תאוות הזלילה כאמור מרסנים על-ידי הברכה, את קורי השינה מנערים בתפילת 'מודה אני' במיטה וכך הלאה. את ה'סוּר מרע' אנו מקדשים על-ידי 'עֲשֵׂה טוב', מצוות התורה. מעט מאור התורה, כדברי חז"ל, דוחה הרבה מן החושך.
כיצד להיגמל מהרגלים וממידות רעות? הרמב"ם מצביע על טכניקה שיטתית, להתמקד בתיקון מידה אחת, בהדרגתיות, במשך ארבעים יום. דרך אחרת לגמילה היא על-ידי התבוננות בשמיים, בגדולת הבורא, והאזנה להם, כפי שפותחת הפרשה. "שאו מרום עיניכם", אומר הנביא, "וראו מי ברא אלה". ההתבוננות והריכוז בנפלאות הבריאה, מטֶבע הדברים מגמדת את הצרכים החומריים, ומעמידה אותם בפרופורציות הנכונות.
היהודי והתחפושת (לא רק בפורים)
ולסיום, איזה ציוד אישי ניקח איתנו מיום הכיפורים הקדוש, שבּוֹ עם ישראל היה ספון בבתי הכנסת בתפילות ובהתייחדות עם הבורא? סיפור חסידי ידוע מספר על סוחר חסיד אחד שבמהלך מסעות עסקיו לבש בגדים רגילים, ורק כשנפגש עם רבו, לבש את מלבושיו החסידיים. יום אחד הרגיש הסוחר את השקר בנפשו, והחליט להפסיק את ההצגה ולהופיע גם לפני הרבי בבגדיו הרגילים. וכך עשה. אולם הרבי ששם לב לשינוי, העיר לו, שמהותו האמיתית כחסיד היא בלבושו החסידי, ומה שהוא לובש בחוץ, זו התחפושת.
כך עם ישראל האמיתי הוא זה המתחבר לאמונתו, לבוראו ולסליחות כמו ביום הכיפורים ובימים הנוראים. את המנגינה הזאת אי-אפשר להפסיק. וכשהוא מפסיק, זאת התחפושת וההצגה שלו. יהודי אף פעם לא מפסיק להיות יהודי, גם כשהוא עוטה עליו תחפושת מערבית.

תאריך:  30/09/2012   |   עודכן:  30/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשיבו, הקשיבו - פרשת האזינו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
משה רבנו בתגובה:"הלאדוני תגמלו
קורןנאוה טבריה  |  2/10/12 05:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
"ועתה כיתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד בפני ישראל"    שירת ההיסטוריה של עם ישראל    מפרשת האזינו למדים על מצוות כתיבת ספר תורה
נרי אבנרי
המסר אחיד: הפרקליטות עשתה "פוטש" והורידה ראש ממשלה מוצלח! אולמרט הוא התקווה הלבנה. ביחד עם התקווה השחורה מהבית הלבן, ועם רוח גבית של רוצחי אופי חדורי אמונה - ניתן לעשות משהו...    אולמרט היה ראש ממשלה מוצלח? הלכתי לארכיון
עמי דור-און
אירן המנסה להתגרען חייבת להבין כי אם הפרסומים נכונים, אז פצצת מימן ישראלית אחת בעוצמה של לא יותר מ-5 מגה-טון שתוטל על טהרן תמחק אותה ואת מיליוני תושביה מעל פני האדמה, ופצצת אטום אחת שתוטל על שדות הנפט האירניים תהפוך אותם למדורה אחת גדולה של קרינה רדיואקטיבית לעשרות שנים; וגם: אירן כמדינה תחדל להתקיים, ויחד עם כל עדת מנהיגיה המתלהמים לא תהיה אלא זיכרון נורא על דפי ההיסטוריה
אהרון שחר
איך קרה שמלח הארץ, לוחם בסיירת מובחרת, בן לאיש רוח ציוני פטריוט, הפך לשליט אטום העושה כל מאמץ כדי לרסק את המדינה?
מיכאל הרשקוביץ
נתניהו נאם בשבוע שעבר בעצרת האו"ם את נאום חייו והציב פצצה מתקתקת על דוכן הנואמים מול עיניהם הפעורות לרווחה לא רק של הנוכחים באולם, כי אם מול כל הקהל ברחבי העולם שצפה בשידור נאום חייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il