X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור חשיפת נתוני המיצ"ב מועלות טענות שונות בנוגע לטיב ההחלטה לגלות אותם לציבור מה חשוב יותר, זכות הציבור לדעת או החינוך? האם באמת בעקבות פרסום הציונים התחרות בין בתי הספר על ליבם של ההורים, או יותר גרוע מכך – תגרום להנהלות בתי הספר לוודא שהניגשים לבחינות יהיו המצטיינים – עד כדי סינון של תלמידים חלשים יותר?
▪  ▪  ▪
האם רק הציונים חשובים? [צילום: פלאש 90]

לא בשם השקיפות פורסמו תוצאות בחינות המיצ"ב, אלא על בסיס הוראת בית המשפט העליון. ניתן היה לערוך כאן דיון על מעורבותו הנרחבת של בג"ץ בהחלטות ממשלה, אך זה שיח שצריך להניח בצד, שכן דווקא משרד החינוך שהתמהמה עם פרסום הסקר הוא שהציב את עצמו בעמדת נחיתות.
ההתמקדות בעצם פרסום הנתונים, בתואנות שונות על פגיעה בחינוך עצמו אינה אלא התחמקות מהנתונים. אם הנתונים יגרמו לשינוי התנהגותי, כגון עריכת תוצאות הבחינה – על-ידי סינון תלמידים ביום הבחינה, הינן ממש כמו פרסום נתוני הזכאות בבגרויות בתיכונים. האם שם ישנה תחרות על טיב בית הספר? כנראה שכן. האם בגרויות הן האומדן היחיד לחינוך טוב? האם הציונים הם הקריטריון היחיד העומד לעינינו? ההורים, הילדים, המורים, המנהלים?
פחות כסף, פחות חינוך
הנתונים עצמם מעלים תמונה עגומה. פחות כסף – פחות חינוך. זה מזכיר לי קריקטורה שפעם ראיתי, בה מוצגים כמה חיות: פיל, קוף וג'ירפה שאומרים לכולם לטפס על אותו העץ וככה בוחנים את כולם באותם מדדים. במבחן התוצאה, מן הסתם שלחתול קל יותר לטפס על העץ.
המציאות קשה עבור תושבי הפריפריה, שאינה מקבלת הזדמנות הוגנת. יותר מכך, אם נניח שהשכלה היא גורם מכריע בהצלחה בחיים, כפי שמרבית האנשים מניחים, סביר להניח שמי שאין להורים שלו כסף – יגדל להיות כמותם, אלא אם הוא מחונן או בעל מוטיבציה מיוחדת. בפועל, ההתמקדות ברשויות ולא בבתי הספר עצמם מעניקה לנו שיעור חשוב בנוגע לניידות החברתית בישראל.
אבל אלו אינם הנתונים היחידים שיש להביט בהם. מדד של משרד הביטחון שפורסם לפני כחצי שנה, בדק את הקשר בין אחוז הגיוס לבין מדד הטיפוח (מדד שטראוס), הכולל נתונים כגון השכלת ההורים, נשירה מבית הספר, מספר נפשות במשפחה, מגורים בפריפריה, שיעור עולים חדשים, גובה הכנסה ועוד. המחקר העלה כי אחוז הגיוס, בייחוד לשירות קרבי, גבוה יותר בפריפריה מבמרכז, שם נמצאות כאמור רשויות בעלות אמצעים נרחבים יותר.
כאן זה המקום לשאול – מה חשוב יותר? תלמידים שיגדלו להיות עשירים יותר או כאלו שיהיו מוכנים להשתתף בנטל החברתי?
חינוך יוגדר כטוב אם התלמיד יקבל סולם ערכים ראוי, לא אם יסיים עם ממוצע של 99. ציונים טובים אינם מדד מוחלט לטיב האדם. כשהורה שולח את ילדיו לבית הספר, הציונים אינם הדבר העומד בראש מעייניו. מה כן? איך הוא מסתדר עם החברים, כמה הוא מתקשה בלימודים ואיך הוא מתמודד עם זה, אילו ערכים הוא מקבל. הציונים? ובכן, הם אמדן להתקשות בהבנת מהחומר, לא יותר.

תאריך:  03/10/2012   |   עודכן:  03/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז מה המיצ"ב?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בכנס מחזורים שנערך בגבעתיים
הגיע זמן לשינוי!  |  5/10/12 18:48
 
- שטיות
העשירים בשמאל  |  5/10/12 22:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, מתי ארנרייך
נראה מפסיקת בתי המשפט כי שינוי המגמה שחל בשנים האחרונות ומתן שיקול דעת לבית המשפט בתביעות לפירוק ניכר יותר בהחלטות על דרך הפירוק ופחות בהחלטות על הפירוק עצמו בו עדיין נוקטים בתי המשפט זהירות
אורי אליצור
זה לא ויכוח בין דתיים לחילונים אלא בין הישנים בלילה ובין הישנים בבוקר. מי שיוצא בשש בבוקר לעבודה יודע שכבר נגמר הקיץ כי הוא קם ממיטתו בבוקר בחושך וצריך להדליק אור בבית כשהוא מתארגן לצאת
ענבל בר-און
הטרדה מאיימת היא הידבקות בכוח לחיי הזולת שאינו מעוניין בכך    מי שמרעיד שכונה שלמה בדציבלים מחוררי עור תוף - מטריד את תושביה    רעש הוא טרור, כתבה חמישית בסדרה
רועי אורן
זוהי האווירה כרגע, אך כפי שנוכחנו לדעת ב-8 במאי, ארוכה הדרך עד שיעבור בקריאה שנייה ושלישית, החוק לפיזור הכנסת אשר יכניס את מדינת ישראל לקדחת הבחירות
אליקים העצני
בל ניתן לשקט ולרוגע של השנה החולפת להשלות אותנו    יש לנו הפסקת אש בלבד, לצורך הבחירות באמריקה    או, אם תרצו, אנו נהנים מן השקט שלפני הסערה, אותו יש לנצל לקראת המערכה המכרעת שעוד מחכה לנו    במגבלות היכולת האנושית מה נצפה, מה נאחל לעצמנו וממה כדאי להיזהר - בשנה הבאה עלינו לטובה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il