X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני רוצה לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה ושל קורבן עדוי במעטפה של ריטואל דתי, אין ליושב במרומים כל עניין בו
▪  ▪  ▪
הנביא ספג דברי נאצה [צילום: פלאש 90]

אני רוצה לצרף אושפיזין נוסף לסוכה שלי, אני רוצה לצרף את עמוס הנוקד, הבוקר ובולס השקמים מתקוע. אני רוצה לארח בסוכתי את מי שעל-פי התלמוד הבבלי, סוכה נב ב', נמנה בין שמונה "נסיכי אדם". מצער, שב"ויקרא" רבה י' ב' מגלים לנו, כי עמוס חווה בחייו מלוא החופן ביטויי הסתייגות למשמע נבואותיו. נשלחו לעברו דברי נאצה קשים וחובטים, על-ידי חלק הארי של בני דורו.
בימי מועד וחג יכול היה לומר לחברה בה הוא חי את המלים המייסרות: "שָׁנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם...כִּי אִם תַּעֲלוּ לִי עוֹלוֹת וּמִנְחוֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה...לֹא אַבִּיט... זִמְרַת נְבָלִים לֹא אֶשְמַע". (עמוס ה' 21-22).
אני רוצה לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה ושל קורבן עדוי במעטפה של ריטואל דתי, אין ליושב במרומים כל עניין בו. אין מקום לדפוסים טקסיים, אם לא שולבו בתוך מערכות חיים חברתיות, בהן קיימת נוכחות חזקה של עוצמת הפסוק "וַיִּגַל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן " (שם 24). אין מקום לריטואל חיצוני חסר ערכי מוסר וצדק סוציאלי בתוך חברה, המקדשת קוטביות מעמדית, ואף מנציחה אותה בברוטאליות רבה.
עמוס ניבא בימי ירבעם בן יואש מלך ישראל ועוזיהו בן אמציה מלך יהודה. זו תקופה של כיבושים טריטוריאליים, תקופה של חוסן מדיני וכלכלי (דברי הימים ב' כ"ו 9-11). שליטה מדינית על חלק משמעותי ממרחביה של סוריה כיום (כולל דמשק), עבר הירדן המזרחי, שפלת החוף הדרומי ועד גבול מצרים (מלכים ב' י"ד 25). שיעבוד מוחלט של כל עמי האזור, המחויבים בנתינת מנחות כסף ומסים גבוהים למערכת השלטון בישראל וביהודה (דברי הימים ב', ב' כ"ו 8) .
מסתבר, שהעוצמה הכלכלית סככה על שכבה צרה ולא חילחלה אל המוני בית ישראל. שכבה צרה זו נתפסה בעיני הנביא עמוס כ"פָּרוֹת הַבָּשָׁן... הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים", היא הייתה מאופיינת באורח חיים, שעלה על שרטון של הסתאבות והתבהמות - "...הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה" ( עמוס ד' 1) ובהתנכרות מוחלטת להון האנושי של החברה, שאותו ניתן לנשל אפילו עבור חוב של זוג נעליים (שם ב' 6).
מתוך כאב ואהבה
קשה היה לעמוס לדבר סרה בעם שאהבה אליו בערה בעצמותיו "מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטָן הוּא " (שם ז' 2-5). מתוך כאב ואהבה רבה לעמו הוא השמיע את מסריו. מסרים, שנדחו על-ידי "שַׁאֲנָנִים בְּצִיּוֹן וּבוֹטְחִים בְּהַר שׁוֹמְרוֹן" (שם ו' 1). ניכרים פצעי אוהב של נביא, השולח מלים קשות לכתובתם של "הַשּוֹכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן, סְרוּחִים עַל עֲרִישׁוֹתָם וְאוֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹך מַרְבֵּק " (שם ו' 4).
הייתי רוצה בימים אלה, שהאושפיזין שלי יהיה הנביא שלחם לקיומה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי למען חברה ללא ניכור מעמדי. נביא שלא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של אתה בחרתנו, והעביר את רעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת.
היה זה הנביא עמוס שהעמיד את רעיון הבחירה לדיון - "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְרָאֵל" ההבדל הוא בכך ש"אֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, פְּלִישְׁתִים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר" (שם ט' 7). האמירות האמיצות נאמרו לכתובתה של החברה למרות גלויי נלעגות רבים וביטויי אי אמונה כלפי דבריו ( שם ט' 10).
כואב לקרוא את ספר עמוס ולהפנים, שנבואותיו נדחו על-ידי שאננות ויוהרה של הנהגה מדושנת במציאות של כיבושים טריטוריאליים וכפיפות כנועה של כל העמים במרחבים הגובלים עם ממלכת ישראל ויהודה.
אני מבקש לארח בסוכה את ספר ההתרסה האמיצה והכנה נגד קוטביות מעמדית, שהעמידה מצד אחד עלית אמידה ומנגד הון אנושי חבוט ומוכה. אני מעריץ את איש האדמה הנוקד, הבוקר והבולס שקמים, שיצא לחזית המאבק החברתי - את הנביא עמוס. מי יתן ועולם הערכים, שהסעיר את הנביא עמוס יהיה אושפיזין מכובד בסוכתה של החברה בישראל.

תאריך:  04/10/2012   |   עודכן:  04/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנביא עמוס - אושפיזין לסוכה
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
החברה הישראלית זקוקה לעמוס
הלן ר.  |  4/10/12 12:25
2
איתן , נהניתי מהרשימה על עמוס
הלן ר.  |  4/10/12 12:31
3
אניממעריצין של האושפזין עמוס
ידידיה  |  4/10/12 15:07
4
האושפזין שלי
שולה....  |  4/10/12 15:30
5
השאלה אם עמוס הנביא היה יכול
איריס כהן  |  4/10/12 18:53
 
- לאיריס כהן
איתן קלינסקי  |  4/10/12 21:09
6
הדתיים והחרדים הכי אנושיים
עמוס שנער  |  5/10/12 00:41
 
- אין במאמר התייחסות שלילית לדת
לעמוס שנער  |  5/10/12 04:24
 
- נראה לי שיש רמז לכך.
עמוס שנער  |  5/10/12 13:01
 
- באמונתינו נחיה
qwertyui  |  5/10/12 14:28
 
- אשמח לדעת את שם המאמר
עמוס שנער  |  5/10/12 17:19
 
- לעמוס שנער
איתן קלינסקי  |  5/10/12 21:26
 
- על איזה ציבור חרדי אתה מדבר?
בן דוגית  |  6/10/12 15:58
 
- למר קלינסקי ובן דוגית
עמוס שנער   |  6/10/12 21:57
7
ישראל חייבת לאזרח את סוכת עמוס
נעמי קלין  |  5/10/12 07:14
 
- הנעמי כל כך מטומטמת שבא לבכות
מגיב ותיק  |  6/10/12 02:42
8
שבת שלום וחג שמח. ל"ת
נעמי קליין  |  5/10/12 07:21
9
גם אני רוצה את עמוס אושפזין
תקוע  |  5/10/12 14:37
10
חג. שמח ל"ת
חג. שמח  |  6/10/12 10:06
11
תבורך על הכתבה. ל"ת
מגיבה  |  6/10/12 14:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה יצחקי
מדהים היה לראות את התגייסותם של כל עיתונאי הגילדה הפוסט-ציונית לתמיכה בקיפניס ולעידוד המכירה של הספר ההזוי, רק משום שהוא מתאים לאג'נדה שלהם על מדינת ישראל הפולשת, הכובשת, המפלה והמנצלת, סרבנית השלום
ציפורה בראבי
משה נפרד מעם ישראל בברכה לפני מותו - ברכה מיוחדת לכל שבט וברכה כוללת לכל העם. כך נלמד אנו - לסיים כל דבר בברכה לטוב
ציפורה בראבי
הזדמנות אחרונה להשלים את התשובה    הושענא רבה - הוא "יום החותם", יום חיתום הדין
רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח ניסרין סלמאן
מחודש ינואר 2012, רק מלכ"רים ומוסדות כספיים אשר מחזור עסקותיהם השנתי לשנת 2011 עלה על 20 מיליון שקלים ו-4 מיליון שקלים, בהתאמה, יהיו חייבים בדיווח מקוון למע"מ
אלי אלון
מזה כשבועיים סגור סניף הדואר ברחוב זמנהוף בת"א    הוא נסגר בחופזה יחסית וממוקד המידע של חברת דואר ישראל נמסר כי הוא נסגר בהוראת גורמי בטיחות בשל בעיות תשתית ואינסטלציה חמורות העלולות לסכן את בטיחות השוהים במבנה    הדבר מתמיהה שכן רק לפני כשנה וחצי, ואולי קצת יותר, בוצעו בסניף עבודות שיפוצים נרחבות ומקיפות שנמשכו חודשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il