X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהי שמחה? מה חשיבותה? סוקרטס קבע כי אושר הוא הוא תכלית העולם השמחה בחג הסוכות נקבעה על שני דברים - על התורה ועל העבודה
▪  ▪  ▪
חג סוכות - שמח [צילום: פלאש 90]

שמחה מתאפיינת בקו פתלתל קטן המתגנב אל השפתיים. בצידי העיניים, גם שם, התקמטויות קטנות נוצרות, בנוסף לחיוך. מצוות החג, בנוסף לקן הפתלתל אליו אנו מתגנבים מתוך ביתנו הקבוע הוא הקפיצות, קטנות כגדולות, על הסיום ועל ההתחלה של סבב התורה.
ומהי שמחה? מה חשיבותה? סוקרטס קבע כי אושר הוא הוא תכלית העולם. אפיקורס הקצין גישה זו וסבר כי על-פי ההנאה, העונג, ניתן לקבוע מה טוב ומה רע. אך האם שמחה ואושר הם אותו הדבר? לרוב יענו על כך שאושר הוא שמחה עילאית, כלומר הוא מעל לדרגתה של ההנאה הרגעית, הוא מצב קבוע, שלא לומר תמידי של שמחה.
והיית אך שמח
דברים רבים גורמים לנו לחייך. מראה של ילדים משחקים, למשל. או שיר טוב ששמענו. אולי נוף מרהיב, הנשקף לעינינו עם שחר. בדיחה טובה, או הרגע המביך שלאחר בדיחה גרועה. לראות אדם יקר שלא ראינו זה מכבר. זה יכול להיות סימן קטן שנשקף לנו מלמעלה, מהצד השני של מרפי – באחד מאותם ימים בהם הכל מסתדר לנו. או חיוך של מישהו אחר. לעתים, זה פשוט מידבק.
אך מעל לכל, השמחות הרגעיות האלו, על-אף שחלקן יכולות להשלים לנו תמונה שקורנת מאושר, מחווירות לעומת שמחת אדם על הישג. זה יכול להיות פרויקט ארוך שהוא עבד עליו, שעצם סיומו מהווה הקלה גדולה, ודי לו בכך. התגמול שיקבל בעבור עמלו בוודאי גדול מאותה הקלה. זה יכול להיות חודש קשה בעבודה, שכולל הרבה שעות נוספות, והתגמול הכספי מפצה על כך. זה יכול להיות משפט-פתיחה שחשבת עליו רבות וניסית אותו המון פעמים וסוף-סוף הוא הלך, אחרי חיזור ארוך. זה יכול להיות מאמץ להסיר משקל עודף, לעלות על המשקל, או להביט במראה ולראות את ההבדל.
אז מה ההישג בחג הזה? האם עצם העובדה ששרדנו שנה נוספת, לאחר הימים הנוראים, ובייחוד לאחר יום הדין? הרי השמחה בחג נקבעה על שני דברים - על התורה ועל העבודה. ככל הרגלים, גם סוכות הוא חג המבוסס על חקלאות. חג האסיף הוא הזמן לקצור את הפירות שנזרעו והושקו לאורך השנה, אוספים את היבול, אחרי שנה של עבודת-אדמה מפרכת.
עוד דבר. לא לשווא חג האסיף נקבע רגע לפני שמתחילים בסבב חדש של קריאה בתורה. הפרשה הראשונה היא בראשית, אז נגזר על האדם לעבוד את האדמה – ובזיעת אפך תאכל לחם. וכאן, כביכול שנה לאחר הגזירה – הוא קוצר את לחמו.
אך ההישג האמיתי שעלינו לשמוח עליו הוא השיבה. בתחילת השנה, באזור בראשית, המטרה מסומנת. היא נראית רחוקה. מתחילת העולם ועד לימי יהושע. דרך אבות, דרך בנים, דרך כהנים ולויים. דרך ארץ, דרך המדבר. ההישג הוא לא רק בסיום, הוא גם בעצם המוכנות לעמוד שוב בפני אותו אתגר – ולהתחיל שוב.

תאריך:  04/10/2012   |   עודכן:  05/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ושמחת בחגך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
והיום עח איזו עבודה אתם שמחים? ל"ת
עבודת החילונים...  |  7/10/12 19:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס דאי
יש בי שמחה לאיד לנוכח הנוק-אאוט שחטף ברק אובמה המוסלמי בעימות מול המושל מיט רומני, אוהב-ישראל מובהק. מתברר שאובמה הוא חנון שעדיין מנגב את החלב מהשפתיים ובסך-הכל קריין טוב של כתוביות
איתמר לוין
חג הסוכות, בו הקריבו בבית המקדש 70 פרים בתפילה לשלומן של 70 אומות העולם, הוא זמן מתאים לכמה הרהורים על הנעשה בזירה הבינלאומית במספר סוגיות הקשורות גם אלינו
איתמר לוין
המשבר במעריב והמשבר בהארץ אומנם מושפעים מאותם גורמים חיצוניים, ובראשם המשבר בשוק הפרסום, אך ביסודם הם שונים לחלוטין. מעריב סובל מניהול עסקי כושל, ואילו הארץ סובל מכשלונות סדרתיים של עמוס שוקן ומאידיאולוגיה שאינה מקובלת על הרוב הגדול של תושבי ישראל. ההבדל הזה עשוי להשפיע גם על גורלם
צבי גיל
הרהורי לב על קץ האנדרלמוסיה הפוליטית והערכית בארץ
ציפי לידר
משמחת תורה לזאת הברכה: תחנות הסְטַרְט- אַפּ והזינוק לקראת ... ההתחלה    על הצופן הגנטי (לא, לא מה שחשבתם), מעגלי ההתחדשות והצמיחה ומה שביניהם    וגם: מי הוא הזקן הצעיר לנֶצח בתורה הקדושה? כן, משה רבנו
רשימות נוספות
פרס: "שהמן הרשע (אחמדינג'אד) ייעלם"  /  מירב ארד
סוכה מרהיבה במלון ענבל ירושלים  /  טל מרום מלובץ
פעילויות אתגריות לכל המשפחה ביםכרמל  /  גילי עבודי
הושענא רבה – ההזדמנות האחרונה  /  ציפורה בראבי
בחג יושבים בקופסה  /  צור ארליך
ושמחת בחגך  /  ציפורה בראבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il