X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בן דרור ימיני יכול להירגע - בשלב זה אין כל אפשרות לחלום על קואליציה חלופית שתערער על הקואליציה הימנית דתית, ומכאן שכל הדיבורים על גיוס חרדים לצבא ושוויון בנטל ערכם כקליפת השום כמו יתר ההצהרות של בלון התקשורת - יאיר לפיד. הבסיס הפוליטי של נתניהו נראה מוצק
▪  ▪  ▪
ישראל ביתנו - היחידה שיכולה להטות את הכף [צילום: פלאש 90]

לבן דרור ימיני, פובליציסט שאני מעריך מאד, יש בעיה קלה בחשבון, בעיקר בפעולות חיבור וחיסור בסיסיות. ברשימתו האחרונה הוא מבשר לעם בציון ש שום דבר אינו סגור, "אם המרכז יצליח להעביר חמישה מנדטים, רק חמישה מגוש הימין לגוש המרכז - הרי שכל הקלפים ייפתחו מחדש".
הלכתי לספור - אכן לגוש הימין היום 65 מנדטים ולגוש השמאל-מרכז 55. אם יעברו חמישה מנדטים למרכז ייווצר שוויון כאשר בגוש השמאל מרכז אנו כוללים אחד עשר חברי כנסת של הסיעות הערביות. האם בן דרור ימיני מבסס את הקואליציה החלופית שלו על בל"ד? בהכירי את רשימותיו ודעותיו האפשרות הזו נראית לי דחוקה מאד.
החשבון פשוט, על-מנת שגוש השמאל מרכז יוכל לצפות לשלטון צריך לצרף מפלגה רצינית מהמחנה הנגדי. אם החרדים יצטרפו כגוש אחד הם יכולים להכריע את הכף. תסריט כזה אפשרי רק אם הליכוד ינסה לבגוד בהם! בכל מצב אחר קיימת כאן ברית פוליטית אמיתית ויסודית וזו גם הסיבה שכל מי שסבור שנתניהו יוותר על החרדים לטובת קואליציה עם יאיר לפיד חי בסרט. בכל מצב בו יכלו בעבר החרדים להכריע לטובת קואליציה ימנית כך עשו ואין סיבה פוליטית להניח שיפעלו אחרת בעתיד.
"ישראל ביתנו" - היחידה שיכולה להטות את הכף
נותרת על כן רק מפלגה אחת, השייכת למה שנוהגים לכנות "השבט הלבן" שהיא היכולה, בתנאים מסוימים להטות את לשון המאזניים. למפלגה זאת קוראים "ישראל ביתנו". לאור מסע ההסתה וההפחדה שניהל נגדה השמאל האפשרות הזו נראית כרגע רחוקה אבל אף פעם אי-אפשר לדעת. אם יעברו 5 מנדטים לגוש שמאל מרכז-מפלגת "ישראל ביתנו" היא היחידה שיכולה להטות את הכף.
"השבט הלבן" הוא ביטוי די קולע למרות שנכון יותר לדבר על קואליציית השבטים "הלבנים" ועל קואליציית השבטים "השחורים".
ההתפלגות הפוליטית בישראל הייתה ונותרה שבטית בעקרה ולא עניין לפער בהשקפות עולם. אין פירושו של דבר שבשבט הלבן אין קבוצות ואנשים שמקורם בשבט השחור ולהפך. עקב נסיבות היסטוריות שלא כאן המקום לפרטן גם השבט השחור נשלט למעשה על-ידי נסיכים לבנים בעיקר שמקורם בקבוצות שהודרו מהנהגת השבט הלבן לפני שנים, בגלל עימות היסטורי שעבר זמנו.
מאפייני 'השבט הלבן'
השבט הלבן משמעו בישראל בני היישוב הוותיק, המבוסס מבחינה כלכלית וחברתית, המקושר לעילית החברתית ואשר תרבותו היא תרבות ישראלית-חילונית ללא זיקה עמוקה מדי למסורת או לערכי הדת היהודית. על בסיס הגדרה זו אכן יוצאי ארצות המזרח שהתערו לחלוטין בתרבות זו יכולים להימנות על השבט הלבן ולעומתם בני אשכנז הנמנים על המחנה הדתי לאומי לא יימנו על השבט הלבן בהגדרתו האמורה עקב זיקתם לדת ולמסורת היהודית - אם כי גם בקרב הציבור הדתי לאומי החלוקה התרבותית עדתית חיה ובועטת משהו יסודי אחד השתנה בפוליטיקה הישראלית בעשורים האחרונים ושינוי זה נובע מהעלייה ההמונית ממדינות ברית המועצות שהתרחשה לפני עשרים שנה.
לציבור היהודי בישראל הצטרף ציבור גדול, ברובו יהודי, בעל השכלה מערבית בעקרה הרואה עצמו חלק מתרבות המערב, אבל גם מאמץ ערכים לאומיים או לאומנים (תלוי את מי ששואלים) שאינם ה"בון טון" במדינת תל אביב.
השבט הרוסי והשבטים השחורים
למרות קרבה תרבותית יחסית ציבור זה נדחה על-ידי השבט הלבן שאליו טבעי היה שיסתפח. מדוע לא קלט השבט הלבן את העלייה הרוסית? אין אני חש מוסמך לתת תשובות. הזרות המידית קשיי השפה, המבטא והבדלי התרבות בוודאי השפיעו לכיוון של ניכור. זכור לי שגם העלייה הרוסית האידיאליסטית של שנות השבעים לא התקבלה בשמחה (וילה - וולבו). השבט הלבן לא אוהב זרים וזרים שאינם חשים רגשי נחיתות תרבותית על אחת כמה וכמה.
הניצחון האמיתי האחרון של השבט הלבן בבחירות הושג ב-1992 במידה רבה בשל תמיכת עולי ברית המועצות שטרם התערו בפוליטיקה המקומית. מאז לא חזר הנס על עצמו והוא אינו צפוי לחזור. השבט הרוסי, תוך שמירה על ייחודו, הצטרף פוליטית לשבטים השחורים. בדומה לשבט המסורתי - מזרחי הוא גיבש מפלגות עצמאיות שהחזקה בהן - "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן מגלה יציבות מפתיעה במפה הפוליטית.
לפני הבחירות הקודמות הערכתי שהסיכוי היחיד של גוש השמאל-מרכז לחזור לשלטון הוא בחבירה אסטרטגית אל השבט הרוסי ומשמעו של דבר חבירה לליברמן כל עוד הוא בהנהגת השבט הרוסי. טיעון זה נדחה על הסף בזעם. הבדל של 2 מנדטים מנע את האפשרות להעמיד את השבט הלבן במבחן אמיתי. תארו לכם שלקדימה או לעבודה היו עוד 2 מנדטים בלבד והצירוף קדימה - העבודה-ישראל ביתנו -מרצ יכול היה להקים ממשלה ב-2009 - האם השבט הלבן היה מנצל הזדמנות זו מחבק את ליברמן ומונע הקמת ממשלת ימין?-שאלה טובה!
טינה לזר ולשונה
הטינה הרווחת בשבט הלבן (ולא רק בו) למי שנתפס זר ושונה ואפילו מאיים מבחינה חברתית ותרבותית עלולה לסכל כל מהלך של התקרבות בין השבט הלבן לשבט הרוסי. השמאל, כזכור לקשישים יותר, היה מוכן להתבזות כדבעי בפני החרדים (ימי התרגיל המסריח - למי ששכח) מפני שהוא ראה בהם יצורים כל כך שונים וזרים שאינם מסוגלים להוות איום תרבותי או חברתי כל עוד הם מסוגרים בגטאות שלהם. השבט הלבן אינו צריך לדחות את החרדים כי ממילא הם אינם צפויים להצטרף לשורותיו. מי שאינו מבקש להצטרף למועדון אינו נתפס כמאיים. האיום הוא רק מצד זרים המאמינים שיש להם זכות כניסה למועדון ואלו הצפויים להיתקל בסלקטורים. כמובן החרדים אף פעם לא ביקשו לעשות קואליציה עם מפלגות המועדון אלא אם לא הייתה להם אפשרות אחרת.
איני מקדיש כל תשומת לב למחלוקות אידיאולוגיות שכן חשיבותן בפוליטיקה אינה מכריעה. מרצ, לדוגמה, הייתה מוכנה לשבת בעבר בקואליציה עם ש"ס ואגודת ישראל ואל תגידו לי שהמרחק האידיאולוגי בינה לישראל ביתנו גדול יותר. מדברים על שילוב ידיים בין ציפי לבני הנאו ליברלית שהייתה המפריטה הלאומית ,לבין שלי יחימוביץ החברתית ואף אחד לא מתרגש מההבדלים - הפוליטיקה בהחלט יכולה ליצור שותפויות מוזרות.
בן דרור ימיני יכול להירגע - בשלב זה אין כל אפשרות לחלום על קואליציה חלופית שתערער על הקואליציה הימנית דתית ומכאן שכל הדיבורים על גיוס חרדים לצבא ושוויון בנטל ערכם כקליפת השום כמו יתר ההצהרות של בלון התקשורת - יאיר לפיד. הבסיס הפוליטי של נתניהו נראה מוצק וכל שייזקק לו במו"מ הקואליציוני הוא סדרן טוב שישגיח שלא כל מי שלהוט להיכנס לממשלתו יתפרץ לחדר המו"מ באותו הזמן.

תאריך:  15/10/2012   |   עודכן:  15/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"תקוותו האחרונה" של השבט הלבן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חכם ומעורר מחשבה.
אהוד פרלסמן  |  16/10/12 01:35
2
הכל נכון וכעת לנתניהו לא תהיה
בני בנקר  |  17/10/12 09:44
3
ליברמן מוסר וואדי עירון לאיסלם ל"ת
אינו ימין כלל !!  |  17/10/12 14:38
4
ניתוח נכון ומעודד. ל"ת
אבי123  |  17/10/12 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
שלי יחימוביץ’ ומפלגת העבודה הם האלטרנטיבה לנתניהו, ולמרות הניסיון של יועצי התקשורת של נתניהו לטשטש את האלטרנטיבה הזאת נראה שהציבור לא קונה את הספין האנטי דמוקרטי הזה
אורי הייטנר
המחלוקת בין הגישה השמרנית-ליברלית לבין הגישה הסוציאל-דמוקרטית היא אידיאולוגית ומעשית והיא בתחום שתלוי בהחלטות ישראליות    האם הבחירות תסובנה סביב הסוגיה החברתית כלכלית? אין לדעת...
דן אלון
הפוליטיקאים שרצים מול נתניהו מעדיפים להעלים עין מהלוגיקה של נתניהו. הבחירות הן דרכם להשיג משקל פוליטי על-מנת להעלות את מחירם לצורך המו"מ הקואליציוני, וכולם יתחרו זה מול זו - מי יסגור עסקה וישב בקואליציה הבאה של נתניהו. זה לא מירוץ שליחים אלא פוקר שקרנים. הציבור יכול להשפיע על המירוץ הזה רק באמצעות תיאוריית הקווים האדומים של נתניהו
רון בריימן
במקום התפיסה המעוותת כאילו חלוקת כבשת הרש - ארץ ישראל המערבית - מסוגלת להביא שלום, עדיף להתכונן למצב שבו יקרוס המשטר ההאשמי בממלכת ירדן (ארץ ישראל המזרחית), תהליך שיגרום - גם ללא התערבות ישראלית להקמתה של מדינה פלשתינית שם. אם יש פתרון, זהו הפתרון, וזו גם הפשרה הטריטוריאלית האמיתית. רק מפלגה אחת בישראל מציעה פתרון זה, מפלגת התקווה
ענבל בר-און
בראש העין יש המון מטרדי רעש. אבל קיצצו ברכבי הסיור העירוני, וכעת יש רק רכב אחד. יש המון כסף לדברים אחרים    רעש הוא טרור    כתבה שביעית בסדרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il