X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ליברמן קורא נכון את המפה הפוליטית - לנתניהו אין יורש או יורשים בעלי שיעור קומה בליכוד. ליברמן היה פעם בשר מבשר הליכוד ועוד המנכ"ל. לליברמן יש רקורד של עשייה ומעל לכל עקביות כאיש ימין עוד מימיו הסטודנטיאליים
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן. קריאה נכונה של המפה הפוליטית [צילום: AP]

התרגיל המבריק והחשאי של נתניהו וליברמן (אולי בסדר הפוך...) לא היה אמור לשרת שום "מטרה לאומית" או "אלקטוראלית". התרגיל הזה - שלא במקרה נשמר בסודיות מרבית ע"י שני ה"מנהיגים הבלעדיים" בדמוקרטיה החדשה שלנו, אמור להצניח בעתיד את ליברמן כראש הליכוד וראש הממשלה הבא ולתת לנתניהו הפורש (מי יודע מתי - חוץ מהשניים...) גישה חופשית למה שיקרה בליכוד ובישראל גם לאחר שיתלה את הנעלים ויסיר את החליפה.
נתניהו וליברמן כבר צועדים יחד כמעט שני עשורים, הם מתואמים היטב למרות אי אלו חילוקי דעות שהיו וישנם ביניהם. ליברמן יודע היטב כי הפונטנציאל האלקטוראלי הלאומי - עדתי של יוצאי חבר העמים ומוצה על ידו כמעט לגמרי. מהבחירות הקרובות תהיה לו רק ירידה. ראשית, הרי שבשלוש וחצי השנים האחרונות לא עלתה עוד כמות רצינית של מהגרים מארצות אלה ושנית הדור החדש של המהגרים הישנים כבר התחנך בארץ ועלול להצביע על-פי נטיות פוליטיות ולאוו דווקא עדתיות. כלומר, אם פעם מר ליברמן ירצה להיות ראש ממשלה - וזה סביר שהרצון הזה כבר מכרסם בו מזמן, הרי שממפלגה עדתית שמדברים בה רוסית ועם קישוטים "ישראלים" מהדרג השלישי (אולי חוץ מעוזי לנדאו) הוא לא יבחר לראש ממשלה.
הליכוד זה הבית
רוב פורשי הליכוד הגיעו תמיד למסקנה ש"הליכוד זה הבית". לא משום שהללו השתכנעו בכך תיאורטית אלא משום שמה שלא מבינים דרך הראש נכנס דרך הרגלים. כך למשל הבין השר דן מרידור שחזר מ"מפלגת המרכז" המפורקת וכך הבינו בסוף הקדנציה הזו רוב רובם של אנשי קדימה שמקורם בליכוד (אולי חוץ מגב' ציפי לבני ששינתה את השקפותיה הרעיוניות). פורשי ליכוד שלא חזרו "הביתה" גמרו את הקריירה. רוצים דוגמאות? אוקיי, מישהו עוד זוכר את השר לעבר דוד מגן? וגם יצחק מרדכי ודוד לוי כבר מזמן יצאו לגמלאות.
ליברמן יודע שהליכוד לא יהיה כל כך מהר תואם מפלגת העבודה - אפילו לנתניהו הכל יכול, היה קשה להכניס שני שחקני רכש ביוסי פלד ובוגי יעלון לרשימת הליכוד האחרונה. ליברמן גם יודע שיתכן שזו תהיה הקדנציה האחרונה של נתניהו כראש הליכוד וכראש הממשלה ואח"כ כבר יהיה מאוחר לזנק לפריימריז של הליכוד, משום שאז הוא ייתפס כ"חוצניק" וכמי ש"כבר אינו משלנו".
הקפיצה של ליברמן - עם "רשימתו העצמאית", לברית עם הליכוד היא בזמן. כולנו יודעים היסטורית שרוב רשימות הבחירות - המכילות מפלגה מרכזית עם רשימות שוליות, נבלעות בתוך המפלגה המרכזית. כך זה קרה לכל ה"לווינים" שהצטרפו ל"חרות" ההיסטורית - ה"ליברלים", המרכז החופשי", ה"מרכז העצמאי", התנועה למען א"י השלימה" ולע"ם". כך זה קרה לאלה שדבקו במפא"י ההיסטורית- "אחדות העבודה", רפ"י ו"פועלי ציון". כך זה קרה לאלה שהתחברו לר"צ- מפ"ם הגדולה, של"י ו"שינוי" של פעם. וכך זה קרה לאלה שהתחברו לרק"ח הקומוניסטית - ערבים ויהודים מ"חוגים עצמאיים". ועוד הרשימה ארוכה. ומי שהתחבר לגוש גדול אך לא התמיד בו נעלם - כמו למשל "צומת ו"גשר".
מסמן עצמו כיורש העתידי
ליברמן יודע שהקפיצה לגוש עם הליכוד תהפוך בעתיד לאיחוד ממש בתוך בטן הליכוד. נכון אומנם שהייחודיות של "ישראל בתינו" תיעלם ותיבלע אבל את ליברמן זה פחות העניין כי הוא הקים אותה עבור...ליברמן , וכיום היא הרועץ להפוך אותו לראש ממשלה עתידי. הוא חפץ להפוך מראש מפלגה של מקסימום 15 מנדטים ומטה לראש מפלגת השלטון ומשם לרה"מ.
ליברמן קורא נכון את המפה הפוליטית - לנתניהו אין יורש או יורשים בעלי שיעור קומה בליכוד. נתחיל ב"נסיך העל" בני בגין. למרות הקורקטיות בין השניים הרי שמשפחות נתניהו ובגין לא חיו מעולם בהרמוניה. הראשונים היו רויזיוניסטים חילונים באופן קיצוני והאחרונים היו עממיים ומסורתיים. גם האיש עצמו - בני בגין, אינו האב. ישרות והגינות אינם עדיין תחליף למנהיגות. בליכוד לא רואים בבגין יורש וגם נתניהו אינו רואה בו ממשיך.
גם הנסיך השני - דן מרידור, הוא עדין מדי למנהיגות ועל-אף שבקדנציה האחרונה ניסה לשנות את תדמיתו השמאלית (אולי משום שאין יותר שמאל...) הרי שהליכודניקים האמיתיים רואים בו שמאלני ותו לא. השר הוותיק מיכאל איתן (אולי וותיק ח"כי הליכוד) הוא אולי באמת הדמות של ה"ליכודניק האמיתי" שהסמל עבורו הוא העיקר אבל בעשור האחרון הוא פשוט לא התקדם ונותר שר של ה"ספסלים האחוריים". גדעון סער ,ישראל כץ ואחרים רחוקים מלהיות דמות המנהיגים בראש ועל אלה שחזרו ויחזרו מקדימה לא יסמכו בליכוד (דיכטר, הנגבי וכו').
הצעירים דנון , לוין ואלקין עדיין בבחינת פרי בוסר ואילו פייגלין הוא לא יותר מקוריוז. ליברמן היה פעם בשר מבשר הליכוד ועוד מנכ"לו. לליברמן יש רקורד של עשייה ומעל לכל עקביות כאיש ימין עוד מימיו הסטודנטיאליים. למרות הצלחתו ה"רוסית" הגדולה הרי שבקרב הליכודניקים הוא נתפס יותר כישראלי מאשר "רוסי" לעומת שצ'ראנסקי ואדלשטיין למשל. הוא בא מהליכוד וחזר לליכוד. הם באו מבריה"מ לשעבר ומ"ישראל בעלייה" ואח"כ נחתנו בליכוד. הוא היה איש ימין תמיד - בראש "ישראל בתינו" וב"איחוד הלאומי", ואילו שצ'ראנסקי ואדלשטיין ישבו שנים רבות עם אנשי שמאל כמו רומן ברונפמן (לימים מר"צ) ב"ישראל בעליה" וייצגו קודם כל תפיסה עדתית - לאומיות ורק אח"כ דעות ביטחוניות ימניות.
להשאיר את הליכוד מאוחד
ויש עוד סיבה שליברמן יכול לפתור בעתיד לליכוד בעיה אלקטוראלית. כאשר ואם יפרוש נתניהו הרי שההמונים בליכוד עלולים לנוע למפלגה פחות "לבנה" בהנהגתה (תלוי גם מי ימוד בראש מפלגות אחרות...). זו גם הסיבה לירי ה"קטיושות" של הימין באריה דרעי למשל. הליכוד מתחיל להידמות לאותה רק"ח שלפני קריסת בריה"מ: המצביעים היו 95 אחוז ערבים וההנהגה יהודית- אשכנזית-רוסית. סילבן שלום כמנהיג מזרחי הוא אולי בגדר בדיחה וגם ה"עיתון של המדינה" לא יעזור לו בפריימריז של הליכוד, ששם הכללים שונים. אשתו - גו'די מוזס- ניר- שלום וכו' רק יכולה להזיק. ליברמן האשכנזי הוא התחליף העממי למנחם בגין הפולני שהמרוקאים העריצו אותו.
ולמה לו - לנתניהו , כל הרעיון הזה? נתניהו עצמו יודע שלא לעד הוא ינהיג את הליכוד ואת ישראל. השלב הבא שלו הוא אולי להיות הנשיא. נתניהו צריך להשאיר את הליכוד מאוחד , חזק ועם איש שמחר אפשר להרים אליו טלפון ולסכם עימו דברים משותפים מבלי שאחרים יתערבו בעניינים.
לנתניהו - ה"בוס האולטימטיבי", לא כל כך נוח שאיזה דני דנון עם תואר פוליטי חצי פיקטיבי (ה"יו"ר העולמי של הליכוד") או גב' חוטובלי יעשו לו שרירים. נתניהו יודע ששלום, מרידור ובמיוחד בגין לא יעשו לו חשבון דקה אחת לאחר שיפרוש. בכל זאת, הוא וליברמן עברו יחדיו דרך ארוכה. הם אכלו מאותו "מסטינג" ושתו מאותה מימייה. עליו אפשר לסמוך קצת יותר מאשר על האחרים שהם גם רחוקים מבשלות פוליטית של "מספר אחד" ויכולים לאבד את בכורת הליכוד למפלגה מזדמנת חדשה.
להליכה המשותפת של נתניהו וליברמן יש הפעם גם צד חיובי במבט סוציו-חברתי. שלא כמו "ישראל בעליה", הרי שליברמן מקפל את הדגל הלאומי- עדתי- סקטוריאלי מרצון ולא מאונס (חוסר מצביעים). הוא מוריד את ה"שאלטר" על הכיתתיות הרוסית, על תביעות עתיות- סקטוריאליות כמו שפת מהגרים כשפה ממלכתית (מה שמעולם לא ביקשו עדות יהודיות אמיתיות כולל יוצאי בריה"מ לשעבר שעלו לארץ לפני פירוקה של האימפריה הסובייטית) ומחסל את ה"משבצת" שדרכה הרבה כוחות אפלים בנו את עסקיהם הלא פחות חשוכים. קיפול הדגל האתני הזה אולי ישחרר את ליברמן מלהיות הסמן האנטי דתי בימים שיאיר לפיד וחבורתו נושפים בעורפו.

תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היורש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מר קאופמן היקר
ראובן כץ  |  29/10/12 19:10
2
אחלה ניתוח ...אהבתי מאד ל"ת
רינת ברגר  |  31/10/12 05:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יובל שרלו
העוולה הגדולה ביותר בסדום הייתה הסירוב לחלוק בעושר ובהצלחה עם עני ואביון. דרכו של אברהם אבינו היא ההפך הגמור למעשה סדום - ומורשת מוסרית זו מחייבת גם אותנו, ולאורה יש לראות את המחאה החברתית
ראובן לייב
רצח ראש הממשלה יצחק רבין הותיר אחריו סילופים מבעיתים, פרי-מוחם הקודח של מי שמבקשים להסיח את הדעת ממה שקרה באמת, ובלבד כדי לטהר את השרץ מן המעשה הנורא שעשה
קרן אלמוג
אנשים רבים נשואים לבני זוג שמכאיבים להם ופוגעים בהם    הם פוגעים בהם נפשית/ פיזית/ בוגדים בהם/ מזלזלים בהם או פוגעים בהם בדרך אחרת    הם מודעים לכך וחשים צער וכאב אך למרות זאת, הם אינם מסוגלים לסיים את מערכת היחסים ההרסנית    מדוע?
לאה פדידה
סקר שנערך לאחרונה על-ידי נעמ"ת, מצא כי 56% מהאימהות הצעירות חשות כי אינן מגשימות את שאיפותיהן המקצועיות ונאלצות לוותר על הקריירה עליה חלמו לטובת נטל גידול הילדים    האחוז הגבוה ביותר של נשים שחשו כי הן נאלצות לוותר על שאיפותיהן המקצועיות, היה בקרב נשים ממשקי בית בעלי הכנסה ממוצעת
יוסף קנדלקר
בשבוע שעבר, הבאתי את חלקו הראשון של הלכות סופר מרקט, העוסק בענייני רשימות ועגלות, ועתה אני מביא את חלקו השני של הקובץ למבקר בסופר מרקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il