X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עלינו לנהוג על-פי האמרה הידועה ש: "כל ישראל ערבים זה לזה" ולהפסיק לנצל את תמימותם של האנשים לצורך רייטינג ושעשועים
▪  ▪  ▪
דייט בחשיכה. אינה חינוכית בעליל

אינני שייך לחסידי הטרנד החדש של תוכניות הריאליטי. אפשר לקרוא לי אדם מיושן אך עדיין יש מקום לדעתי לשימוש בצנזורה אשר הפכה, ושלא בצדק, למילה גסה. אינני מתכוון לצנזורה נוסח סטלין ושאר המשטרים האפלים, אלא לזכותו של הציבור לפעמים לא לדעת, כדי שלא יאבד את עצמו כחברה לדעת.
בשנים האחרונות עלה שיקול הרייטינג על שיקול טובתו של הציבור. דבר המתבטא בין השאר בתוכנית: "דייט בחשיכה" שהינה תוכנית שידוכים שאינה חינוכית בעליל, אשר משפילה ומבזה לעיתים קרובות את משתתפיה.
ההשפלות
ראינו למשל כיצד אחת המשתתפות בתוכנית בחרה לנתק מגע עם אחד הבחורים בשל החשד כי הוא שייך לעדה האתיופית המקסימה. אותה בחורה אף נראתה נבוכה כאשר התבקשה לתת חיבוק בסיום המפגש לאותו הבחור ובחרה לגעת בו בצורה רופפת כדי לצאת ידי חובתה. אומנם זה נהוג לצחוק ו/או להביע סלידה מכל העדות בישראל ואפילו נסלח. איש איש וטעמו. אך העדה האתיופית עדיין נלחמת על מקומה בחברה הישראלית ועדיין מלקקת את פצעיה על האפליה הגסה הנעשית נגדה ולכן חשיפת הסלידה המטופשת מהם היא מעשה שבחזקת חטא בלתי נסלח. לא היה קורה דבר אילו היו בוחרים לצנזר חלק זה בתוכנית או שהיו עוצרים לרגע את המצלמות ומבקשים מהבחורה להתנסח בצורה קצת שונה.
דבר שפל נוסף אשר שודר לאחרונה היה כאשר אחד הבחורים קבע להיפגש בחדר החשוך עם שתי בחורות שונות, אך לאחר שהחליט שהראשונה מוצאת חן בעיניו ושאין טעם להיפגש עם השנייה, הוא החליט לא להופיע כלל למפגש עם השנייה אשר חיכתה לו בחדר החשוך ולא הבינה מדוע הוא איננו בה. אני חושב שההפקה הייתה חייבת להכריח את הבחור להיכנס לחדר החשוך ולא להיעלם, או לכל הפחות היה עליה לצנזר את הקטע המשפיל ולא לשדרו.
מקרה נוסף שזעזע אותי היה כאשר באחד המפגשים בחדר החשוך דיברה אחת הבחורות ללא הפסקה ולא נתנה לבן שיחה להשחיל אפילו מילה. בעריכה החליטו לבדר את הקהל על חשבונה של אותה בחורה והתחילו בשלב מאוחר יותר לאחר שהיא כבר הספיקה לדבר לא מעט, להריץ את המשך סצנת הדיבור שלה בהילוך מהיר כדי להבליט את דיבור היתר שלה שאיננו פוסק, לקול צחוקם של הצופים בבית. אני חושב שעורכי התוכנית לא העלו במחשבתם שיבוא היום ואותה בחורה תצפה בתוכנית ותחוש בהשפלה. עורכי התוכנית לא חשבו על כך שבתוך קהל הצופים בבית נמצאים גם הוריה, חברותיה, חברותיה לעבודה, משפחתה ושאר מכריה של אותה בחורה שיחושו חוסר נעימות בשבילה ואיך היא עצמה תחוש מושפלת מולם.
אני רואה לא מעט כיצד הבחור (או לחלופין הבחורה) העומד ברגע הגורלי לפני ההחלטה הקשה אם לצאת למרפסת אל בת הזוג או לברוח מהשער, מתבטא כנגד בת הזוג, מבלי שהיא שומעת אותו וטוען עד כמה הוא מאוכזב לאחר שגילה לאחר חשיפתה אל האור שאותה הבחורה שאיתה הוא כל כך נהנה בזמן המפגשים בחדר החשוך היא למעשה אישה מכוערת או אישה שאינה מספיק דוגמנית לטעמו או אישה בעלת פגם מסוג אחר. כאשר אותו בחור (או לחלופין הבחורה) מחליט בכל זאת לתת צ'אנס ולצאת אל המרפסת ולחבק את בת זוגתו הבוכה מאושר, לאחר שקודם לכן עשה כמה פרצופים חמוצים, מצפה לאותה בחורה השפלה לא קטנה כאשר היא תצפה בעתיד באותה התוכנית ותראה כיצד התבטא נגדה אותו בן הזוג רגע לפני שיצא אליה ואיך היא בתמימותה הרבה הייתה מאושרת והזילה דמעה.
גם הוריה, חברותיה ומכריה יהיו נבוכים מהחשיפה של הסצנה הזו ברבים ומהאבסורד בו רואים את אותה בחורה מאושרת כיוון שהיא אינה יודעת מה נאמר עליה רגע אחד קודם לכן מאחורי הקלעים. ואם עוד תצא בסופו של דבר מכל העניין חתונה הרי האישה לא תשכח לעולם לבעלה את מה שהוא אמר עליה רגע לפני תחילת דרכם המשותפת. סצנה שוודאי גם תוזכר פה ושם במריבותיהם העתידיות כבעל ואישה.
האפשרות לצקת תוכן וערך מוסף לתוכנית
אפשר היה להוציא את התוכנית הזו עם ערך מוסף לו היה מופעל בה מעט צנזורה ומעט ייעוץ מקצועי המלמד את המשתתפים ואת קהל הפנויים פנויות הצופה בבית כיצד יש לדבר עם בחורה או לחלופין עם בחור באופן כללי וכיצד ללמוד מטעויות. היה יכול להיות יפה בעיני לו היו למשל מצנזרים חלק נכבד מדיבוריה הבלתי פוסקים של אותה הבחורה שהזכרתי קודם לכן ומוחקים לגמרי את הקטע המשפיל בו הריצו את דיבורה בהילוך מהיר, ואחרי צאתה מהחדר החשוך היה ניגש אליה יועץ המומחה לענייני תקשורת ומסביר לה עד כמה חשוב לתת מקום גם לצד השני להתבטא ולגלות בו עניין. אם בסופו של דבר היו נותנים לה צ'אנס להיפגש שוב עם הבחור וליישם במהלך המפגש את התובנה החדשה זה היה ממש נהדר.
אין לי ספק שצריך לבטל לחלוטין את האופציה לברוח דרך השער בסוף התוכנית כאשר בן או בת הזוג אינם מעוניינים בהמשכו של הקשר. מדובר בהתנהלות שפלה ומשפילה המלמדת את הציבור לברוח מאחריות ומהתמודדות. כבר היום רבים המקרים בחיים האמיתיים בהם בן הזוג אשר מאס בבת זוגתו בוחר להיעלם כך פתאום או להסתפק בהודעת SMS קצרה ולברוח מהתמודדות [וההיפך, כאשר בת הזוג בוחרת לוותר על בן זוגה ובורחת מאחריות]. אני חושב שיש מקום להפגיש בתוכנית בין שני הצדדים בכל מקרה ולחייב את הצד הדוחה לנמק את החלטתו. לא בצורה שפלה מאחורי הגב אלא בארבע עיניים מול בן או בת הזוג, בצורה מכובדת המלווה במילה טובה.
כל ישראל ערבים זה לזה
לא פעם יצאתי בביקורת נגד השפלתם של המשתתפים בתוכניות הריאליטי השונות כמו כוכב נולד, האח הגדול ובמקרה הזה של דייט בחשיכה וכו'. לעיתים קרובות ענו לי בני שיחי שאותם המשתתפים בתוכניות השונות יודעים היטב לאן הם נכנסים ואם הם הושפלו אז הבעיה היא כולה שלהם. אך אני חושב שבחברה מתוקנת יש עניין להגן על האזרח שלא תמיד יודע מה טוב עבורו או לא תמיד יודע לאיזו צרה הוא עומד להיכנס או לא יודע כיצד ההחלטה שלו אינה עשויה להשפיעה רק עליו אלא גם על משפחתו ועל ילדיו הקטנים עליהם יצחקו חבריהם בגן או בבית הספר. עלינו לנהוג על-פי האמרה הידועה ש: "כל ישראל ערבים זה לזה" ולהפסיק לנצל את תמימותם של האנשים לצורך רייטינג ושעשועים.

תאריך:  05/11/2012   |   עודכן:  05/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול  כוכב נולד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החושך שב"דייט בחשיכה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"כל ישראל ערבים זה בזה" זה לזה ל"ת
ישראלי יחודי  |  13/11/12 23:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שאולזון
רוב קופות הצדקה של ימינו נועדו להעשיר את העשירים, ואם הן בכלל מחלקות משהו - זה בעיקר למקורבים. לכן צריך למצוא מדי פעם גימיק חדש, ובכלל לא משנה האם הוא אמת או לא
מיכאל הרשקוביץ
הבחירות העומדות ממש לפנינו הינן הזדמנות פז לנכי צה"ל לדרוש מכל המפלגות המשתתפות בהן הצהרה על עקרונות שיביאו לשינוי היסטורי, ברוח חוק הנכים המקורי, יחס מהמדינה לאלה שתרמו מגופם ונפשם למען המדינה ומופקרים כיום פצועים בשטח
ישראל קדרון
צדק חברתי אינו רק דאגה למצב הצעירים בהווה, אלא גם למצב העתידי של הצעירים הללו כשיגיעו לגיל הזקנה בעתיד
יאיר דקל
עליתי במדרגות לקומה השלישית, נכנסתי למסדרון הימני ושם בהו שתי פקידות בי באי-הבנה קלה והשיבו כל אחת בתורה: "אתה צריך לרדת לקומה ראשונה. לליאור"    התחלתי לרדת, אבל עצרתי בקומה השנייה אצל הפקידה שיודעת    היא הסתכלה בי בתמיהה וחזרה: "אתה צריך לעלות לקומה השלישית. אל מזל במחלקת הנכסים"
איילת הלר
התייחסות ייעוצית-חינוכית שאיננה מתייחסת להיבטים הספרותיים אלא רק להיבטים החינוכיים שניתן להפיק מהספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il