X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלק גדול מהמלצות ועדת קדמי בתחום המזון אושרו בממשלה. זה נשמע מבטיח, אבל אין סיבה למהר לקניות בסוּפר, המחירים שם אינם צפויים לרדת
▪  ▪  ▪
מחירים בלתי תחרותיים בעליל [צילום: איתמר לוין]
ראשי הלובי החקלאי
בישראל שרי החקלאות אינם ממונים על ניהול מצב החקלאות בארץ ושיפורו לטובת האזרחים; הם פשוט משמשים ראשי לובי חקלאי שנועד להגן על החקלאים מפני האזרחים בעלי האינטרסים הצרים, שרק מחפשים לעצמם מחירים זולים

הממשלה אישרה שורה של המלצות שגיבשה ועדת קדמי לבחינת כשלים בשוק המזון - צעדים שאמורים להביא להוזלת מחירי המזון בתקופה הקרובה. התקנות החדשות מגבילות את היצרנים הגדולים ואת רשתות השיווק הגדולות, שנהנים כיום משליטה בשוק המאפשרת להם להכתיב מחירים לא תחרותיים.
בשנים האחרונות עלו מחירי המזון בארץ יותר מכפי שעלו באירופה ובארה"ב, וכיום ברור שישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם בתחום הזה. רק לאחרונה נכנסתי לסופרמרקט יוקרתי במרכז פריז, ונדהמתי לגלות עד כמה מחירי המזון שם זולים בהשוואה לישראל. כשמתרחקים מהמרכז התיירותי של פריז מגלים פער של עשרות אחוזים בין המחירים היקרים בישראל למחירים בפריז. כך, למשל, הגבינות הקשות הוצעו שם במחירים שבין 0.8 אירו ל-100 גרם ועד 2 אירו לגבינות היוקרתיות יותר. גבינות מקבילות מוצעות בישראל במחירים גבוהים ב-40 עד 150 אחוזים.
אם פעם התגאינו במחירי הפירות והירקות הזולים בארץ, בוודאי בהשוואה למדינות אירופה שבהן הפירות והירקות נמכרים לעתים לפי יחידות, הרי שהפער הזה נסגר לחלוטין ובמקרים רבים ישראל יקרה יותר גם בתחום הזה.
באירופה ובארה"ב נהוג לסמן על כל פרי וירק את מדינת המוצא שלו, ולכן מחלקות אלה נראות כמו תערוכת מזון בינלאומית. הבננות מגיעות מדרום-אמריקה, פירות ההדר מספרד למעט הלימונים שמגיעים מאיטליה, ותפוחי האדמה ושאר ירקות השורש מפולין.
בישראל אנחנו מתגאים בתוצרת מקומית בלבד, ללא כל תחרות. אלא שגם המחירים בלתי תחרותיים בעליל. הניסיונות הראשוניים של האוצר ושל גורמים נוספים לברר את פשר יוקר המחיה הביאו להאשמות הדדיות בין היצרנים, הספקים והמשווקים. היצרנים העמידו פני תם, וטענו שהם מוכרים במחירים זולים, תוך שהם רומזים שהבעיה היא ברשתות השיווק, ואילו רשתות השיווק הלינו על היצרנים ועל הספקים השונים.
ועדת קדמי הוקמה במטרה לבחון היטב מיהם האחראים ליוקר המחיה ולהמליץ על תקנות חדשות שיגבירו את התחרות בענף, ובסופו של דבר יביאו להוזלה משמעותית במחירי המזון.
תת-ועדה מיוחדת הוקמה לבחינת מצב שוק החלב ומוצריו. מי שמכיר את התנהלות ההליך הזה, מִשלב הקמת הוועדה ועד ליישום המלצותיה בשטח, יודע שבסופו של דבר ההמלצות שייושמו יהיו אלה שלא יצטרכו לפגוע בשום גוף מאוגד או בעל כוח והשפעה פוליטית.
כך, למשל, סביר היה להניח מראש שרשתות השיווק יהיו מטרה קלה יחסית, וכך גם חלק מהיצרנים והספקים. ארגוני-הגג של אלה הם איגוד לשכות המסחר ואיגוד התעשיינים. הראשון נחשב ארגון התומך בשוק ומעודד אותו, בדרך כלל, והשני מעט פחות, אך שניהם אינם גופים מיליטנטיים כמו החקלאים, המועצות החקלאיות, חברת החשמל או עובדי ציבור אחרים. לכן, ההמלצות המגבילות את רשתות השיווק והיצרנים עברו בנקל, אולם ניסיונות האוצר לחולל שינוי משמעותי במחירי החלב הגולמי נתקלו בהתנגדות עזה שהביאה לפשרה מתונה באופן משמעותי.
האוצר כלל לא ניסה לחולל מהפך של ממש, משהו כמו פירוק המועצות - מועצת החלב, מועצת הפירות והירקות, הביצים, הפרחים - גילדות של יצרנים המשמרים מחירים גבוהים ומגִנים על עצמם מכל תחרות אפשרית.
האוצר ביקש להמשיך לשחק, לעת עתה, בכללים הישנים, אולם להוזיל את מחיר המטרה של החלב ב-37 אגורות לליטר חלב גולמי, ובמקביל להוריד את מכסי המגן על ייבוא חלב ומוצריו. אולם הרפתנים נעמדו על הרגליים האחוריות, תוך שהם מגייסים את שרת החקלאות אורית נוקד.
בישראל שרי החקלאות אינם ממונים על ניהול מצב החקלאות בארץ ושיפורו לטובת האזרחים; הם פשוט משמשים ראשי לובי חקלאי שנועד להגן על החקלאים מפני האזרחים בעלי האינטרסים הצרים, שרק מחפשים לעצמם מחירים זולים. יש להודות על נחישותו של שר האוצר שטייניץ שלא נרתע לחלוטין, והצליח להשיג פשרה שתביא להוזלה של 25 אגורות במחיר החלב הגולמי. אגב, כלל לא בטוח שההוזלה תגיע אלינו, הצרכנים. במקביל אושרה שורה של הוזלות במכסים, ולא פחות חשוב: אושרו הקלות בדרישות הרגולטוריות מיבואנים - דרישות המהוות חסם ייבוא.

לפרק את המועצות

ההמלצות שאושרו בממשלה יגבילו רשתות שיווק גדולות כך שלא יוכלו לפתוח סניפים חדשים במקומות שבהם כבר עתה יש להן נתח שוק הגדול מ-50%. במקרים מסוימים, רשתות השיווק יצטרכו למכור סניפים באזורי שליטה שלהן בתוך חמש שנים.
היצרניות והמשווקים לא יורשו להכתיב לרשתות השיווק מחירים סופיים ללקוח, והם לא יוכלו להתנות מכירה בהגבלה של מתחרים. אלה הן רק דוגמאות מעטות לשורה של המלצות בתחום, אך די בהן כדי להבין את המוגבלות שביישומן. מה יקרה אם רשת גדולה תסגור סניף באזור מסוים ולא יוקמו בו מתחרים גדולים אחרים? הרי ידוע שהסוּפרים הגדולים הצליחו להתחרות בקלות במכּולות השכונתיות ולהביא להוזלת עלויות לצרכנים בפריפריה. בעל מכולת לא יכול להשיג מחירים שמשיגות הרשתות הגדולות, ולכן הן יכולות להציע מחיר אטרקטיבי יותר ממכולת ועדיין להשיג רווחים גדולים יותר. האם סגירת סופר גדול באזור מבודד תביא בהכרח לפתיחת מתחרה זול יותר? כלל לא בטוח.
האם אפשר לאכוף תקנה האוסרת על היצרן להתנות מכירה באי-תחרות? הרי היצרן רשאי למכור מוצר למשווקים שונים במחירים שונים. הוא יכול, למשל, לתת מחירים זולים יותר למשווקים שנותנים עדיפות למוצריו. זה גם הגיוני – מחיר המותנה בכמות. המסר יובן היטב למשווקים מבלי שהדברים ייאמרו: כדי למכור יותר ולזכות במחיר זול יותר, המשווק לא יאפשר תחרות עם מותגים חזקים שבעליהם יציעו מחיר נמוך משמעותית על כמות גדולה יותר.
למעשה, כפי שהרגולציה על עמלות הבנקים נכשלת כישלון חרוץ כבר עשרות שנים, כך כל רגולציה שתתערב במהלך המסחר נידונה לכישלון. הדרך היחידה להשיג מחירים תחרותיים היא יצירת תחרות אמיתית. לא כזו שנכפתה על השוק, אלא תחרות שנולדה בשוק החופשי ולא בחדרי ועדות. ועדות ורגולטורים יכולים לסייע רבות לתחרות על-ידי הסרת חסמים וביטול הגבלות ומכסים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, עם אישור מסקנות הוועדה בממשלה: "אנחנו נעשה לתחום המזון מה שעשינו לתחום התקשורת". זו בהחלט המטרה. אלא שבתחום התקשורת הממשלה היא זו שהגבילה מלכתחילה את התחרות, וממשלה אחרת ביטלה את ההגבלה הזאת והביאה לתחרות המיוחלת. בשוק המזון יש הגבלות ברורות שאינן מאפשרות לו לקיים תחרות.
ברור שהגיע הזמן לפרק את המועצות החקלאיות ולאפשר תחרות של ממש בתחום. איגוד של יצרנים שקובע בעצמו את מחיר המינימום של מוצר הוא קרטל שאינו שייך לתקופה הזאת. החקלאים יודעים להסביר בצורה משכנעת מדוע הקרטלים שלהם נחוצים, אך מי שמשתכנע צריך לשאול את עצמו מדוע ההיגיון הזה לא נכון גם לשווקים אחרים. למה אין מועצת טקסטיל שקובעת מכסות ומחירים לכותנה ולצמר? למה אין מועצה שקובעת מכסות ומחירים לנייר, לפלסטיק ולשאר מוצרים?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/11/2012   |   עודכן:  07/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
ביום 4 בנובמבר 2012 התקיים במוזיאון ישראל טקס הענקת פרס ניסן הרפז לשירה. יזמה את הפרס הסופרת רחל הרפז לזכר בעלה. חבר השופטים של אגודת הסופרים העברים (יו"ר פרופ' נורית גוברין, פרופ' אבנר הולצמן, פרופ' מירון איזקסון) בחרו במשורר שלמה אביו כזוכה בפרס. בלפור חקק נשא דברים בטקס וניסה להציג את הפואטיקה של שלמה אביו באמצעות שיר אחד מראשית יצירתו: "תיקון תדמית"
מינה פנטון
תמיכתם של ארגוני הנוצרים בישראל לא נובעת מהזדהות אמת, אלא מרצון לקדם את ביאת משיחם לירושלים    תגובה לכתבה "נציג ישראל בשגרירות הנוצרית" מאת אריאל כהנא
מנחם רהט
עיתון השמאל הרדיקלי הקדיח תבשילו עד כדי כך שאפילו אישים הגונים בשמאל הקיצוני מתנערים ממנו
אלישע פורת
הדף הקרבי הזה שכתב אבא קובנר הטיל על חברי ניצנים כתם בלתי מוצדק, שבמשך עשרות שנים הם התקשו להסיר אותו. קובנר נהפך בעיניהם לאדם מוקצה מחמת המיאוס. "אני זוכר שקראתי את הדף הקרבי והזדעזעתי", סיפר רזניק, "החזקתי אותו ביד והידיים רעדו לי". רזניק אינו יכול לומר מה זיעזע אותו יותר - תוכנו של הדף או זהות מחברו
מנחם מרקוביץ'
חובתה המוסרית של הפרקליטות הנה איפה להעמיד את "הלכת זקן" למבחנו של בית המשפט העליון, וזאת מבלי לקבוע דעה לכאן או לכאן, ולא לאמצה בחינת כזה וראה וקדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il