X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בספרו "מדינה אחת, שתי מדינות - ישראל ופלשתין" פרופ' בני מוריס נותן לעובדות לדבר
▪  ▪  ▪
פרופ' בני מוריס. ספר קשה לעיכול [צילום: Aude]
סימן שאלה גדול
הערבים הפלשתינים תמימי דעים בהתכחשותם ללגיטימיות של הציונות ושל ישראל ובכך הם מציירים סימן שאלה גדול על יציבותו של כל הסדר המבוסס על עיקרון שתי מדינות לשני עמים

לא רק אבו-מאזן עצמו, שהתערב בתחילת השבוע במערכת הבחירות בישראל, לא יאהב את הספר, אלא גם חסידיו היהודים החיים בתוך ישראל או מחוצה לה ומסייעים לו במערכת ההשמצות שלו נגדנו. מדובר בספרו של בני מוריס "מדינה אחת, שתי מדינות - ישראל ופלשתין" ("עם עובד"/ספרית "אפקים") שתרגומו לעברית יצא לאור באוגוסט 2012. הסוגייה של מדינה משותפת בין הירדן והים נמצאת בעת האחרונה על סדר היום, וכותבים עליה יפי נפש ומתגעגעים-למנדט שבתוכנו, לשעברניקים בעיקר, המתרפקים על חוויות עצמם וניגשים לנושא מתוך הלוך רוח אימפרסיוניסטי ורגשני. ספרו של בני מוריס הוא שונה. כאן מדובר בתיעוד מדעי מוגש בידי היסטוריון מקצועי שיודע איך לשאוב מידע אמין ממקורות ראשוניים ואיך לבסס עליו תמונה של תהליכים שהולכים ונמשכים. זהו ספר קשה לעיכול למי שלא נוהגים לתת לעובדות להפריע להם. יש בו עובדות רבות מדי, ולהם יש קיבה קטנה מדי.
מלחמתם של הערבים הארץ ישראלים בציונות נמשכת כבר יותר מ-130 שנה. השלב החריף שלה הוא קצר יותר, רק בן 92 שנה - מ-1920, עם היווצרותה של תודעה לאומית פלשתינית ראשונית ועד עתה. הספר מוכיח - לא טוען, מוכיח - כי הדיבורים של פת"ח בשנות ה-90' בעד פתרון של שתי מדינות בארץ ישראל, אחת יהודית ואחת ערבית המתקיימות זו בצד זו בשלום, היו דיבורים מן השפה ולחוץ. באמת לא הפסיקו אנשי פת"ח ואש"ף להחזיק בדעתם של כל שאר הערבים הפלשתינים ברצועת עזה, ביהודה, בשומרון, בתוך ישראל, בירדן, בלבנון ובסוריה, כי ארץ ישראל שייכת להם בשלמותה. גם אנשי פת"ח עצמם מאמינים כי קיומה של מדינה יהודית בחלק כלשהו של הארץ אינו לגיטימי ואינו מוצדק מוסרית וכי בבוא היום תהיה הארץ כולה מדינה ערבית ריבונית. בשנות ה-90' שמענו את אנשי פת"ח מדברים בעד שתי מדינות לשני עמים, אך בעצם הייתה זאת מנטרה אמריקנית-אירופית שאומצה לכאורה בידי אנשי אש"ף שנאלצו, מטעמים דיפלומטיים, להפגין כלפי חוץ תמיכה דו-פרצופית בנוסחת שתי-המדינות או השלמה מסויגת עמה.
עכשיו מתחילים אינטלקטואלים ערביים הקשורים עם המערב (כאלה הקרויים בפי שמאלנינו "נאורים" או "מתקדמים") "לצאת מן הארון" ולא להתבייש בכך שהם מאמינים ב"פלשתין כולה שלנו", כלומר במדינה אחת שבה הערבים שולטים ושרק כמה מן היהודים רשאים לחיות בה תחת שלטונם. את המגמה הזאת בישרה הפעילה הפלשתינית-בריטית ע'אדה כארמי במאמרה שהתפרסם ב-2002 בערבית "מדינה חילונית דמוקרטית בפלשתין ההיסטורית - רעיון שהגיע זמנו?" (סימן השאלה הוא טכסיס רטורי של המחברת). מוריס מחשיב עוד יותר את ספרו של ההיסטוריון הפלשתיני-אמריקני רשיד ח'אלדי "כלוב הברזל" שיצא לאור באנגלית ב-2006 ובו המחבר טוען כי פתרון שתי המדינות נעשה בלתי סביר יותר ויותר עם השנים בגלל עיקשותה של ישראל לא למחוק את הישגיה במלחמת ששת הימים. בהמשך מובאים ניתוחים של דברי מלומדים אחרים, ובהם טוני ג'אדט היהודי, בעד מדינה בשליטה ערבית בכל הארץ.

בלוף אחד גדול

אך זוהי רק ההתחלה. עיקרו של הספר הוא ניתוח היסטורי המציג מה הייתה עמדתם של הערבים כלפי כל אחת משתי האפשרויות - מדינה אחת או שתי מדינות - ומה הייתה עמדתם של היהודים. בדיון זה, המחולק יפה על-פי חלוקה הגיונית לכמה תקופות, בולטות דמויותיהם של המופתי חאג' אמין אל חוסייני, של דוד בן-גוריון, של יהודה לייב מאגנס איש "ברית שלום" ושל יאסר ערפאת, נושא דגלו האנטישמי של המופתי עד מותו של ערפאת (שגם הוא היה קצת חוסייני מצד אמו ומצרי מצד אביו) ב-11 בנובמבר 2004. בצד הציוני הייתה התפתחות אמיתית: עד 1937 האמינו היהודים כי יוכלו להקים את ביתם הלאומי בכל ארץ ישראל המערבית, ומשנה זאת ואילך התחילו מרביתם לאמץ בהדרגה את הרעיון של חלוקת הארץ בינם ובין הערבים ושאפו למדינה עם רוב יהודי בחלק שיהיה בידיהם.
הערבים, לעומת זאת, מעולם לא יכלו לעכל את העובדה שמיעוט אתני ודתי במזרח התיכון, היהודים, יוכל לקבל ריבונות על שטח שהם רואים אותו כערבי, שהרי על היהודים להיות מיעוט ככל המיעוטים, בין אם הם דתיים כמו הקופטים במצרים, הנוצרים (המתדלדלים והולכים כל העת) בארץ ישראל, והנוצרים בדרום סודן, ובין אם אתניים כמו הכורדים (ורבים אחרים).
ערפאת, אשר איתו הקים אבו-מאזן את פת"ח, התנועה לשחרור פלשתין מן היהודים, נחשף בספר כמאחז עיניים מקצועי שהנוכלות טבועה בו ברמת התא והכרומוזום. מוריס פושט את עורה של הדמות הדוחה הזאת במכות שוט של היסטוריון מאומן ומסייע לנו להבין באלו טכניקות ערמומיות הצליח שונא ישראל מושבע זה, שהטיף כי ליהודים אין עבר היסטורי בארץ, לגרום לחמישה ראשי ממשלה ישראלים לבוא לחלות את פניו וללחוץ בשתי ידיהם (אחד מהם רק באמצעות בנו) את ידו כאילו הם וסאלים שלו והוא אדונם (ואגב אורחא גם הצליח לשטות בכמה מנשיאי ארצות-הברית וממנהיגי אירופה, אם לא בכולם). בימים אלה אנו שומעים מפי אנשי קדימה כי אין צורך להתרגש מן הדיבורים על תורת השלבים של פת"ח וכי אבו-מאזן באמת מוותר על "זכות השיבה". מי שקורא את "מדינה אחת, שתי מדינות" מבין כי המטען האידיאולוגי של אבו-מאזן אינו יכול לאפשר לו לוותר על רצונו כי מושל ערבי פלשתיני ימשול בבוקר לא עבות אחד על צפת, גם אם הוא (אבו-מאזן) עצמו לא ישוב עוד להתגורר בעיר שבה נולד. תורת השלבים עומדת איתן גם היום ככל שפת"ח, שהוא הגרעין המרכזי של אש"ף, נוגע בעניין.
בפרק הסיום של הספר, הקרוי "לאן?" אומר המחבר כי מרבית הישראלים עדיין תומכים בתזוזה מיהודה ומשומרון במסגרת הסכם שלום עם הפלשתינים, אך לא ברור אם יהיה רוב שיתמוך בפינוי חד-צדדי. הפלשתינים, לפי סקרים שנערכים בקרבם, מאמינים ב"זכות השיבה" ובשתי מדינות כתחנה בדרך ל"זכות השיבה" והעיקר: הערבים הפלשתינים תמימי דעים בהתכחשותם ללגיטימיות של הציונות ושל ישראל ובכך הם מציירים סימן שאלה גדול על יציבותו של כל הסדר המבוסס על עיקרון שתי מדינות לשני עמים. חזון פלשתין חילונית ודמוקרטית הוא בלוף אחד גדול ואינו אלא ציפוי מילולי לצירוף המילים "חיסול ישראל", שנשמע פחות טוב לאוזן המערבית.
אז מה יהיה? מוריס כותב: "כנות הצהרותיו (של אבו-מאזן) בדבר שתי מדינות עדיין נתונה בספק בשל תמיכתו העקבית ב'זכות השיבה' וסירובו להכיר בישראל כ'מדינה יהודית'. אולם פרצופו האמיתי של עבאס (אבו-מאזן) אינו רלוונטי כמעט. הוא מייצג רק חלק קטן של העם הפלשתיני". כרגע אין פתרון. מדינה אחת ובה מיעוט ערבי גדול אינה רצויה לרוב הישראלים, הסדר שתי מדינות לפי מתווה קלינטון-ברק, גם אם יימצא ערבי כלשהו שיחתום עליו תוך שהוא מתחייב בנפשו, לא יחזיק מעמד זמן רב, אז אולי פדרציה או קונפדרציה כלשהי? קשה לדעת.
פרופ' בני מוריס הוא בן 64, גדל בירושלים, מלמד באוניברסיטת חיפה ונמנה בעבר על ה"היסטוריונים החדשים" (ביטוי שלו). הוא כתב ספרים רבים על הסכסוך הישראלי-ערבי (לא כולם מצויים בעברית), היה שנוי במחלוקת וגם היום הוא שנוי במחלוקת, אלא שכעת יש לא מעט שמאלנים שחשים כי הוא פנה ימינה מדי לטעמם. האמת היא שהוא פונה בעיקר לעובדות, שלא כמו אחרים שהיו בחיפה, ובתחום מחקר מרכזי שלו - בעיית הפליטים - חשף גם את מה שעשו הערבים ומנהיגיהם וגם את מה שעשו הישראלים בתש"ח, כך שבשטח עצמו הבעיה נוצרה בידי שני הצדדים. סגנון כתיבתו יסודי, מדוד, מאופק, אנגלו-סקסי (ספרו הנוכחי תורגם מאנגלית), בלי זיקוקין די-נור. בסך-הכל: חומר קריאה טוב לשלוש קבוצות יעד - היסטוריונים של המזרח התיכון, ישראלים ופלשתינים. מומלץ לתרגם את הספר לערבית.

פורסם במקור במגזין "מראה"
פורסם במקור במגזין "מראה"
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  10/11/2012   |   עודכן:  10/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספר שאבו-מאזן לא יאהב לקרוא
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
טבעי שהאויב הפלשתינאצי ומכחיש
קורןנאוה טבריה  |  10/11/12 16:34
2
מדינה אחת, 2 מדינות: ישראל ופל
דאגנית  |  10/11/12 19:35
3
היהודים לא צריכים לעסוק בערבים
והפיתרון פשוט  |  13/11/12 17:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
מרצ מתייצבת לבחירות באופטימיות גדולה, אבל זה יהיה מאבק קשה בזירה תחרותית מאין כמוה. אין לנו פה מירווח לתימרונים וטעויות. אנחנו נאבקים על כל דקת שידור ועל כל תמונה בעיתון. לכן זו צריכה להיות הנבחרת הבולטת, ההישגית, והאלקטורלית ביותר
נסים גבאי
מנהיג הנחוש להצליח אינו עושה סקרים כדי לקבל גושפנקא למהלכים בהם הוא מאמין בכל נימי נפשו. מנהיג אמיתי חייב להתנהג כמנהיג, וזו לכם - ציפי ואולמרט, הדקה האחרונה ליישם משימה זו, למען כולנו
ליאור רזניק
בשבועות האחרונים אנחנו עדים לשינוים אשר קורים במערכת הפוליטית, שינוים אשר עלולים לבשר את תחילת מותה של הפוליטיקה הישנה ועליית פוליטיקה חדשה, מאורגנת יותר, צעירה יותר, "מאוחדת יותר" ומושלת יותר
נסים גבאי
אני קורא למי שנדמה כי היא רוצה להיות מנהיגה בישראל, להתעשת, ולבוא חשבון דווקא עם זו שכביכול היא צריכה להגן עליה בסיטואציות סבירות כאלה לא עלינו – ולהעמידה במקום. יש גבול לכל תעלול
ציפי לידר
מדוע חרתו על המצבה את מניין הימים ומה הקשר של המדרש לפרשה?    על גיל המעשים שמעתם?    הכל לטובה    על שרה האם האולטימטיבית הגדולה ברשימה שלפנינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il