X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה יש לתורה נגד הבנים הבכורים, ששוב ושוב נדחים לטובת הצעירים מהם? המסר הוא: לא הייחוס קובע אלא המעשים; לא התורשה עימה נולד האדם, אלא הפעולות שהוא עצמו בוחר לבצע
▪  ▪  ▪
מאדם הראשון עד משפחת המלוכה הבריטית [צילום: AP]
היזהרו בבני עניים
אמרו חכמינו: "היזהרו בבני עניים, שמהם תצא תורה". מצד שני מזהירים חכמים את ה"מיוחסים" שלא יסתמכו על מעמדם החברתי האיתן ויזניחו את חינוך ילדיהם. את דאגתם זו הם ניסחו בשאלה: "מפני מה אין בניהם של תלמידי חכמים יוצאים תלמידי חכמים?". לא רק החינוך צריך להיות במרכז, כמכשיר למוביליות חברתית המעדיפה את "הראוי" על פני "הבכור", אלא גם מכשירי המיון והאבחון

בפרשת השבוע, פרשת "תולדות", נזרעים הזרעים למתח שבין האחים יעקב ועשו. מתח ששיאו בגניבת הברכות בידי יעקב, דבר המוביל להחלטתו של עשו להיפרד מאחיו הצעיר ולהרגו. כך או אחרת, בסופו של דבר יעקב הוא הבן הנבחר, והאמת היא שלא ממש ברור מדוע גם כאן התורה מעדיפה את הצעיר על פני הבכור.
מחקרים מראים שהילד הבכור הוא בעל אופי אחראי ויציב. לכאורה בדיוק מה שצריך יורש עצר טיפוסי, ולא חשוב אם מדובר בחנות המכולת המשפחתית או בבית המלוכה הבריטי. ולכן לא ברור מה יש לתורה נגד הבכורות.
לכל אחת מהדוגמאות שאזכיר יש הסבר אלטרנטיבי, אבל כל הדוגמאות יחד מסמנות מגמה, ללא ספק. זה מתחיל מהמשפחה הראשונה. קין, הבכור של אדם וחוה, מודח בתחילה לטובת הבל ואחר-כך לטובת שת, הבן השלישי. יצחק, הבן השני של אברהם, תופס את מקומו של ישמעאל הבכור. יעקב, בנם השני של יצחק ורבקה, תופס את מקומו של עשו הבכור. יהודה, בנו הרביעי של יעקב, תופס את מקומו של ראובן הבכור.
משה הופך למנהיג העם, בעוד אהרן המבוגר ממנו הופך ל"משנה". במדבר, בזמן מסעם של ישראל, תופסים הכהנים את מקומם של הבכורים מכל משפחה שמלכתחילה היו אמורים לעבוד את עבודת הקודש. לאחר שעם ישראל בנה את עגל הזהב, הודחו הבכורים מלשמש ככהנים ואת מקומם תפסו בניו של אהרן הכהן.
גם המלך הראשון של ישראל, הלא הוא שאול המלך, שייך דווקא לצעיר השבטים - בנימין. דוד המלך שנבחר אחריו הוא צעיר בניו של ישי. כאשר שמואל הנביא נשלח לאתר את המלך הבא, הוא כלל לא מעלה על דעתו שהבן הצעיר הוא זה שיהיה המלך לעתיד. האמת היא שהוא כלל לא מוצג בפני שמואל.
הדוגמאות הן רבות. אז מה יש לתורה נגד הבכורים? שמעתי מאבי-מורי, שהבכור הוא המועמד הטבעי להיות הבן הממשיך, הן בגלל תכונותיו והן בגלל מיקומו בהיררכיה. הוא זה שהפך למעשה את הוריו להורים. הוא גם קולט את הילדים הצעירים יותר הנולדים אחריו. גם חוקי הירושה של התורה מעניקים לבכור כפליים ממה שיורשים אחיו.
אחרי המעשים ואחרי ההישגים
יחד עם זאת, התורה מעבירה לנו מסר ברור, לפיו לא המעמד הטבעי-ההיררכי הוא זה שיקבע את מעמדו של האדם, אלא מעשיו הנובעים מבחירתו החופשית. לא הייחוס קובע, אלא ההישגים הנרכשים של האדם. נכון שהעולם איננו נוהג כך, אך המהפכה אותה התורה מחוללת בעולמנו, כוללת העדפה ברורה של הראוי על פני המיוחס. האמת היסודית והפשוטה קובעת: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך", וכבר אמרו חכמים בקיצוניות, שאפילו "ממזר תלמיד חכם עדיף מכהן גדול עם הארץ".
אמרו חכמינו: "היזהרו בבני עניים, שמהם תצא תורה". מצד שני מזהירים חכמים את ה"מיוחסים" שלא יסתמכו על מעמדם החברתי האיתן ויזניחו את חינוך ילדיהם. את דאגתם זו הם ניסחו בשאלה: "מפני מה אין בניהם של תלמידי חכמים יוצאים תלמידי חכמים?". לא רק החינוך צריך להיות במרכז, כמכשיר למוביליות חברתית המעדיפה את "הראוי" על פני "הבכור", אלא גם מכשירי המיון והאבחון.
אלוקים אומר לשמואל הנביא: אל תביט אל יופיים וגובה מראיהם של בניו הגדולים של ישי, "כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב". זהו המסר המועבר גם לכל אחד מאיתנו כשהוא בא במגע עם המראה חיצוני המרשים, המעמד החברתי או הכלכלי, הפרסום וכיוצא באלו. מעבר לכל הסממנים הללו ישנה אמת כמוסה השואפת להיחשף, והיא זו המספרת את הסיפור האמיתי.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  13/11/2012   |   עודכן:  14/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz  לבב / Levav4u
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס דאי
באיזו זכות דוחף לנו שדרן הרדיו יואב אביב את דעתו השמאלנית? מי שם אותו לדבר דברי הבל ברדיו הציבורי שלנו? שישמור את דעותיו האנטי ציוניות לעצמו בלבד!
גדעון הלר
אני עוקב במשך זמן לא קצר אחר הוויכוח שהתנהל בשנים האחרונות בנדון ואני לא מצליח להבין מדוע מערכת הביטחון וכן הנהלת רפאל מתנגדים התנגדות עזה כזו להמשיך ולפתח את תותח הלייזר סקייגרד שיכול לתת מענה טוב יותר מכיפת ברזל לישובי הדרום
איתן קלינסקי
התוכנית של ד"ר יצחק נוי ברשת ב' החזירה אותי לימים רחוקים במושבה של ריח הדרים ומרחבי שדות, לימים של חרדה קיומית, שכילדים לא קלטנו את מלוא העוצמות האימתניות החבויות בה, וכמבוגרים היא חוזרת אלינו יותר מדי פעמים
דן אלון
נתניהו ושטייניץ עשו מעשה מיקרו-הבחלה לרווחים הכלואים, ויצרו מאקרו-בחילה, כאשר המירו את הרווחים הכלואים, עבור העשירונים הנמלטים ממס, באמצעות מעשה החקיקה. רווחים קלויים לשנת בחירות. 27 מיליארד שקלים ניתנו במתנה על-ידי רודפי שלטון לחבריהם רודפי ממון. זה ההבדל על רגל אחת בין קפיטליזם לסוציאליזם. מעשה הבחלה שסופו בבחילה
ד"ר רון בריימן
שתי מפלגות אידיאולוגיות קטנות פועלות בישראל: האחת, זו שהתקשורת חפצה ביקרה, ממריצה אותה ומסייעת לה להבליט את קו ההסברה השמאלני שלה; השנייה, זו שהתקשורת אינה חפצה ביקרה, לרבות התקשורת של פלגי המפד"ל, ובחרה להעלים את המפלגה ואת ועידתה
רשימות נוספות
"לכם הדתיים יותר קל"  /  הרב רפי פוירשטיין
מעשה סדום  /  הרב יובל שרלו
רילוקיישן נוסח אברהם  /  משה זלצברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il