X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה יהיה עתיד הרצועה? [צילום: פלאש 90]
מבצע עם מטרות לא טובות
כמה יש לחזק את ההרתעה? עד שלא יעזו לירות טילים בכלל? ומהי בכלל "הרתעה"? האם זהו "פחד" מאיתנו? כמה לפגוע בחמאס ובארגוני הטרור? עיצרו! מדינה חייבת אסטרטגיה רחבה. ישראל חייבת לכוון למדינה פלשתינית ריבונית שתשלוט בעזה וביו"ש

יצאנו למבצע "עמוד ענן" לתקיפה בעזה על-מנת להשיב את הביטחון לתושבי הדרום. מטרות המבצע הוגדרו לצבא על-ידי שר הביטחון והממשלה: חיזוק ההרתעה, פגיעה קשה במערך הרקטות, פגיעה כואבת בחמאס ובארגוני הטרור, וצמצום הפגיעה בעורף הישראלי. לכאורה, מטרות ראויות וצודקות, אולם למעשה, עבור הצבא, אלו מטרות ערטילאיות ולא ברורות. מטרות "מהבטן" לא "מהראש".
כמה יש לחזק את ההרתעה? עד שלא יעזו לירות טילים בכלל? ומהי בכלל "הרתעה"? האם זהו "פחד" מאיתנו? לדעתי, המילה הרתעה מכילה שני מרכיבים: קודם כל "כבוד" והערכה, ובנוסף גם "פחד" וחשש. אולי המילה המתאימה יותר היא "יראה". כבר ראינו שכל עוד אנחנו שומרים מרחק קרוב אז הכבוד והשליטה נשמרים, אולם ברגע שאנחנו מתרחקים ומתעלמים ממה שקורה פנימה, התעוזה גוברת וכוחות החושך שבים ומרימים ראש.
כמה יש לפגוע במערך הרקטות? 50%? 70%? ואם לא נשתלט על צינורות הזרמת התחמושת, האם לא יחדשו את המלאי? כמה לפגוע בחמאס ובארגוני הטרור? מה הטעם בכך אם מיד צומחים הצעירים במקום הראשים שנערפו? והצעירים קצרי-ראות וחדורי-שנאה עוד יותר מהמבוגרים שאנו מחסלים.
צמצום הפגיעה בעורף הישראלי, עד כדי מה? תוך כדי הסבב הנוכחי או גם אחריו? מה אנחנו מוכנים לסבול, שכן ההנחה הגלומה במטרה זו היא שלא ניתן להפסיק את הפגיעה אלא רק לצמצמה?
מטרות אלה הן רעות ומובטח לצבא שלא יספק את הסחורה. מכאן והלאה גם ממש לא ברור למפקדי הצבא אלו הישגים נדרשים ומה יהווה "עמידה במשימה".
עתיד ואסטרטגיה רחבה
מדינה חייבת אסטרטגיה רחבה. מה יהיה עתיד הרצועה? האם תמשיך להיות שטח הפקר ללא שלטון מרכזי אחראי? האם אנחנו השלמנו עם זה ואיננו רואים חזון אחר?
לדעתי ישראל חייבת לכוון למדינה פלשתינית ריבונית שתשלוט בעזה וביו"ש. מדינה כזו תוכל להתקיים רק אם הממשל בה יקיים שלום עם ישראל. באין ממשל כזה, ישראל תיאלץ לקחת אחריות על השטחים האלה עד כדי כיבוש ושליטה מבצעית. אין לישראל עניין לשלוט באזרחים הפלשתינים והיא תעשה זאת רק בלית ברירה.
ניתן אף למנוע את הכיבוש אם יתעשתו הפלשתינים ויחזירו את ממשל הרשות לעזה כולל פיקוח הדוק על הגבול. ישראל חייבת להראות לפלשתינים שיש אלטרנטיבה בדמות מדינה משלהם, עם גבולות פתוחים, חירות ועצמאות. אבל כל אלה בתנאי שאינם עוסקים בטרור ופגיעה בישראל. אם ייכשלו, צה"ל יחזור, בדומה למודל של "חומת מגן".
מטרה ללא "פגיעה" ו"כאב"
מטרת המבצע עבור הצבא צריכה אם כן להיות משהו כמו: "סילוק משטר חמאס והשגת שליטה מבצעית בעזה, על-מנת לאפשר החזרת הממשל לרשות פלשתינית שוחרת-שלום מוקדם ככל האפשר". המטרה ברורה ומדידה עבור הצבא. השגת המטרה תביא ביטחון לתושבי הדרום, הרתעה ולא פחות חשוב: החזרת הסיכוי להמשך ומיצוי התהליך מדיני.
מטרה כזו גם ברורה ונוחה כלפי העולם והשכנים. אין בה "פגיעה" ואין "כאב" לפלשתינים, אלה אינם יעדים. אם ירצו השכנים, מצרים וטורקיה לסייע, הם מוזמנים לפעול להחלפת המשטר, פירוק הנשק וסילוק החמאס ללא קרב.
מעגל שנאה בלתי פוסק
שיטות הלחימה שמאפשרת הטכנולוגיה החדשה, של פגיעה והריגה מרחוק בלי לצאת מהחדר, של צילומים מרשימים, של מודיעין איכותי, המיגון האקטיבי החדיש - כל אלה יוצרים אשליה שבאמצעים אלה ניתן להשיג "כבוד" והרתעה, אולם אין המצב כך. האויב לומד להתגונן. אלו שמתרשלים אכן משלמים בחייהם, אבל כל בן 16 הופך ללוחם ומחליף את אביו ודודו, כך שהם לא באמת נגמרים ומעגל השנאה הולך וממשיך.
אנחנו מצידנו חוששים לסכן את חיילי צה"ל ובכך אנחנו מראים לצד שכנגד שאכן הרתעה קיימת, אבל בדיוק בכיוון ההפוך. כדי לחולל שינוי אמיתי בעזה, לא תהיה לנו ברירה אלא להיכנס לשם שוב ולפגוש אותם פנים מול פנים. זה באמת מסוכן וגם יהיו נפגעים, אבל זה מה שנדרש במזרח התיכון בכלל ובארץ הקודש בפרט, אם רוצים לתת ביטחון לאזרחים. זהו גם הדבר היחיד שיכול לדחוק את כוחות החושך ולהחזיר סיכוי לתהליך של שלום.

תאריך:  15/11/2012   |   עודכן:  15/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבצע עם מטרות לא טובות
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
למבצע מטרות ריאליות-לא יהירות
דודי30  |  15/11/12 16:44
 
- לצבא יש את הכלים והיכולת
תומר ישראלי  |  15/11/12 17:19
2
חכמולוג. איזה ניתוח פסאדו-אקדמ
דוגרי  |  15/11/12 17:31
3
תומר ישראלי, שכחת את התרופות? ל"ת
התקשר הבייתה!   |  15/11/12 18:16
4
המתכננים
עז שחורה  |  15/11/12 18:48
 
- לא מצפה שישתכנעו
תומר ישראלי  |  16/11/12 00:18
 
- בני פלד צדק. כנסו:
סתם עברתי...  |  16/11/12 13:41
 
- כנסו לקישור:
הקישור לבני פלד  |  16/11/12 14:10
5
ביבי-שבייק יצא למלחמה נגד טרור
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  15/11/12 20:46
6
"ממשלה רעה" ו"מטרות לא טובות".
אהוד פרלסמן  |  16/11/12 00:22
 
- מהי מטרה או משימה צבאית
תומר ישראלי  |  16/11/12 01:40
7
the goals are simple and clear
Gilead  |  16/11/12 03:32
8
אין פיתרון ! ! !
לה לה לנד  |  16/11/12 06:07
9
מדינה פלסטינית - הנצחת המלחמה
תמונה אסטרטגית  |  16/11/12 09:19
10
לא מרכלים תוך כדי מבצע!!  ל"ת
ענן חיר  |  16/11/12 09:41
11
תגובה הולמת
סתם אחד  |  16/11/12 09:57
12
מאמר עם תובנות לא טובות
רפי  |  16/11/12 11:06
13
אנכרוניזם
שבת שלום  |  16/11/12 16:01
14
רבין בתגובה:"מדינה פלשתינית תק
קורןנאוה טבריה  |  19/11/12 05:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
המלחמות והקרבות שפרצו בינינו לבין הערבים לאורך מאה השנים האחרונות גרמו בסך-הכל להתשה זמנית, להפוגה, לשברון כיס זמני בצד הערבי    אבל אל תשכחו שיש מעל 300 מיליון ערבים ומעל מיליארד מוסלמים    כמות היהודים, בעיקר באמריקה, מתדלדלת    מה כבר יכול להרתיע כל כך הרבה ערבים ומוסלמים?
דן אלון
את ביה"ח באשקלון עדיין לא מיגנו, אבל את 100 מיליון השקלים עבור האוניברסיטה באריאל כבר תקצבו. עוד לא עבר שבוע מאז שר האוצר הכריז על כך שבמהלך הקדנציה הזו "הכפלנו" תקציבים להתנחלויות. כסף למיגון בדרום - אין. כסף להתנחלויות - אין גבול! בשבוע שעבר נמחקו 27 מיליארד שקל שהפכו להטבת מס לטייקונים, אבל כסף לכיפות ברזל - אין. הממשלה מעדיפה תושבים מפוחדים. הפחד נמכר והביטחון מביא מנדטים
חננאל ובר
מדוע לא סיפר יעקב להוריו שהוא קנה זה עתה את הבכורה מאחיו? הרי ללא ידיעת הוריו על אותה עסקה היא כאילו לא נעשתה; ומה התועלת בכל המאמץ להשיג את אותה בכורה מיוחלת לאחר מכן?
הרב יאשיהו יוסף פינטו
"ארץ יראה" - האנשים בארץ יראים ופוחדים, והפחד הזה הוא כפרת עוונות. "גם שקטה" - ומהפחד הזה הכל נשתק ועובר, וכל הצער עובר בפחד אשר פחדו ויראו כולם
ד"ר ג'וואד אנקר
טיבי יודע להיות תקיף ואסרטיבי אבל לא סתמי והרפתקן, הולך על הגבול הדק של הסכסוך אבל לא חוצה אותו. שפתו העברית רהוטה ואף יותר מרוב חבריו היהודים במשכן הכנסת. הוא מכיר את האחר היהודי היטב, את מה שמשמח אותו ואת מה שמקומם אותו, יודע לקומם כמו בנאום "השהידים" שלו ויודע ללטף כמו בנאום השואה המונומנטלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il