X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כל עוד מצויה החברה הישראלית במשבר ערכים - יימשך הביקוש הגובר והולך מצידה אחר איים המנותקים, במידה זו אחרת, מן המציאות הקשה שבה היא שרויה
▪  ▪  ▪
אנשים נקלעים לפרשת דרכים [צילום: יח"צ]

אחד מידידי הקרובים, שנקלע למשבר משפחתי חריף ועמוק, מצא את הדרך לצאת ממנו בהצטרפות לאחת הכתות המובילות בישראל. הכת הייתה זו שהבטיחה לו מוצא מן הסבך, משולב באושר ורוגע. בעצתם של ראשיה הוא נטש את בני-משפחתו וניתק תוך כך גם כל מגע עם סביבתו הקרובה. במרוצת הזמן הוא הפך לעבד נרצע של הכת, עד כדי כך שהעביר לידיה את כל רכושו.
המקרה של החבר שלי, שנטש גם אותי לאנחות, איננו יחיד. כמוהו הוא גם מנת-חלקם של רבים וטובים בארץ הזאת שנלכדו במלכודת עשרות הכתות, הפועלות בהסתר ומאחורי הקלעים, הרחק מעין רואה ואוזן שומעת.
תופעת הכתות העולה ופורחת היא סממן חברתי, תרבותי ופסיכולוגי כאחד. אין לראות בה תופעה מקרית או התפרצות אקראית שבאה לספק גחמות אישיות. הדברים אמורים בשילוב מרתק של כוחות חיצוניים, הפועלים על החברה ועל הפרט כאחד, ובכוחות פנימיים של החברה ושל הפרט המגיבים עליהם. אין זה אלא מעין הר געש חברתי, המוזן במאות סוגים של תרבות, אידיאות, פילוסופיות, דתות ותיאוריות - הר געש המותקף בקצב מסחרר של שינויים וטכנולוגיה מתקדמת, שמוח אנוש אינו מסוגל להבין.
ביקוש המוני
הכתות הן קבוצות שבונות אורחות-חיים במנותק מהחברה הסובבת אותן, תוך הטפה ברורה לפרישות ולייחודיות. אין ספק שהמשבר הפוקד את החברה בישראל הוא קרקע נוחה לפריחת הכתות. הבעיות הקיומיות הקשות הן שתורמות להיווצרותן של קבוצות מקלט או מפלט, שאמורות כביכול להעניק סיוע אנושי וחברתי למצטרפים אליהן.
ההצטרפות לכת היא, בדרך כלל, אקראית. ברוב המקרים עושה זאת המצטרף אליה בעקבות היכרות עם חבר ותיק בה, עם קרוב משפחה הנמצא כבר בכת, ולחלופין באמצעות פרסום תקשורתי או פעולת שכנוע שהיא. אלא שאין די בסקרנות כשלעצמה כדי להצטרף אל הכת. נחוצה גם סיטואציה פסיכולוגית וסביבה המשפיעה על בחירתה של הדרך החדשה.
מרבית המצטרפים לכתות מצויים, פחות או יותר, על פרשת דרכים בחייהם וחייבים לקבל החלטות מכריעות. מקצתם מצויים במשבר אישי, או בשלב של שינוי מקצועי, משפחתי או חברתי. בנהירה שלהם אחר הכת יש משום כמיהה לדמות סמכותית שתנחה ותביא אותם לסדר חברתי טוב יותר.
מה שברור הוא שכל עוד מצויה החברה בישראל במשבר של ערכים - יימשכו החיפושים אחר איים המנותקים, במידה זו או אחרת, מן המציאות הקשה שבה היא מצויה. מה שברור לא פחות הוא שהכתות ימשיכו לשגשג ולפרוח כל אימת שיימשך הביקוש ההמוני לפתרונות שהן מציעות כמוצא מן הסבך.

תאריך:  16/11/2012   |   עודכן:  16/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
הם מתעלמים מהקשר בין ההסלמה בדרום, לבין הפיכת עזה לחמאסטן, בין הפיכת עזה לחמאסטן לבין ההינתקות, בין ההינתקות, לבין חלקם בשיווק ההינתקות    הלכתי לארכיון...
דרור אידר
מה קרה מאז המחאה נגד יוקר המחיה? סתיו שפיר ואיציק שמולי חברו לשמאל הפוליטי ואיתם רבים ממנהיגי המחאה. השבוע הוסר מסווה נוסף: אנשי "מאהל הפראיירים", עידן מילר ובועז נול, שחררו קול קורא לשמאל להתאחד "רגע לפני שישראל נופלת לעוד חמש שנים של שלטון נתניהו-ליברמן". אהה!
הלל ויס
אם ה"איחוד" האווילי של הליכוד עם קדימה דחה את הבחירות באביב האחרון מדוע מלחמה אינה יכולה לדחות את הבחירות עכשיו? כעת צריך קואליציה של הסכמה    רצויה ממשלת חירום עם שלי יחימוביץ! ובלי קדימה
אליהו קאופמן
במקום ש"אנשי השלום" יקצרו "פירות אלקטוראליים" מהתמתנות החמאס הרי שנתניהו קוצר היום את ה"פירות האלקטוראליים" שלו בעקבות ההתקפה על עזה וכשה"מוזות" של "מחנה השלום" מגבות אותו מפחד המצביעים
רפי לאופרט
אם לא תשנה ישראל את המאזן מול חמאס, בין אם הוא נתמך ע"י מצרים ובין אם לאו, היא תצא מהמאבק וידה על התחתונה    יתר על כן, האפקט של ההתכתשות המתמשכת חייב להיות מורגש ומובחן בעזה, הרבה יותר משהוא משפיע על ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il