X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד מבצע "עמוד ענן" מתנהל, כבר ניתן להבחין כיצד ישראל עלולה לחזור על עצמה: הצלחה צבאית חלקית וכישלון מדיני. ההצלחה הצבאית צפויה להיות חלקית, כי בין מטרות המבצע לא הוגדרה המטרה הנכונה: כניעה ללא תנאי של האויב. כדאי ללמוד מהיעד שקבע צ'רצ'יל לצבאו. הכישלון המדיני נובע מן האבחנה חסרת ההיגיון בין שני סוגי מחבלים, "טובים" ו"רעים"
▪  ▪  ▪
משורינים בגבול רצועת עזה. אסור לסכן חיילים כדי להפיל את החמאס [צילום: AP]

בעוד מבצע "עמוד ענן" מתנהל, כבר ניתן להבחין כיצד ישראל עלולה לחזור על עצמה: הצלחה צבאית חלקית וכישלון מדיני. ההצלחה הצבאית צפויה להיות חלקית, כי בין מטרות המבצע לא הוגדרה המטרה הנכונה: כניעה ללא תנאי של האויב. כדאי ללמוד מהיעד שקבע צ'רצ'יל לצבאו מול גרמניה הנאצית.
מאז ומתמיד סירבה ישראל להגדיר לצבאה להשיג ניצחון מלא באמת, והסתתרה מאחורי יעדים מעורפלים שגם אם הושגו - מהר מאד התמוססו. הססנות זו נבעה מליקוי ישראלי (יהודי? גלותי?) שורשי, ו/או מלחץ חיצוני שתמיד מנע מישראל את השגת הניצחון ואת מימוש פירותיו, ו/או מוויתור ישראלי מראש על ניצחון אפילו לפני שהופעל לחץ חיצוני, ו/או מלחץ פנימי של פרשנים שכבר מנצלים את אמצעי התקשורת כדי לקדם את דעותיהם הפוליטיות האישיות.
כשהאויב איננו מוגדר כאויב
במסגרת תפישה זו נמנעת ישראל מהגדרת האויב כאויב. לעתים כי האויב קרוי "הטרור", בשעה שטרור איננו האויב אלא רק אחד מתוך מגוון האמצעים שבידיו להשגת מטרותיו, חיסול ישראל; לעתים כי האויב קרוי "פרטנר"; לעתים כי הוא חלש ואיננו שולט בארגוני הטרור האחרים הפועלים בשטח המצוי באחריותו. כשהאויב איננו מוגדר כאויב, התוצאה היא שישראל ממשיכה לספק לו את כל צרכיו אפילו בשעת לחימה: דלק, חשמל, מלט, כספים, ועוד. אין אח ורע בהיסטוריה למדינה המזינה את אויביה בשעה שאלה מפעילים נגדה טרור צבאי או מדיני.
מעבר לליקוי הבסיסי הנ"ל, ישראל שוגה כבר עשרים שנה באבחנה מדינית חסרת היגיון בין שני סוגי מחבלים, "טובים" ו"רעים". האבחנה נולדה באוסלו, כאשר רב-המרצחים ערפאת הועלה לדרגת "פרטנר", במסגרת מה שכונה בשם היומרני והשקרי "תהליך השלום". למרות שהיה מדובר במו"מ מול הארגון לשחרור פלשתין (כולה!, מ-1964 ועד עצם היום הזה), השמאל הקיצוני דחף לכך בטענה שצריך "לדבר עם בעל הבית".
טענה זו הייתה תמוהה ונשארה כזו גם היום, בין אם מדובר בטרוריסטים "הטובים" של מכחיש השואה אבו-מאזן, או בטרוריסטים "הרעים" של איסמעיל הנייה, שותפו ליעד הסופי. אם אש"ף - או הרשות הפלשתינית בגלגולו המכובס - הוא הגורם החזק ו"בעל הבית", מדוע התגייסה ומתגייסת ישראל לחימושו ולחיזוקו ע"י שחרור רוצחים לצבאו וגיוס כספים למנגנוניו? מדוע על ישראל לחזק טרוריסטים "טובים" מול "רעים", כאשר יעדיהם זהים? ואם אין הוא הגורם החזק ו"בעל הבית", כל הסכם איתו ממילא אינו שווה את הנייר שעליו נחתם.
היעד צריך להיות הכנעת החמאס
התפישה המדינית הכושלת מתבטאת ביחסה של ישראל לארגונים השונים: אם מלחמה עיקשת בטרור תורמת ל"תהליך השלום", יש להמשיך וללחום גם בארגון הטרור לשחרור פלשתין כולה מידי "הכובשים" היהודים (זו משמעות השם התמים אש"ף). וכן, אם הידברות עם האויב חיונית להשגת שלום, לא ברור מדוע יש לעשות כל מאמץ וכל מחווה ("צעדים בוני אמון") כלפי אש"ף, אך לא כלפי החמאס.
מה שאסור לישראל לעשות בכל מקרה הוא לסכן את חיילי צה"ל כדי להפיל את החמאס ולהעביר את השלטון ברצועת עזה לאבו-מאזן. שימוש בחיילי צה"ל כמגש הכסף להקמת מדינה בארץ ישראל המערבית למבקשי נפשנו הוא מעשה בלתי מוסרי ויש לפסול אותו על הסף. לא לכך נועדו חיילי צה"ל.
בשלב זה, ועד שתיכון המדינה הפלשתינית האמיתית בעבר הירדן המזרחי, היעד צריך להיות הכנעתו של החמאס - אך לא הפלתו - ואז הגעה איתו להסדרים סבירים של יחסי שכנות.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005
תאריך:  17/11/2012   |   עודכן:  17/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללמוד מצ'רצ'יל
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
צריךלהכות עדלהסרת איום הטילים ל"ת
דניאל סבלדי  |  17/11/12 14:38
2
ברור שהמלחמה הזו גדולה על ביבי
6666כנסו  |  17/11/12 15:05
3
כי ביבי הוא פחדן/נמושה כמו עלה
נידף. ליברמן? פקה  |  17/11/12 15:07
4
אתם מדברים בגנות
אלהנ  |  17/11/12 18:31
5
המלחמות בהן הישגנו
אבנר צפוני  |  17/11/12 20:25
 
- השטות התיורתית מסוג הזה שמעתי
זקן   |  19/11/12 11:18
6
חידוש חופש הפעולה הקרקעי
פרופ' אלישע האס  |  17/11/12 20:41
 
- צודק, די לשלטון עבאס-חמאס ב
בתיה  |  17/11/12 23:13
7
צ'רצ'יל אמר 90% מהאנשים בעולם
טיפשים ו10%   |  18/11/12 02:17
 
- הבעיה היא לא רק בטיפשות 90%
זקן   |  19/11/12 11:27
8
חותמת על כל מילה ומוסיפה=כדי ל
קורןנאוה טבריה  |  18/11/12 05:27
9
הגם אתה רון?עבר הירדן המזרחי
רותי איזיקוביץ  |  18/11/12 15:30
 
- כדאי שתקראי שוב את דברי רון
בתיה  |  18/11/12 21:40
10
יש לטחון את עזה לא לכבוש אותה
וינסטון האיום  |  18/11/12 21:04
11
שתי גדות לירדן, שתיהן שלנו...
ירון זכאי 1  |  19/11/12 11:22
12
פרופ' רון בריימן - הפובליציסט
בתיה  |  19/11/12 23:40
13
אבא אמר-אחוז מקל גדול בידך====
יוד יוד  |  20/11/12 21:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
עזה היא אבן בוחן למנהיגותם של ביבי וברק. עליהם מוטלת האחריות להביא שקט לאזרחי הדרום והמרכז. העיניים נשואות אליהם, לא רק מצדם של אזרחי ישראל, אלא גם האויבים מבחוץ ממתינים לראות מה יעשו שני הביטחוניסטים האולטימטיביים
גורי גרוסמן
הזכות האלמנטרית הזאת, כמו הזכות לנשום, היא בערבון מוגבל ועל תנאי! צה"ל רשאי להמשיך לפעול בעזה בצורה כירורגית, אך חלילה לו מלהיכנס קרקעית לתוך הרצועה
צבי גיל
ישראל הייתה צריכה לפתח את נמל אילת כנמל בינלאומי לדרום ולמזרח, ולאחר מכן להפריטו במחיר גבוה. בפועל היא נהגה בשבוע שעבר כמו תגרנית בעבור חופן, במחיר כמעט מגוחך עבור נכס בעל פוטנציאל אדיר. זה שנים שמדברים על העברת נמל התעופה על-מנת שיוכל לקלוט מטוסים רחבי גוף בשטחים מצויים, אך הוא עדיין תקוע בלב העיר. עם קצת חזון והרבה מעש, אילת יכולה להפוך לפנינה סביבתית ותיירותית בינלאומית
עו"ד נבון קצב
עם ישראל ומנהיגיו בדור הזה, עוד יידרשו לחשבון נפש מר וכבד מאוד! כאשר כל מי שפיו וליבו שווים יודה על האמת והיא: שאנו, ורק אנו! באיוולת מדינית-ביטחונית קשה והרת אסון של החלטות שגויות, הבאנו על עצמנו, במו ידינו, את האסונות והסכנות עימן אנו מתמודדים בשנים האחרונות
ירון זכאי
"עמוד ענן" הוא מבצע מתגבר. בהכרח הוא יותיר את עזה חסרת ערך עבור אירן שתכננה להפוך אותה לבסיס שיגור ענק נגד ישראל. כך תמיד קורה בסיום מבצעים של צה"ל. המבצע הזה הוא המשך ישיר לתקיפה שהחריבה את מפעל הנשק וההברחה בסודן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il