X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
במקרים בהם הושגו ראיות תוך הפרת חוק, כדוגמת חדירה לפרטיות, האזנת סתר, מצגי שווא, הטעיה מכוונת ופגיעה בכבוד האדם - תיפסלנה הראיות, וכל מאמצי החוקר הפרטי ירדו לטמיון
▪  ▪  ▪
הפרת כללי אתיקה תפסול ראיות [צילום: AP]

עודד הגיש תביעה לבית משפט נגד רעייתו / פרודתו נעמה. עודד טוען, שנעמה זנתה תחתיו, אבל אין לו הוכחה לכך. עודד שוכר שירותיו של חוקר פרטי על-מנת שיתחזה למי שמתעניין, רומנטית, בנעמה. החוקר הפרטי מקבל את סדר היום של נעמה, דואג להיתקל בה באקראי כביכול, ומחזר אחריה במרץ רב. לבסוף, "נתפסת" נעמה בפיתיון, ומקיימת יחסי אישות עם החוקר הפרטי, אותו היא רואה כמחזר שלה.
עודד קיבל הוכחה נחרצת לבוגדנותה של רעייתו בנפרד. חמוש בראיות ש"עושות את התיק שלו", ממהר עודד לבית המשפט, בטוח בניצחונו הצפוי. האומנם?
בתי המשפט הטילו מגבלות ברורות על פעולתם של חוקרים פרטיים וקבעו כי ראיות שהושגו תוך הפרת חוק - הינן בלתי כשרות ולא ניתן להגישן.
באחד מתיקי תאונות הדרכים, הגישה חברת ביטוח הקלטה של חוקר פרטי, שהתחזה למחזר של התובעת. לאור המצג שהציג כאילו הוא חפץ בקשר אישי עימה, הצליח החוקר "להוציא" מהתובעת אמירות ששימשו כראיה נגדה. בית המשפט קבע, שהחוקר הפרטי פגע בפרטיותה ובכבודה של התובעת, וכי לו ידעה התובעת על זהותו האמיתית של החוקר - אין ספק שלא הייתה מקיימת עימו קשר כלשהו. כך, קבע בית המשפט, כי ראיה זו, שהושגה תוך הפרת חוק - איננה כשרה.
דוגמה נוספת הינה ראיה שהושגה על-ידי חוקר פרטי באמצעות ציתות לשיחה, בניגוד גמור לחוק האזנות סתר. אף אם הראיה מהווה הוכחה נחרצת, עדיין בשל כך שהוגשה באמצעים פסולים, מנוגדים לדין, לא ניתן יהא להסתמך עליה.
פסילת ראיות
כמעט בכל תיק המטופל במשרדנו אנו מסתייעים בחוקרים פרטיים, גם בטרם הגשת התביעה וגם במהלך ניהול התיק.
במקרה מעניין אחר, טען גבר שנתבע לשלם מזונות, כי הוא משתכר שכר נמוך. האישה ידעה שבעלה משתכר הרבה יותר ממה שהוא מצהיר. חוקר פרטי ששלחה האישה משוחח עם הבעל ב"סיפור כיסוי", וגרם לו לחשוף את עצמו בפניו, תוך שהוא מתרברב בשכר שהוא מרוויח. כך, עלה בידי האישה להוכיח את שכרו הגבוה של הבעל, ולקבל מזונות בהתאם.
יש לזכור, שלא כל הפרה של כללי האתיקה החלים על חוקרים פרטיים תביא לפסילת הראיה שהושגה באמצעות הפרה זו. כך למשל, הפרת תקנות החוקרים הפרטיים, הקובעות איסור על חוקר פרטי להתחזות כשליחו של אדם פלוני, או כמי שפועל מטעמו, וכן החובה המוטלת על חוקר פרטי להציג עצמו כחוקר פרטי - לא מביאה "אוטומטית" לפסילת הראיה שהושגה על ידו. אף אם חרג החוקר הפרטי מכללי האתיקה - ואף אם נפתח נגדו הליך משמעתי, או אפילו פלילי - אין בכך כדי לפסול מיידית את פירות החקירה מלשמש כראיה במשפט.
ואולם, במקרים בהם הושגו ראיות תוך הפרת חוק, כדוגמת חדירה לפרטיות, האזנת סתר, מצגי שווא, הטעיה מכוונת ופגיעה בכבוד האדם - תיפסלנה הראיות, וכל מאמצי החוקר הפרטי ירדו לטמיון.
פרסום לשון הרע
האם אדם ששלח חוקר פרטי להקליט שיחה עם פלוני , יכול לתבוע את אותו פלוני בגין פרסום לשון הרע באותה שיחה? בית משפט השלום בכפר-סבא קבע, כי התשובה לשאלה זו חיובית.
תחילתה של הפרשה בתביעת לשון הרע, שהגישו חברת בנייה גדולה ובעלי מניותיה, באמצעות משרדנו , נגד אחד הדיירים, לתשלום פיצוי בסך של 1.5 מיליון ש"ח. כנטען בכתב התביעה, אותו דייר, אשר משמש כראש קבוצת הדיירים הטוענים לליקויי בניה, פרסם על החברה ועל בעלי מניותיה דברי לשון הרע.
תיארנו בכתב התביעה, כיצד החלו להתקבל אצל התובעים ידיעות על דברי כזב שמפיץ עליהם אותו דייר. החברה הקבלנית עשתה מעשה, ושלחה חוקרים פרטיים לשוחח עם הדייר ולתעד את דברי ההשמצה שישמעו מפיו.
כך, לכתב התביעה צירפנו תמלול שיחה , שהוקלטה כדין, על-ידי חוקר פרטי , אשר תיעד את דברי ההשמצה שהפיץ הדייר. בהקלטה נשמע הדייר אומר, שהתובעים הם נוכלים, רמאים, שקרנים, אינם ראויים לאמון מינימלי, בונים ללא פיקוח ובאופן חסר מקצועיות ועוד.
או אז, פנה הדייר לבית המשפט, וביקש לסלק את תביעת לשון הרע נגדו על הסף.
הדייר טען, שפרסום שנעשה בפני חוקרים פרטיים מטעמו של התובע אינו יכול להוות פרסום לשון הרע. שכן, כמוהו כפרסום שבוצע לתובעים עצמם, אשר החוקרים הם שלוחיהם.
בית המשפט קיבל את טענותינו, ודחה את טענת הדייר. בית המשפט קבע, כי גם פרסום לחוקרי פרטיים מטעמו של התובע יכול להוות פרסום לשון הרע, למרות שמדובר בחוקרים ששלח התובע עצמו. כך, דחה בית המשפט את הבקשה למחיקת התביעה על הסף בגלל היותה מבוססת על ממצאי חוקרים פרטיים.
לגופו של עניין, עיכב בית המשפט את המשך בירור תביעת לשון הרע עד שתוכרע, בקרוב, תביעת ליקויי הבניה, שהגיש הדייר, עם אחרים, לבית המשפט השלום בת"א.

תאריך:  21/11/2012   |   עודכן:  21/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם לחוקר פרטי מותר הכל?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
למשטרה מותר הכל1
רפרף  |  21/11/12 13:49
 
- השלמת הקטע
רפרף  |  25/11/12 07:24
2
למשטרה מותר הכל 2
רפרף  |  21/11/12 13:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמציה חן
לקחי המלחמות בכלל מלמדים על חסך בסיסי בהבנת הנקרא - בממשלה, בצה"ל, ובתקשורת. לכדי כך שההחלטות ומימושם בפועל, הפכו למעין בומרנג המביא ברצף לפגיעה בביטחון ישראל
דן אלון
זוהי שעת כושר ולא משבר. לא למו"מ עם החמאס, על כל המשתמע מכך, כולל גיבוי לממשלה להרחבת המבצע באשר יידרש, ובמקביל - כן למו"מ עם הרשות הפלשתינית, על כל המשתמע מכך. זה הרגע לממשלת ישראל להתעשת, להניח בצד את המודל של "כוח", ולעבור לניהול משברים מתוך עוצמה. בהיעדר תהליך מדיני, גם המרכיב המקנה את העוצמה לסרב לנהל מו"מ עם ארגון טרור נשמט
אפרים זלמנוביץ
גם אם ייחתם הסכם להפסקת אש עם החמאס, עלינו להמשיך את מכת בכורות ולחסל את כל ראשי הארגונים, סגניהם וסגני סגניהם בשרשרת הפיקוד, ולהרוס את כל התשתית הארגונית והאמל"ח ובלית ברירה גם להעניש את תושבי עזה התומכים בהם ומגינים עליהם
ראובן לייב
ישראל צריכה לעשות הכל כדי לא להוציא את הנשיא המצרי משיווי-משקלו. למרות שהוא חובש את כובע מנהיג "האחים המוסלמים" - יש לו גם כובע נוסף של נשיא-מדינה, ובתור שכזה הוא מתגלה כלפינו כמתון יחסית. את המצב הזה צריך לשמר
א.י. סלומה
דקה וחצי אינם מספיקים לנכי שיתוק מוחין להגיע למרחב המוגן. הטיל שעושה את דרכו מעזה משיג אותם, ובלית ברירה הם נאלצים במעט כוחותיהם להטיח את גופם על הקרקע. גם אחרי חלוף הסכנה הם נשארים על הרצפה חסרי אונים כשהם אינם יכולים להתרומם בכוחות עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il