X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מצד אחד נמצא השמאל הישראלי הפרגמטי בחלקו, הלפידים והברקים - שרוצים לקבל את ירושלים ולא מוכנים לשמוע על זכות השיבה, אך מוכנים לוותר על חבלי ארץ. ומצד שני ניצב הימין הישראלי, החוטובלים והאלקינים, האומרים 'כולה שלי'
▪  ▪  ▪
ציפי חוטובלי. כולה שלה [צילום: פלאש 90]

מסכת בבא בתרא פותחת במשנה המפורסמת: "שניים אוחזין בטלית, זה אומר: אני מצאתיה, וזה אומר: אני מצאתיה; זה אומר: כולה שלי, וזה אומר: כולה שלי. [הדין:] זה יישבע שאין לו בה פחות מחציהּ, וזה יישבע שאין לו בה פחות מחציהּ, ויחלוקו.
זה אומר: כולה שלי, וזה אומר: חציהּ שלי. [הדין:] האומר כולה שלי יישבע שאין לו בה פחות משלושה חלקים, והאומר חציהּ שלי יישבע שאין לו בה פחות מרביע. [ואז:] זה נוטל שלושה חלקים, וזה נוטל רביע".
ההנחה העומדת מאחורי החלק האחרון של המשנה, היא שעל מחצית אחת אין ויכוח - שהרי התובע "חציה שלי" איננו רוצה את כל הטלית - ורק המחצית השנייה היא העומדת למחלוקת, כאשר הראשון תובע אותה מכוח טענת בעלות על כל הטלית, והשני תובע אותה מכוח טענת בעלות על מחצית הטלית בלבד.
בשירו 'כולה שלי', זאב ז'בוטינסקי מדבר בפרפראזה על אותה משנה מתחילת מסכת בבא בתרא. חוט השני השזור לאורך השיר מדבר על הקרבה ומסירות הנמצאות בכל הארץ; ביתר, ציון, סיני, עמק (יזרעאל), עכו. העיקרון המנחה הוא ההקרבה, המוכנות להיאבק על כל הארץ, על-מנת לצעוק - כולה שלי!
הפרדיגמה הפוליטית המוכרת והישנה, שתי מדינות לשני עמים - איננה מספיק נושנה. מנגד, העבר המוכר לנו, הצהרת בלפור וחבר הלאומים למשל, על אודות שתי גדות הירדן ששייכות לעם היהודי ושאותן חישב ז'בוטינסקי לקחת כי 'כולה שלי' - ישן נושן.
מה יישאר לנו בסוף?
כיום, הגדה המזרחית – ממלכת ירדן, היא אחת משתי המדינות היחידות בעולם שבהן אין התנכלות ליהודים כלל, כיוון שאין בה יהודים. כל המשקל מוטל כעת על הגדה שממערב לירדן. עליה ניצבת המחלוקת בין שני הצדדים - הם, ואנחנו.
ובתוך אותו 'אנחנו'; מצד אחד, נמצא השמאל הישראלי הפרגמטי בחלקו, הלפידים והברקים - שרוצים לקבל את ירושלים ולא מוכנים לשמוע על זכות השיבה, אך מוכנים לוותר על חבלי ארץ. ומצד שני ניצב הימין הישראלי, החוטובלים והאלקינים, האומרים 'כולה שלי'.
וכך בדיוק ניגשים הפלשתינים למו"מ איתנו. הם מביטים מהצד, ורואים את הדיון המתחולל בקרבנו. אפילו אבו-מאזן הבין כבר את המציאות החדשה: "ההכרה (של האו"ם) לא תשחרר את האדמה ביום שאחרי, אך היא תוכיח את זכותנו שלפיה ארצנו כבושה ולא מדובר באדמה שנויה במחלוקת". למען הסר ספק, נשיא הרשות הבהיר: "הדבר חל על כל האדמות שכבשה ישראל לפני יוני 1967".
על החמאס אין מה לדבר. סעיף 31 באמנת הארגון מצטט את הקוראן באומרו על היהודים: "אין הם פורצים כאיש אחד להילחם בכם, אלא רק בתוככי קריות בצורות או מעבר לחומות, ואולם קיימת עוינות בינם לבין עצמם. הם נראים לך מלוכדים, אך לבותיהם מפולגים, כי הם עם אשר לא ישכיל להבין".
אם בקושי "חציה שלי" זו הטענה שלנו, ו"כולה שלי" זו הטענה שלהם - ניוותר במקרה הטוב עם רבע הטלית.

פורסם לראשונה במקור ראשון
הכותב הוא סגן יו"ר תא לביא גלעד באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  30/11/2012   |   עודכן:  02/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כולה שלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד אחד שלא מבין על מה המהומה ל"ת
זקן   |  2/12/12 16:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
נרי אבנרי
כבר כמה ימים התקשורת מדווחת לצרכניה שאבו-מאזן מתכוון להביא להצבעה באו"ם הצעה לשדרוג היישות הפלשתינית למעמד של מדינה שאיננה חברה. סיקרן אותי לדעת מה שרון המקורי היה עושה לנוכח הפרובוקציה הזאת    הלכתי לארכיון...
דרור אידר
האו"ם אישר את השקר הגדול של מאת השנים האחרונות. הוא כבר הכריז פעם על התנועה המוסרית ביותר - הציונות - כעל תנועה גזענית. הוא יכול להחליט גם על שלילתה של מדינה יהודית
איתמר לוין
ב"מדינה" הפלשתינית חסרת המשמעות תמכו מדינות שדיכאו ומדכאות ביד ברזל שאיפות לעצמאות כאשר הן מתעוררות בתוך גבולותיהן    מה שמלמד שוב, בפעם המי-יודע-כמה, שהאינטרסים ושנאת ישראל גוברים על האמת והצדק
איציק וולף
ראש הממשלה הגיב על נאום אבו מאזן בעצרת הכללית של האום ואמר כי מדובר בנאום מלא בשקרים    "כך לא מדבר אדם שרוצה שלום"    יו"ר הכנסת: הפלשתינים מחפשים קיצורי דרך
איציק וולף
שגריר ישראל באו"ם הגיב בפני העצרת הכללית על הצעת ההחלטה שתגדיר את פלשתין כמדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם    עקץ את מחמוד עבאס: הקשר ההיסטורי היחיד לנאומך הוא שכתוב ההיסטוריה
רשימות נוספות
הרשות הפלשתינית הוכרה כמדינה  /  איציק וולף
הפלשתינים כבר חוגגים  /  איציק וולף
איך יודעים שחאלד משעל משקר?  /  מחלקה ראשונה
כ"ט בנובמבר בתוכנית השלבים   /  יהונתן דחוח-הלוי
מהמדינה שבדרך ועד למדינת הסטארטאפים  /  יהודה קונפורטס
יו"ר הרשות לא הולך לשום מקום  /  חיים שיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il